Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Schakel uw ad-blocker uit om onze website te blijven gebruiken.
Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een Megane II uit 2003 maar loop tegen een probleem met de stuurbediening voor de radio/navigatie die ik aan het inbouwen ben. Verder werkt alles perfect
Het probleem zit in het verschil in stekkers. In mijn Renault zat oorspronkelijk een Carminat navigatiesysteem dat was aangesloten doormiddel van een 18-pins AMP plug (Draden: 4x wit, 2x grijs/wit gestreept, 2x bruin/wit gestreept en 1x roze) in plaats van de bekende 6-pins (gele) iso.
Misschien heeft iemand hier een idee of het mogelijk is om de stuurbediening uit deze 18-pins stekker aan te sluiten op een mini iso (die vervolgens naar de stuurwiel-interface van de navigatie gaat). Of misschien een pin-layout?
Ik wil in principe vooral het volume +/- en previous/next song werkend krijgen.
Alles behalve de stuurbediening werkt. De stuurbedieningsinterface die er bij zit, heeft een grote rode stekker waar de mini iso-stekkers in kunnen. Aangezien ik de 18-pin Carminat stekker heb ipv de mini iso-stekkers, vraag ik me af of ik uit deze grote plug de draden mbt stuurwielbediening kan halen en aansluiten op de interface!
Ik heb deze vragen al veel voorbij zien komen voor dergelijke systemen, maar ik heb nog niemand gehad die het werkend heeft gekregen. Dit is wel het eerste systeem waarbij ik een stekker zie waar de gele ISO stekker in past, maar die heb je dus niet.
Het lijkt wel of dit systeem moet worden ingebouwd op zo'n manier dat het oude display onder de nieuwe radio moet worden geplaatst, op de plek van het opbergbakje. Dit paneeltje welke op de foto zichtbaar is, dat is echter alleen voor Update List radio's/displays (vanaf 2005). Hierdoor blijft o.a. de tijd zichtbaar en het hele systeem van de stuurwielbediening, welke achter het display zit geschakeld.
Maar jij hebt een Becker radio, welke inderdaad een totaal andere aansluiting heeft.
Ik verwacht dat het heel lastig zal worden om het werkend te krijgen, zeker omdat het oude display er altijd tussen moet blijven (vandaar ook het bijgeleverde paneeltje).
Gelukkig is de communicatie tussen de Becker en het display gelijk aan het Update List systeem. Maar het oude display past niet in het bijgeleverde paneeltje, je kunt zonder de Becker radio de tijd niet veranderen en je hebt niet de passende kabel.
Ik heb evt. wel een geel connectortje met kabeltjes welke je op de oude connector kunt steken, maar ik moet me er wel even in verdiepen, qua exacte pinbezetting.
Feit is in ieder geval wel dat het een houtje-touwtje oplossing gaat worden. En dat is toch jammer omdat het systeem niet goedkoop is. Het is eigenlijk een schande dat de informatie hierover zeer summier is. Je ziet op de voorbeeldfoto het display van de oude radio ook niet zitten op de plek van het bakje.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT) Nu: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Noir Nacre (NV676) Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ) Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Dank! Dit verklaard al een hoop. Ik ben zelf ook helemaal niet tevreden met deze aankoop en de weinige informatie vooraf ( en achteraf toen bleek dat dit systeem dus niet zomaar op alle Megane's II past). Enfin, ik ben inmiddels maar zelf op zoek naar een oplossing gegaan.
Ik heb volgens mij een goed overzicht van de pinbezetting (zie afbeelding in dit bericht).
Ik weet niet precies wat Multiplexed Vehicle/Multimedia High/Low betekenen (al kan ik me er wel wat bij voorstellen).
Theoretisch zou ik de benodigde draden van deze 18pins connector, met het oude display ingesloten, met de gele mini iso kunnen verbinden om de stuurbediening toch werkend te krijgen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik kan trouwens wel gewoon de tijd aanpassen zonder dat er een radio in de auto aangesloten is (door op de linkerknop op de stuurwielbediening en de volumeknoppen te drukken). Weet niet wat dat precies inhoud...
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Ik ben in het bezit van een Mégane Estate derde generatie van na de facelift, bouwjaar 2015 met 1.5 dCi dieselmotor.
Inmmiddels ruim 320.000 km op de teller, en op een paar heel kleine dingetjes na nooit iets mee gehad.
Grootste...
Wie kan mij vertellen hoe je het kofferbak slot demonteert van een renault megane 2 cabrio,
Ik zie wel 2 bouten aan de binnen kant in de kofferbak, maar dan is hij nog steeds niet los.
Heeft iemand hier ervaring mee.
Graag een reactie.
M.v.gr Eddie
Ik heb een Renault Megane 1.2 TCe uit 2012 met 100.000 km op de teller. De laatste tijd merk ik dat ik steeds vaker olie moet bijvullen, ongeveer elke maand of twee maanden. Enkele jaren terug was dit ook al wel het geval, maar toen...
Mijn naam is Steven en ik heb een renault megane 1.5dci uit 2010.
Misschien een domme vraag maar ik kom er zelf niet uit.
Ik heb een storing op de turbodruk. Bij nader onderzoek blijken er bij gas geven uitlaatgassen te ontsnappen onder dit...