renault grand scenic 3 turbo weer aan t begeven ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
skalle
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 1
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 nov 2013
Laatste bezoek: 28 okt 2020 22:36
Actief als: particulier

renault grand scenic 3 turbo weer aan t begeven ?

Bericht door skalle »

Model/uitvoering : grand scenic3 1.5 dci_
Bouwjaar : _2009
Brandstof : _diesel
Rond de 60.000km is de turbo van mijn auto vervangen (zie link )

http://www.autoforum.be/showthread.php? ... 9e669d525f

De teller staat op 85.000km en ik ondervind nu dat de fluittoon al een tijd(uilgeluid) er weer is , alleen bij het wegvallen van toerental zoals in t verleden .
Na de vervanging vd turbo verbruikte de auto nog steeds olie(dacht ik) , echter na een 10.000km had ik ontdekt dat de terugvoerleiding van de turbo beschadigd was geraakt bij het vervangen vd turbo en dat het eigenlijk olieverlies was.Deze is dan ook vervangen maar nu verbruikt de auto toch nog zo'n 1 liter olie / 10000km
Ik heb er geen goed gevoel bij
Nog nooit heb ik met een auto te maken gehad die olie verbruikt.
Of moet ik me geen zorgen maken ?
Bedankt . :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

frank de jonge
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 dec 2013
Laatste bezoek: 30 jun 2015 08:45
Actief als: particulier
Locatie: Erica

Re: renault grand scenic 3 turbo weer aan t begeven ?

Bericht door frank de jonge »

1 liter op 10.000km is nog ruim binnen de marges. Maar dat ze de retourleiding beschadigd hebben bij het monteren van de nieuwe turbo vindt ik niet normaal eerlijk gezegd. Zo'n turbo is een bepaalde oliedruk nodig voor de oliefilm op de as tijdens het opspoolen. Als die druk wegvalt kan het schoepenwiel vrijer bewegen en zal in de as gaan vreten wat uiteindelijk zal gaan leiden tot groter olieverbruik, kapotgaande turbo doordat het schoepenwiel op een gegeven moment ook de behuizing weer gaat raken (dat joelende geluid onder opbouwende druk)

Het hoeft natuurlijk niet altijd wat te betekenen... zit nog niet zo in de renault en diesel materie. Heb wel al enkele turbo voertuigen gehad waarvan de eerste echt een dramahok was (Opel astra GTC turbo). Daarvan was de turbo zo ver heen dat dat ding gewoon een liter verbruikte op 900km. Niks anders dan onkosten aan gehad.
Mijn Mazda daarintegen verbruikt 0,0 olie (Mazda3 MPS)
Renault Megane 1 Ph2 1.4 16V Expression
Mazda3 MPS BK

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: renault grand scenic 3 turbo weer aan t begeven ?

Bericht door WillemS »

In principe gaat een turbo niet kapot. Als deze echter wel defekt raakt dient eerst de oorzaak ervan opgespoord te worden.
Als de oorzaak is verholpen, dan pas kan veilig een nieuwe gemonteerd worden.En natuurlijk de turbo eerst voorzien van voldoende smering voor je de motor start!!! 5 seconden draaien zonder olie is al funest.
Kennelijk is de vervangende turbo niet goed gemonteert, leidingen wellicht niet vervangen en of ooorzaak niet gevonden.
Ja, en zo blijf je bezig.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht