De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Mijn Zoe is perfect ik heb geen wensen meer :-) (max. 2 keuzes per persoon)

Volledig mee eens, geen enkele wens of bug
0
Geen stemmen
Mee eens, ik kan leven met een klein puntje hier of daar
6
32%
Neutraal, ik heb geen zin om me er druk om te maken dus soit
2
11%
Oneens, ik heb toch nog wel een paar puntjes ter lering ende vermaak en die zal ik hier in de de topic plaatsen
9
47%
Volledig oneens, ik heb toch wel een paar grote tekortkomingen ervaren die Renault echt moet oplossen
1
5%
Anders, nader te verklaren in de topic
1
5%
 
Totaal aantal stemmen: 19

Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 18
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door avdvee »

De bedoeling van deze topic is om een zogenaamde 'wensenlijst' op te stellen voor Renault. Niet zozeer met verbeteringen voor toekomstige Zoe's maar ter verbetering van de huidige. En niet zomaar voor de lol maar als feedback richting de fabrikant. Zou willen voorstellen om deze lijst zeg over een week of 4 formeel aan te bieden aan Renault. Liefst door ons allemaal zodat het zeker aankomt 8)

Hoe werkt het?
a) open een nieuwe reactie
b) sleur en pleur (copy en paste) de punten van de laatste reactie (te beginnen hieronder)
c) plaats je eigen aanvulling eronder
d) maak de 'wens' kort en bondig en voorzie het van enige uitleg/ argumentatie.

Laten we er vanuit gaan dat alle genoemde punten gelden voor iedereen. Zo niet dan gaarne melding maken in deze topic.

Met dank aan E-mission en PieterZoe.

- Filepalen uitzetten bug: wordt niet onthouden na reboot
- Routevoorkeur opties (snel / eco / kort) bug: wordt niet onthouden na reboot
- POI's voorkeur (benzine stations niet zichtbaar maken) bug: wordt niet onthouden na reboot
- Upgraden kaartinformatie met de laatste (>11kw) laadpunten (loopt nu jaren achter, oorzaak Tomtom)
- Type laadkabel bug: geeft aan dat de juiste kabel niet juist is (AVDVEE: deze herken/ snap ik niet)
- Geen info betreffende openingstijden en beschikbaarheid laadpunten
- Geen mogelijkheid custom kaarten (laadpunten bijvoorbeeld) te uploaden
- Airco bedienen via app bijna nooit succesvol
- Info laadtoestand via app loopt vaak uren achter, refresh werkt niet ondanks prima dekking
- audio-installatie "vergeet" wat de laatste zender was waarop de radio stond ingesteld toen je de auto verliet. Bij wegrijden (de volgende dag) staat de audio-installatie weer op USB (ipv radio). Dit gebeurt vaak maar niet altijd
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RogerS
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 2
Berichten: 101
Lid geworden op: 03 aug 2013 07:15
Actief als: particulier

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door RogerS »

Is dit een "wishlist" of een "BUGLIST"...
Ik stel voor om twee lijsten aan te maken. Eentje voor features die er nog niet zijn maar wel handig zouden zijn en eentje met ronduit bugs (en dat zijn er toch wel een hoop... :discuss: )

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 18
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door avdvee »

Ik zou opteren voor één lijst maar aan te geven of het gaat om een bug of wish :doh:
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 18
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door avdvee »

UPDATE

BUG: (fout in bestaande functionaliteit)
- Filepalen uitzetten bug: wordt niet onthouden na reboot
- Routevoorkeur opties (snel / eco / kort) bug: wordt niet onthouden na reboot
- POI's voorkeur (benzine stations niet zichtbaar maken) bug: wordt niet onthouden na reboot
- Upgraden kaartinformatie met de laatste (>11kw) laadpunten (loopt nu jaren achter, oorzaak Tomtom)
- Type laadkabel bug: geeft aan dat de juiste kabel niet juist is (AVDVEE: deze herken/ snap ik niet)
- Airco bedienen via app bijna nooit succesvol
- Info laadtoestand via app loopt vaak uren achter, refresh werkt niet ondanks prima dekking
- audio-installatie "vergeet" wat de laatste zender was waarop de radio stond ingesteld toen je de auto verliet. Bij wegrijden (de volgende dag) staat de audio-installatie weer op USB (ipv radio). Dit gebeurt vaak maar niet altijd.

Wish: (nieuwe functionaliteit)
- Geen info betreffende openingstijden en beschikbaarheid laadpunten
- Geen mogelijkheid custom kaarten (laadpunten bijvoorbeeld) te uploaden
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door MartijnEV »

Hierbij de lijst met mijn toevoegingen o.b.v. gemaakte proefritten eerder dit jaar. (Handig, die iPhone Notes app, daar vond ik deze aantekeningen terug!)


BUG: (fout in bestaande functionaliteit)
- Filepalen uitzetten bug: wordt niet onthouden na reboot
- Routevoorkeur opties (snel / eco / kort) bug: wordt niet onthouden na reboot
- POI's voorkeur (benzine stations niet zichtbaar maken) bug: wordt niet onthouden na reboot
- Upgraden kaartinformatie met de laatste (>11kw) laadpunten (loopt nu jaren achter, oorzaak Tomtom)
- Type laadkabel bug: geeft aan dat de juiste kabel niet juist is (AVDVEE: deze herken/ snap ik niet)
- Airco bedienen via app bijna nooit succesvol
- Info laadtoestand via app loopt vaak uren achter, refresh werkt niet ondanks prima dekking
- audio-installatie "vergeet" wat de laatste zender was waarop de radio stond ingesteld toen je de auto verliet. Bij wegrijden (de volgende dag) staat de audio-installatie weer op USB (ipv radio). Dit gebeurt vaak maar niet altijd.
- Raambediening werkt niet tijdens laden, 'contact' kan ook niet aan tijdens laden, dus een per ongeluk opengelaten raam kan tijdens laden niet meer gesloten worden. Of als je in de auto wacht bij het laden, kan je het raampje niet even open zetten.
- Cruise control: op standby (0-toets) zetten leidt tot abrubte remming van de auto, oplossing is eerst gaspedaal beetje indrukken en dan pas cruise control op standby zetten, maar dit zou intuitiever moeten zijn.
- Het hoogfrequente piepgeluid tijdens laden is ook in huis op sommige apparaten te horen: uit luidsprekers van de TV als die aan staat, en uit inverter van het zonnepanelensysteem, ook in standby. Lijkt (volgens een elektrotechnisch expert) een zg. hoogfrequentrimpel die in het laadsysteem van de Zoe niet voldoende gefilterd lijkt te zijn. Filter toevoegen?
- Volume radio, verkeersinfo en telefoon maakt soms onverwachte sprongen, van (ingestelde) zacht plotseling naar hard (dit is niet de verkeersinfofunctie, lijkt eerder een bug).
- Multimediasysteem 'onthoudt' de laatst ingestelde volumestanden niet goed.
- De achterklep kan niet geopend worden met behulp van de Handsfree versie (Zen uitvoering) van de Renault Card. Moet eerst zelf de deuren ontgrendelen, dan pas reageert de knop in de achterklep en opent deze.

Wish: (nieuwe functionaliteit)
- Geen info betreffende openingstijden en beschikbaarheid laadpunten
- Geen mogelijkheid custom kaarten (laadpunten bijvoorbeeld) te uploaden
- R-Link: geeft geen informatie over waar de AC snelladers (22 kW) staan
- Tijdens het rijden is het gewenst om het batterijniveau ook te kunnen zien in Procenten. Dan kan je dat refereren aan de Procenten indicatie die je ziet tijdens het laden.
- Tijdens het laden is het gewenst om op het instrumentenpaneel te kunnen zien met hoeveel kW (vermogen uit het net) er wordt geladen, bijv 3.7 kW, 6kW, 11kW, 22kW
- Tijdens het rijden is het gewenst om (bijv. via boordcomputer) het getal 'Verwachte Restkilometers Bij Aankomst' te kunnen zien, dat is: batterij km minus navigatie resterende km
- Het is gewenst om in het instrumentenpaneel met een oplichtend symbool te kunnen zien of het voetgangerswaarschuwingsgeluid wel of niet aanstaat. De knop van het voetgangerswaarschuwingsgeluid zit op een onhandige plaats
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door PieterZoe »

Beste mensen, goed om het onderscheid tussen bugs en wensen te maken. Het bug-gedeelte is wat mij betreft nog te veel rijp en groen door elkaar.
1. Het feit dat verwarming niet met de app/internet kan worden ingeschakeld is echt een fout en daarmee blijft Renault in gebreke, immers die functie wordt expliciet in de verkoopbrochure vermeld.
2. Dan zijn er een aantal onderdelen van Rlink en TT die bugs vertonen zoals het niet onthouden van volumestand, aan/uitzetten van benzinestations, routevoorkeur, onjuiste laadkabelinformatie etc
3. vervolgens zijn er een aantal punten waarop de software onvoldoende geactualiseerd wordt, zoals de laadpuntendatabase maar ook de functie om de beschikbaarheid van laadpunten real-time te zien. Hier loopt Renault zover achter dat het als onredelijk kan worden aangemerkt.

Enkele van de andere bugs zijn geen echte bugs, maar keuzes die Renault gemaakt heeft en die wij niet handig vinden: raambediening tijdens laden, sterke reactie op uitschakelen cruisecontrol, achterklep dmv afstandbediening. Deze moeten naar de wishlist omdat het feitelijk geen bugs zijn

Persoonlijk ben ik de mening toegedaan dat Renault mijn auto nog niet heeft opgeleverd en daar heb ik ze op aangesproken (ze onderzoeken op dit moment punt 1). Wanneer we dit met meerdere Zoe-rijders zouden doen, kunnen we mogelijk sneller actie verwachten, zeker mbt punt 2 en 3.

Mijn voorstel is dan ook dat zodra we het enigszins over de lijst eens zijn, deze individueel via een schrijven aan Renault kenbaar maken en deze aanspreken op haar verantwoordelijkeid om deze punten op te lossen. Een stuk of 10 brieven van deze strekking maken het voor Renault moeilijk om zich nog aan haar verantwoordelijkheid te onttrekken. Bovendien bouwen we hiermee een dossier op.

Pas als Renault dit overtuigend oppakt, zouden we over de wishes kunnen beginnen. Maar zeker niet eerder want dat maakt het alleenmaar lastiger om de echte fouten opgelost te krijgen.

hoor graag jullie mening
groet
Pieter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 6
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door renault15.17 »

Hmmm, ik ben het lang niet met alle punten eens, tenminste zie ik ze niet als probleem (bug). En ik mis het allergrootste probleem: de reflectie van het dashboard in de voorruit. Dat is het enige punt wat ik absoluut niet OK vind aan de Zoe. Ronduit gevaarlijk.
De issues die hier beschreven staan m.b.t. de app en R-link zijn voor wat mij betreft overkomelijk, ik kan prima zonder. Wel ben ik het met jullie eens dat Renault beloftes in de brochure niet nagekomen worden. En dat Renault meer en beter mag communiceren over de problemen. In Duitsland loopt nu een grote enquête onder Zoe rijders over dit soort issues. Waarom hoor ik nooit iets van mijn dealer? En als ik de dealer bel over de connectivity van de R-link, melden ze vrolijk: "nee, in de database zijn er nog helemaal geen problemen bekend. Kunt u met de Zoe langskomen?"

Hieronder heb ik, in navolging van Pieter, gepoogd een goede samenvatting weer te geven:

Problemen (fout in bestaande functionaliteit):
- Spiegeling van dashboard in voorruit. Zeker met slecht weer in het donker gevaarlijk. Dit MOET verbeterd worden.
- R-Link geheugen (instellingen worden niet onthouden na uit- en weer aanzetten Zoe)
- Z.E. services cq. actualiteit TomTom kaarten (met name laadpalen). Voor de Zoe rijder die verder van huis wil essentieel dat de laadpalenlijst regelmatig geactualiseerd wordt. Ook het type aansluiting valt hier onder.
- Z.E. app (en internetverbinding): laadstatus niet betrouwbaar en niet te actualiseren. Starten verwarming / airco via app internet niet mogelijk.

Twijfelgevallen (probleem of niet of wens?):
- Raambediening werkt niet tijdens laden. Klopt, maar je kunt wel de verwarming / airco bedienen. Probleem of wens? Gezien het aantal keren dat ik verwacht tijdens het opladen in de auto te zullen zitten, neig ik naar "wens".
- Cruise control: op standby (0-toets) zetten leidt tot abrubte remming van de auto. Probleem? Mijns inziens is dit een gewenste reactie. Ook bij gas los remt de auto af. Als je wilt uitrollen moet je "schakelen" naar de "N-stand".
- Hoogfrequent piepgeluid: ik heb nog geen enkele ervaring met het storen van apparatuur. Incidenteel geval?
- De achterklep kan niet geopend worden met behulp van de Handsfree versie (Zen uitvoering) van de Renault Card. Zou volgens mij wel zo moeten werken. Werkt bij mij in ieder geval wel. Incidenteel probleem of hebben meer mensen hier last van?
- Volume radio, verkeersinfo en telefoon maakt soms onverwachte sprongen, van (ingestelde) zacht plotseling naar hard. Ik herken dit probleem niet. Nooit gehad. Anderen?

Wensenlijst (nieuwe functionaliteit):
- Geen info betreffende openingstijden en beschikbaarheid laadpunten
- Geen mogelijkheid custom kaarten (laadpunten bijvoorbeeld) te uploaden
- R-Link: geeft geen informatie over waar de AC snelladers (22 kW) staan
- Tijdens het rijden is het gewenst om het batterijniveau ook te kunnen zien in Procenten. Dan kan je dat refereren aan de Procenten indicatie die je ziet tijdens het laden.
- Tijdens het laden is het gewenst om op het instrumentenpaneel te kunnen zien met hoeveel kW (vermogen uit het net) er wordt geladen, bijv 3.7 kW, 6kW, 11kW, 22kW
- Tijdens het rijden is het gewenst om (bijv. via boordcomputer) het getal 'Verwachte Restkilometers Bij Aankomst' te kunnen zien, dat is: batterij km minus navigatie resterende km
- Extra controlelampjes: voetgangerswaarschuwingsgeluid wel of niet aan
- Extra controlelampjes: achterruitwisser ingeschakeld.


De schuingedrukte punten in de wensenlijst zouden overbodig worden als de kaartgegevens van R-link/TomTom regelmatig geactualiseerd worden. M.b.t. het voetgangerswaarschuwingsgeluid heb ik geen enkele behoefte aan een lampje / verklikker. Hij staat bij mij toch altijd aan en dat is dan ook prima hoorbaar.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 18
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door avdvee »

Aanvulling Wensenlijst (nieuwe functionaliteit):
- Via iPhone app/ website zou ik graag veel meer informatie 'uitlezen' zoals bepaalde foutcodes (met verwijzing naar manual oid), verbruikscijfers en wellicht GPS informatie zodat ik een kilometeradministratie kan bijhouden. De huidige informatie is verschrikkelijk beperkt en gelet op de mogelijkheden is het zonde dat niet meer/ alle mogelijkheden benut worden.

Aanvulling Twijfelgevallen (probleem of niet of wens?):
- Bij afspelen iPhone5s heb ik regelmatig stotteren/ hangen. Dit heb ik niet bij afspelen via A2DP (BT audio).
- Bij opladen blijft het dashboard/ display fel aanstaan. Dit is op zich handig maar trekt ook ongewenste 'kijkers' aan is me opgevallen. Na 5 minuten automatisch dimmen van backlight/ leds?
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MarcoZE
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 214
Lid geworden op: 05 jun 2013 14:14
Actief als: particulier
Locatie: Kesteren

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door MarcoZE »

Ik onderschrijf onderstaande "Problemen"

Problemen (fout in bestaande functionaliteit):
- Spiegeling van dashboard in voorruit. Zeker met slecht weer in het donker gevaarlijk. Dit MOET verbeterd worden.
- R-Link geheugen (instellingen worden niet onthouden na uit- en weer aanzetten Zoe)
- Z.E. services cq. actualiteit TomTom kaarten (met name laadpalen). Voor de Zoe rijder die verder van huis wil essentieel dat de laadpalenlijst regelmatig geactualiseerd wordt. Ook het type aansluiting valt hier onder.
- Z.E. app (en internetverbinding): laadstatus niet betrouwbaar en niet te actualiseren. Starten verwarming / airco via app internet niet mogelijk.

Aanvullende problemen:
Verbinding verbreken USB / muziek. Muziek begint weer met eerste nummer op de USB Stick.




Twijfelgevallen (probleem of niet of wens?):
- Raambediening werkt niet tijdens laden. Klopt, maar je kunt wel de verwarming / airco bedienen. Probleem of wens? Gezien het aantal keren dat ik verwacht tijdens het opladen in de auto te zullen zitten, neig ik naar "wens".wens
- Cruise control: op standby (0-toets) zetten leidt tot abrubte remming van de auto. Probleem? Mijns inziens is dit een gewenste reactie. Ook bij gas los remt de auto af. Als je wilt uitrollen moet je "schakelen" naar de "N-stand".afremmen akkoord, de clunk bij snelheden tussen 70 en 90 niet
- Hoogfrequent piepgeluid: ik heb nog geen enkele ervaring met het storen van apparatuur. Incidenteel geval?persoonlijk vind ik het geen probleem
- De achterklep kan niet geopend worden met behulp van de Handsfree versie (Zen uitvoering) van de Renault Card. Zou volgens mij wel zo moeten werken. Werkt bij mij in ieder geval wel. Incidenteel probleem of hebben meer mensen hier last van? heb ik geen last van
- Volume radio, verkeersinfo en telefoon maakt soms onverwachte sprongen, van (ingestelde) zacht plotseling naar hard. Ik herken dit probleem niet. Nooit gehad. Anderen? bij het opstarten af en toe. Systeem lijkt dan druk te zijn, waardoor commando's traag door komen. Gevolg: harder zetten, geen reactie, harder zetten, wachten, schrikken, zachter zetten, geen reactie, nog zachter zetten, geluid uit. Soms tussen commanda en reactie wel 20 seconden!

Wensenlijst (nieuwe functionaliteit):
- Geen info betreffende openingstijden en beschikbaarheid laadpunten
- Geen mogelijkheid custom kaarten (laadpunten bijvoorbeeld) te uploaden
- R-Link: geeft geen informatie over waar de AC snelladers (22 kW) staan
laadinfo gebruik ik nu niet. Aanvullende info pas relevant is database betrouwbaar is
- Tijdens het rijden is het gewenst om het batterijniveau ook te kunnen zien in Procenten. Dan kan je dat refereren aan de Procenten indicatie die je ziet tijdens het laden.wenselijk
- Tijdens het laden is het gewenst om op het instrumentenpaneel te kunnen zien met hoeveel kW (vermogen uit het net) er wordt geladen, bijv 3.7 kW, 6kW, 11kW, 22kWwenselijk
- Tijdens het rijden is het gewenst om (bijv. via boordcomputer) het getal 'Verwachte Restkilometers Bij Aankomst' te kunnen zien, dat is: batterij km minus navigatie resterende kmwenselijk
- Extra controlelampjes: voetgangerswaarschuwingsgeluid wel of niet aan er zit toch een ledje op het knopje? Bovendien lijkt me dit niet aan te passen bij de bestaande versie. Valt dus buiten scope topic
- Extra controlelampjes: achterruitwisser ingeschakeld. valt denk ik ook buiten scope van topic
Marco van Dijke Renault ZOE Intens Blanc Nacré Mei 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MarcoZE
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 214
Lid geworden op: 05 jun 2013 14:14
Actief als: particulier
Locatie: Kesteren

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door MarcoZE »

Overigens nog een aanvulling:

Als de auto in Ecomodus staat en je gebruikt de standkachel / standkoeling dan verwarmt / koelt hij net als tijdens het rijden in Ecomodus minder goed. Het is echter onzin om energie te sparen als je aan de laadpaal staat. Sterker nog, je wil een goed op temperatuur gebrachte auto, zodat je de verwarming / koeling tijdens het rijden minder nodig hebt en dat de range langer is.
Marco van Dijke Renault ZOE Intens Blanc Nacré Mei 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 18
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door avdvee »

Ach meen je dat nou? Ik zal eens kijken of ik dit ook ervaar (als ik de Zoe weer terug heb)
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MarcoZE
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 214
Lid geworden op: 05 jun 2013 14:14
Actief als: particulier
Locatie: Kesteren

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door MarcoZE »

Het is zelfs zo als je de ventilatie uit hebt staan, dat deze ook niet aangaat als je standkachel hebt ingesteld. Kortom hij "activeert" de stand van de ventilatie zoals deze stond op het moment dat je de auto uitzet.
Marco van Dijke Renault ZOE Intens Blanc Nacré Mei 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 18
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door avdvee »

Ik meende dat die 'standkachel' of aircomodus automatisch instelde op 20graden celsius ofzo? Dan maakt het toch niet uit wat de stand is?
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door E-mission »

Mijn ervaring is dat de airco altijd aan gaat, op auto 22 graden met de timer / remote / app. Je kan dat ook zien als je tijdens het laden de knop indrukt op de remote, maakt niet uit of hij in eco staat.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 18
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door avdvee »

Aanvulling inzake "Wensen:"
- Aanpassing Keyless. De keyless entry en starten is inderdaad heerlijk, net als op de prius. Wat ik alleen raar vind is dat keyless niet werkt als je de deuren met de remote hebt dicht gedaan (ipv automatisch door weglopen). Dan moet je hem eerst met remote open doen, aan en uit en dan doet ie weer normaal. De prius was continu keyless onafhankelijk van manier van sluiten.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door PieterZoe »

Beste Arnold
Dat is een keuze van Renault en geen fout. Door de auto met de remote af te sluiten, wordt de keyless functionaliteit uitgeschakeld. Dat wordt als veiliger beschouwd en sommige mensen sluiten de auto op inbaakgevoelige lokaties bewust om die reden met de remote af. Je kunt zelfs 2x (kort achter elkaar) op afsluiten drukken met de remote: in dat geval kunnen de deuren ook niet van binnen opgemaakt worden (bijv. na het inslaan van een ruitje)
groet
Pieter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 18
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door avdvee »

Zal het onder wensen zetten in plaats van 'fout' maar ik begin een beetje te balen van dat soort betutteling; mag ik dat zelf uitmaken of niet? Al dan niet met een aanpassing van de instellingen? Waar ik ook mega van baal is dat er allerlei functies in het computersysteem automatisch geblokkeerd worden tijdens het rijden. Ook hier wenst Renault te bepalen waar ik tegen beschermd moet worden. Vandaar dat luitjes die geld verdienen met het verwijderen van dergelijke zaken zich rotlachen.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 18
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door avdvee »

Wensenlijst (nieuwe functionaliteit):
- Meer 'open' systeem qua software. De huidige Renault R-link omgeving voelt teveel als Apple qua geslotenheid terwijl ik liever Android heb. Nou ben ik een zeer tevreden iOS gebruiker maar in tegenstelling tot het mobiele OS van Apple ben ik nog niet echt tevreden met de omgeving.
- Een soort 'homebutton' voor laadpaal in de buurt. Als ik druk een overzicht van 3 laadpalen in de nabijheid (uitgaande van een up2date) zodat ik snel kan kiezen. Nu moet ik allerlei knoppen drukken waardoor ik bijna een aanrijding veroorzaken (door de afleiding).
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MarcoZE
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 214
Lid geworden op: 05 jun 2013 14:14
Actief als: particulier
Locatie: Kesteren

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door MarcoZE »

Kleine rectificatie. Waarschijnlijk was ik een paar keer te laat bij mijn auto en dacht daarom dat de standkachel niet goed functioneert als de auto op ECO stand staat. Dat blijkt dus wel goed te gaan. Blijft over voor de wishlist dat bij de standkachel ook de de achterruitverwarming en spiegelverwarming zou moeten worden ingegeschakeld. Met dit vochtige weer kun je alsnog elektriciteit gaan "verspillen" tijdens het rijden voor met name het ontwasemen / ontdooien van de spiegels.
Marco van Dijke Renault ZOE Intens Blanc Nacré Mei 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

okpail
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 nov 2013 21:08
Actief als: particulier

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door okpail »

Wat handig zou zijn is als je met je iphone muziek op in de auto stapt, automatisch het geluidssysteem zou overstappen op de muziek die je afspeelt op je koptelefoon. Koptelefoon afdoen en tadaa! ;-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door E-mission »

Bij mij doet ie dat. Misschien nog een keer op play drukken, maar meer niet.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 6
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door renault15.17 »

Nog een tip voor Renault:
Monteer af fabriek a.u.b. banden met velgrandbescherming op de 17"TechRun velgen.

En adviseer de klanten dat bij vervanging ook te doen. Mijn voorste velgen hebben allebei al lelijke beschadigingen op de rand terwijl ik toch echt wel heel bewust stoeprandjes en dergelijke probeer te vermijden.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 18
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door avdvee »

Herkenbaar :-( De Techruns zijn nog mooi echter mijn Canasta's hebben al een lelijke beschadiging. Overigens is die velgrandbescherming ook niet idiotproof. De enige echte oplossing lijkt om 'hoge banden' te nemen (en dus kleinere velgen).
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

bbos
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 okt 2013 00:24
Actief als: particulier

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door bbos »

Ik heb 3 puntjes:
- Keyless entry ook mogelijk maken voor het ontkoppelen van de stekker. Een knopje naast de stekker die het slotje eraf haalt als het pasje in de buurt is zou fijn zijn. Nu moet je alleen daarvoor je pasje nog uit de zak halen.
- Ophouden met zeuren als je de dataverbinding niet toestaat. Ik wil niet dat Renault de hele tijd mijn positie weet, en heb dus de dataverbinding niet geactiveerd. Elke keer bij het aanzetten blijft ie daarover zeuren.
- Ingebouwde GSM totaal kunnen deactiveren. Je kan nu wel de dataverbinding niet toestaan, maar voor zover ik kan nagaan is wel de ingebouwde GSM geactiveerd waardoor je toch via GSM celinformatie gelokaliseerd kan worden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 18
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door avdvee »

- Ophouden met zeuren als je de dataverbinding niet toestaat. Ik wil niet dat Renault de hele tijd mijn positie weet, en heb dus de dataverbinding niet geactiveerd. Elke keer bij het aanzetten blijft ie daarover zeuren.
- Ingebouwde GSM totaal kunnen deactiveren. Je kan nu wel de dataverbinding niet toestaan, maar voor zover ik kan nagaan is wel de ingebouwde GSM geactiveerd waardoor je toch via GSM celinformatie gelokaliseerd kan worden.
Volgens mij is dit geen beleid/ optie van Renault. Al was het maar om je op afstand te kunnen deactiveren als je wanbetaler bent ;-)
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

bbos
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 okt 2013 00:24
Actief als: particulier

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door bbos »

Als Renault mijn oplader remote deactiveert hebben ze op zijn minst een juridisch probleem. Ik heb namelijk nooit toegestaan dat ze met mijn auto communiceren. Daarnaast kunnen ze (net als bij een lease auto) in geval van wanbetaling ook gewoon de auto op komen halen en de accu er onderuit schroeven. Geen enkele rechter zal dat denk ik een probleem vinden. Mijn vermoeden is dat het blokkeren van datacommunicatie overeenkomt met het niet intoetsen van de pincode op je telefoon. Maar dan zoekt je telefoon nog wel steeds contact met zendmasten voor noodoproepen. Vandaar mijn tweede punt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 18
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door avdvee »

Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

bbos
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 okt 2013 00:24
Actief als: particulier

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door bbos »

Nogmaals, als je je contract doorleest dan zie je dat je communicatie expliciet moet toestaan. En het uitzetten van je lader is een vorm van communicatie. Voor zover ik weet heeft het accupakket zelf geen gsm, en dus geen communicatiemogelijkheid. De enige gsm in je auto zit in je auto die in jouw bezit is. En als Renault dus toch je lader remote kan uitzetten ondanks dat ik geen communicatie toesta zijn ze dus niet conform het contract aan het handelen. Daarnaast begrijp ik dat niet je accu, maar je lader remote gedeactiveerd kan worden. En dat is juridisch al weer een mijnenveld, want de lader is van mij.

Een beetje off-topic: ik zou graag wat meer informatie hebben over welke informatie naar Renault gestuurd wordt en waarvoor ze het nodig hebben. De vraag is niet wat ik te verbergen heb, maar waarvoor jullie het willen weten.

Ik zou graag weten waar precies de gsm antenne zit in de Zoe zodat ik hem uit kan zetten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 18
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door avdvee »

Hmmmm, om eerlijk te zijn gaat het me ietwat ver. Natuurlijk ben ik ook me bewust wat de gevaren zijn, Snowden heeft genoeg geopenbaard, echter in deze denk ik dat er voor mij andere prioriteiten zijn bij de Zoe. Al vind ik wel dat desgewenst Renault moet vertellen welke informatie precies wordt doorgegeven, hoe het wordt opgeslagen en wie er toegang tot heeft.

Nb. Ik vraag me af in hoeverre Renault een beroep kan doen op het zogenaamde 'retentierecht' in deze.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 18
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door avdvee »

Overigens interessant dat ik 6 x "Oneens, ik heb toch nog wel een paar puntjes ter lering ende vermaak en die zal ik hier in de de topic plaatsen" gekozen zie worden en slechts één keer onderbouwd wat.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RogerS
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 2
Berichten: 101
Lid geworden op: 03 aug 2013 07:15
Actief als: particulier

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door RogerS »

Mmm, als je nu de GSM antenne loskoppelt en om de rest van het radiogedeelte van metaal een kooi van faraday maakt????

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door GertjanVB »

Onze ZOË is een fijne auto, maar geen koe zo bont of er zit wel een vlekje op! Oftewel dat het een fijne auto is laat onverlet (!) dat er puntjes (bugs en whishes) te noemen zijn. Onze punten;
Bugs
  • RLink; functies, bediening en communicatie. Elders op dit forum wordt dat al besproken en vele opmerkingen vallen hieronder
    Dashboard
Whishes
  • De verwarming van het stekkerdeksel
    Bergruimte voor de kabel
    In delen neerklapbare rugleuning achter
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013 08:58
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door electronaut »

Onverlet dat de Zoe een auto is die, vooral in stadsverkeer, heel fijn en vlot rijdt en lekker snel thuis opgeladen kan worden (hiep hiep hoera voor de Kameleon), heb ik toch ook wel een lange lijst van bugs en wensen.
- Ik sluit me bij de meeste wensen en bugs aan die hierboven genoemd worden, als ik ze belangrijk vind, herhaal ik ze. Het niet kunnen openen van de achterklep of het onvoorspelbare volume van de R-link heb ik geen last van.

Bugs:
- ZE connect doet het vaak niet. En als de auto eenmaal een statusupdate heeft gemist, komt het ook nooit meer goed todat je haar een keertje hebt aangezet.
- ZE connect geeft aan het einde van de rit niet de juiste status door. Meestal is het de status van een paar minuten voor het einde van de rit. Dat maakt de informatie onbetrouwbaar en dus waardeloos.
- Het scherm 'Verbruiksgegevens' geeft niet het verbruik maar het vermogen. Daar heb je helemaal niks aan en klopt ook niet. Verbruik is verbruik en wordt gemeten in kWh/100 km (en dat fancy design is slecht af te lezen).
- Voorverwarmen via de app of MyRenault werkt bij uitzondering.

Wensen (hardware):
- Raar dat dit nog door niemand genoemd is, en bij mij met stip op 1: warmtewerende ruiten. Vergeleken met mijn Prius is het echt waardeloos. En dat voor een Franse auto! Gevolg is dat ik de airco zeker 3 graden kouder moet zetten, met rampzalige gevolgen voor het energieverbruik in de zomer.
- Comfortabeler en beter ventilerende stoelen. Er loopt een soort bult in het midden van de rugleuning, van boven naar beneden, die ik de hele rit nadrukkelijk voel. In de zomer stap ik altijd met een natte rug uit. Ook hier had ik in mijn Prius geen last van.
- Comfortabeler onderstel. Bij elke verkeersdrempel gelanceerd worden is echt niet leuk.
- In delen neerklapbare achterbank en in hoogte verstelbare bestuurdersstoel.
- Meer hoofd- en beenruimte achterin. Mag wmb ten koste gaan van de kofferbak. Leuk hoor al die ruimte, maar wat heb je eraan? De Zoe is toch geen reisauto.

Wensen (software):
- Keyless entry = keyless entry. Als ik wil dat die deur opengaat moet hij opengaan en wil ik niet dat zo'n eigenwijs rotautootje het beter weet. Dat overkomt me nog al eens, terwijl ik nooit de deuren handmatig sluit. Ik denk dat het knopje soms ongemerkt wordt ingedrukt terwijl de sleutel in mijn broekzak zit en reageert mijn op straat geparkeerde Zoe erop.
- Een langere time out op de ontgrendeling van de stekker. Mijn routine: ik kom 's-ochtends bij de wallbox, draai deze uit met de sleutel en druk dan op het knopje van de afstandsbediening om de stekker te ontgrendelen. Dan ruim ik de antistruikelmat op, en begin het snoer bij elkaar de rapen en voordat ik bij de auto ben, *klik*, heeft zij de stekker al weer vergrendeld. En daar sta je dan met je handen vol kabels en stekkers en moet je die afstandsbediening weer opgraven. Zo onhandig. 30 s meer tijd doet wonderen.
- Welke Einstein bij Renault heeft bedacht dat je de laadkalender lekker vanuit je luie stoel via MyRenault kunt aanpassen en dan naar buiten moet, de stekker uit je auto moet trekken en haar moet opstarten om de nieuwe kalender te downloaden? Wat is het nut van zo'n website? Resultaat is dat ik altijd naar buiten ga om het vanaf het dashboard te doen. Hoef ik de auto niet te starten en kan het laadsnoer blijven zitten.
- Automatische rittenadministratie. Als je de gegevens per laadbeurt kunt uploaden naar ZE, waarom dan niet ook de informatie per rit? (Met csv-download zodat je lekker kunt analyseren)
- Tijdstip voorverwarmen instelbaar per 5 minuten ipv per 15 min.
- Weekkalender voor het voorverwarmen net als voor het opladen.
- Instelbaar minimum accuniveau. Als je inplugt en de accu is beneden een bepaald percentage, begint ze gelijk te laden tot het percentage is bereikt, daarna weer gewoon volgens de kalender.
- Instelbaar maximum accuniveau. Lithiumaccu's houden er niet van gedurende langere tijd op 100% laadniveau te zijn. Als je niet ver hoeft, kun je de levensduur van de accu verlengen door op te laden tot bijv 80%.
- Permanente weergave accuniveau in %.

De meeste wensen en bugs zijn software-gerelateerd en lijken me niet erg ingewikkeld. Deze kunnen door Renault met een beetje inzet en spirit gemakkelijk en tegen weinig kosten opgelost worden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 6
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door renault15.17 »

@electronaut: de accu's worden nooit tot op 100% opgeladen. De 22 kWh wordt als 100% aangehouden, de totale accucapaciteit is echter bijna 26 kWh. Bij de Model S kan je de lading op wens naar 100% brengen voor een lange reis, maar dit schaadt de accu en er wordt dan ook aanbevolen om dit alleen in uitzonderins gevallen te doen.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic

Bericht door GertjanVB »

@electronaut; je opmerking over de software is geheel en al correct. Het gaat breder, trek het maar door naar de site. Er zit bij Renault een "Einstein" die softwaretechnisch vol van goede bedoelingen is, maar wel een kronkel in zijn gedachtengang heeft. Onlangs heb ik een enquete in mogen vullen waar ik wat opmerkingen kwijt kon.
On-topic; gisteren een ritje Oosterhout-Rotterdam vv. gedaan om VVAL te bezoeken. In de Qpark Zuidplein vol opgeladen en met gang terug; er zitten, ongeveer voorbij de ster Ridderkerk, een paar hobbels in de weg waarbij je tegen het dak zit wanneer je daar op snelheid overheen gaat. Dan is de invloed van dat accupakketje goed te merken. Dit fenomeen heeft zich bij deze ook gekwalificeerd voor de Whislist!
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in