Bestelauto’s vanaf 2014 begrensd op 120 km/u

Voorpagina / in het nieuws
Forumregels
- Nieuws hoeft niet over Renault alleen te gaan, alles wat interessant is, kan hier geplaatst worden
- Meningen kunnen ver uiteen lopen over sommige (actuele) onderwerpen, speel svp op de bal en niet op de man
- Slechts een linkje plaatsen is niet echt de bedoeling, copy-paste een stuk van de tekst met de bron-link eronder
- Je kan (stukken van) het bericht onder de tags zetten, dan zijn ze alleen voor ingelogde gebruikers leesbaar.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Berichten: 3243
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bestelauto’s vanaf 2014 begrensd op 120 km/u

Bericht door Mathijs »

Onder de vrachtwagen slogan "'eerst was u voor de begrenzer, nu (zit u) erachter", binnenkort dezelfde sticker op bestelwagens ? :
Bestelauto’s en lichte bedrijfswagens moeten vanaf volgend jaar worden uitgerust met een begrenzer. Door de topsnelheid te beperken tot 120 km/u wil het Europees Parlement de CO2-uitstoot van bestelwagens beperken.

Bestelauto’s stoten volgens de milieucommissie van het Europees Parlement teveel CO2 uit. Daarom moet de topsnelheid worden begrensd op 120 km/u. Vanaf volgend jaar gaat de nieuwe regel al in maar hij moet nog wel worden goedgekeurd door de lidstaten. De begrenzer wordt alleen op nieuwe bestelauto’s geïnstalleerd, voor bestaande bedrijfsauto’s verandert er niets.

De maatregel is ingegeven door het feit dat de CO2-uitstoot van bestelauto’s tussen 1995 en 2010 met 26 procent is gestegen. Minder hard rijden betekent minder brandstof verstoken en dus minder CO2 uitstoten. Het EP hoopt bovendien dat fabrikanten nu gemotiveerder worden om kleinere en zuinigere motoren te monteren in bedrijfsauto’s.

Het milieu is de niet de enige reden voor het invoeren van de nieuwe regel. De concurrentie tussen lichte en zware bedrijfswagens is nu oneerlijk omdat die laatste begrensd zijn, op 80 km/u. Daarnaast blijkt volgens het Europees Parlement uit statistieken dat chauffeurs van lichte bedrijfswagens vaker ongelukken veroorzaken en bovengemiddeld vaak te hard rijden.
bron: http://www.autokopen.nl/autonieuws/2013 ... p-120-km-u

Heerlijk (vrij?) land leven we toch.
  • 'Moeten we niet willen',
  • 'zou verboden moeten worden',
  • 'zou verplicht moeten zijn',
etcetera. Veel verantwoordelijkheden worden op die manier bij de regering en allerlei clubjes en commissies gelegd, en daar liggen ze niet altijd even best.
Nothing great was ever achieved by being realistic!

onderteken en verspreid svp de petitie:
Verander de straatnaam van de Russische ambassade naar de Aleksej Navalnyweg


https://petities.nl/petitions/verander-de-straatnaam-van-de-russische-ambassade-naar-de-aleksej-navalnyweg?locale=nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

jcruit
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 feb 2013 21:13
Actief als: particulier

Re: Bestelauto’s vanaf 2014 begrensd op 120 km/u

Bericht door jcruit »

Tja, waarom niet eigenlijk. Veel busjes zijn zwaar overgemotoriseerd en rijden met veel gewicht en veel frontaal oppervlak hard, met vebruik van >10L/100. Als we dan toch CO2 uitstoot willen verminderen kan deze best eens effect hebben. Gun het niemand overigens, zo'n snelheidsbegrenzer...
2005 Espace 2.0 16V LPG Expression
2002 BMW R1150GS Adventure

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Bestelauto’s vanaf 2014 begrensd op 120 km/u

Bericht door DHL »

Tja, zo'n busje reageert op hoge snelheid wel anders dan een personenwagen. Ik vind 120 snel genoeg voor zo'n busje eigenlijk. Trouwens.. je mag eigenlijk niet sneller. Voor de verkeersveiligheid zal het wellicht een goede zaak zijn denk ik. Of het voor iedereen leuk is, is een andere vraag.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Berichten: 3243
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Re: Bestelauto’s vanaf 2014 begrensd op 120 km/u

Bericht door Mathijs »

Vraag mij af of 120 wel zo'n goede keuze is, zeker nu 130 steeds vaker de max. is.
We gaan dan mogelijk van achterbumperklevers voortaan voorbumperklevers maken :lol:

Qua CO2 doet snelheid er totaal niet toe. Het toerental waar de motor zijn max. koppel heeft, dus het best ademt en het rendement het hoogst is, is veel meer van belang. Afhankelijk van welke versnellingsbak er dan nog eens aanhangt, onstaat er een bepaalde snelheid. Maar ja, probeer dat maar eens uit te leggen aan de vaak technisch niet bijzonder onderlegde beleidsmakers die zich moeten laten adviseren en dan niet zelden naar de luidste stem luisteren.

Ook minder motorvermogen voor wagens die toch best wat moeten kunnen vervoeren, lijkt mij niet de juiste oplossing.
Hybride wel, in de stad zoveel mogelijk electrisch, op de wegen er omheen indien nodig met verbrandingsmotor.

Las elders een bijdrage van iemand die eerder een soort van afstands-radar verplicht wilde stellen, zodat ze niet meer zo dicht op de bumper kruipen.

Tevens is het oppassen dat dit geen opmaat gaat worden voor personenwagens, en persoonlijk zie ik daar toch wel gevaar in.

Oude busjes (en busjes rijden vrij lang door) hoeven geen begrenzer, dus wanneer gaat het echt effect hebben ?
Nothing great was ever achieved by being realistic!

onderteken en verspreid svp de petitie:
Verander de straatnaam van de Russische ambassade naar de Aleksej Navalnyweg


https://petities.nl/petitions/verander-de-straatnaam-van-de-russische-ambassade-naar-de-aleksej-navalnyweg?locale=nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wesley015
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1018
Lid geworden op: 17 okt 2009 13:29
Actief als: particulier

Re: Bestelauto’s vanaf 2014 begrensd op 120 km/u

Bericht door wesley015 »

Een bizar voorstel. Denk hierbij een een transporter 2.5 6 bak. Deze is bij een snelheid van 140/150 een stuk zuiniger dan een gemiddelde hatchback oid.
Gebruik eerst de zoekfunctie om naar een onderwerp te zoeken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Peebee1
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 nov 2012 12:59
Actief als: particulier
Locatie: Genderen

Re: Bestelauto’s vanaf 2014 begrensd op 120 km/u

Bericht door Peebee1 »

En om niet te denken dat alle bestellingen voortaan te laat geleverd gaan worden,
het gemiddelde busje met postbestellingen rijdt met 150 door de bebouwde kom
om alle bestellingen op tijd te kunnen bezorgen,
dat gaat dus vanaf datum invoer niet meer lukken.... :lol:
Captur 1.0 Zen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Bestelauto’s vanaf 2014 begrensd op 120 km/u

Bericht door WillemS »

Denk dat het niet zozeer gaat om brandstof verbruik of lucht vervuiling als wel om het simpele feit dat de verkeersveiligheid sterk afneemt bij hoge snelheid in combinatie met veel(over)gewicht. Ga zelf maar eens na hoe het rijd met een vol beladen personenwagen, het weggedrag veranderd sterk.
Rechtdoor gaat allemaal nog wel maar moet je plots uitwijken dan wordt het opeens heel anders bij hoge snelheden.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

G12
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 221
Lid geworden op: 02 mar 2009 20:22
Actief als: particulier
Locatie: overijssel

Re: Bestelauto’s vanaf 2014 begrensd op 120 km/u

Bericht door G12 »

Nu rijd ik zelf een trafic voor het werk en die is gemaakt om 1000kg te laden en dit fatsoenlijk op de weg houden met 130km is echt geen probleem, sterker nog hij rijd stabieler dan bv een suzuki alto. En waarom "mag" men met een bv een audi a8 die bijna net zo veel weegt als mijn trafic wel onbegrenst 160 over de linker baan knallen??? Mijn trafic loopt niet harder dan 150 maar die audi loopt door tot 250.
Het is de bestuurder die het verschil maakt!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Berichten: 3243
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Re: Bestelauto’s vanaf 2014 begrensd op 120 km/u

Bericht door Mathijs »

G12 schreef: En waarom "mag" men met een bv een audi a8 die bijna net zo veel weegt als mijn trafic wel onbegrenst 160 over de linker baan knallen???
Nou, even als advocaat van de duivel spelen, misschien omdat die Audi een lage zwaarte punt heeft dan die bus, aangepaste remmen heeft, op snelheid aangepaste schokdempers, totaal ander weggedrag

Maarreh, ook schreef ik :
Tevens is het oppassen dat dit geen opmaat gaat worden voor personenwagens, en persoonlijk zie ik daar toch wel gevaar in.
M.a.w. : Die Audi A8 gaat heus ook wel een begrenzer krijgen, eerst het publiek warm zien te krijgen voor de bestelwagen, nadat we de vrachtwagens gesmoord hebben.
Daarna gaan we SUV's bashen, want 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg', en zo werken we naar beneden toe totdat iedere Nederlander in een benepen auto'tje rijdt die niet sneller kan dan op die weg toegelaten is.
Nothing great was ever achieved by being realistic!

onderteken en verspreid svp de petitie:
Verander de straatnaam van de Russische ambassade naar de Aleksej Navalnyweg


https://petities.nl/petitions/verander-de-straatnaam-van-de-russische-ambassade-naar-de-aleksej-navalnyweg?locale=nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Bestelauto’s vanaf 2014 begrensd op 120 km/u

Bericht door WillemS »

De Gebroeders Das(futurologen) hebben in de 80-er jaren een prachtig boek gemaakt en daarin voorzagen o.a.zij dat er helicopters kwamen om hulp te bieden bij ongelukken enzo. Die hebben we nu. Voorts voorzagen zij dat er voor het verkeer zgn "treintjes" gereden gaat worden(in de VS zijn hier al proeven mee). Het gaat echt gebeuren, bij de oprit van de snelweg wordt je elektronisch tussen een rij wagens geschoven nadat je via de navigatie in je wagen hebt aangegeven waar je naartoe wilt en dan in kolonne naar de plaats van bestemming, op de vooraf aan gegeven plek wordt je weer uit de "trein" gelaten en kan je dan over de binnenwegen naar je eindbestemming. En zo is er al veel meer dat ons te wachten staat. Vervoer is straks niet meer "knallen" of zoiets maar gewillig meegaan met de "flow".

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

buzzin
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 okt 2012 00:07
Actief als: particulier

Re: Bestelauto’s vanaf 2014 begrensd op 120 km/u

Bericht door buzzin »

Ik snap niet wat hieraan zo erg is?
Het gaat hier om bedrijfswagens en niet om personen auto's.
Er rijden hier vaak twee soorten bestuurders in: De wat oudere, ervaren bestuurder of de jonge broekies van de couriers.
De eerste groep is niet een probleem....de tweede wel.
Deze rijden vaak erg hard en onvoorzichtig met zware belading, iets waar ook een bestelbus niet voor gemaakt is.
Om deze groep in te kunnen dammen is het helaas 'pech' voor de eerste groep.

Overigens gaat het hier om een beperking van 120....dus je kunt in 95% van de gevallen gewoon de maximum snelheid rijden. De overige 5% (als het al zoveel is) moet je dus even niet de snelste zijn...get over it!
Natuurlijk kun je de begrenzing ook op 130 zetten, dan kun je overal de maximum rijden, als er dan nog mensen zeuren kun je heel makkelijk zeggen "harder mag je toch niet".

Grappig dat sommige hier het als een recht zien om 160 te mogen rijden.....de wet is het daar toch niet helemaal mee eens.
(Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen heilig boontje, maar ik zeur ook niet als ik een bekeuring krijg)
Renaults tot nu toe:
  • - Nevada 1992 Manager (helaas overleden)
    - Megane II ph2 2006 business
    - Megane III 12-2013 bose

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Bestelauto’s vanaf 2014 begrensd op 120 km/u

Bericht door WillemS »

Helemaal mee eens !!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

coinoperator
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 158
Lid geworden op: 10 mar 2013 10:50
Actief als: particulier
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bestelauto’s vanaf 2014 begrensd op 120 km/u

Bericht door coinoperator »

Wat nou als ik met mijn busje de Duitse grens overga?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben voor het begrenzen van bedrijfswagens maar beperkingen opleggen kan ook discrepanties opleveren.


(ik heb ook geen busje maar ik hobbel wel vaak de grens over aangezien dat zowat om de hoek is en ik heb dan best wel eens last van een zware rechtervoet)
Zullen we met de Renault Megane?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

S_Branten
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 284
Lid geworden op: 16 dec 2004 22:53
Actief als: particulier
Locatie: Drunen

Re: Bestelauto’s vanaf 2014 begrensd op 120 km/u

Bericht door S_Branten »

Bedrijfsbussen begrenzen op 120 km/h, nee dat word er veiliger op. :(
We lopen ons nu al te ergeren aan vrachtwagens die elkaar inhalen met 80 en 81 km/h,
dan kunnen we ons straks gaan ergeren aan busjes die elkaar inhalen met 120 en 121 km/h.
Houd er dan wel rekening mee dat dit gebeurt op de linkerbanen van de snelweg en niet
op de rechterbanen, want daar rijden de vrachtwagens al.
Dus straks niet gaan lopen janken dat er meer files/oponthoud is doordat er weer een aantal
busjes aan het inhalen zijn, en onnodig links rijden.
Ik zeg gewoon zo laten dan stroomt de rest van het verkeer tenminste door, dan hoeven we alleen
rekening te houden met de vrachtwagens.
Als ze nou eens al die mobiele flitsteams opdoeken en de weg op schoppen in een onopvallende dienstauto,
en dan het probleem bij de bron aanpakken.
Eventueel een oplossing, bij bedrijfsbussen rijbewijs afpakken bij 20 km/h te hard i.p.v. 50 km/h dan durf ik
te wedden dat ze niet meer zo hard gaan rijden.
Renault 17 Gordini (1974), Renault Clio Estate dci 90 Dynamique eco2 (2013)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

coinoperator
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 158
Lid geworden op: 10 mar 2013 10:50
Actief als: particulier
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bestelauto’s vanaf 2014 begrensd op 120 km/u

Bericht door coinoperator »

allemaal veel te ingewikkeld en nog altijd een minimale pakkans.
gewoon het kilometerregistratiesysteem uitbreiden naar alle bedrijfswagens en ook de snelheid vastleggen,
te hard rijden en de rekening valt vanzelf in de bus...of een uitnodiging om je rijbewijs te komen inleveren.

geen handhaving op de weg voor nodig dus goedkoop.
pakkans 100%
Zullen we met de Renault Megane?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Brakb
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1288
Lid geworden op: 03 mar 2013 09:12
Actief als: particulier

Re: Bestelauto’s vanaf 2014 begrensd op 120 km/u

Bericht door Brakb »

In een woord: belachelijk.
Vroeger hadden we een grote mond over Rusland en het ijzeren gordijn, nou nog even en het is hier niet anders.
Laat de overheid zich met dingen bezig houden die nut hebben.
Zoals de ziektekostenverzekering inhouden van loon/uitkering zodat iedereen betaald ( het oude ziekenfonds) en laat de bestelbus en de auto's met rust pffffffffff
Scenic TCe 140 Bose, Two tone Blanc Nacre / Noir, Easy Life Pack, Lane Keep Assist, Pack Cruising
Kadjar Tce 130 EDC Bose Blanc Nacre
Captur Tce120 Ivoor wit met zwart dak EDC
Captur Tce 120 ivoor wit EDC
Scenic 3 TCe 130 Eclips Griis
Grand Modus 1.2 zwart
Scenic 1 zwart metalic LPG Dynamic 1.6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Bestelauto’s vanaf 2014 begrensd op 120 km/u

Bericht door WillemS »

Vergeet niet dat een "rijbewijs" maar een tijdelijke toestemming is om een voertuig te besturen, gedraag je je niet volgens de regels dan kan het worden afgepakt.
Weet verder dat letselschade door een verkeersongeluk voor het slachtoffer vaak levenslang is, en daarnaast de gemeenschap bakken met geld kost.
Het is in onze huidige denkwereld waarin alles maar moet kunnen voor sommigen heel lastig om zich aan regels en afspraken te houden, vooral in het verkeer, kijk maar eens goed om je heen :shock:
Wen er maar aan dat hier iets aan gedaan gaat worden.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Berichten: 3243
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Re: Bestelauto’s vanaf 2014 begrensd op 120 km/u

Bericht door Mathijs »

WillemS schreef:Vergeet niet dat een "rijbewijs" maar een tijdelijke toestemming is om een voertuig te besturen
Dat is afhankelijk van in welk land je woont en wanneer je hem gehaald hebt.
WillemS schreef:de gemeenschap bakken met geld kost.
Geld is hier niet de drijfveer, tenzij het aankomt op het kunnen incasseren van boetes.
WillemS schreef:voor sommigen heel lastig om zich aan regels en afspraken te houden
Helemaal mee eens, al moet men niet doorschieten in de bestrijding, en/of de 'frustratie' afreageren van wie men niet te pakken krijgt op wie men wel te pakken krijgt.
De 'het doel heiligt de middelen' argumentatie is al te lang gedoogd en in mijn ogen misbruikt voor het één voor één afpakken/beperken. Had men dat alles in één keer gedaan, was er meer verzet geweest.
WillemS schreef:Wen er maar aan dat hier iets aan gedaan gaat worden.
Nee: blijf kritisch, blijf vragen.
De overheid is er al lang niet meer voor de burger, het is meer en meer te vergelijken met een bedrijf, firma Nederland, en Den Haag is de directie vleugel waar jij als 'werknemer' niet eens meer op de gang mag komen :hand:
Nothing great was ever achieved by being realistic!

onderteken en verspreid svp de petitie:
Verander de straatnaam van de Russische ambassade naar de Aleksej Navalnyweg


https://petities.nl/petitions/verander-de-straatnaam-van-de-russische-ambassade-naar-de-aleksej-navalnyweg?locale=nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: Bestelauto’s vanaf 2014 begrensd op 120 km/u

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Eigenlijk ook vreemd: Bijna alle grote camions voldoen al aan de Euro 6 norm en nu pas beginnen er auto's te komen die die norm halen. Eerst Euro 6 norm en nu begrenzing. Nu ja, op zich geen probleem om dat op 130 te begrenzen voor mij, nu al krijg je in de oude Waaslandtunnel in Antwerpen (alternatief voor Kennedytunnel bij files) een boete met je camionette omdat daar in stilte een heel uniek verkeersbord staat:

"Verboden voor vrachtvervoer van > 1,5 ton".

U leest het juist, enkel vrachtvervoer, en een nieuwe maat onder de 3,5 ton speciaal voor de boetes. Excuus: het is een klein tunneltje en onze Renault Trafic stoot te veel CO2 uit, terwijl dezelfde Trafic personenwagen perfect voldoet... met dezelfde motor en soms meer gewicht aan boord.

Waarom niet meteen begrenzing aan 90 km/h.

Mogen de vrachtwagens en camionettes dan trouwens niet eens het eerste rijvak volledig cadeau krijgen en het verbieden voor personenwagens. Dan zullen beide partijen tevreden zijn, denk ik. Oh ja, in België heeft men elke zoveel kilometer een afrit, was ik vergeten. In Duitsland met onbegrensde snelheid voor PW's kun je soms echt lang doorvliegen zonder gevaar van opkomend verkeer van opritten (ben ook motard met een beest dat in 10 seconden aan.... 200 km/h kan raken maar heb tegelijk genoeg kinderen waardoor ik dat enkel gebruik rechtuit en alleen, dus weet wel wat zo veilig mogelijk vliegen is).
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in