Thermostaat
-
Topic author - 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Thermostaat
In mijn (megane) Scenic uit '97 heb ik sinds het vervangen van de koppakking ( die lek was) het volgende 'probleem'.
Mijn koelvloestof temperatuur schommeld tijdens het rijden tussen de derde en tweede streep op de temperatuur meter. Dit met een frekewentie van ongeveer 1 a twee minuten. En nee er zit geen lucht in mijn systeem.
Er komt eleke keer als de thermostaat opengaat dus te veel gekoeld radiatorvloestof bij lijkt mij. Thermostaat al vervangen maar dat maakte niets uit. Wat kan dit zijn?
Rob
Mijn koelvloestof temperatuur schommeld tijdens het rijden tussen de derde en tweede streep op de temperatuur meter. Dit met een frekewentie van ongeveer 1 a twee minuten. En nee er zit geen lucht in mijn systeem.
Er komt eleke keer als de thermostaat opengaat dus te veel gekoeld radiatorvloestof bij lijkt mij. Thermostaat al vervangen maar dat maakte niets uit. Wat kan dit zijn?
Rob
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Laatste bezoek: 01 jun 2025 10:24
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Normaal gesproken is een thermostaat nooit helemaal gesloten of helemaal open, met uitzondering van :
- koude motor, helemaal dicht
- kokende motor, helemaal open
Wanneer er de juiste thermostaat in zit, zal die bij het bereiken van de juiste motor/koelvloeistof temperatuur een beetje open moeten gaan, en als het ware een soort van 'zwevende' staat moeten hebben.
Blijkbaar is dat hier niet het geval, en is de thermostaat bedoeld voor een motor die een hogere bedrijfs temperatuur moet hebben, en het wel of niet hebben van een airco kan geloof ik ook al verschil uitmaken in welke thermostaat er in moet.
Wanneer de thermostaat wordt vervangen door een ander, met dezelfde temperatuur weergave, dan is het probleem niet opgelost.
Wat moet worden uitgezocht, is welke thermostaat er nu in zit (artikelnummer), en wat nadere gegevens over de auto waar die nu inzit.
Er zijn mensen op dit forum die aan de hand van deze gegevens één en ander kunnen nakijken.
- koude motor, helemaal dicht
- kokende motor, helemaal open
Wanneer er de juiste thermostaat in zit, zal die bij het bereiken van de juiste motor/koelvloeistof temperatuur een beetje open moeten gaan, en als het ware een soort van 'zwevende' staat moeten hebben.
Blijkbaar is dat hier niet het geval, en is de thermostaat bedoeld voor een motor die een hogere bedrijfs temperatuur moet hebben, en het wel of niet hebben van een airco kan geloof ik ook al verschil uitmaken in welke thermostaat er in moet.
Wanneer de thermostaat wordt vervangen door een ander, met dezelfde temperatuur weergave, dan is het probleem niet opgelost.
Wat moet worden uitgezocht, is welke thermostaat er nu in zit (artikelnummer), en wat nadere gegevens over de auto waar die nu inzit.
Er zijn mensen op dit forum die aan de hand van deze gegevens één en ander kunnen nakijken.
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
Hide post links |
-
Zoiets vermoede ik ook al, maar blijkbaar zijn er niet zoveel type thermostaten. Wat ik krijg bij de handelaar is een Vernet thermostaat type 6047.89J. Er zit geen airo in de auto en ik heb een K7M motor.
1.6 RT uit 1997.
1.6 RT uit 1997.
Hide post links |
-
- Donateur
- Contacteer:
Ik bedoelde eigenlijk het Renault artikel nummer, bijvoorbeeld 7700703136 (10 cijferig) thermostaat 86c R25V6i B29F (zie chassisnummer positie 4 t/m 7) Z7W motor voor mijn auto, die vast niet exclusief voor mijn auto is, maar wel de enige goede voor mijn auto.
En bij de aankoop daarvan werd mij wel gevraagd of ik een airco had, een automaat, en werd er even ge-dubbel checked.
Op de rand van de thermostaat moet ook een getal staan, die aangeeft wanneer die open moet gaan.
Zoals bijvoorbeeld 89 , dus vanaf/bij 89 graden gaat die open, of zoals bij mij 86c.
Wie heeft de koppaking vervanging uitgevoerd ?
En er zijn echt een boel verschillende thermostaten mogelijk, maar de grootgrutters voor de autohandel hebben meestal maar een beperkt aantal 'one size fits all' thermostaat in voorraad.
Dit zijn echt onderdelen waarbij ik zeg : 'koop origineel'
Een spatscherm of bumper die immitatie is, maakt niet zoveel uit, maar motorisch en qua onderstel...
Edit : zit even te googlen, zie : Problemcar / temperatuurmeter dashboard
En bij de aankoop daarvan werd mij wel gevraagd of ik een airco had, een automaat, en werd er even ge-dubbel checked.
Op de rand van de thermostaat moet ook een getal staan, die aangeeft wanneer die open moet gaan.
Zoals bijvoorbeeld 89 , dus vanaf/bij 89 graden gaat die open, of zoals bij mij 86c.
Wie heeft de koppaking vervanging uitgevoerd ?
En er zijn echt een boel verschillende thermostaten mogelijk, maar de grootgrutters voor de autohandel hebben meestal maar een beperkt aantal 'one size fits all' thermostaat in voorraad.
Dit zijn echt onderdelen waarbij ik zeg : 'koop origineel'
Een spatscherm of bumper die immitatie is, maakt niet zoveel uit, maar motorisch en qua onderstel...
Edit : zit even te googlen, zie : Problemcar / temperatuurmeter dashboard
Hide post links |
-
Hoe ik aan het renault nummer voor de thermostaat moet komen zou ik niet weten.
Ik ben maar een leek en doe wat ik kan.
Koppakking is in de garage vervangen ( niet renault)
Op de thermostaat staat 5992-6K-107- FRANCE CALORSTAT verder geen temp indicatie
Motor pos 4 tm 7 chassis nummer JA0F
Is dit zo voldoende?
Ik ben maar een leek en doe wat ik kan.
Koppakking is in de garage vervangen ( niet renault)
Op de thermostaat staat 5992-6K-107- FRANCE CALORSTAT verder geen temp indicatie
Motor pos 4 tm 7 chassis nummer JA0F
Is dit zo voldoende?
Hide post links |
-
- Donateur
- Contacteer:
Als Vernet thermostaat type 6047.89J staat voor 89 graden, dan zou het de goede kunnen zijn.
Maar als 5992-6K-107- FRANCE CALORSTAT staat voor 107 graden, kan het de verkeerde zijn, en de problemen verklaren die je nu hebt als er een 89graden thermostaat in zou moeten.
Misschien dat iemand op dit forum met de gegevens megane scenic K7M JA0F ergens kan/wil opzoeken welke temperatuur thermostaat erin moet ?
Maar als 5992-6K-107- FRANCE CALORSTAT staat voor 107 graden, kan het de verkeerde zijn, en de problemen verklaren die je nu hebt als er een 89graden thermostaat in zou moeten.
Misschien dat iemand op dit forum met de gegevens megane scenic K7M JA0F ergens kan/wil opzoeken welke temperatuur thermostaat erin moet ?
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 09 aug 2011 23:30
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie