Aankooptips - koophandleiding

Plaats reactie

Topic author
renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Aankooptips - koophandleiding

Bericht door renault15.17 »

Voor mensen die de aanschaf van een Renault Zoe overwegen, is het misschien handig om een overzicht / handleiding te maken waar allemaal op te letten. Het kopen van een elektrische auto is toch even net anders dan wat we gewend zijn. (En we moeten potentiële Zoe kopers natuurlijk niet afschrikken met onze "probleemtopics" :wink: , maar juist helpen). Als we onze ervaringen delen, dan maak ik er uiteindelijk een "sticky" topic van en zet ik een samenvatting en link op de website.

Even denken, wat komt er bij kijken :think:
- Is de Zoe wat voor jou?
Waarschijnlijk wel! :D Rij je elke dag alleen maar snelweg of is je woon-werk afstand groter dan 85-90 km (enkele reis)? Dan is de Zoe misschien niets voor je. Maar ik ben geneigd te zeggen: in alle andere gevallen wel.
- Eigen laadmogelijkheid
Heb je de mogelijkheid om thuis een eigen laadpunt aan te leggen? Doen! De keuze die je voor jezelf moet maken is 3,7 kW of (drie fase) 11 kW. En besteed een paar honderd Euro extra voor een vaste laadkabel.
- Laadpas voor openbare oplaadpalen
Er is heel veel keuze. Heb je een eigen oplaadpunt, bestel dan een gratis kaart (zonder abonnement). Je betaald dan iets meer voor de kW's maar zult toch voornamelijk thuis opladen. Heb je geen eigen oplaadpunt en ben je dus afhankelijk van openbaar laden, kies dan een pas met goedkope kW's en snellaadbeurten. Diverse website's kunnen je helpen de passen te vergelijken. Dat zijn......
- Huurovereenkomst accupakket, kilometers en duur overeenkomst
....
- Verzekering accupakket vs. auto zelf
.....

Zijn er nog meer punten? Moeten er specifieke punten bij voor zakelijke rijders? Graag hoor / lees ik jullie ervaringen, aanvullingen en tips voor potentiële kopers.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 15
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aankooptips - koophandleiding

Bericht door avdvee »

Nou inmiddels zijn er inderdaad wel wat ervaringen ;-) Ter aanvulling op jouw suggesties het volgende

Is de Zoe wat voor jou?
Ik zou trachten aan de hand van enkele dogma's uit leggen wat onze ervaringen zijn zoals de zin/ onzin van de zogenaamde 'range anxiety' die in mijn geval na een paar weken verdwenen is, de voordelen van de stilte en vooral de voordelen die amper genoemd worden zoals amper onderhoud. Om maar te zwijgen over de aandacht die je krijgt ;-)

- Eigen laadmogelijkheid
Ja hier kan ik inmiddels ook een boek over schrijven. Mij is inmiddels veel duidelijk over dergelijke oplossingen denk aan de befaamde type B aardlek, extra aardlekschakelaars in algemene zin, de vaste kabel, inbouw of opbouw, een extra 3x25a aansluiting aanvragen (in plaats van 3x35A of meer dat onbetaalbaar is). Misschien een overzicht plaatsen van mogelijke aanbieders/ oplossingen zodat mensen simpel een vergelijkbaar pakket kunnen aanvragen.

- Laadpas voor openbare oplaadpalen
Zou willen aanvullen om tenminste 2 'gratis' passen te halen. Het is me tenminste 1x overkomen dat ik alleen een Essentpas kon gebruiken. Ik heb een Nuon pas als reserve (stel je voor dat je pas defect raakt).

- Huurovereenkomst accupakket, kilometers en duur overeenkomst
In deze overtuigen dat meerkilometers niet zoals bij een leasecontract of telefoonabonnement keihard afgestraft worden. Wat mij betreft is de afkoop van 5 jaar garantie ook zeker een aanrader. Althans in mijn geval waren de kosten daarvan, dus 5 jaar ongestoord rijden, lager dan 1 jaar onderhoud van mijn oude Volvo .......

- subsidieregelingen; ondanks de verminderde subsidie is er nog steeds genoeg voordeel te halen bij zowel het rijk als de gemeente Amsterdam. Impact per 2014 op MIA/ KIA/ VAMIL

- Accessoires en opties?
- Banden (ik ben te spreken over mijn Conti's) en velgen zoals Borbet en Renault Canasta?
- Aftermarket leer?
- Aftermarket Xenon?
- Losse korte kabel van 2 meter lengte?

Apps en software
- Android en iOS?
- handige websites?

Support en dealers
- noodnummers
- dealers met een streepje voor? (ik zou iedereen mijn dealer willen aanraden)
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 15
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aankooptips - koophandleiding

Bericht door avdvee »

Elektrisch rijden in 2014: alle financiële voordelen op een rij


Elektrische auto’s zijn een stuk stiller en minder schadelijk voor het milieu. Maar je bent in een aantal opzichten ook goedkoper uit. Alle financiële voordelen op een rij.

Elektrische auto’s stoten geen CO2 en fijnstof uit. Ze zijn daarom minder schadelijk voor het milieu. Als de energie waar de auto op rijdt bovendien wordt opgewekt door bijvoorbeeld windmolens en zonnepanelen, veroorzaak je als automobilist zelfs (vrijwel) helemaal geen uitstoot. Daarnaast zijn elektrische auto’s een stuk stiller, zeker bij lage snelheden.

Maar aan elektrisch rijden kleven ook allerlei financiële voordelen. Z24 zet ze voor jou op een rij.

Lagere energiekosten

Een liter diesel kost op dit moment ongeveer 1,51 euro en een liter benzine circa 1,77 euro. De brandstofkosten per gereden kilometer hangen af van het type brandstof, de auto, de snelheid en je rijgedrag. Maar als je uitgaat van een brandstofverbruik van 1:20 voor een dieselauto, betaal je ongeveer 7,5 cent per kilometer. Voor een benzineauto die 1:14 rijdt, ben je 12,6 cent per kilometer kwijt.
Dat is twee tot drie keer zo duur als bij een elektrische auto. Aan de laadpaal betaal je circa 0,28 euro per kilowattuur (kWh). Met één kWh kun je ongeveer zeven kilometer afleggen, wat de prijs op 4 cent per kilometer brengt. Vooral voor automobilisten die veel kilometers afleggen, kan dit flink schelen in de portemonnee.

Volgens het CBS legde een Nederlandse personenauto in 2012 gemiddeld 13.059 kilometer af. Bij die afstand had de eigenaar van een elektrische auto 1.123 euro minder uitgegeven aan energiekosten dan de eigenaar van een benzineauto. Ten opzichte van dieselauto’s komt het kostenverschil uit op 457 euro.

Minder onderhoudskosten

Een elektromotor zit een stuk simpeler in elkaar dan een verbrandingsmotor en heeft minder bewegende delen.”Er kan minder aan kapot gaan en je hoeft bijvoorbeeld geen bougies of het oliefilter te laten vervangen. Hierdoor zijn de onderhoudskosten over het algemeen lager dan bij conventionele auto’s”, zegt Niki Sie, projectmanager bij EV Centrum, een organisatie die voorlichting geeft over elektrisch rijden.

Geen aanschafbelasting

Vanwege de hoge kosten van de batterij zijn elektrische auto’s nog steeds relatief duur in aanschaf. Maar daar staat tegenover dat je in ieder geval tot en met 2015 geen belasting (BPM) hoeft te betalen bij de aankoop van een elektrische auto.

Geen motorrijtuigenbelasting

Op veel zuinige auto’s wordt sinds januari weer wegenbelasting geheven, maar elektrische auto’s en plug-in hybrides ontspringen vooralsnog de dans. Zij zijn tot en met 2015 vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting.

Lagere bijtelling

Dit jaar is er een eind gekomen aan de vrijstelling van de fiscale bijtelling voor elektrische leaseauto’s. Maar de bijtelling is nog altijd een stuk lager dan bij gewone auto’s. Voor elektrische auto’s moet je nu elk jaar 4 procent van de catalogusprijs optellen bij je bruto-inkomen. Voor hybride auto’s is dat 7 procent. Voor conventionele auto’s geldt een bijtelling van 14 tot wel 25 procent.

Dat verschil kan behoorlijk aantikken, rekent Niki Sie voor. “In het topsegment ben je voor een Tesla van de zaak ongeveer 150 tot 200 euro per maand kwijt aan bijtelling. Voor een Audi, BMW of Mercedes uit dezelfde prijsklasse kom je al snel uit op 1.000 euro; een verschil van ruim 800 euro per maand. In het lagere segment moet je voor een Renault ZOE rekenen op circa 30 euro bijtelling per maand, tegen circa 100 euro voor een Renault Clio.”

Aftrekpost voor ondernemers

De fiscale voordelen voor ondernemers die zuinig willen rijden zijn dit jaar fors ingedamd. De zogeheten Vamil-regeling (Willekeurige Afschrijving Milieu-investeringen) voor elektrische auto’s is vervallen. De Milieu Investeringsaftrek (MIA), een aftrekpost voor milieuvriendelijke bedrijfsinvesteringen, bestaat nog wel. Maar deze geldt alleen nog maar voor auto’s die maximaal 50 gram per kilometer CO2 uitstoten. Bovendien is er een maximum gesteld aan het investeringsbedrag dat hiervoor in aanmerking komt.

Ondanks deze inperkingen kan de aankoop van een elektrische auto nog steeds een interessante aftrekpost opleveren voor ondernemers.

Voor een auto die geen CO2 uitstoot (hieronder vallen pure elektrische auto’s) mag je volgens de MIA-regeling 36 procent van het aanschafbedrag (van maximaal 50.000 euro) aftrekken van de fiscale winst. Dit komt neer op maximaal 18.000 euro. Val je onder het 52 procents-tarief, dan kan dit jou dus netto 9.000 euro opleveren.

Koop je een plugin hybride auto, dan mag je voor een auto met een CO2-uitstoot van hooguit 30 gram per kilometer 27 procent van de aanschafprijs aftrekken, over maximaal 35.000 euro. Dit levert een netto fiscaal voordeel op van maximaal 4.700 euro. Stoot deze auto tussen de 31 en 51 gram per kilometer af, dan bedraagt het fiscale voordeel maximaal 13,5 procent over 12.500 euro, ofwel 840 euro netto.

Niet alleen je auto, maar ook de aanschaf van een eigen laadstation komt in aanmerking voor de MIA-regeling. Als je hiervoor meer dan 2.500 euro neertelt, mag je 36 procent van de kosten aftrekken van je fiscale winst.

Onzekerheden

Tegenover deze voordelen staan ook enkele financiële onzekerheden. Zo nemen accu’s een relatief groot deel van de aanschafkosten van de auto in beslag. Naar verwachting zullen de accuprijzen de komende jaren wel gaan dalen – wat de prijs ten goede komt – maar in welke mate dit zal gebeuren valt nog niet te voorspellen. Juist de hoge aanschafkosten vormen voor veel mensen de grootste drempel om een elektrische auto aan te schaffen, zo blijkt uit recent onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction.

Een nauwkeurige kosten/batenanalyse wordt ook bemoeilijkt omdat je nu nog niet goed kunt inschatten wat je elektrische auto straks oplevert bij verkoop. De laadcapaciteit van de batterijen gaat in de loop der tijd achteruit, wat de waarde van je auto uiteraard negatief beïnvloedt. Maar het is nog niet duidelijk wat een vervangende batterij over enkele jaren kost.

Ondanks deze onzekerheden verwacht Niki Sie dat er in de toekomst steeds meer elektrische auto’s over het Nederlandse wegdek zullen rijden. “De onbekendheid met elektrisch rijden is afgenomen en het aantal laadpunten is fors gestegen. Bovendien is het aanbod van elektrische auto’s de afgelopen jaren fors gegroeid: ook luxere merken bieden inmiddels elektrische auto’s aan, waardoor elektrisch rijden zijn suffe imago kwijt raakt. Daarnaast zijn steeds meer mensen zich bewust van de milieuwinst, het rijcomfort en de financiële voordelen van elektrisch rijden.”

http://www.z24.nl/ondernemen/elektrisch ... rij-423030
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

bbos
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 okt 2013 00:24
Actief als: particulier

Re: Aankooptips - koophandleiding

Bericht door bbos »

Laat het punt over de verplichting tot het plaatsen van een "ZE gecertificeerd" laadpunt schrappen uit je koopcontract. Dat geeft je meer ruimte bij het zoeken naar een leverancier van je laadpunt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 15
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aankooptips - koophandleiding

Bericht door avdvee »

Kan me niet herinneren dat dit een verplichting is, hoogstens een advies.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

bbos
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 okt 2013 00:24
Actief als: particulier

Re: Aankooptips - koophandleiding

Bericht door bbos »

Bij mij stond er (geparafraseerd):
Koper is geïnformeerd dat het laden van de electrische auto een speciaal laadpunt vereist met een ZE ready certificaat volgens Ze ready normen 1.2.

Dat heb ik laten schrappen zodat ik sterker zou staan bij eventuele discussies.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 15
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aankooptips - koophandleiding

Bericht door avdvee »

En toch is deze zinsnede niets waard; er staat dat ik geinformeerd ben dat de auto het nodig heeft. Niet dat het verplicht is.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 15
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aankooptips - koophandleiding

Bericht door avdvee »

Overigens zou ik vooral al die luitjes die zonder fatsoenlijke argumenten een EV afkraken vooral even dit filmpje laten kijken 8)

Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aankooptips - koophandleiding

Bericht door renault15.17 »

Ik volg je niet Arnold, wat wil je met het filmpje zeggen?
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 15
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aankooptips - koophandleiding

Bericht door avdvee »

Het laat zien dat mensen in denken heel conservatief zijn. Niet denken in mogelijkheden of verandering. Toen dit filmpje gemaakt werd had ik volgens mij al meer dan 5 jaar een eigen mobiele ATF3 telefoon en kreeg ik dergelijke opmerkingen. Zo ook bij de eerste smartphone, iPhone, iPad en ........ en Renault Zoe.

Ik beoogde met dit filmpje potentiele twijfelaars te overtuigen dat je niet moet blijven hangen in de heersende mening van nu maar moet denken in nieuwe mogelijkheden en kansen. Aangezien jij het niet herkent, notabene zelf iemand die nog eerder de kans zag liggen, is het wellicht wat lastig te begrijpen? In dat geval mag je e.e.a. weggooien/ verplaatsen.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Smartrix-Zoe
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 sep 2013 09:50
Actief als: particulier
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Aankooptips - koophandleiding

Bericht door Smartrix-Zoe »

Hoi Arnold,

Ik begreep je filmpje meteen en ik lag in een deuk :lol:
Laten we over 9 jaar eens een filmpje posten met het commentaar van de gemiddelde (ingesukkelde) auto journalist.
Ik zag dat het filmpje van 2005 was dacht ik dus van daar 9 jaar.
Naast de Zoe als 2e auto een Model X

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 15
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aankooptips - koophandleiding

Bericht door avdvee »

Het filmpje is uit 1998 :-) 15 jaar geleden dus. Ik verwacht echt dat we over 15 jaar serieus anders over EV-rijden denken.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 15
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aankooptips - koophandleiding

Bericht door avdvee »

Deze calculaties komen goed in de buurt bij mijn eigen berekeningen en geven een prima beeld van MOGELIJKE kosten. Zoe kost dus MINDER per kilometer en daarvoor krijg je een luxere auto met oa. automaat.

Qua onderhoud is de Zoe ook goedkoper:
afkoop Zoe 48 maanden: 329 euro
afkoop Clio 48 maanden: 499 euro
Zo goedkoop mogelijk_1.JPG
Zo goedkoop mogelijk_2.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Aankooptips - koophandleiding

Bericht door PieterZoe »

Arnold, waar staan de oplaadkosten in jouw overzicht? dat is bij 12000km en opladen bij openbare laadpalen toch nog zo'n ruim 300 euro... groet Pieter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 15
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aankooptips - koophandleiding

Bericht door avdvee »

Ja, daar heb je een punt. Dat had ik over het hoofd gezien ;-(

Dan moet volgens mij bij de kilometerprijs het volgende optellen:
- gemiddeld verbruik 20 kWh op 100 kilometer
- dus 0,2kWh per kilometer x 21 cent per Kwh
- Dus 4,2 cent optellen per kilometer aan stroom

Ga ik uit van een gemiddeld verbruik van een Nederland, dus niet de enthousiastelingen op het forum, en de thuisprijzen. Fastned (en anderen) zullen voor snelladen overigens volkomen begrijpelijk (veel) meer gaan vragen. Ik denk aan een tientje per lading.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 15
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aankooptips - koophandleiding

Bericht door avdvee »

Prima artikel waarin veel vragen voor geinteresseerden/ beginners van antwoord voorzien worden: http://www.z24.nl/ondernemen/auto/elekt ... ids-430607
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 15
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aankooptips - koophandleiding

Bericht door avdvee »

Of anders hier: http://www.zerijden.nl/
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Aankooptips - koophandleiding

Bericht door PieterZoe »

Prima site. Mooie mobiele uitvoering. Zit wel een fout in want er wordt aangegeven dat Zoe niet kan snelladen. Daar heb ik natuurlijk meteen een mailtje over aan ze gestuurd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Aankooptips - koophandleiding

Bericht door E-mission »

Een Clio TCe90 mag wensen dat hij 4.3 per 100 krijgt. Volgens de verbruiksmonitor op Autoweek doet hij gemiddeld 6.3 per 100 km (bijna 1 op 16). Dat is 3780 liter over 60.000 km = 6917 euro (bij 1.83 per liter), dus 2205 euro meer kosten over het totaal.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 15
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aankooptips - koophandleiding

Bericht door avdvee »

Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Aankooptips - koophandleiding

Bericht door PieterZoe »

Nog even over die informatie van www.zerijden.nl waarin ze vermelden dat de Zoe niet kan snelladen. Voor de geinteresseerden, zie hieronder een korte en vriendelijke informatieuitwisseling met de website-beheerder. Lees van onder naar boven tbv chronologie.
Beste heer vraagsteller,

Dank voor uw reactie. De reden dat wij, voor elektrische auto's/laadpunten/laadpassen/kabels, ‘DC' als criterium voor snelladen kiezen, is gelegen in het feit dat deze vorm van snelladen een fysiek andere vorm behoeft van zowel de stekker als aansluiting bij het laadpunt (publiek of privaat) als de aansluiting op de auto zelf. Hierdoor is het in vergelijking met AC-laden een 'uitzondering' waarmee rekening gehouden dient te worden door berijders.

Daarbij is door laadpas-providers een gelijke definitie gehanteerd. Dit houdt in dat de laadpassen geschikt voor snelladen uitgaan van DC in mogelijkheden en tariefstelling (zie bijvoorbeeld http://www.thenewmotion.com/producten/snelladen/). Wanneer wij een andere definitie zouden hanteren voor snelladen, bijvoorbeeld vanaf AC-fase 3, zouden wij onze bezoekers een vertekend beeld geven in de keuze voor laadpas, mogelijkheden tot snelladen (AC is zoals u ook aangeeft de standaard, DC niet) en kabels.

Dank voor uw compliment. Wij hopen met onze site een informatief- en visueel-aantrekkelijk kanaal te bieden om het ontbreken aan volledig overzicht en standaarden in de EV-markt in te vullen.

Met vriendelijke groet,
vraagbeantwoorder
Geachte heer vraagbeantwoorder,
Dank voor de toelichting. Dat verklaart inderdaad e.e.a. Het is opmerkelijk dat u er voor heeft gekozen om DC als uitgangspunt te nemen voor het criterium van snelladen. Immers alle thuisladers en het merendeel publieke laadpunten zijn AC (zoals u zelf ook op de website aangeef) waar de Zoe effectief het snelste kan laden. Toegegeven, het is lastig om een eenduidig criterium voor snelladen te definiëren. Dat maakt dat er onder consumenten nog steeds veel onduidelijkheid bestaat over de mogelijkheden van elektrische autos.
Verder complimenten voor de fraaie presentatie van informatie op uw website.

Vriendelijke groet
vraagsteller
Beste heer vraagsteller,
Dank voor uw bericht en bezoek aan zerijden.nl.
Ons is bekend dat de Renault Zoe met hoge snelheid kan laden, zoals wij ook vermelden met AC fase-3. Echter voor de modellen op zerijden.nl hanteren wij voor snelladen de definitie van gelijkstroom. Dit is de reden waarom bij de Renault Zoe en bijvoorbeeld ook bij de Tesla Model S, de optie snelladen niet is weergegeven.
Met vriendelijke groet,
vraagbeantwoorder
heer vraagsteller heeft het contactformulier ingevuld.
De reactie: U geeft aan dat de Renault Zoe niet kan snelladen. Dit is echter wel het geval (tot 43kw) en is een van de belangrijkste unieke eigenschappen van deze elektrische auto
Laatst gewijzigd door Admin op 31 mei 2022 08:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: email adressen verwijderd, persoonlijke voor/achternamen verwijderd, 06 nummers verwijderd, e.e.a. op verzoek betrokkenen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 15
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aankooptips - koophandleiding

Bericht door avdvee »

Snap de argumentatie wel maar laat onverlet dat het misleidend is; AC 43kW is snelladen punt uit. Door dit soort grappen krijgt de Zoe niet de waardering die het verdient
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Aankooptips - koophandleiding

Bericht door fivari »

Inderdaad! Ook ik vind dat onze Zoe regelmatig onrecht wordt aangedaan.
Ook bij oplaadpalen.nl loopt er iets verkeerd met de indeling van de toch frequent voorkomende 3f 32A laadpalen die toelaten @ 22 kW te laden. Zij staan echter maar met 2 kruisjes aangegeven terwijl de legende een 22 kW laadpaal toch met 3 kruisjes aangeeft. Gelukkig heeft Martijn een initiatief genomen waardoor die 22 kW palen er wel apart uitkomen.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Aankooptips - koophandleiding

Bericht door MartijnEV »

Snelladen is snelladen. Punt.

Zerijden zaait hiermee alleen maar meer verwarring. Ze kunnen toch gewoon aangeven wat het verschil in stekker is? Chademo en CSS zijn beide ook DC snellaadmethodes, maar met verschillende stekker. Dus de argumentatie die ze geven om AC snelladen geen snelladen te noemen omdat het een andere stekker betreft, is volkomen waanzin.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 15
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aankooptips - koophandleiding

Bericht door avdvee »

Mijne dames, heren, naar ik begrijp op post99723.html#p99723 heeft u moverende redenen om de suggestie dat de Renault Zoe niet kan snelladen te handhaven. Zeker omdat u ook plaatst "06:00 (AC 1-fase laden)" terwijl er momenteel verschrikkelijk veel openbare laders en thuisladers 11kW 3-fase kunnen binnen 2 uur kunnen laden vind ik de informatie nodeloos misleidend. Nou realiseer ik me dat ik niet volledig objectief ben maar in mijn ogen krijgt de Renault Zoe, en het bijzondere concept, niet de waardering die het verdient. En stelt het mij ernstig teleur dat u met zo'n mooie website daar aan bij draagt. Derhalve vraag ik u met klem een oplossing te verzinnen die recht doet aan uw typering als ook aan het feit dat de Zoe zowel op 11 en 22kW 'normaal' kan snelladen en binnenkort op 43kW met een speciale kabel kan laden bij oa. Fastned. Met vriendelijke groet, Arnold
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 15
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aankooptips - koophandleiding

Bericht door avdvee »

Naar aanleiding van bovenstaand berichtje kreeg ik deze reactie:
Dank voor uw bezoek aan zerijden.nl. Ik wil u allereerst bedanken voor uw alertheid en feedback. We begrijpen dat er enige discussie is omtrent de definitie van snelladen. Zonder direct een oordeel te geven over de juistheid van de terminologie zien we dat de term "snelladen" op alle mogelijke manieren gebruik/misbruikt wordt. Uberhaupt over de snelheid van laden is veel discussie. Dit is iets in de markt waar wij niet direct een oplossing voor kunnen bieden. Wat we echter met onze website graag willen is betrouwbare en volledige informatie verstrekken omtrent de diverse producten en dienstverleningen in de markt van elektrisch vervoer. In een markt die in sommige opzichten wat complex en diffuus is proberen we daar consumenten en bedrijven als goed als we kunnen, bij te helpen.

De term misleidend trekken we ons in deze aan omdat we dat juist niet willen zijn. Zoals u hopelijk begrijpt moeten we in aantal gevallen uitgangspunten nemen. Op het gebied van snelladen hebben we deze definitie gekoppeld aan DC-laden omdat er in de markt op het gebied van pricing onderscheid gemaakt wordt en relevant is in het dagelijks gebruik. Mijn collega Bastiaan heeft hier ook al wat toelichting (onderstaande reactie) gegeven, ik zag dat dit ook letterlijk overgenomen is op het forum. Betekent niet dat we bewust dit, het sneller laden, tav de Renault Zoe en de Tesla Model S (zelfde discussie) achterwege proberen te laten. De mogelijkheid om 3-fase te laden (11 kW/uur) is uniek voor de Zoe en de Model S en is juist iets wat we proberen weer te geven. In de laadtijden zat een bug waardoor niet de juiste weergave naar voren kwam, dit is nu aangepast, zie daarvoor bijgevoegde printscreen. Wellicht dat u een tekstvoorstel kunt doen mbt het sneller laden (sneller dan 3-fase, 16A) die we in de toelichting kunnen plaatsen zodat voor eenieder helder is wat de mogelijkheden zijn met de Zoe, voor nu en in de toekomst.
Wie heeft een tekstuele suggestie zoals gevraagd? Vind ik fair :-) Verder snap ik niet waarom ze 3-fase koppelen aan 11 kW per uur terwijl dit dus max. 43kW per uur is. Waarbij 22kW al niet meer uitzonderlijk is en 11kW vooral gekozen wordt door thuisgebruikers?
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Aankooptips - koophandleiding

Bericht door MartijnEV »

Als achtergrondinformatie:
Uitleg snelheidsverschillen (wie maakt hier een voorstel voor tekst website van?) :

"Langzaam laden / normaal laden":
1-fase 16A = 3.7 kW (alle EV's)
1-fase 32A = 7,4 kW (o.a. i3 en Leaf phase2)

"Versneld laden" :
3-fase 16A = 11kW (alleen Zoe en S)
3-fase 32A = 22kW (alleen Zoe en S)

"Snelladen" :
3-fase 63A = 43kW (alleen Zoe)

NB publieke laadpalen zijn (bijna) altijd 3-fase. Alleen Zoe en S gebruiken daadwerkelijk de 3 aanwezige fasen op deze palen. Overige EV's pakken alleen 1 van de 3 beschikbare fasen op deze palen. Vandaar de mogelijke laadsnelheidsverschillen tussen verschillende EV's op eenzelfde paal.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht