Druk expansievat
-
Topic author - 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 4
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 14 mar 2013
- Laatste bezoek: 19 dec 2013 17:56
- Actief als: particulier
Druk expansievat
Weet misschien iemand wat dit kan zijn?
Rijd met een Espace 4 van 2004 1.9 Dci
Er zit altijd zoveel druk op het expansievat,geen bellen in het water alleen zo een druk.Buis staat ook heel hard.
Zo een 1800 km geleden koppakking vervangen,druktest laten doen die is dus helemaal in orde.Gevlakt e.d.
Tegelijk nieuwe waterpomp ,riemen enz.Thermostaat ook vernieuwd
Daarna de turbo het begeven die ook vervangen samen met de interkoeler.
Radiateur helemaal laten doorlopen,met lucht doorgeblazen,enz
De auto word volgens temperatuurmeter in auto ook niet te warm ,blijft halfweg staan op 5blokjes.Verwarming gaat zoals die moet maar enkel die druk in het expansievat baart me zorgen.Ken iemand die met exact dezelfde rijd en er zit daar geen enkele druk op als je de dop afdraait van het expansievat.
Iemand idee wat het nog kan zijn?Kopbouten koppakking die terug losser geworden zijn waardoor er daardoor minimale lucht via die weg in het circuit geraakt?Barstje in motor zelf??
Zou hem eigenlijk liefst gelijk wegdoen maar heb nu al deze kosten gemaakt dus is beetje dilemma.
Rijd met een Espace 4 van 2004 1.9 Dci
Er zit altijd zoveel druk op het expansievat,geen bellen in het water alleen zo een druk.Buis staat ook heel hard.
Zo een 1800 km geleden koppakking vervangen,druktest laten doen die is dus helemaal in orde.Gevlakt e.d.
Tegelijk nieuwe waterpomp ,riemen enz.Thermostaat ook vernieuwd
Daarna de turbo het begeven die ook vervangen samen met de interkoeler.
Radiateur helemaal laten doorlopen,met lucht doorgeblazen,enz
De auto word volgens temperatuurmeter in auto ook niet te warm ,blijft halfweg staan op 5blokjes.Verwarming gaat zoals die moet maar enkel die druk in het expansievat baart me zorgen.Ken iemand die met exact dezelfde rijd en er zit daar geen enkele druk op als je de dop afdraait van het expansievat.
Iemand idee wat het nog kan zijn?Kopbouten koppakking die terug losser geworden zijn waardoor er daardoor minimale lucht via die weg in het circuit geraakt?Barstje in motor zelf??
Zou hem eigenlijk liefst gelijk wegdoen maar heb nu al deze kosten gemaakt dus is beetje dilemma.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Druk expansievat
De auto's met een gesloten koelsysteem werken altijd met overdruk! De druk wordt aangegeven door de kleur van de dop.
Zit hier nog dezelfde op als voor de reparatie? Zo geeft de dop met een bruine bovenkant een overdruk van 1,2 bar.
Is er al eens koelvloeistof langs de dop uit het expansievat gelekt ooit, dan dient deze vervangen te worden !!!
mvg WillemS
p.s. heb even gekeken de F4R, G9T en V4Y motor dienen een dop te hebben die opent bij een druk van 1,4 bar. De P9X motor een die bij 1,6 bar opent.
Zit hier nog dezelfde op als voor de reparatie? Zo geeft de dop met een bruine bovenkant een overdruk van 1,2 bar.
Is er al eens koelvloeistof langs de dop uit het expansievat gelekt ooit, dan dient deze vervangen te worden !!!
mvg WillemS
p.s. heb even gekeken de F4R, G9T en V4Y motor dienen een dop te hebben die opent bij een druk van 1,4 bar. De P9X motor een die bij 1,6 bar opent.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 4
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 14 mar 2013
- Laatste bezoek: 19 dec 2013 17:56
- Actief als: particulier
Re: Druk expansievat
Er is idd al koelvloeistof langs de dop naar buiten gekomen toen ik de koppakking stuk had.Heb gisteren een nieuwe dop besteld en morgen word die geleverd.Ben benieuwd of dit het euvel zal verhelpen.Bedankt voor de reactie.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Druk expansievat
Maakt veel uit of je de 1,4 of de 1,6 bar hebt. Let daar goed op !
SUC6 mvg WillemS
SUC6 mvg WillemS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 4
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 14 mar 2013
- Laatste bezoek: 19 dec 2013 17:56
- Actief als: particulier
Re: Druk expansievat
En nog steeds is het een raadsel.
De wagen duwt alle vloeistof langs het expansievat naar buiten sommige dagen halve liter bijvullen,soms anderhalve liter en dit na amper 10 km te hebben gereden??Koppakking is goed,is vervangen. Aan de computer willen ze hem niet hangen.Auto te warm gehad 't is de koppakking ,ok laten maken.Witte rook en bijna niet meer rijden ze zeggen turbo ,die ook helemaal vernieuwd samen met intercooler.Nu altijd alle water uit expansievat geduwd,geen wate rin olie of omgekeerd.Wat kan het nu nog zijn?
De wagen duwt alle vloeistof langs het expansievat naar buiten sommige dagen halve liter bijvullen,soms anderhalve liter en dit na amper 10 km te hebben gereden??Koppakking is goed,is vervangen. Aan de computer willen ze hem niet hangen.Auto te warm gehad 't is de koppakking ,ok laten maken.Witte rook en bijna niet meer rijden ze zeggen turbo ,die ook helemaal vernieuwd samen met intercooler.Nu altijd alle water uit expansievat geduwd,geen wate rin olie of omgekeerd.Wat kan het nu nog zijn?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 14 jul 2013
- Laatste bezoek: 18 dec 2013 23:18
- Actief als: particulier
Re: Druk expansievat
Hey ik heb u probleem gelezen heb indentiek hetzelfde probleem en vind ook geen oplossing heb jij er al een gevonden of andere mensen hebben jullie een oplossing ik ben echt teneinde raad
graag reacties alvast bedankt
graag reacties alvast bedankt
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 4
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 14 mar 2013
- Laatste bezoek: 19 dec 2013 17:56
- Actief als: particulier
Re: Druk expansievat
Wij hebben van armoe de wagen voor spotprijs verkocht,want na nog vanalles te hebben vernieuwd steeds hetzelfde.
Ondertussen schoonbroer met exact dezelfde auto in juli in Frankrijk langs de weg gestrand en ook exact dezelfde problemen als bij ons.Brol brol en nog eens brol.
Ondertussen schoonbroer met exact dezelfde auto in juli in Frankrijk langs de weg gestrand en ook exact dezelfde problemen als bij ons.Brol brol en nog eens brol.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1004
- Lid geworden op: 31 jan 2010
- Laatste bezoek: 01 jun 2025 09:38
- Actief als: particulier
- Locatie: Kleve ( NRW ) Germany
Re: Druk expansievat
Ik heb dit zelf ook meegemaakt met onze 2 Espace 4 ,bij de Espace 4 is het ook een bekend euvel dat de expansievat van onderen een scheur erin zit!
Zelf hebben wij ook bij onze Espace IV 1.9 dCi van alles gerepareerd en als toetje een nieuwe motor erin gehangen weg vakantiegeld en 2 weken later weer de motor in de soep toen de auto ook voor een prikkie verkocht aan iemand naar Litouwen.
Mijn vrouw was Renault zat dat ze nu in een Chrysler Grand Voyager rijd
Zelf hebben wij ook bij onze Espace IV 1.9 dCi van alles gerepareerd en als toetje een nieuwe motor erin gehangen weg vakantiegeld en 2 weken later weer de motor in de soep toen de auto ook voor een prikkie verkocht aan iemand naar Litouwen.
Mijn vrouw was Renault zat dat ze nu in een Chrysler Grand Voyager rijd

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- repeating visitor
- Posts in topic: 3
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 21 apr 2013
- Laatste bezoek: 25 dec 2013 09:38
- Actief als: particulier
- Locatie: Hasselt NL
Re: Druk expansievat
Om even terug te komen op de kleur van de dop(expansievat), welke kleur moet er op mijn 2.0 16v Espace van 2000 zitten?
Renault Espace 2.0 16V 2000
BMW 635 CSi 1984
BMW 728i 1986
Audi 80 1.3 CL 1982
Kawasaki ZX10 1988
BMW 635 CSi 1984
BMW 728i 1986
Audi 80 1.3 CL 1982
Kawasaki ZX10 1988
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
-
- repeating visitor
- Posts in topic: 3
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 21 apr 2013
- Laatste bezoek: 25 dec 2013 09:38
- Actief als: particulier
- Locatie: Hasselt NL
Re: Druk expansievat
Heeft de blauwe dan een druk van 1.4?
Ik had namelijk van de sloop een blauwe meegenomen, vond de kleur mooier
, nooit geweten dat de kleur iets over de druk zei
Heb er ook al iets van 40.000 km meegereden, heb ook geen problemen, maar toch maar beter de bruine er weer opzetten.
En weer wat geleerd
Ik had namelijk van de sloop een blauwe meegenomen, vond de kleur mooier


Heb er ook al iets van 40.000 km meegereden, heb ook geen problemen, maar toch maar beter de bruine er weer opzetten.
En weer wat geleerd

Renault Espace 2.0 16V 2000
BMW 635 CSi 1984
BMW 728i 1986
Audi 80 1.3 CL 1982
Kawasaki ZX10 1988
BMW 635 CSi 1984
BMW 728i 1986
Audi 80 1.3 CL 1982
Kawasaki ZX10 1988
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Druk expansievat
Ja, meestal gaat het gewoon goed, maar bv op een lange vakantie rit met hoge temperaturen zal de zwakste plek het wellicht begeven, en meestal sta je dan juist buiten de bewoonde wereld op een heeel stil landweggetje.
Het dopje van je ruitenspoeierreservoir kan je wel gewoon wisselen hoor, een gele ipv zwart bv. ha, ha, ha.
mvg WillemS
Het dopje van je ruitenspoeierreservoir kan je wel gewoon wisselen hoor, een gele ipv zwart bv. ha, ha, ha.
mvg WillemS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- repeating visitor
- Posts in topic: 3
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 21 apr 2013
- Laatste bezoek: 25 dec 2013 09:38
- Actief als: particulier
- Locatie: Hasselt NL
Re: Druk expansievat
En dan te bedenken dat ik er inderdaad mee in te bergen heb gereden afgelopen zomer, toen heeft de auto flink op z`n donder gehad.
Toch maar eens een gele dop zoeken voor de ruitensproeier

Toch maar eens een gele dop zoeken voor de ruitensproeier

Renault Espace 2.0 16V 2000
BMW 635 CSi 1984
BMW 728i 1986
Audi 80 1.3 CL 1982
Kawasaki ZX10 1988
BMW 635 CSi 1984
BMW 728i 1986
Audi 80 1.3 CL 1982
Kawasaki ZX10 1988
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 13 nov 2010
- Laatste bezoek: 15 jun 2025 20:34
- Actief als: particulier
- Locatie: REO
Re: Druk expansievat
Nooit geweten van die doppen met verschillende overdruk. Zelf de dop een aantal weken geleden verloren. Heb er voor nu een keukenhandschoen met een ty rap om zitten. Is luchtdicht, hij gaat wat bol staan bij warme motor. Beter een originele dop doen dan lijkt me. Weet iemand wat voor dop er op het F3R expansievat hoort?
VW Transporter L2H1 2.0 TSI '17
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Megane Berline automaat 1.6 16v E313839 '02
Megane Berline automaat 1.6 16v D093411 '00
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Megane Berline automaat 1.6 16v E313839 '02
Megane Berline automaat 1.6 16v D093411 '00
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Druk expansievat
Je zult die dop toch bij de Renault dealer moeten aanschaffen, en op kenteken zal deze de goede wel leveren.
mvg WillemS
mvg WillemS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Berichten: 16724
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 18 jun 2025 18:45
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Druk expansievat
Bij nooit onderhoud aan de koelvloeistof gaat deze dop vaak dichtzitten. Wil zeggen dat de veer dichtslibt. Vaak zie je veel bruine aanslag.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Druk expansievat
Ja, en die bruine aanslag betekend ook vaak dat de kvs te lang in het systeem zit, want dan zijn de beschermende dope's totaal uitgewerkt, en dan krijg je dat en moet het gehele systeem inwendig gereinigd worden. Die drab zit ook in je kachelradiateur en die geeft plots weinig of geen warmte mee af.Op tijd vervangen voorkomt dat vele werk en voor die paar centen hoef je het niet te laten.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 269 Weergaves
-
Laatste bericht door dngosens