Renault Clio II lekstroom of ruststroom?

Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, verlichting, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
MenkoV
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 aug 2012 15:09
Actief als: particulier

Renault Clio II lekstroom of ruststroom?

Bericht door MenkoV »

Model/uitvoering : Renault Clio II
Bouwjaar : 2005
Brandstof : Benzine

Goedendag,

Sinds een jaar of 5 hebben wij een Clio die geregeld electronica problemen heeft.
Toen we hem net hadden begon het al in Frankrijk, accu vervangen want deze was stuk. Nieuwe accu stopte er ook mee met een paar dagen. Daarna de dynamo vervangen en weer de accu (deze was al stuk getrokken doordat de dynamo niet goed bijlaadde) Daarna ging het weer een tijdje goed totdat we weer met een lege accu stonden, dus naar de dealer.
Daar bestond het vermoeden dat de radio kortsluiting veroorzaakte dus een nieuwe radio erin laten zetten...paar maanden later was het alweer raak, weer een lege accu...en ook deze was stuk dus weer een nieuwe accu laten plaatsen, maar de daadwerkelijke oorzaak van het leegtrekken is nog steeds niet gevonden. Het lastige is dan ook dat dit niet continue gebeurd maar eens in de paar maanden terug lijkt te komen. Zo ook weer vorige week, accu leeg...dus naar de dealer.
Wat hebben zij gedaan:
Computer uitgelezen (niet gevonden)
Accu opgeladen (deze was nog goed)
en de auto startte weer...probleem opgelost, wij hadden "de accu leeggestart". Toen begonnen we al te twijfelen of het opgelost was want we hadden duidelijk vermeld dat de accu leeg was toen we bij de auto aankwamen, de deuren gingen zelfs niet meer open. leuke rekening gehad hiervoor...

Vervolgens een dag later is de accu dus weer leeg...gestart met de andere auto en weer naar de garage terug. Die bellen vrij snel op dat de accu stuk is. Hier zijn we niet mee akkoord gegaan en hebben de auto weer opgehaald, helaas blijft het probleem nu wel hardnekkig bestaan, elke keer weer de accu leeg. Dus we hebben een auto waar we niet veel mee kunnen en de garage weet het ook niet.

Zelf aan de slag gegaan, accu weer geladen met de andere auto. Dynamo laadt de accu keurig op en de accu zelf is ook goed, is nu twee keer bevestigd, oa door Kwikfit.
Dus lekstroom gemeten, is 0,6a. Wanneer je de portiervergrendeling zekering eruit trekt valt verbruik terug naar 0,00.

Is deze 0,6a gewoon verbruik voor een Clio als de auto helemaal uitstaat? (ik heb ook na het uitzetten van de auto half uur gewacht omdat ik hier ook al had gelezen dat sommige systemen pas na 20 minuten niet meer actief zijn).

Ik had hier al gelezen dat bij een Laguna 0,5a normaal is, maar geldt dat ook voor een Clio?

Sorry voor het lange verhaal, zijn de frustraties denk ik

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16032
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Renault Clio II lekstroom of ruststroom?

Bericht door mechanic »

0.6ampere is zeg maar 10x teveel lekstroom als wat gangbaar is. Je zal dan ook moeten uitkomen op een lekstroom van 0.06A ongeveer. 0.08 is nog net ok, maar meer ook niet.
Er zal gewoon diagnoste gesteld moeten worden. Je kan ook zelf alle zekeringen stuk voor stuk eruit trekken en kijken of de lekstroom minder wordt, dan weet je elk geval welke richting het zit.
Het komt ook wel eens voor dat de dynamo stuk is met als gevolg dat die de hele tijd stroom blijft trekken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
MenkoV
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 aug 2012 15:09
Actief als: particulier

Re: Renault Clio II lekstroom of ruststroom?

Bericht door MenkoV »

Oeps, ik bedoelde 0,06a inderdaad, dus dat is niet het probleem...
Wat mij opviel is dat de auto helemaal niets meer trekt zodra de zekering van de portiervergrendeling eruit is.
De zekering van de radio/klokje maakt geen verschil terwijl die toch ook wel iets zouden moeten trekken. Waarschijnlijk is mijn multimeter gewoon niet zo heel nauwkeurig (goedkoop ding, dus dat zal wel iets kunnen uitmaken)

De dynamo heb ik nog even getest, die laadt met 14,14 volt zowel stationair als met hogere toeren (3000/4000 rpm).
Even kijken hoe ik de dynamo kan loskoppelen om te testen of deze de accu leeg trekt. Tot die tijd maar de massa loskoppelen als ik de auto parkeer :D

Bedankt voor de tip!

Oh ja: Even alle papieren er weer bijgezocht, maar het eerste probleem begon toen we de auto 1 jaar en 2 maanden hadden, dus niet vrij snel, dat wil ik nog wel corrigeren.
En ik zei dat de oude Dynamo niet laadde en daardoor de accu was leeggetrokken, maar het was juist anders om, de dynamo leverde te hoge spanning waardoor accu kaduuk was. Misschien dat de electronica in de auto hierdoor nog een klap heeft gehad? Weet niet of dit nog nuttige informatie is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16032
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Renault Clio II lekstroom of ruststroom?

Bericht door mechanic »

Er is toch iets mis met de auto, accu gaat niet uit zichzelf leeg. Lekstroom is in jou geval dus ok.
Ben benieuwd wat je tegen komt als oorzaak.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht