remleiding verrot onder rubber coating
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 21 mar 2011
- Laatste bezoek: 27 jun 2018 10:06
- Actief als: particulier
remleiding verrot onder rubber coating
Gisteren een wat schalkse vraag van mijn dame wat het betekent als het handremlampje (soms) aan gaat met het stoplampje. Hmm, hoe lang hebt je dat al. Nahh,, sinds gisteren, maar het was maar soms.... dus mevrouw heeft er nog ong. een dag mee rond gereden. Gelukkig zit er iets van reserve in het vaatje en brandde dat lampje niet onafgebroken.
Even getest (na bijvullen van een vrij leeg reservoir) met krahctig doorpompen en het zeek werkelijk onder de auto vandaan. En het rempedaal zakte ook vlotjes weg.
Nadere diagnose: de clou zit em in die lollige coating waarmee de remleidingen zitten ingekapseld boven het hitteschild van de uitlaat. Tot die coating is de leiding keurig zwart gelakt, niks aan de hand. De lekkage kwam als het ware uit die coating. Schraap je die coating weg, dan blijkt juist dat het onder die coating als een gek is gaan roesten. Doet me denken aan wat ik wel eens zag aan roestbescherming op de Alfa 146. Op het oog prachtig in orde, maar eronder is het gewoon absoluut APK onwaardige koek.
Het most niet mogge. Het is pure misleiding van de APK instanties (niet door de apk instanties), want dan checken ze natuurlijk op putcorrosie, maar dat wordt door die rubber coating aan het oog onttrokken en op het oog ziet het er keurig uit. De APK wordt door die coating in feite een loer gedraaid). Nu ben ik de eerste om wel eens te mopperen over een al te kritische apk, maar in dit geval ben je wel blij als juist dit soort dingen snel gezien kunnen worden.
Nu staat de auto bij een werkplaats om er een nieuwe stukken leiding onder de te laten vlechten. Absoluut geen tijd voor om het zelf te doen, anders had ik wel aan de gang willen gaan met een metertje cunifer en zo'n apparaatje om trompetjes (of hoe dat ook heet) aan te brengen. Ben wel benieuwd wat dit geintje me gaat kosten.
Dit zal voor de ervaren Renault mechaniciens wel gesneden koek zijn, maar wilde toch even waarschuwen.
Even getest (na bijvullen van een vrij leeg reservoir) met krahctig doorpompen en het zeek werkelijk onder de auto vandaan. En het rempedaal zakte ook vlotjes weg.
Nadere diagnose: de clou zit em in die lollige coating waarmee de remleidingen zitten ingekapseld boven het hitteschild van de uitlaat. Tot die coating is de leiding keurig zwart gelakt, niks aan de hand. De lekkage kwam als het ware uit die coating. Schraap je die coating weg, dan blijkt juist dat het onder die coating als een gek is gaan roesten. Doet me denken aan wat ik wel eens zag aan roestbescherming op de Alfa 146. Op het oog prachtig in orde, maar eronder is het gewoon absoluut APK onwaardige koek.
Het most niet mogge. Het is pure misleiding van de APK instanties (niet door de apk instanties), want dan checken ze natuurlijk op putcorrosie, maar dat wordt door die rubber coating aan het oog onttrokken en op het oog ziet het er keurig uit. De APK wordt door die coating in feite een loer gedraaid). Nu ben ik de eerste om wel eens te mopperen over een al te kritische apk, maar in dit geval ben je wel blij als juist dit soort dingen snel gezien kunnen worden.
Nu staat de auto bij een werkplaats om er een nieuwe stukken leiding onder de te laten vlechten. Absoluut geen tijd voor om het zelf te doen, anders had ik wel aan de gang willen gaan met een metertje cunifer en zo'n apparaatje om trompetjes (of hoe dat ook heet) aan te brengen. Ben wel benieuwd wat dit geintje me gaat kosten.
Dit zal voor de ervaren Renault mechaniciens wel gesneden koek zijn, maar wilde toch even waarschuwen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 5
- Berichten: 16677
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 06 mei 2025 18:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: remleiding verrot onder rubber coating
Waarschuw op dit forum telkens voor dit euvel bij een mégane/scénic 1. Bekend kwaaltje.
Je kunt ook toe met 2 knelkoppelingen en stukje koperen leiding,scheelt werk.
Max een uurtje werk.
Je kunt ook toe met 2 knelkoppelingen en stukje koperen leiding,scheelt werk.
Max een uurtje werk.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 21 mar 2011
- Laatste bezoek: 27 jun 2018 10:06
- Actief als: particulier
Re: remleiding verrot onder rubber coating
Ik had je waarschuwing gezien in een ander topic. Het kon naar mijn idee geen kwaad dit nog een keer met koeienletters in een nieuw topic te plempen voor extra duidelijkheid.
Bij mij waren beide zijdes lek! Kan natuurlijk te maken hebben met het feit dat ik eraan gefrutseld heb. Het was wat lastig te zien waar de lekkage vandaan kwam en moest ook het linker achterwiel demonteren. Ik was in eerste instantie bang dat er nog een remkrachtverdeler oid zou zitten, maar dat leek niet het geval. Volgens mij iets voor breaks. Maar de haynes is hier weer niet duidelijk over (waar wel over eigenlijk).
Nu moet een leiding er wel tegen kunnen als je hem uit een clipje trekt en er wat aan beweegt. Maar dat kan de druppel geweest zijn, gezien de staat.
Het vervelende is wel dat ik geen tijd of energie heb om stad en land af te bellen voor een werkplaats. Ze zeiden vanmorgen dat ze niet altijd stukjes inzetten omdat ze niet willen dat je volgende week weer terugkomt met een ander lek. Het is nog steeds Zweden.. zekerheid voorop. Bovendien roest het hier een behoorlijk stuk harder dan in NL. Het komt hier zelden onder de -7 (waar zout geen zin meer heeft) maar erg vaak onder de 0 (ook vanmorgen weer overal opgevroren wegdek: spijkerbandjes echt heel prettig) dus er wordt veel gestrooid met zowel zout als een soort dun grit dat moordend is voor wielkastranden, remleidingen en kokerbalken.
De Megane houdt zich overigens nog steeds keurig, maar bijv. die gekke dunne balk heb ik 4 jaar geleden al moet en vervangen omdat ie finaal was doorgeroest. Det stabilisatorstang van de voorras heeft trouwens ook van die lollige poleystercoating die je er compleet af kan pellen. Echt... dat soort coating is alleen maar roestbevorderend, omdat pekel juist wordt vastgehouden door zo'n "roestwerende" laag.
Bij mij waren beide zijdes lek! Kan natuurlijk te maken hebben met het feit dat ik eraan gefrutseld heb. Het was wat lastig te zien waar de lekkage vandaan kwam en moest ook het linker achterwiel demonteren. Ik was in eerste instantie bang dat er nog een remkrachtverdeler oid zou zitten, maar dat leek niet het geval. Volgens mij iets voor breaks. Maar de haynes is hier weer niet duidelijk over (waar wel over eigenlijk).
Nu moet een leiding er wel tegen kunnen als je hem uit een clipje trekt en er wat aan beweegt. Maar dat kan de druppel geweest zijn, gezien de staat.
Het vervelende is wel dat ik geen tijd of energie heb om stad en land af te bellen voor een werkplaats. Ze zeiden vanmorgen dat ze niet altijd stukjes inzetten omdat ze niet willen dat je volgende week weer terugkomt met een ander lek. Het is nog steeds Zweden.. zekerheid voorop. Bovendien roest het hier een behoorlijk stuk harder dan in NL. Het komt hier zelden onder de -7 (waar zout geen zin meer heeft) maar erg vaak onder de 0 (ook vanmorgen weer overal opgevroren wegdek: spijkerbandjes echt heel prettig) dus er wordt veel gestrooid met zowel zout als een soort dun grit dat moordend is voor wielkastranden, remleidingen en kokerbalken.
De Megane houdt zich overigens nog steeds keurig, maar bijv. die gekke dunne balk heb ik 4 jaar geleden al moet en vervangen omdat ie finaal was doorgeroest. Det stabilisatorstang van de voorras heeft trouwens ook van die lollige poleystercoating die je er compleet af kan pellen. Echt... dat soort coating is alleen maar roestbevorderend, omdat pekel juist wordt vastgehouden door zo'n "roestwerende" laag.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 5
- Berichten: 16677
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 06 mei 2025 18:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: remleiding verrot onder rubber coating
Dat stuk boven de uitlaat is het enige met de 'hoes' eromheen.
Dat gaat vroeg of laat altijd fout. Met apk zie je het niet altijd,als het hoesje niet meer schuift weet je vaak genoeg.
Dat stuk vervangen en op een recht stuk koppeling ertussen gaat prima. Vaak gedaan,ook bij eigen auto.
Dat gaat vroeg of laat altijd fout. Met apk zie je het niet altijd,als het hoesje niet meer schuift weet je vaak genoeg.
Dat stuk vervangen en op een recht stuk koppeling ertussen gaat prima. Vaak gedaan,ook bij eigen auto.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 21 mar 2011
- Laatste bezoek: 27 jun 2018 10:06
- Actief als: particulier
Re: remleiding verrot onder rubber coating
Het is weer gerepareerd. 2 nieuwe stukken, een litertje remvloeistof en een 3000 zweedse kronen lichter. Soms mis ik mijn beun in nederland wel. Maar nu totaal geen tijd om t zelf te doen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 5
- Berichten: 16677
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 06 mei 2025 18:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: remleiding verrot onder rubber coating
Flink geld,goed dat het gemaakt is weer.
Mbt de hulp balk thv achteras,die roesten hier ook een eind weg. Paar tientjes,werd/wordt ook regelmatig weggelaten.
Mbt de hulp balk thv achteras,die roesten hier ook een eind weg. Paar tientjes,werd/wordt ook regelmatig weggelaten.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 21 mar 2011
- Laatste bezoek: 27 jun 2018 10:06
- Actief als: particulier
Re: remleiding verrot onder rubber coating
Ja, materiaalkosten (8m cunifer, 4 nippels en een liter remvloeistof) rond de 1300 SEK ( delen door 9 voor EUR) en dan blijft er rond de 1700 SEK arbeidsloon over. Gezien de tijdstippen van telefoontjes en SMS toen het klaar was ong. 1.5 - 2 uur mee bezig geweest. Daarmee komt het arbeidsloon ergens tussen de 850-1200 SEK/uur uit. Ik vermoed dat 1.5 uur werk niet helemaal onrealistisch is. Immers, 2 stukken invlechten, de leiding van voren kapen en er een nieuwe nippel op zetten (of het ding op het ABS blok aansluiten) en daarna de zooi weer ontluchten.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: remleiding verrot onder rubber coating
Autofabrikanten gebruiken standaard stalen remleidingen(voordelig!!) soms met een coating, groen of zwart. Wat gebeurt is dat deze leidingen in kunststof klemmetjes aan de onderkant vd wagen worden geklikt(snel klaar in de fabriek). Door het gebruikt schuiven de leidingen in de klemmetjes en daar slijt de beschermlaag door, roest tot gevolg en eventueel breuk als het niet opgemerkt wordt, er zijn plekken waar je het lastig of niet kunt zien doordat er andere onderdelen voor gemonteerd zitten. Bijna alle merken hebben hier last van. Een echt goede keurmeester volgt de remleiding dan ook van voor tot achter en werkt met een spiegel en lamp om alles te kunnen zien.
mvg WillemS
p.s. gelukkig hebben alle wagens een gescheiden remsysteem dus stoppen lukt wel. Ga je vervangen neem dan CUNI leiding en wees niet te zuinig, de rest onder de wagen is ook oud.
mvg WillemS
p.s. gelukkig hebben alle wagens een gescheiden remsysteem dus stoppen lukt wel. Ga je vervangen neem dan CUNI leiding en wees niet te zuinig, de rest onder de wagen is ook oud.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 21 mar 2011
- Laatste bezoek: 27 jun 2018 10:06
- Actief als: particulier
Re: remleiding verrot onder rubber coating
Sorry WillemS, maar lees jij eigenlijk wel? Wat hier mis gaat is niet dat de leiding waar deze zwarte gelak is gaat roesten daar waar de remleiding in de klemmetjes vast zit. Het echte probleem is dat er ter hoogte van het uitlaatschild een dikke rubberen mantel of coating om de remleiding zit. In plaats van dat die roest tegenhoudt, woedt het er onder 10x zo hard. Ik weet niet of Renault deze troep ook op andere modellen gebruikt, maar van mij mocht het echt verboden worden in de typegoedkeuring.
Het voordeel van normale zwarte gelakte remleidingen is dat je kan ZIEN dat het gaat rotten. Dat zie je met die rubberen huls totaal niet. Die zwarte coating of mantel ziet er keurig uit, maar eronder is het diepe ellende. De remvloeistof spoot uit die zwarte coating aan het eind. Een APK monteur zal coating ook niet gaan lostrekken, want er is geen verdenking.
De enige plek waar je wantrouwen zou kunnen krijgen is waar de dikke mantel begint. Precis zaar zie je namelijk wel dat er ineens rot op de remleiding zit. Maar dat is gezellig aan het oog onttrokken. Je ziet het allen maar als je het linker achterwiel demonteert. Kortom: echt prima gecamoufleerd. Vandaar deze extra waarschuwing. Nu is de auto in mei 2016 apk goedgekeurd, maar ook toen had die roest al wel zichtbaar moeten zijn (als het niet verborgen was door die rubber mantel die eruit ziet als een dikke coating met glasfiber ingegoten met rubber).
Onze andere gebruiksauto (een Volvo V70 van hetzelfde bouwjaar 2002) heeft overigens vanaf de fabriek cunifer leidingen. Moet ook wel in dit klimaat.
Dus er zijn uitzonderingen.
Oja, de Citroen GS die ik ook nog hebt, heeft geen Cunifer, maar daar liggen de leidignen gewoon helemaal bloot en zijn dus in elk geval inspecteerbaar. Maar die auto krijgt geen zout te zien.
Het voordeel van normale zwarte gelakte remleidingen is dat je kan ZIEN dat het gaat rotten. Dat zie je met die rubberen huls totaal niet. Die zwarte coating of mantel ziet er keurig uit, maar eronder is het diepe ellende. De remvloeistof spoot uit die zwarte coating aan het eind. Een APK monteur zal coating ook niet gaan lostrekken, want er is geen verdenking.
De enige plek waar je wantrouwen zou kunnen krijgen is waar de dikke mantel begint. Precis zaar zie je namelijk wel dat er ineens rot op de remleiding zit. Maar dat is gezellig aan het oog onttrokken. Je ziet het allen maar als je het linker achterwiel demonteert. Kortom: echt prima gecamoufleerd. Vandaar deze extra waarschuwing. Nu is de auto in mei 2016 apk goedgekeurd, maar ook toen had die roest al wel zichtbaar moeten zijn (als het niet verborgen was door die rubber mantel die eruit ziet als een dikke coating met glasfiber ingegoten met rubber).
Onze andere gebruiksauto (een Volvo V70 van hetzelfde bouwjaar 2002) heeft overigens vanaf de fabriek cunifer leidingen. Moet ook wel in dit klimaat.

Oja, de Citroen GS die ik ook nog hebt, heeft geen Cunifer, maar daar liggen de leidignen gewoon helemaal bloot en zijn dus in elk geval inspecteerbaar. Maar die auto krijgt geen zout te zien.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 5
- Berichten: 16677
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 06 mei 2025 18:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: remleiding verrot onder rubber coating
Oud wil niet perse zeggen slecht,goed is goed.
De 98er scénic van vaders had boven de uitlaat en achteras het bekende euvel,rest was prima.
Dan niet nodig de gehele leuding te doen.Wel geheel blank geschuurd en gecontroleerd,en voorzien van verse coating.
De 98er scénic van vaders had boven de uitlaat en achteras het bekende euvel,rest was prima.
Dan niet nodig de gehele leuding te doen.Wel geheel blank geschuurd en gecontroleerd,en voorzien van verse coating.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 5
- Berichten: 16677
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 06 mei 2025 18:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: remleiding verrot onder rubber coating
Tijdens steekproef trapte de rdw man door de leiding,was weliswaar niet te zien bij de keuring,wel te weten. Mag immers de mantel niet verwijderen. Dat resulteerd in dusdanig strafpunten dat je officieel als keurmeester je papieren kwijt bent.
Gradatie 5,pertinent onveilig voertuig.
Gradatie 5,pertinent onveilig voertuig.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 21 mar 2011
- Laatste bezoek: 27 jun 2018 10:06
- Actief als: particulier
Re: remleiding verrot onder rubber coating
Trouwens, na enig overdenken geloof ik dat die coating er voor moet zijn om de hitte van de uitlaatdemper te beperken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 196 Weergaves
-
Laatste bericht door renault1
-
- 2 Reacties
- 455 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 2 Reacties
- 164 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 8 Reacties
- 862 Weergaves
-
Laatste bericht door scarface450
-
- 3 Reacties
- 379 Weergaves
-
Laatste bericht door ZoeX
-
- 0 Reacties
- 142 Weergaves
-
Laatste bericht door Sytze Jorritsma