Rijden op sneeuw en ijsel.

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Eric H
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 440
Lid geworden op: 17 mei 2014 21:00
Actief als: particulier

Rijden op sneeuw en ijsel.

Bericht door Eric H »

Beste forumgenoten,
Ik rijd inmiddels 43 jaar auto maar sinds afgelopen 3 maanden voor het eerst automaat ( rijd de captur 120 pk dus, zie mijn onderschrift ) en ik moet zeggen ik vind het geweldig.
Maar ik heb nu wel een vraag over het rijden in een automaat.
De winter is weer in aantocht en de kans op sneeuw en ijsel kan langzaam aan komen.
Nou vraag ik mij af met het rijden in een automaat op sneeuw en ijsel hoe de Captur zich gedraagd.
Stel dat ik vanaf mijn oprit voor het huis de sneeuw of ijsel in zou rijden dan ben ik wel benieuwd of je gewoon de auto in zijn automaat laat staan en dan waarschijnlijk in zijn Eco stand om niet direct bij het gasgeven teveel snelheid te krijgen of!
gebruik je het eerste stuk om weg te rijden de zelf schakel optie om bv zachtjes in zijn eerste of tweede versnelling te blijven rijden.
Ik lees graag jullie ervaring hierover.
( ik ben trouwens niet van plan om op winterbanden te gaan rijden )
Mvg,
Eric H
26-05-2014 besteld: Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City Camera / R-link / Zwarte middenarm steun / instaplijsten / kofferbak bescherming sierlijst

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Rijden op sneeuw en ijsel.

Bericht door DHL »

Geen captur, maar wel al verschillende automaten gehad. Gewoon rustig rijden, niet bruusk gas geven, niet bruusk remmen. Altijd in zo laag mogelijke toeren blijven zodat bij gas lossen de voorwielen niet gaan blokkeren. En bij noodstop de versnelling in neutraal zetten omdat een automaat altijd een beetje blijft trekken. Begin je toch te slippen niet panikeren en op de rem gaan staan. Als je de reflex kan opbrengen, auto in neutraal en zachtjes sturen. heel belangrijk is het om te kijken waar je heen wil en niet waar je absoluut niet heen wilt. Je kijkt naar de te volgen baan of uitweg en corrigeert zonder wild aan het stuur te gaan draaien. Gewoon sturen waar je heen wilt, niet extra gaan sturen. Belangrijkste blijft uiteraard snelheid aanpassen en in te schatten hoe glad het is. Dat kan je doen door bij lage snelheid eens meer gas te geven en zo aan te voelen wanneer er wielspin optreedt. Als je manueel gaat schakelen steeds vroeg opschakelen en nooit bruusk terugschakelen om op de motor te remmen. In feite rem je best in neutraal, maar da's natuurlijk niet altijd haalbaar. Als je esp hebt, heb je nog een elektronisch vangnet. Werkt echt goed. Enkel wanneer het erg glad is en je niet kan vertrekken, kan het nodig zijn het esp even uit te schakelen zodat je toch met een beetje wielspin kan wegrijden. Daarna uiteraard esp terug opzetten.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Rijden op sneeuw en ijsel.

Bericht door DHL »

1 Vraagje, waarom ben je niet van plan om met winterbanden te rijden? De meerkost is zeer klein en de veiligheid verhoogt enorm. Ik persoonlijk vind dat je zonder winterbanden niet de baan zou mogen opkomen bij sneeuw. Men doet zoveel inspanningen om veilige auto's te bouwen en zoiets drastisch zou men dan niet gaan doen. Is gevaarlijk voor jezelf en de medeweggebruiker.
Men kan wel zeggen dat men niet snel rijdt, of dat men erg goed kan rijden, ik deed een aantal trainingen waaronder ook het rijden in slechte omstandigheden en kan je garanderen dat ABS een enorme vooruitgang is, dat ESp een onvoorstelbare goede hulp is en dat winterbanden een zeer groot verschil uitmaken. Echt een zeer groot verschil! En dit niet alleen bij sneeuw of ijzel maar ook bij koude temperaturen bieden ze een grote meerwaarde.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Gogol
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 nov 2014 22:08
Actief als: particulier

Re: Rijden op sneeuw en ijsel.

Bericht door Gogol »

En dan komt hier mijn mening. Ik ben beroepschauffeur en heb al 40 jaar mijn rijbewijs en nog nooit brokken gemaakt in de winter (noch zomer) en dat ook nog zonder winterbanden. Een beetje geluk hoort daarbij want je komt allemaal wel eens goed weg, maar iemand die weinig fouten maakt loopt ook het minste risico op schade. Ik ken natuurlijk wel de problemen met zomerbanden, die overigens zo genoemd werden, tot een slim iemand winterbanden introduceerde, daarvoor waren het gewoon banden. Ze slippen wat eerder en je hebt een wat langere remweg, maar een goede chauffeur houdt daar rekening mee. IK ga er in ieder geval geen geld aan uitgeven en houdt voldoende afstand en minder snelheid.
Je kunt met de de EDC automaat handmatig gaan schakelen als het echt te gek wordt. Optrekken in 2e versnelling en rustig aan doen met de gaspedaal en de rem zo min mogelijk gebruiken. Blijven rollen dus!
Captur Helly Hansen 120 Tce
Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

TCe120ECD
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 594
Lid geworden op: 02 nov 2013 13:10
Actief als: particulier

Re: Rijden op sneeuw en ijsel.

Bericht door TCe120ECD »

En je leert ook altijd dat je in een slip of dergelijks, nooit naar Neutraal moet schakelen. Je moet ten allen tijde kunnen corrigeren, door grip op de weg te blijven houden. Als je de gaspedaal loslaat neemt de snelheid ook af, daarbij mag je corrigerend remmen, hoewel ABS al heel veel overneemt. Bij wegrijden in moeilijke situaties kan je kiezen om handmatig te schakelen. Mijn vorige auto's, ook automaat, hadden een Sneeuwstand, moest je een knop indrukken. Dus voorzichtig wegrijden en eventueel handmatig schakelen.
Discussie over Sneeuw en Winterbanden (is al gevoerd hier op het forum) in vergelijking met "vroeger" gaat niet meer op. Vroeger werden de banden zodanig gemaakt dat ze voldeden in zowel Winter als Zomer. Tegenwoordig worden de Winterbanden specifiek gefabriceerd voor Winterseomstandigheden en de Zomerbanden voor Zomerseomstandigheden. Wat je wel steeds meer ziet, is dat er automobilisten zijn die teveel op hun Winterbanden vertrouwen en als idioten tijdens Sneeuw door blijven scheuren met hun car, denkende dat ze optijd tot stilstaand zullen komen. En om niet te spreken over manoeuvres, bijvoorbeeld op het laatste moment van de linkerbaan, alles en iedereen afsnijden om alsnog de afslag te nemen.
Captur TCe120EDC Dynamique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Eric H
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 440
Lid geworden op: 17 mei 2014 21:00
Actief als: particulier

Re: Rijden op sneeuw en ijsel.

Bericht door Eric H »

Zelf rijd ik 43 jaar 100% schadevrij, nog geen paaltje of wat dan ook.
Dat ik geen winterbanden gebruik is mede omdat wij op doordeweekse dagen geen km draaien, het zijn de weekenden dat wij meest rijden.
Mijn eerdere peugeot 3008 had geen winterbanden maar zeker wel ESP en dat verschil merk je echt drastisch.lhet werkte zo goed dat ik hem soms in een parkeergarage met gladde vloer deze handmatig even moest uitschakelen anders kwam ik geeneens binnen of buiten en hoorde je dat meteen goed aan je banden bij het sturen met nog ESP aan.
Bij de Captur heet dat volgens mij ESC dat staat voor Electronische Stabiliteits Controle met Tractie en Onderstuur controle, ik weet niet precies of dat identiek is aan ESP ( Electrische Stabiliteits Program ) maar zo te lezen wel.
Wat wel of niet te doen bij een slip of spinnen is mij zeker bekend dus dat zit wel goed.
Ik was benieuwd of het handschakelen bij gladheid ook gebruikt werd want in mijn inzicht is dat het beste ( veiligst ) omdat je zelf controle over je toeren en schakel moment hebt.
Het dashboard gaf vanavond bij mijn vrouw al keurig aan dat er slipgevaar was en reken daarom ook op het optijd automatisch activeren van het ESC programma.
26-05-2014 besteld: Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City Camera / R-link / Zwarte middenarm steun / instaplijsten / kofferbak bescherming sierlijst

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Rijden op sneeuw en ijsel.

Bericht door DHL »

Heb jij dan ooit één of andere slipcursus of doorgedreven scholing gevolgd?
Hetgene je zegt is compleet onjuist. Wielen blokkeren door de motorrem. Bij een manuele moet je dan de koppeling induwen. Bij een automaat naar neutraal gaan om 2 redenen: de voorgenoemde motorrem, maar ook de blijven duwen van de voorwielen die dan een moeilijker remmen. Wist je dat je met een achterwiel aangedreven auto met automaat zelfs niet kan stoppen op ijzel. Onmogelijk.
Je zegt ook dat ABS veel overneemt, da's waar. Maar in volle sneeuw verlengt abs zelfs de remweg.
ESP en ESC is net hetzelfde. Grijpt in wanneer een wagen in de slip gaat door bvb 1 wiel af te remmen. Grijpt ook in bij teveel gas geven zodat geen wielslip optreedt. Daarom dat je het soms moet uitzetten om weg te geraken uit sneeuw. Het laat geen enkele vorm van wielslip toe bij vertrekken.
Bij de scholingen die ik deed is het verschil tussen wagens met esp en zonder esp enorm groot. Daar waar je de wagen bijna niet onder controle kan houden grijpt esp in en doet dingen voor je die de beste rallychauffeur niet kan.
Ik hoor heel graag zeggen dat mensen op zomerbanden zeer anticiperend rijden, heel goed kunnen sturen en wat weet ik nog allemaal. Dit is ofwel een te hoog beeld hebben van je eigen rijkunsten ofwel een poging tot het besparen van geld.
Nu veel chauffeurs denken dat ze goed zijn zelfs de beste. We kunnen allemaal nog heel erg veel bijleren over rijden op glad wegdek. Geen enkele Belg of Nederlander heeft daar echt ervaring mee.
Nu over dat geld besparen... Koop een set winterwielen bij en dan investeer je inderdaad een (klein) bedrag tov de aankoop van je wagen. Je betaalde immers wel voor metaalkleur wat even duur is en waar je niks aan hebt. Dus kostelijk, nee.
Terwijl je met je winterset rijdt, verslijt je je zomerset niet. Dus kostprijs in banden is nihil.
De enige meerkost is 4 stalen velgen. Ik schat de prijs voor een Captur op 60 a 70 euro per velg. Samen max 280 euro.
(Wil je goedkoper, ga dan niet langs de dealer maar via zo'n verkoop online of zoek tweedehands voor een appel en een ei).
Stel dat je toch 280 gaf, ooit doe je die wagen weg en recupereer je wel een gedeelte van dat geld bij de verkoop. Al is het maar 150 euro. Dus wat hebben die winterbanden gekost tijdens de loopbaan van je wagen: max 130 euro.
Als je 't mij vraag de moeite niet om jezelf in gevaar te brengen, anderen in gevaar te brengen en de kans op blikschade te verhogen. Je moet 1 keer investeren dat wel, maar een investering van een 600 a 700 euro is nu ook niet onoverkomelijk dacht ik.
Nee, dat het duur zou zijn, zijn fabeltjes. Dat je van jezelf denkt goed te kunnen rijden is een misrekening.
Tot slot, het verschil in rijgedrag tussen winter en zomerbanden is enorm groot. Als je dan toch opkijkt tegen die kleine investering, koop dan tenminste een goede set alle seizoensbanden.
Zelf word ik daar een beetje lastig om. Iedereen roept om veiligheid, veilige auto's, inspanningen van de overheid voor veilige banen, aandacht voor de zwakke weggebruiker. En dan van het moment dat het een paar euro's kost is het allemaal niet meer nodig. Dat je niet kan stoppen voor die voetganger die plots oversteekt speelt dan geen enkele rol meer. Dat je kinderen achteraan in je auto zitten en kunnen aangereden worden door iemand die geen winterbanden wou kopen speelt ook geen rol. Op sneeuw rijden met zomerbanden is veel gevaarlijker dan met 4 volledig versleten banden in de regen rijden.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

captur1947
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 222
Lid geworden op: 07 mei 2014 15:53
Actief als: particulier

Re: Rijden op sneeuw en ijsel.

Bericht door captur1947 »

Ben het helemaal met DHL eens, rij al jaren s' winters op winterbanden. Heb 2 keer een slipcursus gevolgd maar in de praktijk is het toch anders !!!
Volvo V40-T2 2016 Geartronic Summum, kleur Onyx Black metalic,bekleding Leder Charcoal/Blond/Blond. Businness Pack Connect Luxury Line, Michelin CrossClimate banden en getint glas.
Voorheen:1x Fiat, 3 VW Kever, opel rekord SW, 3 Ford Taunus SW,3 Ford Sierra,
Honda CRV,Renault Captur en 6 Volvo's.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Eric H
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 440
Lid geworden op: 17 mei 2014 21:00
Actief als: particulier

Re: Rijden op sneeuw en ijsel.

Bericht door Eric H »

#Gogol, het is me duidelijk thanks !
26-05-2014 besteld: Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City Camera / R-link / Zwarte middenarm steun / instaplijsten / kofferbak bescherming sierlijst

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Rijden op sneeuw en ijsel.

Bericht door Huite »

Bitte niet wéér over winterbanden jongens en meisjes... :naughty:
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Eric H
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 440
Lid geworden op: 17 mei 2014 21:00
Actief als: particulier

Re: Rijden op sneeuw en ijsel.

Bericht door Eric H »

Nee inderdaad daar ging het bij mij dus in eerste instantie ook niet om
26-05-2014 besteld: Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City Camera / R-link / Zwarte middenarm steun / instaplijsten / kofferbak bescherming sierlijst

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Eric H
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 440
Lid geworden op: 17 mei 2014 21:00
Actief als: particulier

Re: Rijden op sneeuw en ijsel.

Bericht door Eric H »

#DHL waar heb ik het over ABS gehad dan ? :naughty: ( jij schrijft, Je zegt ook dat ABS veel overneemt, da's waar. Maar in volle sneeuw verlengt abs zelfs de remweg.)
26-05-2014 besteld: Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City Camera / R-link / Zwarte middenarm steun / instaplijsten / kofferbak bescherming sierlijst

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdb55
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 338
Lid geworden op: 19 jan 2014 20:22
Actief als: particulier
Locatie: Waddinxveen

Re: Rijden op sneeuw en ijsel.

Bericht door avdb55 »

@EricH
Ik krijg de indruk dat je tractiecontrole en ESP met elkaar verwart.
ESP controleert de input van een sensor op je stuurwiel (waar wil de bestuurder naar toe) met het signaal van een giersensor (waar gaan we werkelijk naar toe). Het laatste signaal wordt ook gebruikt om te onderzoeken of er geen "natuurkundig onwenselijke" dingen gebeuren. In beide gevallen grijpt het ESP (of welke naam de fabrikant er ook maar aan geeft) in door het bewust afremmen van 1 wiel, waarmee de auto weer op de gewenste koers wordt gebracht.

Tractiecontrole zorgt ervoor dat bij doorslippende aangedreven wielen het koppel wordt gereduceerd (turbodruk verlagen, ontstekingsmoment aanpassen, brandstof knijpen whatever, met elektronisch gaspedaal kun je alles) en voor zover ingeprogrammeerd, als dat niet genoeg is de doorslippende wielen afgeremd. Maar ingeschakelde tractiecontrole kan op een gladde helling er juist voor zorgen dat je niet weg komt.

Dan heb je dit nodig:
De soms aanwezig "winterstand" laat meer slip toe. Dat is handig bij gebruik van sneeuwkettingen, dan heb je meer slip nodig. Ook probeert het systeem dan het doorrollen in sneeuw bij remmen te voorkomen en juist wel gebruik te maken van het dozereffect.
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Eric H
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 440
Lid geworden op: 17 mei 2014 21:00
Actief als: particulier

Re: Rijden op sneeuw en ijsel.

Bericht door Eric H »

#avdb55 Ik heb onderstaande tekst letterlijk uit de folder overgenomen.
ESC staat voor Electronische Stabiliteits Controle met Tractie en Onderstuur controle!
26-05-2014 besteld: Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City Camera / R-link / Zwarte middenarm steun / instaplijsten / kofferbak bescherming sierlijst

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Marguerite
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 589
Lid geworden op: 10 jul 2014 10:41
Actief als: particulier
Locatie: Delft

Re: Rijden op sneeuw en ijsel.

Bericht door Marguerite »

Volgens Gijs van Lennep:

Tips voor rijden in de sneeuw

Autorijden in de sneeuw is allesbehalve makkelijk en kennis en praktijkervaring zijn essentieel. Tweevoudig Le Mans-winnaar Gijs van Lennep is rijvaardigheidstrainer bij Audi en geeft vier gouden tips om veilig het winterverkeer te overleven.

1. Voorkomen

"Autorijden gaat om twee dingen:" legt Gijs uit, "sturen en gedoseerd gas geven. Het is belangrijk dat je zonder gas de bocht in gaat. Door gas terug te nemen, helt de auto door zijn gewicht naar voren zodat je meer druk krijgt op de voorwielen. Meer druk betekent meer grip en dan kun je insturen. In de bocht geef je een beetje gas bij."


2. Slippen

Helaas hebben weinig mensen ervaring met autorijden in de winter en gaat het soms mis. Twee van de meest voorkomende situaties die dan ontstaan zijn slippen door overstuur en slippen door onderstuur. Bij overstuur breekt de achterkant van de auto uit en bij onderstuur glijdt de auto over zijn voorwielen rechtdoor.


3. Gas los!

Gijs van Lennep: "Onderstuur komt vaak door een foute inschatting van omstandigheden, zoals te hard rijden of rijden over een glad wegdek. Overstuur is meestal het gevolg van te veel gas geven of het plotseling loslaten van je gaspedaal in de bocht. Als dit gebeurt laat dan ook je gas los, ontkoppel eventueel, stuur tegen en blijf altijd kijken waar je heen moet!"


4. Last resort

Wanneer een noodstop de enig optie is, is het van belang dat je de techniek voor je laat werken. Als de auto beschikt over een moderne ABS (antiblokkeersysteem) ga dan met het volle gewicht op het rempedaal staan en ontkoppel tot de auto stilstaat. Een goede zithouding (niet te ver naar achteren of onderuit) is essentieel om je volledige gewicht op het rempedaal over te brengen.

Bron: Nederlandse Ski Vereniging/Wintersport.nl
Mijn tweede, wegens succes geprolongeerd!
Captur Phase 2 Intens, Ocean Blue met zilverkleurig dak, afneembare trekhaak. 16-07-2018

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdb55
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 338
Lid geworden op: 19 jan 2014 20:22
Actief als: particulier
Locatie: Waddinxveen

Re: Rijden op sneeuw en ijsel.

Bericht door avdb55 »

@Eric H:
En jij dacht dat schrijvers van folderteksten een technische achtergrond hadden? :lol:
Moet nu even denken aan de reclame van VW over de nieuwe Passat. Probeert iemand aan leken geavanceerde systemen uit te leggen, wat natuurlijk op onbegrijpende reacties stuit.

Even serieus, beide systemen maken gebruik van vaak dezelfde sensoren en gebruiken dezelfde actuatoren, maar ESP en TC blijven verschillende functies. Het is niet correct om, als je teveel gas hebt gegeven in de sneeuw en de TC het vermogen terugregelt, te zeggen: oei, mijn ESP was aan het werk. En andersom, na een te wilde uitwijkmanoeuvre op de snelweg, oei, mijn TC was aan het werk.
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Eric H
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 440
Lid geworden op: 17 mei 2014 21:00
Actief als: particulier

Re: Rijden op sneeuw en ijsel.

Bericht door Eric H »

Het was zelfs de folder van de Renault Capture hè waar die zinsbouw beschreven staat.
Dus wat hun er precies mee bedoelen weet ik ook niet.
26-05-2014 besteld: Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City Camera / R-link / Zwarte middenarm steun / instaplijsten / kofferbak bescherming sierlijst

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Rijden op sneeuw en ijsel.

Bericht door DHL »

Ongelezen berichtdoor Eric H » Zo Nov 30, 2014 12:37 pm

#DHL waar heb ik het over ABS gehad dan ? :naughty: ( jij schrijft, Je zegt ook dat ABS veel overneemt, da's waar. Maar in volle sneeuw verlengt abs zelfs de remweg.)

Ja sorry je hebt gelijk. jij had dat niet geschreven het was TCE die dit schreef.

ESC of ESP (is hetzelfde) werkt altijd. Zowel winter en zomer. Maar het is een verdomd goed systeem. De verschillen tussen een auto mt of zonder zijn immens. Maar het is nog maar een klein begin voor wat nog komen zal. Binnen tien jaar zitten de auto's propvol met systemen. Men begint nu al meer en meer de gps te gebruiken als technisch hulpmiddel. Bvb onaangepaste snelheid bocht, of voor comfort de automatische versnellingsbak die samenwerkt met de gps,...
En in het volgend stadium zitten we allemaal in zelfsturende dozen :(

Ik weet het, niet over zomer en winterbanden... Maar ik wou toch even meegeven dat ik deze week een uitgebreide test las waarbij op het einde 3 merken all season banden vergeleken werden met de zomer en winterbanden. Komt erop neer dat ik wel verschoten ben wat de moderne all season presteert. Dit zou een goed alternatief kunnen zijn voor mensen die geen winterbanden willen indien ze niet echt in sneeuw gaan rijden. Maar zoals het eruit zag zou zo'n band (maar dan wel nieuwste versies) heel interessant kunnen worden in ons gematigde klimaat waar we maar enkele extremen kennen in de zomer en in de winter.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdb55
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 338
Lid geworden op: 19 jan 2014 20:22
Actief als: particulier
Locatie: Waddinxveen

Re: Rijden op sneeuw en ijsel.

Bericht door avdb55 »

@DHL: waar heb je die test gelezen? Zou je een link willen sturen?
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Gogol
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 nov 2014 22:08
Actief als: particulier

Re: Rijden op sneeuw en ijsel.

Bericht door Gogol »

DHL schreef: Ik weet het, niet over zomer en winterbanden... Maar ik wou toch even meegeven dat ik deze week een uitgebreide test las waarbij op het einde 3 merken all season banden vergeleken werden met de zomer en winterbanden. Komt erop neer dat ik wel verschoten ben wat de moderne all season presteert. Dit zou een goed alternatief kunnen zijn voor mensen die geen winterbanden willen indien ze niet echt in sneeuw gaan rijden. Maar zoals het eruit zag zou zo'n band (maar dan wel nieuwste versies) heel interessant kunnen worden in ons gematigde klimaat waar we maar enkele extremen kennen in de zomer en in de winter.
De Helly Hansen uitvoering heeft zo'n band. Ik wil overigens geen discussie uitlokken over wat nou weer de beste all seasons band is, maar het mag wel. :D
Captur Helly Hansen 120 Tce
Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Brakb
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1288
Lid geworden op: 03 mar 2013 09:12
Actief als: particulier

Re: Rijden op sneeuw en ijsel.

Bericht door Brakb »

ik denk dat ik maar niet ga rijden als er sneeuw ligt :mrgreen: kan het allemaal niet meer onthouden.
Heb wel winterbanden en heb een anker gekocht op marktplaats, die gooi ik gewoon uit of om een lantaarnpaal :lol: :lol:
Maar alle gekheid op een winterbandje: winterbanden helpen echt wel vind ik, hadden in maart 2008 de scenic op winterbanden ingeruild en een nieuwe modus opgehaald.
We hadden geen winterbanden op de modus en er lag wel sneeuw, reed net als anders, voorzichtig, en gleed gewoon rechtdoor in een flauwe bocht.
Het ging allemaal goed hoor maar toen wisten wij zeker dat winterbanden wel degelijk helpen, want deze weg rijden we altijd als we naar huis rijden.
Maar voor alle duidelijkheid: ook met winterbanden moet je voorzichtig rijden want ze geven je niet de garantie dat je ineens kunt rijden alsof er geen sneeuw ligt.
Wij hebben er een goed gevoel bij en ook wij hebben voor het eerst een automaat en de tips hier gegeven bewijst het nut van het forum.
DANK! en het hele technische verhaal is leuk maar je moet gewoon je rijstijl aanpassen naar de omstandigheden.
Wat een wijze opmerking he? :dance: :dance: :thumb:
Hopelijk allemaal een schadevrij winter en hele fijne dagen, met of zonder winterbanden!
Scenic TCe 140 Bose, Two tone Blanc Nacre / Noir, Easy Life Pack, Lane Keep Assist, Pack Cruising
Kadjar Tce 130 EDC Bose Blanc Nacre
Captur Tce120 Ivoor wit met zwart dak EDC
Captur Tce 120 ivoor wit EDC
Scenic 3 TCe 130 Eclips Griis
Grand Modus 1.2 zwart
Scenic 1 zwart metalic LPG Dynamic 1.6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Rijden op sneeuw en ijsel.

Bericht door DHL »

@avdb55 kan je geen link sturen, voor zover ik me goed herinner was het enkele weken terug een bijlage in autogids

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
  • Zuinig rijden met een hybride?
    door CreatoX » » in Austral
    4 Reacties
    412 Weergaves
    Laatste bericht door michielsanders
  • Met Austral boven de 130 km/uur rijden
    door lsluysve » » in Austral
    7 Reacties
    1849 Weergaves
    Laatste bericht door Marcello
  • Niet beschikbaar tijdens het rijden.
    door Marcello » » in Austral
    2 Reacties
    714 Weergaves
    Laatste bericht door Marcello
  • Mégane II: kap boven tellers kraakt en piept tijdens rijden
    door gewe » » in Megane
    2 Reacties
    231 Weergaves
    Laatste bericht door gewe