Aankooptips - koophandleiding

Plaats reactie

Topic author
renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Actief als: particulier
Contacteer:

Aankooptips - koophandleiding

Bericht door renault15.17 »

Voor mensen die de aanschaf van een Renault Zoe overwegen, is het misschien handig om een overzicht / handleiding te maken waar allemaal op te letten. Het kopen van een elektrische auto is toch even net anders dan wat we gewend zijn. (En we moeten potentiële Zoe kopers natuurlijk niet afschrikken met onze "probleemtopics" :wink: , maar juist helpen). Als we onze ervaringen delen, dan maak ik er uiteindelijk een "sticky" topic van en zet ik een samenvatting en link op de website.

Even denken, wat komt er bij kijken :think:
- Is de Zoe wat voor jou?
Waarschijnlijk wel! :D Rij je elke dag alleen maar snelweg of is je woon-werk afstand groter dan 85-90 km (enkele reis)? Dan is de Zoe misschien niets voor je. Maar ik ben geneigd te zeggen: in alle andere gevallen wel.
- Eigen laadmogelijkheid
Heb je de mogelijkheid om thuis een eigen laadpunt aan te leggen? Doen! De keuze die je voor jezelf moet maken is 3,7 kW of (drie fase) 11 kW. En besteed een paar honderd Euro extra voor een vaste laadkabel.
- Laadpas voor openbare oplaadpalen
Er is heel veel keuze. Heb je een eigen oplaadpunt, bestel dan een gratis kaart (zonder abonnement). Je betaald dan iets meer voor de kW's maar zult toch voornamelijk thuis opladen. Heb je geen eigen oplaadpunt en ben je dus afhankelijk van openbaar laden, kies dan een pas met goedkope kW's en snellaadbeurten. Diverse website's kunnen je helpen de passen te vergelijken. Dat zijn......
- Huurovereenkomst accupakket, kilometers en duur overeenkomst
....
- Verzekering accupakket vs. auto zelf
.....

Zijn er nog meer punten? Moeten er specifieke punten bij voor zakelijke rijders? Graag hoor / lees ik jullie ervaringen, aanvullingen en tips voor potentiële kopers.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

avdvee
lid
lid

Re: Aankooptips - koophandleiding

Bericht door avdvee »

Nou inmiddels zijn er inderdaad wel wat ervaringen ;-) Ter aanvulling op jouw suggesties het volgende

Is de Zoe wat voor jou?
Ik zou trachten aan de hand van enkele dogma's uit leggen wat onze ervaringen zijn zoals de zin/ onzin van de zogenaamde 'range anxiety' die in mijn geval na een paar weken verdwenen is, de voordelen van de stilte en vooral de voordelen die amper genoemd worden zoals amper onderhoud. Om maar te zwijgen over de aandacht die je krijgt ;-)

- Eigen laadmogelijkheid
Ja hier kan ik inmiddels ook een boek over schrijven. Mij is inmiddels veel duidelijk over dergelijke oplossingen denk aan de befaamde type B aardlek, extra aardlekschakelaars in algemene zin, de vaste kabel, inbouw of opbouw, een extra 3x25a aansluiting aanvragen (in plaats van 3x35A of meer dat onbetaalbaar is). Misschien een overzicht plaatsen van mogelijke aanbieders/ oplossingen zodat mensen simpel een vergelijkbaar pakket kunnen aanvragen.

- Laadpas voor openbare oplaadpalen
Zou willen aanvullen om tenminste 2 'gratis' passen te halen. Het is me tenminste 1x overkomen dat ik alleen een Essentpas kon gebruiken. Ik heb een Nuon pas als reserve (stel je voor dat je pas defect raakt).

- Huurovereenkomst accupakket, kilometers en duur overeenkomst
In deze overtuigen dat meerkilometers niet zoals bij een leasecontract of telefoonabonnement keihard afgestraft worden. Wat mij betreft is de afkoop van 5 jaar garantie ook zeker een aanrader. Althans in mijn geval waren de kosten daarvan, dus 5 jaar ongestoord rijden, lager dan 1 jaar onderhoud van mijn oude Volvo .......

- subsidieregelingen; ondanks de verminderde subsidie is er nog steeds genoeg voordeel te halen bij zowel het rijk als de gemeente Amsterdam. Impact per 2014 op MIA/ KIA/ VAMIL

- Accessoires en opties?
- Banden (ik ben te spreken over mijn Conti's) en velgen zoals Borbet en Renault Canasta?
- Aftermarket leer?
- Aftermarket Xenon?
- Losse korte kabel van 2 meter lengte?

Apps en software
- Android en iOS?
- handige websites?

Support en dealers
- noodnummers
- dealers met een streepje voor? (ik zou iedereen mijn dealer willen aanraden)
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

avdvee
lid
lid

Re: Aankooptips - koophandleiding

Bericht door avdvee »

Elektrisch rijden in 2014: alle financiële voordelen op een rij

Elektrische auto’s zijn een stuk stiller en minder schadelijk voor het milieu. Maar …login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Dit onderwerp heeft nog 24 niet getoonde antwoorden

Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken.
Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.

Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,
zo proberen we het forum gratis te houden.

Registreer Aanmelden

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in