Iemand ervaring met het volgende?
Afgelopen zomervakantie ben ik met mijn Renault Espace (Tech Line 2.0 Turbo 16V handgeschakeld), van een halfjaar oud en nog maar 15000km op de teller, gestrand met verbrande koppelingsplaten.
Ik reed op dat moment in Zuid Frankrijk met mijn gezin en caravan (van max. 1200kg) op een normale doorgaande klimmende weg waarbij ik in een dorpje terecht kwam in een kleine file.
De eerste keer dat ik stil stond in de file heb ik mijn (automatische) handrem aangetrokken, nadat ik enige ruimte voor mij had laten vallen trok ik weer op maar sloeg de motor af door de combinatie van de helling, het gewicht van de totale combinatie (auto+caravan) en het (in deze situatie vroegtijdig) automatisch vrijkomen van de handrem.
Hierna de motor weer gestart en met meer gas de koppeling vlot laten opkomen. Ik heb hierna nog 2 of 3 keer vanuit stilstand moeten optrekken waarna de koppeling behoorlijk begon te roken en stinken.
(Dit alles gebeurde overigens binnen 1 á 2 minuten over een afstand van 100 á 200 meter)
Daarom besloten de auto met caravan direct te keren en weer bergafwaards te rijden. Doordat ik direct daarna niet meer kan schakelen heb ik de combinatie op een veilige plaats aan de kant gezet en heb ik hulp ingeschakeld die de auto heeft weggesleept. De kosten van alleen de reparatie in Nederland zijn al € 1900,- incl.btw, het gaat dus om een redelijke schade(post).
Volgens de Renault dealer waren er geen gebreken aan de auto/koppeling en ligt de schuld van dit alles dus bij de bestuurder. Daarom worden de kosten door de leasemaatschappij nu bij mij (mijn werk) neergelegd.
In mijn beleving heb ik echter normaal gereageerd naar de omstandigheden ter plaatse en mag deze koppelingschade nooit met zo'n nieuwe auto zo snel optreden.
Ik ben dan ook zeer benieuwd of er meerdere mensen zijn met soortgelijke ervaringen. Ik kwam zelf wel iets vergelijkbaars tegen op internet op de volgende site:
http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=583
Daar staat een verhaal van een Renault Espace 2.0 Turbo handgeschakeld die ook binnen een (te) korte tijd last kreeg van een rokende en stinkende koppeling.
Groet,
Geert Jan Somers
Renault Espace uit 2006: koppelingsplaten nu al verbrand
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
In datzelfde artikel staat ook hoe je zou moeten rijden met een caravan. Je moet er natuurlijk mee rekening houden dat bij een turbo het vermogen pas vrij komt bij een hoger toerental. Ik denk dat het redelijk is aan te nemen dat het wat met de rijstijl te maken heeft. Misschien is de 2.0 16V turbo ietwat minder geschikt met een zware last file te rijden in de heuvels/bergen. Vooral omdat het een benzine is met een wat lager koppel dan een diesel, is de belasting voor de koppeling, vooral bij het laten slippen van deze, natuurlijk enorm.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Site Admin
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 27 apr 2025 08:30
- Actief als: particulier
Dit topic gaat op slot omdat die dubbelgeplaatst is.
Verder gaat het in : Forum index » Techniek » Aandrijving, wielophanging, besturing, remmen, wielen en banden
Verder gaat het in : Forum index » Techniek » Aandrijving, wielophanging, besturing, remmen, wielen en banden
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 13 Reacties
- 658 Weergaves