Tesla gaat superchargers delen ?

Plaats reactie

Topic author
Jsj
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 427
Lid geworden op: 08 jul 2014 12:24
Actief als: particulier

Tesla gaat superchargers delen ?

Bericht door Jsj »

Tesla is nog druk bezig met het uitrollen van z'n Supercharger-netwerk. Volgens topman Elon Musk gaat het merk z'n laadpalennetwerk delen met andere fabrikanten.

Dat schrijven Amerikaanse media. CEO Elon Musk zou gezegd hebben "[...] momenteel in gesprek te zijn met bepaalde fabrikanten om hen toegang te geven aan het Supercharger-netwerk". Om welke merken het gaat en wat er afgesproken gaat worden, is nog niet bekend. Wel kon Musk melden dat 'een niet-Duitse fabrikant' Tesla benaderd heeft.

Volgens Musk zijn de enige voorwaarden voor autofabrikanten vrij simpel. Naast dat de auto geschikt moet zijn voor de hoge spanning die de Supercharger-palen leveren, zou de fabrikant betalen naar rato van gebruik. Hoe meer auto's van merk X van de palen gebruikmaken, hoe hoger het bedrag dat de fabrikant voor het 'privilege' moet neertellen.

Bron: autoweek.nl

topic titel aangepast

Vraag is: kan de ZOE hier mee overweg ? Er zit wel een Mennekes Type 2 stekker aan maar volgens mij komt daar DC uit of niet ? Iemand die hier iets meer over kan zeggen ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Tesla gaat superchargers vrijgeven ?

Bericht door Ad van der Meer »

Ze gaan de Superchargers zeker niet vrijgeven. De andere fabrikanten zullen naar rato financieel moeten bijdragen en de auto's moeten wel ook met vergelijkbaar vermogen kunnen laden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Jsj
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 427
Lid geworden op: 08 jul 2014 12:24
Actief als: particulier

Re: Tesla gaat superchargers vrijgeven ?

Bericht door Jsj »

dat haal ik er ook uit inderdaad.

Enige die ik kan bedenken en is een Leaf die kan op hoog vermogen DC laden maar heeft een andere aansluiting.

Er is voor Tesla nu ook al de mogelijkheid om met een adaptor te kunnen laden bij een CHADEMO lader.

Wellicht kan het ook andersom..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Tesla gaat superchargers delen ?

Bericht door Ad van der Meer »

Volgens mij kan de Nissan Leaf maximaal 50 kW laden, maar de Kia Soul zou volgens de Kia pr-afdeling met 100 kW kunnen laden.
Ik denk niet dat je met 100 kW+ nog met adapters moet gaan werken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Tesla gaat superchargers delen ?

Bericht door WillemS »

Egon Musk is heel veel slimmer dan velen vermoeden.
De Auto's worden al door iemand anders gemaakt maar hij houdt greep op de Batterijen en alles wat er voor nodig is om die te ontwerpen/maken/laden. Hij is al bezig met batterijen waar we in onze huizen mee kunnen werken.
Het gaat net als met onze printers; aanschaf tegen kostprijs en de hoofdprijs voor de inkt.
De eventuele vervuiling treedt dus in de toekomst op bij de bron van de elektriciteit, de Energiecentrale's.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: Tesla gaat superchargers delen ?

Bericht door BB-One »

@willemS: ik ben het helemaal met je eens, ter aanvulling:

De opwekking van de energie gaat dan waarschijnlijk via zonnepanelen:
http://www.destentor.nl/regio/zwolle/80 ... -1.4949986

Oftewel: Zonnepanelen --> accu's op locatie (oude tesla accu's?) --> levering aan auto's / Tesla rijders 'gratis' en anderen tegen betaling.

Oude accu's zijn afgeschreven, maar nog buitengewoon geschikt voor opslag. Bij zonnepanelen met dergelijke hoeveelheden zal de kostprijs ergens rond de 5 cent per kWh liggen (helft van een 'particuliere' installatie?) en zie daar inderdaad het business model. De huidige tesla rijders financieren feitelijk de aanleg van de superchargers maar krijgen daarvoor wel 'gratis' laden. Het enige wat je moet hebben is tijd en een sexy produkt zodat men op dit moment nog wat ongemak accepteert...

De investeringen nu zijn buitengewoon hoog maar de uiteindelijke verdiensten zullen ook hoog zijn. Volgens mij heeft Tesla beide ingrediënten. Door de superchargers is er bijna geen ruimte meer voor andere snellaad partijen, nu danwel in de toekomst.(een Tesla rijder zal niet zo snel bij Fastned/New Motion gaan laden omdat dat niet gratis is...)

En uiteindelijk: Verkoopt Tesla niet alleen eigen printers, maar ook de inkt aan zijn eigen gebruikers, maar ook inkt aan de eigenaren van andere merken printers... (en dat is nog een stapje verder ...)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Tesla gaat superchargers delen ?

Bericht door WillemS »

De auto's zijn al niet meer van Musk heb ik begrepen, daar loopt hij geen risico meer mee.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht