Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Schakel uw ad-blocker uit om onze website te blijven gebruiken.
Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een Megane II uit 2003 maar loop tegen een probleem met de stuurbediening voor de radio/navigatie die ik aan het inbouwen ben. Verder werkt alles perfect
Het probleem zit in het verschil in stekkers. In mijn Renault zat oorspronkelijk een Carminat navigatiesysteem dat was aangesloten doormiddel van een 18-pins AMP plug (Draden: 4x wit, 2x grijs/wit gestreept, 2x bruin/wit gestreept en 1x roze) in plaats van de bekende 6-pins (gele) iso.
Misschien heeft iemand hier een idee of het mogelijk is om de stuurbediening uit deze 18-pins stekker aan te sluiten op een mini iso (die vervolgens naar de stuurwiel-interface van de navigatie gaat). Of misschien een pin-layout?
Ik wil in principe vooral het volume +/- en previous/next song werkend krijgen.
Alles behalve de stuurbediening werkt. De stuurbedieningsinterface die er bij zit, heeft een grote rode stekker waar de mini iso-stekkers in kunnen. Aangezien ik de 18-pin Carminat stekker heb ipv de mini iso-stekkers, vraag ik me af of ik uit deze grote plug de draden mbt stuurwielbediening kan halen en aansluiten op de interface!
Ik heb deze vragen al veel voorbij zien komen voor dergelijke systemen, maar ik heb nog niemand gehad die het werkend heeft gekregen. Dit is wel het eerste systeem waarbij ik een stekker zie waar de gele ISO stekker in past, maar die heb je dus niet.
Het lijkt wel of dit systeem moet worden ingebouwd op zo'n manier dat het oude display onder de nieuwe radio moet worden geplaatst, op de plek van het opbergbakje. Dit paneeltje welke op de foto zichtbaar is, dat is echter alleen voor Update List radio's/displays (vanaf 2005). Hierdoor blijft o.a. de tijd zichtbaar en het hele systeem van de stuurwielbediening, welke achter het display zit geschakeld.
Maar jij hebt een Becker radio, welke inderdaad een totaal andere aansluiting heeft.
Ik verwacht dat het heel lastig zal worden om het werkend te krijgen, zeker omdat het oude display er altijd tussen moet blijven (vandaar ook het bijgeleverde paneeltje).
Gelukkig is de communicatie tussen de Becker en het display gelijk aan het Update List systeem. Maar het oude display past niet in het bijgeleverde paneeltje, je kunt zonder de Becker radio de tijd niet veranderen en je hebt niet de passende kabel.
Ik heb evt. wel een geel connectortje met kabeltjes welke je op de oude connector kunt steken, maar ik moet me er wel even in verdiepen, qua exacte pinbezetting.
Feit is in ieder geval wel dat het een houtje-touwtje oplossing gaat worden. En dat is toch jammer omdat het systeem niet goedkoop is. Het is eigenlijk een schande dat de informatie hierover zeer summier is. Je ziet op de voorbeeldfoto het display van de oude radio ook niet zitten op de plek van het bakje.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT) Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ) Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Dank! Dit verklaard al een hoop. Ik ben zelf ook helemaal niet tevreden met deze aankoop en de weinige informatie vooraf ( en achteraf toen bleek dat dit systeem dus niet zomaar op alle Megane's II past). Enfin, ik ben inmiddels maar zelf op zoek naar een oplossing gegaan.
Ik heb volgens mij een goed overzicht van de pinbezetting (zie afbeelding in dit bericht).
Ik weet niet precies wat Multiplexed Vehicle/Multimedia High/Low betekenen (al kan ik me er wel wat bij voorstellen).
Theoretisch zou ik de benodigde draden van deze 18pins connector, met het oude display ingesloten, met de gele mini iso kunnen verbinden om de stuurbediening toch werkend te krijgen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik kan trouwens wel gewoon de tijd aanpassen zonder dat er een radio in de auto aangesloten is (door op de linkerknop op de stuurwielbediening en de volumeknoppen te drukken). Weet niet wat dat precies inhoud...
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Hoi ik ben nieuw hier en heb een probleem met mijn Renault Megane,3 uit 2012
Mijn motor comp lamp brandt en tevens brandt de rode lamp (motor schade)!
Ik heb de auto al div keren laten uitlezen en de verstoringen zijn legio.
Van auto portier slot,...
(Renault megane estate 1.2 uit 2015)Op de terugweg van mijn vakantie in Oostenrijk is mijn auto stil komen te staan. Auto is naar de garage gebracht en uitgelezen. Diagnose klep op 3e cilinder kapot geen compressie motoroliepeil onder minimum motor...
Een aantal dagen geleden kreeg ik problemen met het automatisch schakelen in mijn Megane Estate RS uit 2022 (automaat).
Op het moment dat ik de auto in de Drive zet en de rem loslaat bleef deze stilstaan. Een beetje gas geven zorgde ervoor...
Ik heb hier een vraagje over mijn renault megane 4 gt van 2017 1.6 165dci.
Met chiptunen en de automatische versnellingsbak te flashen blijven we de melding krijgen risico op versnellingsbak schade hoe komt dit eig ? Zijn al maande al probere...
De kofferbak ongrendelaar van mijn Megane 2 cc werkt niet. Gelukkig is het netjes dicht, dus kan het dak open doen en overal bij.
Gezien dit begon met af en toe wel/niet is voor mij de meest logische verklaring...
Bij deze bied ik mijn tuningbox van Elia aan.
Deze box werkt volgens plug and play en is heel eenvoudig aan te sluiten.
Overigens ook geschikt voor de Talisman 1,6 TCE en de Espace 1,6 TCE.