Scenic 2,0 16v stopt er mee

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Royc
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 sep 2014
Laatste bezoek: 06 okt 2014 10:30
Actief als: particulier

Scenic 2,0 16v stopt er mee

Bericht door Royc »

Model/uitvoering : [scenic 2,0 16v]_
Bouwjaar : [2004]_
Brandstof : [benzine]_
Hallo,
Vorige maand het volgende probleem gekregen.
Wij reden een parkeerplaats op en de motor stopt zonder waarschuwing en gekke geluiden. Probeer opnieuw te starten zonder resultaat, dit later nog een paar keer grobeerd. Auto naar de garage daar krijgen wij te horen dat de distributieriem is geknapt. Schade min €3000 ( wonen in Frankrijk) dus gaan we zelf sleutelen. Volgens een manual van alles losgemaakt ter voorbereiding op vervangen kop etc. Als wij de deksel van de distributieriem afhalen blijkt dat deze niet geknapt is maar slechts schade in de lengte heeft. Als ik de motor rond draai dan draait alles keurig mee.

Vraag:
Kan ik nu alleen distributie riem en hulporganenriem vervangen en er op gokken dat de kleppen geen schade hebben en wat kan de rede van uitvallen motor zijn ( misschien schade aan riem in langs richting gemeten door een sensor))

Alvast bedankt voor het meedenken.

Gr roy

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 aug 2004
Laatste bezoek: 09 mei 2025 12:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Re: Scenic 2,0 16v stopt er mee

Bericht door Mathijs »

whow!
Royc schreef:Kan ik nu alleen distributie riem en hulporganenriem vervangen en er op gokken dat de kleppen geen schade hebben
Het is een 'gok' die ik zeker zou nemen.
Royc schreef:wat kan de rede van uitvallen motor zijn
spanning verlies op de riem en daardoor verlopen van de 'timing' ?

Maar had de garage niet gezien dat de riem alleen 'maar' gescheurd was in lengterichting ?
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Royc
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 sep 2014
Laatste bezoek: 06 okt 2014 10:30
Actief als: particulier

Re: Scenic 2,0 16v stopt er mee

Bericht door Royc »

Garage heeft volgens mij auto uit gemeten en misschien mbv spiegel oid gekeken naar distributieriem maar ik moest kappen Ed er af halen voordat ik kon zien dat ie alleen schade in langsrichting heeft. Weet niet hoeveel spanning er op moet staan maar het voelt als voldoende. Maar misschien door afval van de riem ( ong 5 mm van de riem af) heeft ie een tandje overgeslagen. Vraag. Als ik de krukas makkelijk met de hand kan ronddraaien is dit een indicatie voor geen schade?
Alvast bedankt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 aug 2004
Laatste bezoek: 09 mei 2025 12:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Re: Scenic 2,0 16v stopt er mee

Bericht door Mathijs »

Als jij de krukas rond kan draaien en de kleppen gaan netjes mee (haal desnoods even de kleppendeksel eraf om te zien of ze wel allemaal ingedrukt worden en er niet ééntje een beetje open blijft hangen) dan zijn je kleppen dus ogenschijnlijk goed, en kom je er vanaf met investeren in een nieuwe riem en wat klein materiaal. Blijft natuurlijk een gewaagde uitspraak hier vanachter het toetsenbord, maar ik heb er wel vertrouwen in.

Draai de krukas wel 2 maal rond, immers inlaatslag - uitlaatslag, alle kleppen van alle cylinders moeten aan bod komen.
misschien door afval van de riem ( ong 5 mm van de riem af) heeft ie een tandje overgeslagen
Heel goed mogelijk, en dat kan genoeg zijn om er mee te stoppen, en te weinig om de zuigers de kleppen te laten raken. :think:
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1631
Lid geworden op: 27 nov 2007
Laatste bezoek: 24 nov 2024 21:20

Re: Scenic 2,0 16v stopt er mee

Bericht door Valkenet »

Hou Mathijs,

Mogelijk heb je geluk, twee tanden verloop is zeker kromme kleppen.
Je geeft aan dat je de motor makkelijk met de hand kunt draaien. Zet alles op tijd en Monteer even een nieuwe riem en doe een compressie test. Je weet dan gelijk of je stukken hebt of niet.

Suc6 Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Royc
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 sep 2014
Laatste bezoek: 06 okt 2014 10:30
Actief als: particulier

Re: Scenic 2,0 16v stopt er mee

Bericht door Royc »

Nou hier even een update,

Ben begonnen met het verwijderen van distributieriem eerste probleem wat ik tegen kwam was dat ik de bout van de bdp stift niet los kreeg uiteindelijk de radiator moeten verwijderen om er bij te komen ( waarschijnlijk de kop vd bout gecorrodeerd.) heb volgens mij de stift op de juiste plek zitten maar twijfel hier toch over. Bij de poelie op de krukas voor distributie zat restant van een metalenstrip tussen riem en tandwiel maar riem liep nog wel over 3 tanden. Ik ga er vanuit dat er toch schade is dus begonnen met het verwijderen van kleppendeksel maar krijg deze niet weg door volgens mij ook de poelies van de nokkenassen te verwijderen klopt dit? Nu het gereedschap mot 1509 aangeschaft maar begrijp niet hoe deze werkt. Ik zet hem op de juiste bouten en schuif de tandwielen naar de poelies vd nokkenassen toe? En zet deze dan vast maar als ik dan de bouten vd poelies probeer te verwijderen draaien de poelies toch nog? Zitten de bouten van het gereedschap dan niet goed vast?

Dus eigenlijk de volgende vragen
Hoe vind ik de juiste positie voor de stift bdp
Hoe gebruik ik het gereedschap mot 1509
En kan ik kleppendeksel verwijderen zonder de poelies van de nokkenassen te verwijderen

Alvast bedankt
Groet roy

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Scenic 2,0 16v stopt er mee

Bericht door WillemS »

Stop even voor je schade veroorzaakt. Je dient een goede handleiding te gebruiken.
Je woont in Frankrijk !! daar hebben ze een heel goed handboek van Revue Technique Automobile (RTA) ook over jouw wagen.
Koop dat er staat een komplete beschijving met foto's in.
SUC6
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 aug 2004
Laatste bezoek: 09 mei 2025 12:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Re: Scenic 2,0 16v stopt er mee

Bericht door Mathijs »

staat er geen werkplaatshandboek die hij kan gebruiken in die google drive ?
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht