Beste avdvee,
In alle respect ook voor jou en ieders mening en dingen die men doet.
Ik zou je willen aanraden toch tijd te willen nemen voor de volgende uitzendingen (ik ga er van uit dat je de duitse taal machtig bent). En dan kan de waarheid pijnlijk zijn m.b.t. fossiele mobiliteit. O.a. deze onderzoeken heeft ons in ieder geval doen beseffen dat het anders moet en anders kan.
Check maar even op Youtube de 3 afleveringen van Die leise Revolution.
Hieruit blijkt o.a. dat de eerste Golf GLD zuiniger reed dan de huidige Golf TDI met al zijn innovaties.
Dat als een land als Duitsland volledig over zou gaan op e-rijden dit slechts 7,2 % van hun totale stroom gebruik zou betekenen.
Let wet, geen uitstoot meer.
Maar ook de volledige e-auto in zijn eenvoud in techniek mijlenver op de fossiele verbrander vooruitloopt.
Daarbij een energie efficiency heeft van meer dan 80% per gereden km, waarbij de fossiele verbrander amper de 20% haalt.
En kijk vooral even naar de site van Fastned hoe de totale energie consumptie lifecycle in vergelijk eruit ziet.
Wij worden daar niet vrolijk van als je fossiele cycle bekijkt.
Verder in hoeverre wij kunnen en willen investeren in die technieken die niet of minimaal milieubelastend zijn is niet aan jou te oordelen.
Maar ik zal je toch een voorbeeld geven.
Wij hebben zonder ook maar enige subsidie van welke overheid dan ook onze zonnepanelen aangeschaft (waarde ca. €15K).
Alleen de afstand die een Zoe kan rijden heeft ons tijdelijk afgehouden van de aankoop, maar na goed kijkend hoe je je mobiliteit (her-) organiseert toch tot aankoop overgegaan en met plezier de verbrandingsmotor erop ingeruild.
Gezien de totale som van de accuhuur betalen we deze ook grotendeels en dat een overheid allerlei belastingen niet of wel heft op artikelen is ons niet verwijtbaar.
Verder als je accu's via de normale manier afvoert, worden deze voor 95% gerecycled en slechts 5% verbrandt.
Ook weet je dat de auto tegenwoordig maximaal worden gerecycled en nieuwe bestaan daardoor uit veel gerecycled materiaal.
Dat er firma's zijn die illegale dingen doen, waaronder o.a. Shell en andere..... kun je ons niet kwalijk nemen.
Er wel eens bij stilgestaan dat we nog opgescheept zitten met deze fossiele centrales uit het verleden en dat er al alternatieven zijn voor deze. En dan bedoel ik niet windmolens of zonnepanelen.
Kijk maar eens naar projecten als Dessertec. Alleen moeten we dan onze energie machtspositie opofferen en daar is geen politieke wil voor. Hier is een globale gedachte voor nodig.
Als laatste "tankt" onze Zoe nog steeds uit de overschot aan kWh van onze panelen.
Dus geen kolen, nucleair, of gas.