scenic 1 2003 1.6 startprobleem

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Plaats reactie

Topic author
knelis
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 apr 2017 19:22
Actief als: particulier

scenic 1 2003 1.6 startprobleem

Bericht door knelis »

Hallo wie kan mij helpen ik heb namelijk regelmatig start problemen met mijn scenic.
Het maak niet uit of het winter of zomer is. de startmotor draait goed maar het duurt lang voordat de motor aanslaat.
Gek is dat de ene keer start de motor goed en de andere keer duurt het lang. Het duurt vooral lang als je het contact enkele seconden op on laat staan voordat je hem door draait. (wachten tot alle lampjes uit zijn) Hij start beter als ik meteen de contactsleutel omdraai. Warm of koude motor maakt weinig verschil. De motor loopt overigens prima en verbruikt geen olie of koelvloeistof.

De accu is recent vervangen de startmotor en de BDP sensor. Ook heb ik al de massa punten opgeschuurd en ingevet met koperslip. Tevens nog extra massa van de motor naar de accu en van de versnellingbak naar de carroserie.

Het is een scenic van het eerste type met LPG gas installatie. De km stand is 298000.
scenic I 1.6 16v k4m 2003

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1604
Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
Actief als: particulier

Re: scenic 1 2003 1.6 startprobleem

Bericht door kaleido 1 »

Als je de auto contact zet , hoor je dan de benzinepomp lopen ? als je deze niet hoort en de motor slaat dan ook slecht aan , zou ik het daar zoeken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
knelis
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 apr 2017 19:22
Actief als: particulier

Re: scenic 1 2003 1.6 startprobleem

Bericht door knelis »

Ik heb met een brandstof druk meter gemeten en de druk is vrij constant 3.5bar tijdens het stationair draaien.
Alleen met het contact op aan voor dat je gaat startende zie ik dat ie eventjes naar 1bar schiet en dan meteen naar 0. Zodra ik start gaat de druk geleidelijk naar 3,5 wanneer deze ook pas aanslaat. Ik heb dr unit gewisseld voor een van de sloop (koolfilter met vacuum solenoid) maar helaas geen resultaat ik weet nu niet meer wat ik kan doen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
knelis
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 apr 2017 19:22
Actief als: particulier

Re: scenic 1 2003 1.6 startprobleem

Bericht door knelis »

Vandaag weer verder gezocht en ik heb het gevonden. Het is dat het brandstof relais aangestuurd wordt en valt snel weg. Dus de pomp wordt 3sec aangestuurd en dan valt het stuursignaal weg. Maar heb nergens een tijdsrelais of iets kunnen vinden volgens het schema van Haynes word her relais direct gestuurd door het contactslot. Dus de oplossing heb ik nog niet helaas

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1604
Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
Actief als: particulier

Re: scenic 1 2003 1.6 startprobleem

Bericht door kaleido 1 »

Bij het op contact zetten zal zonder te starten inderdaad het signaal na 3 seconden weg vallen , zit in de computer zelf.
Maar controleer eens de oranje draad in de bruine stekker op de zekeringplaat onder de motorkap , daar wil nog wel eens een overgangsweerstand ontstaan , je meet wel 12v maar er wordt geen vermogen geschakeld , haal de stekker los van de plaat en kijk eens goed naar het gaatje waar de oranje kabel in zit , is dit iets weg gesmolten heb je de oorzaak gevonden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
knelis
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 apr 2017 19:22
Actief als: particulier

Re: scenic 1 2003 1.6 startprobleem

Bericht door knelis »

Bedankt voor de tip ik ga het van de week proberen. Is de bruine en oranje kabel van het relais of zit deze op een zekering?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1604
Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
Actief als: particulier

Re: scenic 1 2003 1.6 startprobleem

Bericht door kaleido 1 »

Het is de oranje kabel in de bruine stekker !
Aansturing komt uit de printplaat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
knelis
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 apr 2017 19:22
Actief als: particulier

Re: scenic 1 2003 1.6 startprobleem 16v

Bericht door knelis »

Alle stekkers los gehad maar niks gevonden. Wel ingespoten met contact spray maar geen resultaat. Ik heb wel een filmpje van de druk die weg valt.https://youtu.be/zcByqx5eEyo

Renault Scenic 1 2003 type

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
knelis
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 apr 2017 19:22
Actief als: particulier

Re: scenic 1 2003 1.6 startprobleem

Bericht door knelis »

Het probleem zat hem deels in de brandstofpomp. Deze heeft namelijk een overdruk ventiel welke in mijn geval altijd door liet.. dus geen druk opbouw. Maar met een 2de handsee pomp was het voor 50euro opgelost:)

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TB-X705F met Tapatalk


Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht