Rijden in eco mode

Plaats reactie

Topic author
berenburg
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 643
Lid geworden op: 25 jan 2013 11:55
Actief als: particulier

Rijden in eco mode

Bericht door berenburg »

Na een tijdlang in neutrale mode gereden te heben en af en toe sport , nu in de eco mode.
Ik moet zeggen dat de moter dit nu goed doet
Misschien door de sofware veranderingen of omdat de diesel nu na 60 dkm goed is ingereden.
Maar waar in het begin de eco mode mij te traag was pakt hij nu goed op. Meer mensen met deze ervaring?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

adinsx
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 533
Lid geworden op: 27 dec 2010 10:46
Actief als: particulier
Locatie: Liemers/Achterhoek

Re: Rijden in eco mode

Bericht door adinsx »

Geen ervaring, want ik heb geen Eco-mode op de GT. Besef je wel dat het nu niet meer warm is, dus de airco die op een lager pitje werkt wat ook weer minder irritatie oplevert.

Wat bedoel je met te traag oppakt? De motor zal wat soepeler zijn onderin de toeren, dus dat kan verschil maken. Maar rijdt dat nou echt lekker?
Comfort-mode zou min of meer de Eco-stand zijn op mijn IV GT, ik vind het helemaal niks. Ja, hij schakelt soepel, maar je moet het gas nog wat verder intrappen om wat vlotter te versnellen. Niks voor mij.
Van hothatch Mégane II RS230 F1-R26 naar burgerbak Mégane III Estate GTline. Terug naar sportiviteit met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

cortrans
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 144
Lid geworden op: 14 feb 2018 11:45
Actief als: particulier
Locatie: Beverwijk (nl)
Contacteer:

Re: Rijden in eco mode

Bericht door cortrans »

Ik heb deze Megane DCi gekocht met 22000 km op de teller, en rijd hoofdzakelijk in de eco modus.
Ik heb uiteraard de sport en andere standen ook geprobeerd, en ja hij trekt beter in de sport stand......
Maar ik gebruik de auto hoofdzakelijk voor woon/werk vanuit Beverwijk naar Utrecht (en weer terug, 58 km enkele reis).
Het grootste deel van de snelwegen A2en A9 mag ik toch niet harder dan 100 km p/u, dus snelheid is voor mij niet van belang.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook nog een sport vindt om zuinig te rijden, en dat spaart ook nog de nodige euro’s aan dieselolie uit op deze manier.
Als trucker ben ik gewend rustig op te trekken, dus voor mij is dat alles geen enkel probleem.
Een GT line zou ik dus alleen gekocht moeten hebben voor het naamplaatje, vandaar dat ik voor de rijkelijk uitgeruste “Bose” uitvoering gekozen heb.
In mijn optiek zit het idee van beter trekken en meer van die termen meer tussen de oren.
Mij interesseert het totaal niet of ik nu van 0 tot 100 km in 8 of 10 seconden (of nog meer) haal.
Brandstof uitsparen vindt ik belangrijker (in combinatie met een uiterst luxe auto) dan hard rijden tegen (bijna) elke prijs.



Met vriendelijke groet,

Cor
(ex) bezitter van een Mégane 1.5 dCi Bose uit 2016, Kleur: Rouge Flamme, Easy Life Pack, 8,7 inch R-Link 2

Gr. Cor

Zonder (auto)transport staat alles stil
www.beroepschauffeurs.com

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

adinsx
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 533
Lid geworden op: 27 dec 2010 10:46
Actief als: particulier
Locatie: Liemers/Achterhoek

Re: Rijden in eco mode

Bericht door adinsx »

tja, dat is wel een verschil natuurlijk. Ik rij veelal korte stukken (woon-werk is 24 km), hou van sportiviteit en dus van het aanspreken van de 205 paardjes. Dat levert ook het gemiddelde verbruik van 1:10,2 op, maar dat maakt me wat minder uit. Ok, het is een leaseauto en dus met tankpas, maar ook mijn privé auto's (Clio RS / Mégane RS) reed ik ongeveer 1:10 en lekker door.

Ik rij 30% in Neutral, 70% in Sport. Comfort dus wel geprobeerd, maar dan gaat het me echt te traag wat niet meer bij de beleving van de GT past.
Van hothatch Mégane II RS230 F1-R26 naar burgerbak Mégane III Estate GTline. Terug naar sportiviteit met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
berenburg
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 643
Lid geworden op: 25 jan 2013 11:55
Actief als: particulier

Re: Rijden in eco mode

Bericht door berenburg »

Wat mij opvalt is dat de auto in het begin veel te traag reageerde in de eco mode hij nu goed oppakt als je het gas verder induwt.
Je kunt er nu dus zuinig mee rijden zonder met kromme tenen te zitten als je optrekt of invoegt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

JKoo
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 41
Lid geworden op: 11 jan 2014 10:57
Actief als: particulier

Re: Rijden in eco mode

Bericht door JKoo »

Hoe zit dat met de eco-mode als je een caravan trekt( 1000 kg), heeft dat zin?
Kangoo II , 1.2 TCe.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
berenburg
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 643
Lid geworden op: 25 jan 2013 11:55
Actief als: particulier

Re: Rijden in eco mode

Bericht door berenburg »

Met de 160 pk 1.6 diesel is dat geen enkel probleem
Omdat het koppel onderin het toerental zit.
Was trouwens met mijn 1.5 megane diesel van 110 pk ook geen probleem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

JKoo
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 41
Lid geworden op: 11 jan 2014 10:57
Actief als: particulier

Re: Rijden in eco mode

Bericht door JKoo »

Ja, met een diesel wel ja, maar met deze TCe 1.2 ?
Kangoo II , 1.2 TCe.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ralph Ruiters
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 aug 2018 12:45
Actief als: particulier

Re: Rijden in eco mode

Bericht door Ralph Ruiters »

Vanuit verbruiksoogpunt ook tot een 2 maanden geleden ook in de Eco modus gereden met mijn Talisman. Vond de auto niet heel traag in deze stand en heb daarom lang in de Eco modus gereden. Echter als test heb ik een tank gereden in de neutrale stand en die was tot mijn verbazing qua verbruik beter. Tot op dit moment rijd ik de auto in de neutrale stand en scoor doorgaans een beter verbruik. Naast het feit dat de auto in de neutrale stand net ff soepeler/vloeiender/makkelijker rijdt, is het betere verbruik mooi meegenomen. Dit had ik niet verwacht.
Talisman Grandtour Initiale Paris - 1.6 dci 160 pk - EDC - zwart metallic - full option (panorama dak, fabriekstrekhaak, winter pack) - zomerset Alizarine velgen - winterset Initiale velgen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Rijden in eco mode

Bericht door A110 »

Totale onzin al die ECO standen. Het zijn alleen maar verkoop praatjes en om de politiek tevreden te houden.
Ik vind mijn auto (meg 4 1.6 Dci 130pk) totaal niet rijden in de ECO stand. En ook ik had al gemerkt dat het verbruik enorm tegenvalt tegenover de neutraalstand waar ik nu altijd in rijd.

Het verbruik is nog steeds afhankelijk van je rechtervoet, onderhoud, goede kwaliteit brandstof en ook zeker de weersonstandigheden.

Maar even terug komen op uw vraag, ik zou niet met een caravan achter uw auto rijden in de ECO stand. De motor krijgt het gewoon te moeilijk met op lange termijn alle narigheid van dien.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

JKoo
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 41
Lid geworden op: 11 jan 2014 10:57
Actief als: particulier

Re: Rijden in eco mode

Bericht door JKoo »

Ja, bedankt voor de antwoorden, ik blijf maar gewoon normaal rijden, in een eerder draadje hier, begrijp ik ook dat ik beter niet in de 6e te rijden
Kangoo II , 1.2 TCe.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
berenburg
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 643
Lid geworden op: 25 jan 2013 11:55
Actief als: particulier

Re: Rijden in eco mode

Bericht door berenburg »

Auto toerental even onder het maximum koppel houden
Heb je nog wat over, maar zeker niet te laag.
Op tijd terug schakelen om goed kopel te houden

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht