Scenic 2,0 16v stopt er mee
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 06 okt 2014 10:30
- Actief als: particulier
Scenic 2,0 16v stopt er mee
Model/uitvoering : [scenic 2,0 16v]_
Bouwjaar : [2004]_
Brandstof : [benzine]_
Hallo,
Vorige maand het volgende probleem gekregen.
Wij reden een parkeerplaats op en de motor stopt zonder waarschuwing en gekke geluiden. Probeer opnieuw te starten zonder resultaat, dit later nog een paar keer grobeerd. Auto naar de garage daar krijgen wij te horen dat de distributieriem is geknapt. Schade min €3000 ( wonen in Frankrijk) dus gaan we zelf sleutelen. Volgens een manual van alles losgemaakt ter voorbereiding op vervangen kop etc. Als wij de deksel van de distributieriem afhalen blijkt dat deze niet geknapt is maar slechts schade in de lengte heeft. Als ik de motor rond draai dan draait alles keurig mee.
Vraag:
Kan ik nu alleen distributie riem en hulporganenriem vervangen en er op gokken dat de kleppen geen schade hebben en wat kan de rede van uitvallen motor zijn ( misschien schade aan riem in langs richting gemeten door een sensor))
Alvast bedankt voor het meedenken.
Gr roy
Bouwjaar : [2004]_
Brandstof : [benzine]_
Hallo,
Vorige maand het volgende probleem gekregen.
Wij reden een parkeerplaats op en de motor stopt zonder waarschuwing en gekke geluiden. Probeer opnieuw te starten zonder resultaat, dit later nog een paar keer grobeerd. Auto naar de garage daar krijgen wij te horen dat de distributieriem is geknapt. Schade min €3000 ( wonen in Frankrijk) dus gaan we zelf sleutelen. Volgens een manual van alles losgemaakt ter voorbereiding op vervangen kop etc. Als wij de deksel van de distributieriem afhalen blijkt dat deze niet geknapt is maar slechts schade in de lengte heeft. Als ik de motor rond draai dan draait alles keurig mee.
Vraag:
Kan ik nu alleen distributie riem en hulporganenriem vervangen en er op gokken dat de kleppen geen schade hebben en wat kan de rede van uitvallen motor zijn ( misschien schade aan riem in langs richting gemeten door een sensor))
Alvast bedankt voor het meedenken.
Gr roy
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Laatste bezoek: 09 mei 2025 12:16
- Contacteer:
Re: Scenic 2,0 16v stopt er mee
whow!
Maar had de garage niet gezien dat de riem alleen 'maar' gescheurd was in lengterichting ?
Het is een 'gok' die ik zeker zou nemen.Royc schreef:Kan ik nu alleen distributie riem en hulporganenriem vervangen en er op gokken dat de kleppen geen schade hebben
spanning verlies op de riem en daardoor verlopen van de 'timing' ?Royc schreef:wat kan de rede van uitvallen motor zijn
Maar had de garage niet gezien dat de riem alleen 'maar' gescheurd was in lengterichting ?
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
Hide post links |
-
Garage heeft volgens mij auto uit gemeten en misschien mbv spiegel oid gekeken naar distributieriem maar ik moest kappen Ed er af halen voordat ik kon zien dat ie alleen schade in langsrichting heeft. Weet niet hoeveel spanning er op moet staan maar het voelt als voldoende. Maar misschien door afval van de riem ( ong 5 mm van de riem af) heeft ie een tandje overgeslagen. Vraag. Als ik de krukas makkelijk met de hand kan ronddraaien is dit een indicatie voor geen schade?
Alvast bedankt
Alvast bedankt
Hide post links |
-
- Donateur
- Contacteer:
Als jij de krukas rond kan draaien en de kleppen gaan netjes mee (haal desnoods even de kleppendeksel eraf om te zien of ze wel allemaal ingedrukt worden en er niet ééntje een beetje open blijft hangen) dan zijn je kleppen dus ogenschijnlijk goed, en kom je er vanaf met investeren in een nieuwe riem en wat klein materiaal. Blijft natuurlijk een gewaagde uitspraak hier vanachter het toetsenbord, maar ik heb er wel vertrouwen in.
Draai de krukas wel 2 maal rond, immers inlaatslag - uitlaatslag, alle kleppen van alle cylinders moeten aan bod komen.

Draai de krukas wel 2 maal rond, immers inlaatslag - uitlaatslag, alle kleppen van alle cylinders moeten aan bod komen.
Heel goed mogelijk, en dat kan genoeg zijn om er mee te stoppen, en te weinig om de zuigers de kleppen te laten raken.misschien door afval van de riem ( ong 5 mm van de riem af) heeft ie een tandje overgeslagen

Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 24 nov 2024 21:20
Hou Mathijs,
Mogelijk heb je geluk, twee tanden verloop is zeker kromme kleppen.
Je geeft aan dat je de motor makkelijk met de hand kunt draaien. Zet alles op tijd en Monteer even een nieuwe riem en doe een compressie test. Je weet dan gelijk of je stukken hebt of niet.
Suc6 Martin
Mogelijk heb je geluk, twee tanden verloop is zeker kromme kleppen.
Je geeft aan dat je de motor makkelijk met de hand kunt draaien. Zet alles op tijd en Monteer even een nieuwe riem en doe een compressie test. Je weet dan gelijk of je stukken hebt of niet.
Suc6 Martin
Hide post links |
-
Nou hier even een update,
Ben begonnen met het verwijderen van distributieriem eerste probleem wat ik tegen kwam was dat ik de bout van de bdp stift niet los kreeg uiteindelijk de radiator moeten verwijderen om er bij te komen ( waarschijnlijk de kop vd bout gecorrodeerd.) heb volgens mij de stift op de juiste plek zitten maar twijfel hier toch over. Bij de poelie op de krukas voor distributie zat restant van een metalenstrip tussen riem en tandwiel maar riem liep nog wel over 3 tanden. Ik ga er vanuit dat er toch schade is dus begonnen met het verwijderen van kleppendeksel maar krijg deze niet weg door volgens mij ook de poelies van de nokkenassen te verwijderen klopt dit? Nu het gereedschap mot 1509 aangeschaft maar begrijp niet hoe deze werkt. Ik zet hem op de juiste bouten en schuif de tandwielen naar de poelies vd nokkenassen toe? En zet deze dan vast maar als ik dan de bouten vd poelies probeer te verwijderen draaien de poelies toch nog? Zitten de bouten van het gereedschap dan niet goed vast?
Dus eigenlijk de volgende vragen
Hoe vind ik de juiste positie voor de stift bdp
Hoe gebruik ik het gereedschap mot 1509
En kan ik kleppendeksel verwijderen zonder de poelies van de nokkenassen te verwijderen
Alvast bedankt
Groet roy
Ben begonnen met het verwijderen van distributieriem eerste probleem wat ik tegen kwam was dat ik de bout van de bdp stift niet los kreeg uiteindelijk de radiator moeten verwijderen om er bij te komen ( waarschijnlijk de kop vd bout gecorrodeerd.) heb volgens mij de stift op de juiste plek zitten maar twijfel hier toch over. Bij de poelie op de krukas voor distributie zat restant van een metalenstrip tussen riem en tandwiel maar riem liep nog wel over 3 tanden. Ik ga er vanuit dat er toch schade is dus begonnen met het verwijderen van kleppendeksel maar krijg deze niet weg door volgens mij ook de poelies van de nokkenassen te verwijderen klopt dit? Nu het gereedschap mot 1509 aangeschaft maar begrijp niet hoe deze werkt. Ik zet hem op de juiste bouten en schuif de tandwielen naar de poelies vd nokkenassen toe? En zet deze dan vast maar als ik dan de bouten vd poelies probeer te verwijderen draaien de poelies toch nog? Zitten de bouten van het gereedschap dan niet goed vast?
Dus eigenlijk de volgende vragen
Hoe vind ik de juiste positie voor de stift bdp
Hoe gebruik ik het gereedschap mot 1509
En kan ik kleppendeksel verwijderen zonder de poelies van de nokkenassen te verwijderen
Alvast bedankt
Groet roy
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Stop even voor je schade veroorzaakt. Je dient een goede handleiding te gebruiken.
Je woont in Frankrijk !! daar hebben ze een heel goed handboek van Revue Technique Automobile (RTA) ook over jouw wagen.
Koop dat er staat een komplete beschijving met foto's in.
SUC6
mvg WillemS
Je woont in Frankrijk !! daar hebben ze een heel goed handboek van Revue Technique Automobile (RTA) ook over jouw wagen.
Koop dat er staat een komplete beschijving met foto's in.
SUC6
mvg WillemS
Hide post links |
-
- Donateur
- Contacteer:
staat er geen werkplaatshandboek die hij kan gebruiken in die google drive ?
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut