Thermostaat

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Coldfeet
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 3
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jan 2007
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Thermostaat

Bericht door Coldfeet »

In mijn (megane) Scenic uit '97 heb ik sinds het vervangen van de koppakking ( die lek was) het volgende 'probleem'.
Mijn koelvloestof temperatuur schommeld tijdens het rijden tussen de derde en tweede streep op de temperatuur meter. Dit met een frekewentie van ongeveer 1 a twee minuten. En nee er zit geen lucht in mijn systeem.
Er komt eleke keer als de thermostaat opengaat dus te veel gekoeld radiatorvloestof bij lijkt mij. Thermostaat al vervangen maar dat maakte niets uit. Wat kan dit zijn?

Rob

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 3518
Lid geworden op: 27 aug 2004
Laatste bezoek: 01 jun 2025 10:24
Actief als: particulier
Locatie: 森のどこか van Almelo - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Normaal gesproken is een thermostaat nooit helemaal gesloten of helemaal open, met uitzondering van :
- koude motor, helemaal dicht
- kokende motor, helemaal open

Wanneer er de juiste thermostaat in zit, zal die bij het bereiken van de juiste motor/koelvloeistof temperatuur een beetje open moeten gaan, en als het ware een soort van 'zwevende' staat moeten hebben.

Blijkbaar is dat hier niet het geval, en is de thermostaat bedoeld voor een motor die een hogere bedrijfs temperatuur moet hebben, en het wel of niet hebben van een airco kan geloof ik ook al verschil uitmaken in welke thermostaat er in moet.

Wanneer de thermostaat wordt vervangen door een ander, met dezelfde temperatuur weergave, dan is het probleem niet opgelost.
Wat moet worden uitgezocht, is welke thermostaat er nu in zit (artikelnummer), en wat nadere gegevens over de auto waar die nu inzit.

Er zijn mensen op dit forum die aan de hand van deze gegevens één en ander kunnen nakijken.
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Coldfeet
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 3
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jan 2007
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Bericht door Coldfeet »

Zoiets vermoede ik ook al, maar blijkbaar zijn er niet zoveel type thermostaten. Wat ik krijg bij de handelaar is een Vernet thermostaat type 6047.89J. Er zit geen airo in de auto en ik heb een K7M motor.
1.6 RT uit 1997.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 3518
Lid geworden op: 27 aug 2004
Laatste bezoek: 01 jun 2025 10:24
Actief als: particulier
Locatie: 森のどこか van Almelo - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Ik bedoelde eigenlijk het Renault artikel nummer, bijvoorbeeld 7700703136 (10 cijferig) thermostaat 86c R25V6i B29F (zie chassisnummer positie 4 t/m 7) Z7W motor voor mijn auto, die vast niet exclusief voor mijn auto is, maar wel de enige goede voor mijn auto.
En bij de aankoop daarvan werd mij wel gevraagd of ik een airco had, een automaat, en werd er even ge-dubbel checked.

Op de rand van de thermostaat moet ook een getal staan, die aangeeft wanneer die open moet gaan.
Zoals bijvoorbeeld 89 , dus vanaf/bij 89 graden gaat die open, of zoals bij mij 86c.

Wie heeft de koppaking vervanging uitgevoerd ?

En er zijn echt een boel verschillende thermostaten mogelijk, maar de grootgrutters voor de autohandel hebben meestal maar een beperkt aantal 'one size fits all' thermostaat in voorraad.

Dit zijn echt onderdelen waarbij ik zeg : 'koop origineel'
Een spatscherm of bumper die immitatie is, maakt niet zoveel uit, maar motorisch en qua onderstel...


Edit : zit even te googlen, zie : Problemcar / temperatuurmeter dashboard
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Coldfeet
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 3
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jan 2007
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Bericht door Coldfeet »

Hoe ik aan het renault nummer voor de thermostaat moet komen zou ik niet weten.
Ik ben maar een leek en doe wat ik kan.

Koppakking is in de garage vervangen ( niet renault)

Op de thermostaat staat 5992-6K-107- FRANCE CALORSTAT verder geen temp indicatie

Motor pos 4 tm 7 chassis nummer JA0F

Is dit zo voldoende?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 3518
Lid geworden op: 27 aug 2004
Laatste bezoek: 01 jun 2025 10:24
Actief als: particulier
Locatie: 森のどこか van Almelo - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Als Vernet thermostaat type 6047.89J staat voor 89 graden, dan zou het de goede kunnen zijn.
Maar als 5992-6K-107- FRANCE CALORSTAT staat voor 107 graden, kan het de verkeerde zijn, en de problemen verklaren die je nu hebt als er een 89graden thermostaat in zou moeten.

Misschien dat iemand op dit forum met de gegevens megane scenic K7M JA0F ergens kan/wil opzoeken welke temperatuur thermostaat erin moet ?
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Remko de W
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 509
Lid geworden op: 18 dec 2004
Laatste bezoek: 09 aug 2011 23:30
Actief als: particulier

Bericht door Remko de W »

dialogys zegt 89...
eens een Renault, altijd een Renault ...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in