Sneeuwkettingen

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Gebruikersavatar

Topic author
Rob54
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 sep 2014 08:35
Actief als: particulier

Sneeuwkettingen

Bericht door Rob54 »

Graag wil ik een vraag over sneeuwkettingen met jullie delen om te horen wat de ervaringen zijn.
Dit winterseizoen gaan we een weekje naar Oostenrijk met een auto, voorzien van winterbanden en de sneeuwkettingen nemen we natuurlijk ook mee.
Volgend jaar hebben we niet de beschikking over deze auto en mag onze Captur Helly Hansen de (hopelijk) witte wereld in.
Ik zit dus alvast een beetje vooruit te denken over sneeuwkettingen en mogelijk winterbanden.
Toen ik in de handleiding van de auto naar dit onderwerp zocht viel ik bijna van mijn stoel van verbazing door de mededeling op pag. 5.12: "17 inch wielen zijn niet geschikt voor sneeuwkettingen. Indien u sneeuwkettingen wilt gebruiken, zijn er speciale maatregelen nodig. Raadpleeg een merkdealer."
Daarboven staat ook nog: "Het gebruik van sneeuwkettingen is alleen mogelijk in combinatie met banden die even groot zijn als de oorspronkelijk op uw auto gemonteerde banden."
Dat lijkt een beetje verwarrend, want sneeuwkettingen op de oorspronkelijk gemonteerde banden (205/55 R17, Kumho Solus KH25) zouden mogelijk zijn, maar het zijn 17 inch wielen, dus dan kan het niet.
Ik heb dit voorgelegd aan mijn dealer en die kwam met de volgende oplossing: als je sneeuwkettingen wilt gebruiken, moet je dat doen op 16 inch velgen. Dat zou dus betekenen dat ik een set winterbanden op 16 inch velgen moet aanschaffen (kosten ca. €820 - €1050).
De bandenmaat is dan 205/60 R16.
Ik heb daar zelf nog wat vragen over, maar die zijn in behandeling bij mijn dealer.

Wat zijn jullie ervaringen met winterbanden op stalen of lichtmetalen velgen in combinatie met het gebruik van sneeuwkettingen? En dan natuurlijk met als uitgangspunt een Captur die normaal op 17 inch wielen rijdt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdb55
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 338
Lid geworden op: 19 jan 2014 20:22
Actief als: particulier
Locatie: Waddinxveen

Re: Sneeuwkettingen

Bericht door avdb55 »

Ik heb net vorige week de 17" zomerbanden vervangen door 16" allseasons.
Bij nameten blijken de 205/60R16 nauwelijks kleiner dan de 205/55R17. Omtrek onbelast is minder dan 0,5% verschil.
Afrolomtrek verschilt ook nauwelijks. Snelheidsmeteraanwijzing t.o.v. GPS-waarde is ook in die orde van grootte (< 1%) groter geworden.
De overgang van 17" naar 16" lijkt dus nauwelijks meer ruimte te bieden voor sneeuwkettingen.
Maar Renault heeft wel gelijk als ze waarschuwen voor kettingen op de 205/55R17. Er is bij vol ingeslagen wiel erg weinig ruimte tussen band en wielkast. Daar past eigenlijk geen ketting meer tussen, zelfs geen exemplaar met fijne schakels (grove schakels zeker niet gebruiken), zeker als je ze zoals het hoort de ruimte geeft om over de band te kunnen bewegen.
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 9
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Sneeuwkettingen

Bericht door Huite »

Het gaat bij dit onderwerp dan ook niet om de afrolomtrek maar om de (juiste) bandbreedte en ET waarde.
Die laatste 2 moeten je de ruimte in de wielkast geven om kettingen te kunnen monteren.
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2668
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:05
Actief als: particulier

Re: Sneeuwkettingen

Bericht door Pleiades »

Je kan op 17 inch gewoon kettingen leggen. Bij onze Espace met 18 inch en mijn oude Megane RS konden er officieel ook geen kettingen om de velgen. Ik heb er toen Thule K-summit kettingen omgelegd, dat ging prima.

Afbeelding
2000 Renault Laguna 1.6 16v RXI ~ 2010-2012 ~
2006 Renault Mégane RS 225 ~ 2012-2014 ~
2006 Renault Mégane CC 2.0 Exception ~ 2014-2015 ~
2018 Renault Clio Limited TCe90 ~ 2018-2021 ~
2021 Renault Arkana Hybrid R.S. Line ~ 2021-Heden ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 9
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Sneeuwkettingen

Bericht door Huite »

Die kende ik nog niet :thumb:
Zal wel iets te maken hebben dat ik altijd ver probeer te blijven van alles wat op sneeuw en ijs lijkt... :twisted:
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 14612

Re: Sneeuwkettingen

Bericht door Verwijderd 14612 »

@Huite Dat laatste (ver weg blijven van sneeuw en ijs/ijzel) zal je de afgelopen dagen toch niet gelukt zijn denk ik zo.... :roll: Tenzij natuurlijk de dempende invloed van de Oostzee (of hoe dat water vlak bij jullie mogen heten) je weer eens gered heeft :lol:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdb55
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 338
Lid geworden op: 19 jan 2014 20:22
Actief als: particulier
Locatie: Waddinxveen

Re: Sneeuwkettingen

Bericht door avdb55 »

@Huite:
Niet het verkeerde spoor oplopen svp.
pi x (velgdiameter + 2 x bandbreedte x hoogtepercentage) levert omtrek, dus hoezo is omtrek niet bepalend?

En de meeste mensen hebben de neigen om bij een alternatief wiel te kiezen voor een met kleinere bolling, waardoor de band verder naar buiten komt.
Overigens de bolling van het wiel van de diamantee noire is 40 mm (6½Jx17) voor degene die het interesseert. Mijn alternatieve wielen hebben dezelfde bolling en velgbreedte. De bandbreedte is ook gelijk en de omtrek verschilt nauwelijks. Meer vrijgang kan dus eigenlijk alleen komen van een andere sectievorm (rondere band). Zal maandag eens meten.

In mijn eerdere betoog heb ik willen benadrukken dat als Renault zegt dat sneeuwkettingen niet op de 17" wielen mogen, maar wel op de 16", dit met de nodige voorzichtigheid moet worden gelezen.
Wie heeft er al met sneeuwkettingen gereden? met welke banden? welke kettingen? Foto´s graag!
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 9
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Sneeuwkettingen

Bericht door Huite »

Ik bedoelde te zeggen dat de omtrek van alle Captur wielen bijna gelijk is (of zou moeten zijn), ongeacht 15, 16, 17 of 18 inch.
De ruimte voor klassieke sneeuwkettingen zou je aan de achterzijde van het wiel moeten vinden.
Die is t.o.v. de standaard 17 inchers te vinden door smallere banden te monteren waarbij, bij het gebruik van andere velgen, ook de ET waarde belangrijk is. Ofwel de ET waarde moet niet (veel) hoger zijn dan de standaard 17 inchers.

Hoop dat ik zo over kom! :dance:
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 9
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Sneeuwkettingen

Bericht door Huite »

@Stellingen 90
Heb de sneeuw en het ijs vandaag (en de rest van afgelopen week) vanachter de ramen in Neer zitten bekijken.
Sneeuw is echter nu weer bijna weg waardoor we zo (lopend) het plein over kunnen steken op weg naar het plaatselijke eetcafé. http://eetcafe-raodhoes.nl/ Is een aanrader trouwens!
En op het plein ervoor kun je flink wat Captuurjes kwijt in het geval van een treffen... :mrgreen:
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Rob54
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 sep 2014 08:35
Actief als: particulier

Re: Sneeuwkettingen

Bericht door Rob54 »

Dank voor de reacties tot dusver.

@Pleiades: dit zou inderdaad een oplossing kunnen zijn, het is echter wel een dure (€400), maar je zou wel op de oorspronkelijk gemonteerde 4 seizoenen band kunnen blijven rijden, dat spaart weer een set echte winterbanden uit.

@avdb55 en @Huite: ik kwam ook al op de vraag wat het voor verschil uitmaakt om andere banden op een kleinere velg te monteren, als het volume van de band + velg gelijk blijft. Waar vind je dan de extra benodigde ruimte die blijkbaar voor de sneeuwkettingen nodig is? Misschien is het een tip voor de Renault ontwerpers om hiermee rekening te houden? Hoeveel mensen kijken er eerst in een instructieboekje en leggen blind passende sneeuwkettingen om die later blijken toch wat schade in de wielkasten te hebben veroorzaakt?

Overigens viel in dit verband ook de term "ET". Dat zou wel eens een belangrijke factor kunnen zijn. Wat betekent dit?

En nog iets: ik krijg de indruk dat de beperking voor sneeuwkettingen op 17 inch velgen en banden vooral aan de binnenzijde van het wiel zit (gezien de tip van Pleiades, waar een ketting op het loopvlak ligt, er aan de buitenzijde best wel veel ruimte nodig is om de ketting op zijn plaats te houden en er geen ketting of sluiting aan de binnenzijde van de band zit).

Hopelijk leest er ook iemand van de technische afdeling van Renault mee, want er zullen toch best wel meer oplossingen zijn voor deze auto (waarvan het toch de bedoeling is dat je de wereld gaat ontdekken en dan ook door sneeuw en ijs moet ploegen) zonder eerst andere wielen/banden te monteren? Tevreden klanten zijn belangrijk!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 9
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Sneeuwkettingen

Bericht door Huite »

ET staat voor "Einpresstiefe". Bepaald hoe ver het hart van de velg naar binnen of naar buiten komt te staan. T.o.v de carrosserie dus.
http://nl.wikipedia.org/wiki/ET-waarde
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdb55
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 338
Lid geworden op: 19 jan 2014 20:22
Actief als: particulier
Locatie: Waddinxveen

Re: Sneeuwkettingen

Bericht door avdb55 »

ET = ?
ET staat voor het Duitse woord Einpresstiefe. Maar aangezien we niet in Duitsland wonen of verblijven (op Huite na misschien dan) kunnen we beter het Nederlandse begrip bolling gebruiken. Zo heb ik het tenminste 40 jaar geleden op de enige echte autotechnische school geleerd. Kom je uit Engeland zou je ook nog de term offset mogen gebruiken.
Wat is het? Het is de afstand tussen het aanlegvlak van de wielflens en de lijn door het midden van de bandsectie.
We gebruiken het meestal niet, maar je kunt een positieve waarde hebben en een negatieve. Bij auto's zoals onze Capturs is de waarde eigenlijk negatief. Vroegeh, toen de standaard auto's nog achterwielaandrijving hadden, kwam je wielen met een positieve bolling tegen. Daarbij komen de banden meer naar buiten. Doen nu eigenlijk alleen maar jochies met petjes op.
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2668
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:05
Actief als: particulier

Re: Sneeuwkettingen

Bericht door Pleiades »

Rob54 schreef:@Pleiades: dit zou inderdaad een oplossing kunnen zijn, het is echter wel een dure (€400), maar je zou wel op de oorspronkelijk gemonteerde 4 seizoenen band kunnen blijven rijden, dat spaart weer een set echte winterbanden uit.
Maggi maakt ze ook. Deze heten Maggi Trak. Die zijn +/-250 euro. Werken precies hetzelfde en op marktplaats is een redelijk aanbod onder de 200 euro :mrgreen:

Ik denk trouwens dat Renault zich probeert in te dekken tegen beschadigde velgen. Wij hebben een keertje gewone kettingen onder de Espace gehad met 18 inch, die sloegen toen de lak van de velgen af, we wilden ze toch laten poedercoaten maarja :oops: :fp: Er was wel zat ruimte rondom de banden voor kettingen. Bij de Captur zou dit ook het geval kunnen zijn.
2000 Renault Laguna 1.6 16v RXI ~ 2010-2012 ~
2006 Renault Mégane RS 225 ~ 2012-2014 ~
2006 Renault Mégane CC 2.0 Exception ~ 2014-2015 ~
2018 Renault Clio Limited TCe90 ~ 2018-2021 ~
2021 Renault Arkana Hybrid R.S. Line ~ 2021-Heden ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Helly Hansen
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 72
Lid geworden op: 19 jan 2015 20:22
Actief als: particulier

Re: Sneeuwkettingen

Bericht door Helly Hansen »

Als je het promotiefilmpje van Renault m.b.t. raad de sneeuwhoogte zou je met je Helly Hansen met extended grip overal doorheen moeten kunnen rijden. Heb je geen sneeuwkettingen nodig. Volgens mij zitten standaard onder HH soort allseason banden immers ze zijn geschikt voor M+S. Modder en Sneeuw dus.
Renault captur Helly Hansen voormalig eigenaar sinds 26 februari 2016 kleur rouge flamme

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Sneeuwkettingen

Bericht door Axel57 »

Het zijn gewoon allseason banden.

In het algemeen niet aan te raden op sneeuw :) maar die er hier mee rijden zijn er geloof ik erg content mee.

Ik weet ook niet of je in alle Alpen laden met dit soort banden ipv echte winterbanden mag rijden.

Onder het kopje Banden staat er al een heleboel over geschreven.

Allseason banden zijn meer voor mensen die niet meer dan 5000km rijden per jaar. In de meeste testen komen ze er namelijk niet zo goed uit. Ik begreep wel dat er inmiddels al betere allseasons op de markt zijn (Goodyear en Vredestein dacht ik).

Ik zelf heb gewoon geinvesteerd in een setje zomer en winterbanden.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2668
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:05
Actief als: particulier

Re: Sneeuwkettingen

Bericht door Pleiades »

In de meeste alpenlanden zijn kettingen verplicht. Extended grip verandert daar niets aan.
2000 Renault Laguna 1.6 16v RXI ~ 2010-2012 ~
2006 Renault Mégane RS 225 ~ 2012-2014 ~
2006 Renault Mégane CC 2.0 Exception ~ 2014-2015 ~
2018 Renault Clio Limited TCe90 ~ 2018-2021 ~
2021 Renault Arkana Hybrid R.S. Line ~ 2021-Heden ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 9
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Sneeuwkettingen

Bericht door Huite »

@Helly Hansen
Ja, het promotie filmpje van Renault... :roll:
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Ripri
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 feb 2015 14:49
Actief als: particulier

Re: Sneeuwkettingen

Bericht door Ripri »

Zie blz 9 Accessoir folder

Ze nemen maar 9 mm plaats in. Per set van twee stuks.
Compatibel met de bandenmaten: 195/65 R 15 91 T/H (groep 8),
205/50 R 17 89 V en 205/60 R 16 92 H (groep 9).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Sneeuwkettingen

Bericht door Axel57 »

ja alleen staat de Captur op 17inch 205/55 banden en dan staat er toch duidelijk niet geschikt voor sneeuwkettingen.

En ook op de 16inch velgen zou je nagenoeg de zelfde omtrek moeten hebben.

Het probleem schijnt de ruimte te zijn als je instuurt.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Rob54
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 sep 2014 08:35
Actief als: particulier

Re: Sneeuwkettingen

Bericht door Rob54 »

Winterbanden Captur.jpg
Even een update over dit onderwerp: ik ben met mijn dealer in gesprek gegaan om een passende oplossing te vinden.
Het resultaat: het beste is om winterbanden te monteren in de maat 195/60 R16, dus iets smaller dan de standaard gemonteerde banden op 16 inch velgen. Hier passen standaard sneeuwkettingen goed omheen (niet zelf getest).
Zie ook het plaatje hierboven.
De velgen (+ banden) zijn relatief duur, omdat ze geschikt zijn voor het aanwezige bandenspanningscontrolesysteem. Zonder dit systeem zijn ze ca. 300 euro voordeliger.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 9
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Sneeuwkettingen

Bericht door Huite »

Je kunt die ca 300 euro in je zak houden als je bereid bent de oranje lampjes te negeren of af te plakken die gaan branden zonder de sensoren....
Zo doe ik het nu namelijk ook met mijn "oude" winterwielen.
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Marguerite
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 589
Lid geworden op: 10 jul 2014 10:41
Actief als: particulier
Locatie: Delft

Re: Sneeuwkettingen

Bericht door Marguerite »

@Huite
Prima idee, maar ben je dan in overtreding? Verplicht enzo....
Mijn tweede, wegens succes geprolongeerd!
Captur Phase 2 Intens, Ocean Blue met zilverkleurig dak, afneembare trekhaak. 16-07-2018

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 9
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Sneeuwkettingen

Bericht door Huite »

Uh... geen idee om eerlijk te zijn!
Het BCS is nog geen onderdeel van de APK keuring in ieder geval.
Maar dat gaat het naar alle waarschijnlijkheid wél worden.
Vandaar dat ik mijn "oranje lampjes" er toch maar niet uit heb laten programeren zoals ik oorspronkelijk wel van plan was.
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Marguerite
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 589
Lid geworden op: 10 jul 2014 10:41
Actief als: particulier
Locatie: Delft

Re: Sneeuwkettingen

Bericht door Marguerite »

Theoretisch zou ik dan altijd gekeurd worden met zomerbanden, want gekocht per 31-10, dus met BCS en monteer ik een paar dagen later mijn winterbandjes zonder BCS.
Voor jou wordt dat lastiger, want jij hebt hem midden in de winter gekocht. Dus bij een APK gauw "even" je zomerbanden er onder??!!
Mijn tweede, wegens succes geprolongeerd!
Captur Phase 2 Intens, Ocean Blue met zilverkleurig dak, afneembare trekhaak. 16-07-2018

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 9
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Sneeuwkettingen

Bericht door Huite »

Mwah, of keuren eind november?
Dan kun je op zomerbanden nog wel overleven hoor!

En anders koop ik deze zomer gewoon een Kadjar :lol:
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Rob54
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 sep 2014 08:35
Actief als: particulier

Re: Sneeuwkettingen

Bericht door Rob54 »

Of je in overtreding bent: als ik het goed heb onthouden van wat mijn dealer mij heeft verteld hierover, hangt het af van de datum waarop de auto is geleverd.
Voor ons geldt 8 augustus 2014, dan zou ik nog de keuze hebben tussen velgen wel of niet geschikt voor bandenspanningscontrolesysteem (bscs), maar als de auto na 1 januari 2015 is afgeleverd is de keuze er niet meer en moet je de velgen aanpassen aan de veiligheidssystemen die in de auto aanwezig zijn.
Persoonlijk lijkt het me ook niet verstandig om op dit punt geld te willen besparen, want die systemen zijn er voor je eigen veiligheid (en soms voor die van een ander).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 20688

Re: Sneeuwkettingen

Bericht door Verwijderd 20688 »

Volgens de huidige APK-regels, zie bijlagen in pdf, moet van iedere band de spanning gemeten kunnen worden tijdens de keuring.
Ingebouwde spanningsdetectoren komen niet aan de orde.
Alleen als de bandenspanning op welke wijze dan ook niet gemeten kan worden, lijdt dat tot afkeur van de auto.
APK WIJZE VAN KEUREN BANDENSPANNING.pdf
APK TOELICHTING BANDENSPANNING.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdb55
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 338
Lid geworden op: 19 jan 2014 20:22
Actief als: particulier
Locatie: Waddinxveen

Re: Sneeuwkettingen

Bericht door avdb55 »

Ik heb net eens op de site van RUD gekeken (http://www.rud.com). Daarop is o.a. een productfinder te vinden. Zoeken naar kettingen voor de Renault Captur levert voor ieder model deze tekst:
"Die Platzverhältnisse am Fahrzeug erlauben laut Fahrzeughersteller bei dieser Rad/Reifenkombination keine Schneeketten. Bitte gehen Sie auf die Seite RUDmatic SoftSpike"
Zoeken voor de CLio IV levert alleen bij de bandenmaat 205/55R17 een sneeuwkettingenverbod.
De SoftSpike is de sok waarover hier al eerder geschreven werd. Is een uit stof geweven hoes waarin bandjes met stalen ringen zijn geweven. Op de site van RUD is een filmpje te zien.
Ben benieuwd hoe de Oostenrijkse politie reageert als ze je daarmee aantreffen op een pas na het bord sneeuwketting verplicht.
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdb55
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 338
Lid geworden op: 19 jan 2014 20:22
Actief als: particulier
Locatie: Waddinxveen

Re: Sneeuwkettingen

Bericht door avdb55 »

En dan blijkt dat ze de op de Captur aanwezige maten niet in het assortiment hebben!! :lol:
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

M.N.
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 jul 2014 14:29
Actief als: particulier

Re: Sneeuwkettingen

Bericht door M.N. »

Dus kan dan nu iemand mij vertellen of er sneeuwkettingen onder mijn 205/55/17 bandjes kunnen van mijn Captur? En weet iemand of Renault Nederland hier al iets over te vertellen heeft. Het is toch vreemd anno 2016 er zo gerommeld moet worden om een paar sneeuwkettingen te pakken te krijgen? Of weet iemand nu waar, en voor welke prijs er sneeuwkettingen te krijgen zijn? Het liefst z.s.m. Met vriendelijke groet en dank voor het meedenken.
Trotse eigenaar 17-11-2021, Renault Arkana RS ,autom.,grijs metallic.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Sneeuwkettingen

Bericht door Axel57 »

Volgens het boekje niet, maaaaaar bij mijn dealer staat er een in de showroom (op zomerbanden) met kettingen erop? Heb nog geen gelegenheid gehad om het te vragen of hij nu ook gewoon max kan sturen.

Ik dacht dat ze van Thule waren.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 23504

Re: Sneeuwkettingen

Bericht door Verwijderd 23504 »

Volgens het instructieboekje kunnen er niet maar zo sneeuwkettingen gemonteerd worden op 17 inch wielen, zie bijgaand citaat uit instructieboekje in pdf.
sneeuwkettingen.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Rob54
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 sep 2014 08:35
Actief als: particulier

Re: Sneeuwkettingen

Bericht door Rob54 »

@M.N.: Het antwoord is nee.
De beste oplossing is de originele velgen/banden te vervangen door 16 inch velgen met banden 195/60 R16. Hierop passen normale sneeuwkettingen.
Zie ook mijn post (en met name de bijlage) van 21-2-2015.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2668
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:05
Actief als: particulier

Re: Sneeuwkettingen

Bericht door Pleiades »

Rare oplossing. Op 17 inch passen wel kettingen, alleen geen conventionele. Je zou kunnen kijken naar Thule K summit of Maggi Trak sneeuwkettingen. Die worden aangeraden bij oa volvo en bmw wanneer gewone kettingen niet passen.
2000 Renault Laguna 1.6 16v RXI ~ 2010-2012 ~
2006 Renault Mégane RS 225 ~ 2012-2014 ~
2006 Renault Mégane CC 2.0 Exception ~ 2014-2015 ~
2018 Renault Clio Limited TCe90 ~ 2018-2021 ~
2021 Renault Arkana Hybrid R.S. Line ~ 2021-Heden ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

TCe120ECD
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 594
Lid geworden op: 02 nov 2013 13:10
Actief als: particulier

Re: Sneeuwkettingen

Bericht door TCe120ECD »

20160120_081831.jpg
Deze foto's zijn van een Captur in de Showroom van de dealer gemaakt. Kettingen zijn te huur.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Captur TCe120EDC Dynamique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht