slecht stationair draaien

Stel hier de vragen die met techniek te maken hebben
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Tinus37
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2008 10:04

slecht stationair draaien

Bericht door Tinus37 »

Hallo allemaal,

Mijn '93er RT 1.8i (multipoint inj.) start prima, motor trekt goed,maar stationair....niks als ellende.
Soms slaat hij af wanneer ik voor een verkeerslicht sta, soms blijft hij maar net lopen, toerental wil nog wel eens schommelen en soms gaat hij ook weer spontaan normaal draaien.
Alle vacuumslangen zijn goed, bougies en kabels ook.
Het vreemde is dat de 1.8 S ( singlepoint, ook een '93er) van m'n vriendin hetzelfde doet....
Wie heeft de oplossing?

bvd

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Quint1981
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 okt 2008 11:54
Actief als: particulier
Locatie: Den Haag

Bericht door Quint1981 »

misschien is je stappenmotor vuil geworden en moet je die eens schoonmaken.
Maar ik weet alleen niet waar hij precies zit bij een 1.8 multi point.
Maar hij zit meestal in de buurt van het gasklephuis waar je gas klep zelf zit.
Renault 19 1.7i Beverly uit 1994.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Rossy »

Bij de S is het simpel, even de stappenmotor eraf, uit elkaar halen, schoonmaken en invetten, spul weer in elkaar zetten.
Terwijl je met de stappenmotor bezig bent, de beide accupolen loskoppelen zodat de computer zich kan resetten.
Maak ook nog even het gasklephuis schoon.
Na het monteren van de stappenmotor nog even de accukabels tegen elkaar houden om eventuele reststroom uit de computer te halen.
Nu de accu weer aansluiten en starten.
Wacht tussen het op contact zetten en starten even een paar tellen om de stappenmotor de juiste positie te laten komen.
Nu zal de motor weer de beginwaarden opzoeken.
Laat even rustig stationair draaien, ongeveer tot je koelvin aanslaat.
Als de de motor goed en netjes blijft lopen, dan is alles voor elkaar.

Bij de RT is het eigenlijk ook niet echt ingewikkeld.
Bovenop het inlaatspruitstuk, boven het gasklephuis, zit een koker, dit is de stationair regelaar.
Schroef deze eraf en reinig deze goed.
Reinig tevens het gasklephuis, ook even losschroeven, en ook weer de computer resetten.
Monteer het geheel met nieuwe pakkingen.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



CPTR
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1049
Lid geworden op: 22 feb 2008 19:24
Actief als: particulier
Locatie: Kalslagen

Bericht door CPTR »

Mijn oom had dit vorig jaar ook bij zijn VW Passat 1.6 uit 1988.

Na een lange hete dag ging die auto onder de kap roken (koelvloeistof lekte ergens vandaan).
Klusjesman merkte op dat die ook slecht stationair draaide.

Hij had toen - zoals mijn voorgangers aangeven - de stappenmotor onder handen genomen.
Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Tinus37
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2008 10:04

Bericht door Tinus37 »

ok dan, bedankt voor de reacties, ik ga toch eerst eens met die stappenmotortjes aan de gang...
Nu heb ik bij mijn RT ook gemerkt dat het laadlampje van de accu blijft branden, weliswaar heel flauwtjes, maar hij brandt...ongeacht het toerental, dus ik denk dat m'n dynamo ook op z'n laatste benen loopt....

Toch jammer...hoe weinig problemen ik heb gehad met m'n vorige RT en m'n 16v, zoveel problemen heb ik met dit gebakje...
En dan te bedenken dat ik m'n Safrane weg heb gedaan om de problemen die ik ermee had....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Rossy »

Dit laatste lijkt idd op een defecte dynamo.
Dit kan opgelost worden met nieuwe koolborstels maar ook met een ruildynamo.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Tinus37
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2008 10:04

Bericht door Tinus37 »

De dynamo mankeert dus helemaal niets, de accu is ook prima....
Ik heb ondertussen de stappenmotor schoongemaakt, voor zover dat mogelijk was tenminste....ik ben nog niet echt tevreden met het resultaat...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht