Nogmaals, jullie kijken de verkeerde kant op!
Sja, dat gevoel had ik ook al maar dan andersom
Renault gaat geen laadinfra optuigen. Renault heeft een strategische keuze gemaakt om (met de Zoe) AC te kunnen laden.
De vraag was ook niet zozeer wat Renault doet of strategisch gekozen heeft; de vraag/ suggestie was dat Renault een verkeerde strategie heeft gekozen. Op basis van argumenten zeg ik daar ja op. Of Renault daar iets mee gaat doen is de vraag. Over enkele jaren kunnen we zien of Renault en jij gelijk hebben gekregen of niet. Ik hoop dat ik ongelijk krijg want anders is de Zoe passé
En daarmee geeft het ons de vrijheid
Mooi gezegd maar in deze kan ik er niet zo veel mee.
want de AC infrastructuur is alom aanwezig. En talloze marktpartijen springen daar nu op in. Prima.
Misschien moet je eerst eens omschrijven wat je bedoelt met AC infastructuur en alom. Er is momenteel géén snellaadinfrastructuur aanwezig (=43kWh); wel is er veel laadapparatuur beschikbaar van 3,7kWh tot 11kWh en redelijk wat 22kWh.
De discussie begon over de stelling van de ANWB dat de Leaf veelzijdiger is. Ik deel die mening omdat de Leaf zowel Schuko als 50kWh kan gebruiken als ook 'gewone' laders.
Dat Nissan en Tesla wel laadpunten neerzetten is het gevolg van het feit dat er geen DC infra is
Moesten neerzetten; ze staan er NU wel. Dat is nou net het punt.
Ze zullen dus wel moeten, want een Leaf of Tesla via een schukotje laden is geen optie.
Tesla weet ik niet maar de Leaf wel hoor! Dat is nou net het punt. Of het nuttig is kun je over discussieren.
Wat Renault wel moet doen in mijn ogen is die Chameleon lader veel beter "verkopen".
Zien = geloven. En daar schort het aan; je kunt het vooralsnog nergens zien. Daarbij zeg ik niet dat Renault 200 laadstations moet neerzetten maar tenminste het goede voorbeeld moet geven. Een zetje geven dus.
Maargoed in deze zijn we het niet met elkaar eens. Soit.
Maar ook figuurlijk: draag (schreeuw

) de voordelen er van uit. Al die 11 kW en 22 kW laadpalen die er nu staan, alleen de Zoe kan er optimaal gebruik van maken!! Alle andere (PH)EV's hebben een mooie Mennekes stekker aansluiting en gebruiken bij wijze van spreken maar een draadje. Alsof je een pipetje voor het tankpistool houdt!
Nog meer marketing en reclame? Ik geloof daar niet in. TV zenders/ Blogs/ websites/ fora/ Twitter en Facebook bepalen een beeld. Een imago. Waarbij belangrijk is dat de waarheid niet bestaat. Niet alleen heeft iedereen zijn eigen waarheid maar belangrijker is dat mensen redeneren vanuit hun (voor)oordeel of ervaring. En dat met elkaar delen of in stand houden.
Wederom terug naar Apple. Apple verkoopt geen techniek maar een 'premium experience'. Zo ook Tesla. Renault verkoopt techniek. Ik denk dat Renault wat betreft Zoe minder moet schreeuwen en meer een 'experience' moet verkopen.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.