Veilig 3-fasen laden: ZE Ready, Type B, etc. uitgelegd

Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Veilig 3-fasen laden: ZE Ready, Type B, etc. uitgelegd

Bericht door avdvee »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Heb jij de monofase of 3-fase variant?
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

bbos
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 okt 2013 00:24
Actief als: particulier

Re: Veilig 3-fasen laden: ZE Ready, Type B, etc. uitgelegd

Bericht door bbos »

3 fase. Aangesloten op een bestaande 3x16A groep

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 20
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Veilig 3-fasen laden: ZE Ready, Type B, etc. uitgelegd

Bericht door MartijnEV »

Overzicht Doepke Type EV en Type B aardlekschakelaars.pdf
Heel goed nieuws! Fabrikant Doepke heeft een speciale aardlekschakelaar op de markt gebracht die zorgt voor de veiligheid zoals hierboven beschreven, maar dan tegen lagere kosten! In plaats van 'Type B' noemt men deze speciale aardlekschakelaar 'Type EV', dus special voor de toepassing in e-mobility.

De prijs halveert hiermee van ca. 650 euro (excl. BTW) naar ca. 287 euro (excl. BTW).

Zie de e-mail die ik kreeg van de importeur, Hateha:
U heeft aangegeven op de hoogte gehouden te willen worden van ontwikkelingen op het gebied van elektromobiliteit. Er is en blijft veel te doen in de markt van elektrisch rijden. Hier liggen ook volop kansen, en niet alleen met MENNEKES!

Bij deze delen we graag de volgende primeur met u: Doepke introduceert een aardlekschakelaar speciaal voor emobility. Doepke brengt hiermee een unieke, veilige en gunstig geprijsde EV-aardlekschakelaar op de markt: de DFS 4 EV.


Voor iedere laadunit voor elektrovoertuigen dient een aardlekschakelaar of aardlekautomaat met een nominale foutstroom van I∆n ≤ 30 mA te worden toegepast volgens norm IEC 61851-1. Maatregelen ter beveiliging tegen gladde gelijkstroomfouten groter dan 6 mA moeten worden genomen. Voorheen kon in dit bereik alleen een duurdere Type B aardlekschakelaar toegepast worden.

Veilig en gunstige prijsstelling
Met de DFS 4 EV worden voorliggende aardlekschakelaars of aardlekautomaten voor verblinding beschermd en blijft de beschermingsfunctie voor de bestaande installatie gewaarborgd. Doepke is uniek in het aanbieden van deze aardlekschakelaar, welke volledig voldoet aan de norm (IEC 61851-1) en een gunstige prijsstelling heeft.

Meer informatie
In het Nederlandstalige leaflet (http://marketing.hateha.nl/scripts/cust ... &sai=52455) vindt u meer informatie over de werking en toepasbaarheid van deze nieuwe aardlekschakelaar. Via http://www.hateha.nl/fabriek/doepke/documentatie kunt u ook gedrukte exemplaren aanvragen. Een overzicht van Type EV en Type B aardlekschakelaars vindt u bijgesloten, inclusief brutoprijs.

Voor vragen of nadere informatie staan we graag voor u klaar.

Met vriendelijke groet,

Hans Arentsen
Hateha Elektrotechnische Handelsonderneming B.V.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 20
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Veilig 3-fasen laden: ZE Ready, Type B, etc. uitgelegd

Bericht door MartijnEV »

H
ImageUploadedByTapatalk1403976793.064791.jpg
Hierbij nog wat aanvullende informatie over de nieuwe Doepke Type EV aardlekschakelaar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

rgr
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 mar 2014 14:40
Actief als: particulier

Re: Veilig 3-fasen laden: ZE Ready, Type B, etc. uitgelegd

Bericht door rgr »

Mochten men nog op zoek zijn naar een goedkope type-b aardlek, ik kwam deze tegen Chint - Type B 40A 4pol 30mA. Volgens de leverancier (laadpaal 24) voldoet ie aan de gestelde norm. Kost ongeveer 150,-

Edit:

Link naar site: http://www.laadpaal24.nl/aardlekschakel ... -4pol-30ma

Ik overweeg deze zelf om mijn Ecotap op 11Kw te kunnen gebruiken, heb nu slechts 3,7Kw

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Veilig 3-fasen laden: ZE Ready, Type B, etc. uitgelegd

Bericht door fivari »

Voor 150€ kan je niet sukkelen. Heb je een link naar de leverancier?
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Veilig 3-fasen laden: ZE Ready, Type B, etc. uitgelegd

Bericht door Sordone »

Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

rgr
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 mar 2014 14:40
Actief als: particulier

Re: Veilig 3-fasen laden: ZE Ready, Type B, etc. uitgelegd

Bericht door rgr »

Sordone, dat is een geheel andere aardlek. B karakteristiek is niet hetzelfde als type B!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Veilig 3-fasen laden: ZE Ready, Type B, etc. uitgelegd

Bericht door Sordone »

Ik had het plaatje niet bekeken en alleen de omschrijving. Sorry. Ze zijn inderdaad verschillend.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015 23:01
Actief als: particulier

Re: Veilig 3-fasen laden: ZE Ready, Type B, etc. uitgelegd

Bericht door RudyH »

Gezien het gratis laden in Venray per vandaag niet meer mogelijk is besloten om thuis maar 11kw te gaan laden. 3x 25a zit al in de meterkast.

De spullen zijn vandaag ook binnen en aan de hand van het lezen van dit draadje ben ik toch maar overstag gegaan en type B mee besteld. Daarnaast moet ik mijn OpenEvse systeem ook nog aan passen naar 3 fase en wil ik deze op afstand gaan schakelen zodat ik de lader in het Domotica systeem kan integreren.
ImageUploadedByTapatalk1454157606.282027.jpg
ImageUploadedByTapatalk1454157614.168960.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Veilig 3-fasen laden: ZE Ready, Type B, etc. uitgelegd

Bericht door zoe2goe »

Very nice :-) Wordt het RAPI, misschien met een serial<>telnet interface?
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015 23:01
Actief als: particulier

Re: Veilig 3-fasen laden: ZE Ready, Type B, etc. uitgelegd

Bericht door RudyH »

Waarschijnlijk wordt het inderdaad een RasPI.
Ook zag ik dat de KWH teller een puls uitgang heeft dat scheelt dan weer een youless.(die vallen toch altijd van de meter)
Nu nog ff uitzoeken hoe ik die pulsen kan meten en anders Youless om toveren zodat ie bedraad kan worden aangesloten.
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Veilig 3-fasen laden: ZE Ready, Type B, etc. uitgelegd

Bericht door zoe2goe »

Ik bedoel RAPI, de interface op OpenEVSE om de boel te sturen.

Pulsentellen doe ik met een arduino, interrupt.gestuurd, Ethernet interface er aan, teller lees je met http uit. Maar als je domotica een zooitje TTL serieële kanalen heeft kun je het netwerkgedoe besparen natuurlijk. Een RasPi kan natuurlijk ook tellen. Het is wel gedoe, want je moet storingen (hele korte pulsen) wel afvangen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015 23:01
Actief als: particulier

Re: Veilig 3-fasen laden: ZE Ready, Type B, etc. uitgelegd

Bericht door RudyH »

Ahh nu zie ik het ff snel gegoogeld. Een (R)API zijn leuke mogelijkheden mee te doen idd.
Ga dit even verder uitzoeken.
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 20
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Veilig 3-fasen laden: ZE Ready, Type B, etc. uitgelegd

Bericht door MartijnEV »

Hoi RudyH, mooie plannen! Vraagje: waarom heb je twee automaten liggen op de foto? 1 is toch genoeg?
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015 23:01
Actief als: particulier

Re: Veilig 3-fasen laden: ZE Ready, Type B, etc. uitgelegd

Bericht door RudyH »

Hahaha....goed gezien Martijn. Net alles geïnstalleerd en heb net op de website zitten kijken of ik er 1 terug kan sturen gratis.
En dit kan gelukkig via het antwoordnummer.
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 20
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Veilig 3-fasen laden: ZE Ready, Type B, etc. uitgelegd

Bericht door MartijnEV »

Haha ok!
Werkt het al?
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015 23:01
Actief als: particulier

Re: Veilig 3-fasen laden: ZE Ready, Type B, etc. uitgelegd

Bericht door RudyH »

Nee nog niet werkend op 3 fase. Van de week nog ff 4 nieuwe kabels trekken naar de lader toe en OpenEvse aanpassen zodat deze 3 fase aan kan.

Overigens is 1 een hoofd(last)schakelaar en de ander een installatieautomaat. Dus wel verschillend.
Echter heb ik al een hoofdschakelaar in de groepenkast zitten en heeft het geen nut om een tweede erbij aan te sluiten.
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015 23:01
Actief als: particulier

Re: Veilig 3-fasen laden: ZE Ready, Type B, etc. uitgelegd

Bericht door RudyH »

ImageUploadedByTapatalk1455487009.128629.jpg
Eindelijk eens de tijd genomen om de spullen maar eens te gaan ombouwen naar 3 fase laden. 6 nieuwe draden getrokken naar de laadpaal en aangesloten op de 2de meterkast in de garage natuurlijk met de B aardlekschakelaar.

Voor de oplettende lezer heb ik 1 kabel teveel getrokken. De extra kabel is een utp kabel om de openEVSE aan te sluiten op de raspberry Pi. Een tweede raspberry komt bij de slimme meter van de woning te hangen om het actueel verbruik te meten zodat ik er wat logica aan kan hangen om zo de auto op het juiste moment vol te hebben tegen de laagst mogelijke kosten.
Daarbij kan ik ook meteen rekening houden met de 2 warmtepompen, zonnepanelen, haarfohn etc. zonder dat de hoofdzekering er uit knalt.

Hoe ik ea softwarematig ga oplossen wordt nog een uitdaging.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Veilig 3-fasen laden: ZE Ready, Type B, etc. uitgelegd

Bericht door zoe2goe »

Very nice!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015 23:01
Actief als: particulier

Re: Veilig 3-fasen laden: ZE Ready, Type B, etc. uitgelegd

Bericht door RudyH »

Zojuist getest bij verschillende laadpalen en ik kom bij 11kw laadpalen niet verder dan 7,6kw
Mijn accu is 80%vol en 5 graden.

Is dit een beveiliging van de ZOE dat ie niet op 11w gaat laden.
Overigens kwam ik hier achter door mijn thuis lader die niet verder wil dan 7,6kw.
Bij metingen in de laadpaal heb ik op alle 3 fase spanning dus daar kan het niet aan liggen.
Vervolgens maar naar diverse openbare laadpalen gereden van 11kw en overal dus het zelfde.

Zijn er mensen die nu met dit weer sneller laden bij een 11w lader?
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Veilig 3-fasen laden: ZE Ready, Type B, etc. uitgelegd

Bericht door OlafH »

Als de accu's erg koud (en vol) zijn wordt er wel wat geknepen. Maar dat je niet verder dan 7.6 kW komt is veel te laag. Vandaag nog met opgewarmde accu's 40 kW geladen.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015 23:01
Actief als: particulier

Veilig 3-fasen laden: ZE Ready, Type B, etc. uitgelegd

Bericht door RudyH »

ImageUploadedByTapatalk1455740126.164202.jpg
Heb de accu's even warm gereden op de snelweg en ben langs een snellader gereden. En idd nu 40kw. Accu's 12 a 13 graden. Lijkt toch iets met de kou te maken hebben dat ik maar max. 8 kw bij een 11 kw laadpaal kan laden.

Ik hou het in de gaten.

Edit: dc laden is 12 kw. Maar goed accu stond ook op 75%.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Veilig 3-fasen laden: ZE Ready, Type B, etc. uitgelegd

Bericht door GertjanVB »

Kijk maar op het kaartje hier
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015 23:01
Actief als: particulier

Re: Veilig 3-fasen laden: ZE Ready, Type B, etc. uitgelegd

Bericht door RudyH »

Oké Helder, klopt dus als een bus.
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Veilig 3-fasen laden: ZE Ready, Type B, etc. uitgelegd

Bericht door Hachy »

Donderdagavond sloot ik de Zoë aan op een lolo paal achter Saxion College te Deventer. Na 10 seconden zei de paal 'poef' en was hij overleden. Waarschijnlijk een zekering eruit geklapt. Ik meld dit voorval bij The New Motion, en weet je wat ze als advies geven?
Beste meneer Hachy,
Bedankt voor het doorgeven van de storing. Deze storing is waarschijnlijk ontstaan door een bepaald soort aansluiting van het laadpunt. Helaas geeft de Renault Zoë lek stroom waar niet ieder type installatie automaat voor is gemaakt. Dit kan ervoor zorgen dat de stoppen in de meterkast doorslaan.
Ik raad u hierdoor aan om, indien mogelijk, geen gebruik meer te maken van dit laadpunt. De kans is helaas namelijk groot dat deze storing nogmaals ontstaat.
Mijn excuses voor het ongemak, ik begrijp dat dit erg vervelend is.
Met vriendelijke groet,
Dus ik reageerde als volgt:
Hoi <..>
Bedankt voor uw snelle reactie waar ik smakelijk om gelachen heb :)
Een installatie automaat in een laadpunt met type2 aansluiting moet simpelweg aan Europese normen voldoen en moet daar dus tegen kunnen. Elke type2-auto zou daar zonder problemen moeten kunnen laden, dus ook mijn Renault zoe. Er rijden 50.000 zoe's rond in west Europa, de kans is aanwezig dat er nog iemand met een zoe komt laden. Mijn inziens kan je geen onderscheid maken in het type auto bij de laadpaal als er een type2 stekker aan zit. "Graag niet meer bij dit laadpunt laden" kan ik derhalve echt niet als serieus advies beschouwen. Ik stel voor dat TNM de verouderde installatie automaat in de lolo paal vervangt door een nieuw goed werkend exemplaar en een professionele installateur naar de installatie laat kijken.
Ik heb de auto op honderden verschillende laadpalen succesvol opgeladen, het probleem lijkt me toch echt in deze lolo te zitten. (En die hebben al niet zo'n goede reputatie onder EV rijders - het vooroordeel wordt helaas bevestigd)
Groet
Krijg ik reactie van een Technisch medewerker:
Beste Hachy,
De laadpaal waarover deze melding gaat is door ons verkocht aan een reseller en deze partij heeft hem geinstalleerd bij hun klant. Dit betekent dat The New Motion niet betrokken is geweest bij de installatie van deze laadpaal.
Zoals je in de installatiehandleiding kan lezen van deze laadpaal op http://www.thenewmotion.com/bin/TNM-NL- ... MANUAL.pdf (dit is de oude handleiding, maar deze zat erbij toen dit laadpunt werd geleverd) staat duidelijk vermeld dat bij een 3-fase laadpunt een 30 mA Type B aardlek verschreven wordt.
Voor zover ik weet staat dit (deels) in de Europese (IEC) norm, maar dit zorgt niet voor een wettelijke verplichting. Uit kostenoverweging wordt soms door een externe installatie partij gekozen om een type A te installeren als de regelmatige gebruikers geen Renault hebben. De beheerder van deze laadpaal heeft 6 laadpalen, dus ik kan me voorstellen dat dit gaat om significant bedrag als een type B aardlek 400+ euro duurder is. Hoe dit gegaan is kan ik niet zeggen, want deze installatie is niet uitgevoerd door The New Motion.
Waarop ik zojuist als volgt op gereageerd heb: (schaamteloos een stukje tekst gekopieerd van MartijnEV hierboven, dank daarvoor)
Hallo <...>

Allereerst bedankt voor de vlotte en inhoudelijke reactie. Ik begrijp je betoog, echter mijn inziens is dit geen excuus alsmede geen oplossing.
DC lekstromen van 400 volt kunnen tot flinke problemen leiden in de elektrische installatie van –in dit geval- een hogeschool.

Het niet gebruiken van een Type B aardlek schakelaar voor een oplaadpunt is potentieel levensgevaarlijk. Daarom is in de internationale normeringen voor 3-fasen laden een Type B detector voorgeschreven.
Renault heeft dit niet bedacht, het staat gewoon in de norm. Dus alle fabrikanten en installateurs van AC laadinfrastructuur moeten zich hier aan houden.

Een Premium fabrikant zoals Mennekes zelf doet dat dan ook, en houdt zijn installateurs er ook streng aan. Maar er zijn ook partijen die zich er minder netjes aan houden.
Soms uit kostenbesparing, soms uit onwetendheid (de norm is er wel maar wordt niet goed gelezen of begrepen). Tot 2013 was dat ook niet zo erg omdat tot die tijd
vrijwel alle elektrische voertuigen een galvanisch gescheiden lader hadden. Maar nu is de Zoë er al een jaar of drie, zonder galvanische scheiding,
en gaat dit deel van de norm dus wel een rol van wezenlijk belang spelen.

Dat dit geen wettelijke verplichting is doet niets af aan het feit dat je maar wat aanrommelt qua veiligheid van de elektrische installaties waar zo’n laadpunt geïnstalleerd is.
Zeker als het een PUBLIC laadpunt betreft waar elk geproduceerde Renault Zoe in principe op kan komen laden. Er komen elke dag nieuwe Zoe’s op de Nederlandse weg.
Ze zijn er nu eenmaal, en de (3-fase) laadpalen moeten hierop voorbereid zijn om dergelijke problemen te voorkomen. Die norm is tenslotte niet voor niets bedacht.

Er staat TNM op deze laadpaal, de laadpaal wordt beheerd door / geserviced door TNM.
Je kan TNM bellen bij problemen of verstoringen van dit laadpunt.

Ik vind dat ik als Zoe rijder moet kunnen vertrouwen op jullie kaart met laadpalen. En dat deze veilig zijn.
De EV rijder wil zich echt niet bezig houden wie deze paal nu wel of niet correct geïnstalleerd heeft. Of dat een bepaald type paal (lolo?) niet veilig is en dat je daar beter niet kan laden. (?)

Ik krijg nu het bizarre advies hier “maar niet meer te laden om erger te voorkomen” , maar hoe moet ik dan met alle andere (TNM) laadpalen omgaan?

• Als ze eruit klappen maar gewoon niet meer komen laden?
• Alle palen van TNM vermijden?
• Nooit meer jullie mailen of bellen bij problemen want ik rijdt een Renault Zoe?

Dat is toch geen serieuze optie. Ze zijn veilig of ze zijn het niet.
TNM zou zich niet in moeten laten met deze dubieuze installatiebedrijven en al helemaal geen ondersteuning leveren op de laadpalen die ze zonder type-b aardlek installeren.
Mijn inziens zijn er nu 2 mogelijkheden:

1) Type B aardlek verplicht stellen (conform EU norm) aan alle klanten & resellers om de consumentenservice vanuit jullie te behouden
2) Laadpunt niet meer servicen en verwijderen uit de TNM app zodat hij niet meer als publiek te boek staat en de kans op ‘vreemde’ auto’s op zo’n laadpunt significant wordt verminderd.

Je kunt Zoe rijders er niet van weerhouden zomaar een laadpunt uit de app te pakken en er te gaan laden. Bovendien is het -zoals reeds gezegd- potentieel levensgevaarlijk.

Jullie geven het zelf al aan in de installatiehandleiding, als er bedrijven zijn die deze adviezen niet serieus nemen dan moet je mijn insziens ook niet met deze bedrijven zaken doen.
Dit gaat niet alleen ten koste van de veiligheid van je klant, maar ook van de betrouwbaarheid van jullie eigen product, de LoLo, én van de kaart met laadpunten (en dus ook de app) die ineens onbetrouwbaar wordt.
Ik neem aan dat TNM zijn goede naam niet wil verbinden aan onveilige en onbetrouwbare laadpalen. Dat lijkt me PR-technisch geen handige move.

Als laatste nog een gewetensvraag, waar ik geen antwoord op hoef maar gewoon om eens over na te denken:

“Wat doet TNM als zo’n klant ineens 6 Renault Zoë’s aanschaft en dan komt klagen dat de zekering er steeds uitklapt op dit laadpunt?“

Graag je reactie.
Vraag aan jullie; is de norm nu reeds wettelijk verplicht en zo ja, welke instantie houdt daar toezicht op? Wat zijn jullie ervaringen op dit vlak?
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Veilig 3-fasen laden: ZE Ready, Type B, etc. uitgelegd

Bericht door zoe2goe »

Ik heb geen antwoord op je vraag. Maar het schaamteloos in eerste instantie de auto de schuld geven is typisch deze tijd, probleem wegdenken, als het maar van MIJN bordje af is. De type B installatieautomaat is juist GEVOELIGER dan een "gewone". Wat een ongelofelijk gelul. Ik zou het ook nog even doorsturen aan Renault.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Yongshi
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 feb 2017 17:59
Actief als: particulier

Re: Veilig 3-fasen laden: ZE Ready, Type B, etc. uitgelegd

Bericht door Yongshi »

Na dit draadje gelezen te hebben twijfel ik aan mijn eigen laadpaal. Is dit type B verhaal goed geregeld voor een KEBA P30 laadpaal?
In de technische details (in het duits) staat dat het een 3 fase is, ZE ready, maar onder onder "Protection components (RCCB)" enkel type A. dit matched niet als ik dit draadje hierboven lees.

https://shop.mobilityhouse.com/de_en/ke ... 98131.html
Nimoto Trendy R - Wit - 3 kWh - bouwjaar 2014 - berijder sinds Jun 2016 (Nickname: 'Nimo')
Zoe Intens Q210 - Zwart - 22 kWh - bouwjaar 2015 - berijder sinds Feb 2017 (Nickname: 'Spock')

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Veilig 3-fasen laden: ZE Ready, Type B, etc. uitgelegd

Bericht door zoe2goe »

1) Keba is de aardlekautomaat in de laadbox zelf optioneel en afhankelijk van het type. In NL is het gebruikelijker om betreffende automaat in de meterkast te hebben, dan is ook je kabeltraject beveiligd. Mijn P20 heeft géén aardlekautomaat.

2) Korte samenvatting van de draad is: een type A is goed, een type B is nog beter. Als je voor "beter" gaat, moet je een type B automaat hebben, in de meterkast. Ik heb een type A automaat in de meterkast.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



cosmiccarbon
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 113
Lid geworden op: 03 mar 2015 09:53
Actief als: particulier

Re: Veilig 3-fasen laden: ZE Ready, Type B, etc. uitgelegd

Bericht door cosmiccarbon »

Ik sluit me hierbij aan, ik heb een type B, in de meterkast, niet in de lader.
Renault Zoe Limited Edition 2019 - Volvo XC60 T5 2016 - Voorheen Renault Zoe Zen 2014 - En diverse Colnago racefietsen :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 20
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Veilig 3-fasen laden: ZE Ready, Type B, etc. uitgelegd

Bericht door MartijnEV »

En verwar "A-karakteristiek" en "B-karakteristiek" niet met "Type A" en "Type B". Dat zijn volstrekt verschillende aspecten van een aardlekschakelaar.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht