Welke variabelen spelen er een rol?
- weer (wind/ temperatuur). Rijd je door de bossen? Rij je in een warmer deel van NL?
Ik rijd in België, tochongeveer dezelfde temperatuur dan bij jullie vermoed ik. Het is momenteel wel uitzonderlijk zacht. Dat zal wel spelen en ik vertrek met een warme auto die binnen slaapt en 's ochtends dan toch nog op het net opwarmt voor ik vertrek
- banden/ velgen. Rijd je met 15" EV banden of Winterbanden (geen EV variant)?
Ik rijd met de 15" EV banden, dat is het voordeel van voor de basisversie te gaan, opgepomt tot dik 3 bar.
- snelheid. Rij je op die 70km/u weg 50km/u ofzo?
Ik rijd wel degelijk 75 km/u op die wegen, maar heb regelmatig uitbolmomenten naar lichten of bochten toe. Het valt mij trouwens op hoe veel energie gerecupereerd wordt: laatst nog ritverslag gekregen met 42 kWh verbruikt en 12 kWh gerecupereerd.
- radio/ verwarming/ Rlink; staat deze uit?
Nee die staan allemaal gewoon op, ik heb voor mijn rit bereik over, dus ga ik niet op comfort besparen. Verwarming op 21° en rest gewoon op.
- rijstijl; hoeveel punten scoor jij in de verbruiksstatistieken? ik zit met mijn 18kWh rond de 85 punten voornamelijk veroorzaakt door een stuk snelweg.
Mijn score bedraagt gemiddeld 90, met voor beide net geen perfecte score.
Kortom ik ben nieuwsgierig hoe het komt dat jij ca. 20 kilometer meer kunt rijden volgens de computer.
Ik vermoed dat het vooral aan de banden te wijten is. Ik maakte de berekening zoals je elders op het forum kan lezen, de rolweerstand is bijna even belangrijk als de luchtweerstand. Dus banden goed oppompen en de lage weerstandbanden voor EV zullen toch wel een aanzienlijk verschil maken.