Graag wil ik een vraag over sneeuwkettingen met jullie delen om te horen wat de ervaringen zijn.
Dit winterseizoen gaan we een weekje naar Oostenrijk met een auto, voorzien van winterbanden en de sneeuwkettingen nemen we natuurlijk ook mee.
Volgend jaar hebben we niet de beschikking over deze auto en mag onze Captur Helly Hansen de (hopelijk) witte wereld in.
Ik zit dus alvast een beetje vooruit te denken over sneeuwkettingen en mogelijk winterbanden.
Toen ik in de handleiding van de auto naar dit onderwerp zocht viel ik bijna van mijn stoel van verbazing door de mededeling op pag. 5.12: "17 inch wielen zijn niet geschikt voor sneeuwkettingen. Indien u sneeuwkettingen wilt gebruiken, zijn er speciale maatregelen nodig. Raadpleeg een merkdealer."
Daarboven staat ook nog: "Het gebruik van sneeuwkettingen is alleen mogelijk in combinatie met banden die even groot zijn als de oorspronkelijk op uw auto gemonteerde banden."
Dat lijkt een beetje verwarrend, want sneeuwkettingen op de oorspronkelijk gemonteerde banden (205/55 R17, Kumho Solus KH25) zouden mogelijk zijn, maar het zijn 17 inch wielen, dus dan kan het niet.
Ik heb dit voorgelegd aan mijn dealer en die kwam met de volgende oplossing: als je sneeuwkettingen wilt gebruiken, moet je dat doen op 16 inch velgen. Dat zou dus betekenen dat ik een set winterbanden op 16 inch velgen moet aanschaffen (kosten ca. €820 - €1050).
De bandenmaat is dan 205/60 R16.
Ik heb daar zelf nog wat vragen over, maar die zijn in behandeling bij mijn dealer.
Wat zijn jullie ervaringen met winterbanden op stalen of lichtmetalen velgen in combinatie met het gebruik van sneeuwkettingen? En dan natuurlijk met als uitgangspunt een Captur die normaal op 17 inch wielen rijdt.
Sneeuwkettingen
-
Rob54
Topic author - repeating visitor

- Actief als: particulier
-
avdb55
- Lid

Re: Sneeuwkettingen
Ik heb net vorige week de 17" zomerbanden vervangen door 16" allseasons.
Bij nameten blijken de 205/60R16 nauwelijks kleiner dan de 205/55R17. Omtrek onbelast is minder dan 0,5% verschil.
Afrolomtrek verschilt ook nauwelijks. Snelheidsmeteraanwijzing t.o.v. GPS-waarde is ook in die orde van grootte (< 1%) groter geworden.
De overgang van 17" naar 16" lijkt dus nauwelijks meer ruimte te bieden voor sneeuwkettingen.
Maar Renault heeft wel gelijk als ze waarschuwen voor kettingen op de 205/55R17. Er is bij vol ingeslagen wiel erg weinig ruimte tussen band en wielkast. Daar past eigenlijk geen ketting meer tussen, zelfs geen exemplaar met fijne schakels (grove schakels zeker niet gebruiken), zeker als je ze zoals het hoort de ruimte geeft om over de band te kunnen bewegen.
Bij nameten blijken de 205/60R16 nauwelijks kleiner dan de 205/55R17. Omtrek onbelast is minder dan 0,5% verschil.
Afrolomtrek verschilt ook nauwelijks. Snelheidsmeteraanwijzing t.o.v. GPS-waarde is ook in die orde van grootte (< 1%) groter geworden.
De overgang van 17" naar 16" lijkt dus nauwelijks meer ruimte te bieden voor sneeuwkettingen.
Maar Renault heeft wel gelijk als ze waarschuwen voor kettingen op de 205/55R17. Er is bij vol ingeslagen wiel erg weinig ruimte tussen band en wielkast. Daar past eigenlijk geen ketting meer tussen, zelfs geen exemplaar met fijne schakels (grove schakels zeker niet gebruiken), zeker als je ze zoals het hoort de ruimte geeft om over de band te kunnen bewegen.
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 204.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 204.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
Huite
- Donateur

Re: Sneeuwkettingen
Het gaat bij dit onderwerp dan ook niet om de afrolomtrek maar om de (juiste) bandbreedte en ET waarde.
Die laatste 2 moeten je de ruimte in de wielka…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.
Die laatste 2 moeten je de ruimte in de wielka…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.
R5 E-Tech, Dethleffs Advantage 600 DS
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
Dit onderwerp heeft nog 35 niet getoonde antwoorden
Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken. Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,zo proberen we het forum gratis te houden.
Registreer Aanmelden
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in