Scenic, aankooptips....

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
cubebikes
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 nov 2013 12:26
Actief als: particulier

Scenic, aankooptips....

Bericht door cubebikes »

Onze VW Passat uit 2000 begint de nodige kuren te vertonen en de onderhoudskosten beginnen te zot te worden. Al heb ik er werkelijk 6 jaar zonder ook maar 1 grote reparatie in kunnen rijden.

Nu hebben we ons oog laten vallen op het merk Renault.
Drie types: een Scenic, een Grand Scenic en een Laguna.

Nou hebben we een viertal optie gezien:
- Renault Grand Scénic 1.6 16V 113pk Privilege Comfort uit 2004
- Renault Scénic - 2.0 16V 136PK DYNAMIQ TECH-LINE SL uit 2004
- Renault Megane sedan 2.0 PRIVILEGE LUXE uit 2005
- Renault Laguna DYNAMIQUE 1.8 16V uit 2004

Wie kan me tips geven? Ik lees bij Scenics veel over phase1, phase 2....wanneer ging welke phase in? Wat zijn "betere" versies?
De plaatselijke garage, waar ik al jaren mn onderhoud laat uitvoeren, waarschuwt me al, dat Renault-rijders zn beste klanten zijn. Dat schrikt me aardig af. Ook hier op het forum lees ik aardig wat mensen die binnen enkele weken na aankoop van een Scenic al met storingen en reparaties te kampen krijgen.
Wat kan ik beter mijden? Zijn er bij bovenstaande opties zaken waar ik rekening mee moet houden? Allen hebben ze max. 80.000 kilometers gelopen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

grandscenicman
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 412
Lid geworden op: 10 jan 2011 10:28
Actief als: particulier

Re: Scenic, aankooptips....

Bericht door grandscenicman »

Met elke( 2dehands) auto moet je wat geluk hebben ..........
Persoonlijk zou ik geen GSII kopen omdat ik er zelf 1 gehad heb uit.............2004 .
Gekocht op 2.5 jaar oud en 110.000 km , volledig laten nakijken in de garage en voor een 1e groot nazicht kwam ik toen uit op.........1600 € :(
Wat was er allemaal vervangen/hersteld : groot nazicht + distributieriem , ophangblokken motor vervangen , antenne vervangen ( rubber verduurd ) , voorste remschijven .
Mogelijk nog wat kleine prullen , weet ik niet meer vanbuiten.
2004 staat bekend als het jaar van de vallende ruiten omdat er toen plasticjes werden gebruikt ipv metalen stukjes , als die nog niet zijn vervangen moet je dit eisen bij een eventuele aankoop .
Motorisch was de auto super : 6.3L/100 km voor een 1.9 dci met 115pk was zeker niet teveel . De auto heeft me dan ook nooit in de steek gelaten.
Wat ging er stuk aan na de aankoop : de raammechanismes met het plastiekje dus , een draagarm vooraan ( slijtage vermoed ik , speling was er ook aan de andere kant...) , het bekende probleem van de ( ff denken ) motor van de verwarming oid .............weerstand dus en laten vervangen voor toen +- 300 €
2 keer mee naar het zuiden van Frankrijk gereden en nooit 1 probleem gehad onderweg alsook een paar keer naar DE alles zonder problemen.
Mocht je een scenic kopen , de grand versie is echt wel een stukje groter dan de "gewone" hoor.
Succes !
Als garagehouder zou ik net hetzelfde zeggen tegen mogelijke kopers met een ........vw :lol:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

peter731
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 mei 2012 13:54
Actief als: particulier

Re: Scenic, aankooptips....

Bericht door peter731 »

Ik heb zelf een gr.scenic 2.0T met 165.000km uit 2006 heb er nog geen rare dingen mee gehad buiten normaal slijtage en onderhoud.Wat je kunt doen is via de rdw site met het kenteken kijken hoeveel eigenaren hij heeft gehad dat kan helpen bij je beslissing. En ja je moet ook gewoon mazzel hebben.Andere merken hebben ook hun kwaaltjes.
Net als de raammechanismeblokjes kosten circa €10,- en halfuurtje werk per kant als je kabel er af is gelopen ben je een uurtje bezig om hem weer goed te krijgen dus geen nieuwe aan laten smeren.
Dus gewoon goed kijken en de historie proberen te achterhalen er zijn er zat te koop zowel goede als slechte.
Al zou ik persoonlijk zoeken na bj.2005
En heb je een late of vroege auto kun kijken naar de stempel die in de ruiten staan aantal stippen en een getal.
Aantal stippen is het aantal maanden en het cijfer het jaartal dan heb je een indicatie van het productie maand/jaar
Bv bij mij 3stippen cijfer 6 = maart2006 kenteken staat op dec 2006

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
cubebikes
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 nov 2013 12:26
Actief als: particulier

Re: Scenic, aankooptips....

Bericht door cubebikes »

Bedankt,,,dat zijn weer handige tips

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3308
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: Scenic, aankooptips....

Bericht door RichTrip »

Ik rij al 4 jaar in een Scenic II, 2 jaar in eentje uit 2004 en nu twee jaar in eentje uit 2006 (Phase II). Ik heb bij de eerste wel wat typische Scenic II Phase I kwaaltjes opgelost, zoals deurknopjes en veerpootlagers. Het instrumentenpaneel heeft de eerste eigenaar al laten vervangen.
Met de Phase II ga ik nu richting de 35.000 gereden km (100.000-135.000km): geen enkel probleem gehad buiten het reguliere onderhoud.
In die tijd ben ik al twee keer gestrand met pech onderweg met mijn 2009 VW Golf VI :cry2:

Dus ja, je moet geluk hebben en je nieuwe Scenic moet je wel goed checken op de onderhoudsstatus (maar dat geldt eigenlijk voor elke auto). Uit ervaring kan ik wel zeggen dat de Phase II (vanaf sept. 2006) beter zijn en ook mooier.

2.0 16V is de beste motor, maar in de stad minder zuinig. Wel een heerlijke caravantrekker (ook op LPG :mrgreen: ). Diesels zijn wat storingsgevoeliger, maar dat geldt ook weer voor meer merken tegenwoordig. 1.6 16V heeft wat last van defect rakende bobines, al zal dat vanaf de 2006 modellen niet meer zo vaak voorkomen.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
cubebikes
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 nov 2013 12:26
Actief als: particulier

Re: Scenic, aankooptips....

Bericht door cubebikes »

2006 zit voor mij net wat buiten budget (denk ik).
maar ebdankt voor de tips weer...geeft weer goede hoop ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
cubebikes
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 nov 2013 12:26
Actief als: particulier

Re: Scenic, aankooptips....

Bericht door cubebikes »

Deze net aangetroffen:

http://www.autotrader.nl/auto/5JNRU/detail/

geeft ook net bedrag aan inruil op mijn Passat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3308
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: Scenic, aankooptips....

Bericht door RichTrip »

Het is alleen geen Dynamique, maar een Expression Luxe (verschuifbaar opbergvak tussen de stoelen en ECC).
Let bij lage kilometerstanden i.c.m. een Scenic II altijd op de onderhoudshistorie. De dashboardpanelen gaan bijna allemaal defect. Bij vervanging staat de teller weer op nul.

Geen sluitende onderhoudshistorie = laten staan !!!!

Een defect paneel kan overigens via het forum voor niet al te veel geld worden gerepareerd, dus het is op zich geen reden een Scenic II uit 2003-2006 te laten staan. En vaak is het paneel al vervangen/gerepareerd.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
cubebikes
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 nov 2013 12:26
Actief als: particulier

Re: Scenic, aankooptips....

Bericht door cubebikes »

In dit geval is het paneel nog NIET vervangen. Heb het gevraagd aan de verkoper. Maar...de volledige onderhoudshistorie was aanwezig, dealer-onderhouden geweest.
Ik zag ook diverse Scenics met (veel) minder op de teller....voor evenveel of zelfs minder geld.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

polsjo
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 1
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jun 2013 15:20
Actief als: particulier

Re: Scenic, aankooptips....

Bericht door polsjo »

heb van het zomer mijn vw passat ingeruild voor een grand scenic uit 2005 en het bevalt mij prima.
heb zelf nog geen grote kosten gehad maar ik zou bij aankoop erop letten dat de turbo geen constant piepend geluid geeft want dan is die defect. ( was bij mij zo en dat heeft de garage opgelost door er een nieuwe turbo in te plaatsen).
verder is het een ruime gezinsauto maar heeft de auto geen uitstraling zoals een vw passat.
laat je goed informeren is de tip die ik je geef.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
cubebikes
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 nov 2013 12:26
Actief als: particulier

Re: Scenic, aankooptips....

Bericht door cubebikes »

Haha ik heb me inmiddels al aardig laten voorlichten, bij zo'n 6-7 onafhankelijke occasionbedrijven. En heel frappant: ik heb bij alle 6 te horen gekregen dat ze de overstap naar renault niet aanraden.
Eén man zei letterlijk: "Van Duitse Degelijkheid naar Frans gestuntel...weet waar je aan begint" Ik vind dat een vreemde uitspraak voor iemand die zo'n 6 Renaults in zn showroom had, maar ok.
Ik ben zo langzamerhand weinig positief gesteld. Krijg meer en meer m'n twijfels. Hoor overal wel wat.

Ik ben een bijter...dus ik hou vol ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3308
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: RE: Scenic, aankooptips....

Bericht door RichTrip »

Zie mijn eerdere opmerking over VW in dit topic. Ik ben wel eerlijk, het rijden in mijn Golf VI Highline is echt wel van een hogere klasse dan mijn Scenic. Maar dan moet ie het wel blijven doen. Twee keer stranden onderweg is domweg te veel. En na 120.000 km de complete koppeling moeten vervangen van de DSG bak.......met 95% van de kilometers op de snelweg. Oordeel zelf.
Laten we duidelijk zijn, een Scenic II Phase I staat niet bovenaan de betrouwbaarheids statistieken, maar er wordt een hoop onzin geschreven. Renault heeft tussen 2001 en 2003 een mindere periode gehad. Daarna is het snel beter gegaan.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
cubebikes
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 nov 2013 12:26
Actief als: particulier

Re: Scenic, aankooptips....

Bericht door cubebikes »

Ik ben ook een volhouder.
Mijn VW heeft me nooit in de steek gelaten...dat zeg IK danw eer eerlijk. Als je dan een hoop gedoe leest, stemt dat niet heel hoopvol..dat zul je snappen.

Maar...ik blijf zoeken ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht