Laden wordt steeds moeilijker...

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
electronaut
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013 08:58
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Laden wordt steeds moeilijker...

Bericht door electronaut »

Dankzij de tsunami van PHEV's die er in de loop van dit jaar over ons landje gespoeld is, wordt het vinden van een beschikbare laadpaal steeds moeilijker. Vandaag kon ik in de buurt van mijn werk (Zaandam) dus niet terecht. 1 paal: storing, 2 andere palen: V60 en Fluence en nog een 4e ook bezet (niet wezen kijken). Nu moet ik op de terugweg langs bij dealer Arend Auto (Amterdam West) om even van hun 22 kW te slurpen.

Ik vond toevallig een interessant artikel van e-laad over gebruik van laadpalen. Vooral de sterke groei sinds september (vergeleken met de bijna vlakke lijn van de maanden daarvoor) is overduidelijk. Er worden tot 31 december nog meer van die PHEV's weggezet in Nederland en omdat het plaatsen van publieke laadpalen tot stilstand is gekomen, kan het alleen maar slechter worden.

Het standpunt van e-laad geeft niet veel hoop:
"Stichting e-laad roept andere partijen op om samen te zoeken naar een model voor de financiering van de verdere uitrol van publieke laadinfrastructuur in Nederland. Totdat die gezamenlijke financiering rond is, blijft de huidige aanvraagstop van kracht."
Maw: afwachtende houding in ambtelijk moeras.

(En natuurlijk gaat Renault ook niet vrijuit. Die Zoe is veel te kieskeurig, danwel Renault Nederland toont niet veel initiatief om laadproblemen aan publieke palen te troubleshooten iov met de exploitanten).

Zoals ik al vaker heb gezegd op dit forum: range anxiety heb ik nooit gehad, maar mijn charge anxiety wordt met de dag heviger.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Laden wordt steeds moeilijker...

Bericht door renault15.17 »

Maar ik mag toch wel aannemen dat je zelf ook initiatieven genomen hebt? Zoals investeren in een (semi)-eigen oplaadpaal? Certificaten bij Fastned gekocht zodat zij verder kunnen uitrollen?

Sorry, electronaut. Het is niet persoonlijk bedoeld. Maar ik constateer veel negativisme op dit Zoe forum gedeelte richting ambtelijke instanties, stichtingen die het goed voor hebben en Renault. Maar hier op het forum "afgeven" op dezen en gene brengt je niet verder. Je kunt ook zelf, al dan niet via coöperaties, goede initiatieven ontplooien. En bij Renault blijven melden welke problemen je tegen komt.

Zo ben ik recentelijk lid geworden van EnergieUden. Een cooperatie die er naar streeft om Uden in 2035 volledig onafhankelijk te hebben van energieleveranciers. Diverse werkgroepen werken aan "reductie", "productie" en, heel belangrijk "voorlichting". Helaas is (elektrische) mobiliteit nog geen speerpunt, maar daar wil ik mijn steentje zeker aan bijdragen.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
electronaut
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013 08:58
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: Laden wordt steeds moeilijker...

Bericht door electronaut »

renault15.17

'Afgeven' is wat gechargeerd. Maar het is een cynische constatering, dat wel.

Het zag er een tijdje geleden goed uit met de uitrol van laadinfrastructuur en ik had er alle vertrouwen in dat dat zou doorzetten naarmate het aantal elektrische auto's toeneemt. Maar nu blijkt er een beetje de klad ingekomen en wat niet helpt is dat het overgrote merendeel PHEV's zijn. Die hebben een laadpaal nooit echt nodig en daar gaat dus ook niet veel motiverende werking vanuit om de laadinfrastructuur verder uit te bouwen. Stichting e-laad heeft ~2500 palen neergezet als een eerste aanzet voor elektrisch rijden, en er zijn incentives voor stekkerauto's gekomen. Maar kennelijk had er niemand van tevoren nagedacht over stap 2: wat als al die stimulerende maatregelen ook inderdaad effect sorteren? Iedereen aan de PHEV, gaat dat stap 2 worden?

Tel daar nog bij op de aanhoudende problemen met en vertragingen van 43 kW ac-laders (plan b voor als je niet aan de laadpaal kunt). Het lichtpuntje is Fastned, dat natuurlijk voortvarend van start is gegaan. Maar dat gaat desondanks nog 2 jaar duren (en het helpt niet dat een aantal voor mij belangrijke verzorgingsplaatsen in de Randstad als laatste gepland staat).

Geen 'afgeven', maar gewoon een constatering dat er op dit moment geen zicht is op waar het heengaat met publieke laadpalen in Nederland. Dus ja, als je daar teleurstelling proeft dan klopt dat, daar ga ik geen doekjes om winden.

Wat betreft je bedenkingen over mijn houding, ja, ik heb een laadpunt thuis en schreef dit over certificaten Fastned:
electronaut schreef:link
De onzekerheid die mij nog enige zorgen baart is de financiering van het geheel. Dat hebben ze nog niet rond en moet in de komende jaren geregeld worden tegelijk met de bouw. Ze hopen op belangstelling vanuit het publiek, dus iedereen: INVESTEER IN FASTNED. Het is in je eigen belang.
Dat schrijf ik natuurlijk ook niet als ik niet zelf plannen heb om te investeren. Alleen kun je de certificaten nog niet kopen, dat komt pas in 2014. Ik had me daags na de opening al aangemeld op de site van Fastned.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Laden wordt steeds moeilijker...

Bericht door avdvee »

Maar ik mag toch wel aannemen dat je zelf ook initiatieven genomen hebt? Zoals investeren in een (semi)-eigen oplaadpaal? Certificaten bij Fastned gekocht zodat zij verder kunnen uitrollen?
Alhoewel ik je stellingname goed begrijp, kritiek langs de lijn geven is zo gemakkelijk, maak ik me toch ook wel een beetje zorgen. Zoals elders in een topic aangegeven zie ik een aantal beren op de weg die mij als EV rijder mijn wenkbrouwen doen fronzen:
- Fiscale (negatieve) wijzigingen (effect: minder EV's op de weg dus minder interesse voor investeringen in infra).
- Publieke investeringen bevriezen (effect: minder bouw infra)
- Renault doet weinig aan investeren in (publieke) oplossingen (effect: klanttevredenheid neemt af)
- Renault gaat naast ICE en EV nu ook voor PH-EV (effect: minder aandacht dus minder EV verkopen)
- Explosie van belastingontduikers die een PH-EV gekocht hebben (oa. 7.000 Outlanders) en net zo lief op benzine rijden (effect: minder bouw infra)

Natuurlijk waak ik voor 'huilen met de wolven' en 'self fullfilling prophecy' maar ik denk dat EV nou net een zetje nodig heeft in plaats van een knietje. Dan kunnen wij als piepeltjes wel enthousiast zijn maar het gaat in deze enkel en alleen om de grote getallen. En zolang we dat omslagpunt niet bereiken zal het modderen blijven. Kip-ei.

Als voorbeeld neem ik mijn werkgever; een bedrijf met ca. 5000 medewerkers waar een overgroot deel van in een leaseauto rijdt. De EV mag niet geleased worden terwijl Renault notabene 'preferred'' is. Als gevolg daarvan struikel je over de Capturs/ Clio's op dieseltjes. Voor de liefhebber, maar zonder de korting op Renault, is de Ampera ook leverbaar.

Gevolg? Geen aanpassingen aan de electra (3,7kW max), geen extra parkeerplaatsen en geen positief 'vliegwieleffect'. En dat voor een bedrijf met een complete afdeling 'sustainability' ...........

En ja ook ik heb een eigen wandlader aan mijn huis (11kW) die ik graag (gratis) openstel voor Zoe-club rijders (van-te-voren even melden anders loop je de kans dat mijn Zoe er nog staat) en ik heb me ingeschreven bij Fastned .......
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Laden wordt steeds moeilijker...

Bericht door fivari »

Interessante discussie.
Enerzijds kan men anderen moeilijk kwalijk nemen dat zij dezelfde keuze maken en voor (semi) elektrisch vervoer gaan. Hoe meer mensen de overstap maken, hoe interessanter het wordt om een netwerk uit te bouwen.

Zelf ben ik een particulier uit België en voor mij is er geen enkele incentive meer, niet voor de wagen en niet voor het laadstation. Enkel de eenmalige belasting op inschrijving bedraagt 0€ ipv enkele honderden € en de jaarlijkse rijtaks is het laagst mogelijke bedrag. Dat laatste vind ik ook maar logisch aangezien die rijtaks deels berekend wordt op de cilinderinhoud van de wagen. Voor bedrijven, zelfstandigen en bedrijfswagens wordt er dan weer wel zwaar gesubsidieerd: 120% aftrek lage Voordelen alle aard (te vergelijken met jullie bijtelling). Op zich toch wel een vreemde situatie. Ofwel iedereen die dezelfde keuze maakt een subsidie ofwel niemand zou ik zeggen.

Een gemakkelijke oplossing voor het bezet houden van de laadpalen is een gewogen aanrekening per tijdseenheid en per kWh zodat mensen wiens laadbeurt voorbij is of overgaat naar de langzame eindfase van het laden, gemotiveerd worden hun wagen te verplaatsen. Ik stel mij dan voor dat het parkeren bij een 22 kW-paal dan bijvoorbeeld 5 à 6 €/u meer zou kosten dan parkeren op een gelijkaardige plaats zonder laadpaal, bij een 11 kW-paal iets meer dan de helft, bv. 3€ enz... Doel moet zijn dat een parkeerplaats met laadpaal enkel bezet wordt gehouden door een effectief ladende auto en dan nog liefst ladend met het maximale vermogen dat de paal kan leveren.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

bbos
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 okt 2013 00:24
Actief als: particulier

Re: Laden wordt steeds moeilijker...

Bericht door bbos »

Hier in het noorden valt het nog wel mee. Ik heb nog wel eens de opmerking gekregen "zo, je bent de tweede dit jaar". Er zijn hier ook nog aardig wat "wethouderpaaltjes" (laadpalen die alleen zijn geplaatst zodat de wethouder ermee op de foto kan). Alleen de stad Groningen is een beetje een woestijn qua laadpunten. Een beetje off-topic: volgens mij staat de meest bizarre laadpaal in Bourtange. Je moet op een speciaal betegeld verhoginkje staan en staat 50 meter dichter bij de ingang dan invaliden. En als het tweede stopcontact gebruikt wordt kan de bus er niet meer langs... Enige lollige was wel dat toen ik er ging staan een klein jongetje heel hard riep "ooh papa kijk hij laadt op!".
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Laden wordt steeds moeilijker...

Bericht door avdvee »

Enerzijds kan men anderen moeilijk kwalijk nemen dat zij dezelfde keuze maken en voor (semi) elektrisch vervoer gaan. Hoe meer mensen de overstap maken, hoe interessanter het wordt om een netwerk uit te bouwen.
Nee mensen neem ik niets kwalijk; die kiezen vooral voor hun portemonnee (in Nederland dan :lol: ). Nee wil je een omslag bereiken dan zul je mensen moeten prikkelen. En dat gebeurde vooral vanuit de overheid. En daar zijn Nissan en Tesla ook mee bezig. Renault lijkt het echter wel leuk zo te vinden en doet er voor mijn gevoel weinig meer aan.
Ofwel iedereen die dezelfde keuze maakt een subsidie ofwel niemand zou ik zeggen.
Eens, geldt ook in Nederland. Alhoewel ik er volledig van profiteer is het niet uit te leggen aan anderen.
Een gemakkelijke oplossing voor het bezet houden van de laadpalen is een gewogen aanrekening per tijdseenheid en per kWh zodat mensen wiens laadbeurt voorbij is of overgaat naar de langzame eindfase van het laden, gemotiveerd worden hun wagen te verplaatsen. Ik stel mij dan voor dat het parkeren bij een 22 kW-paal dan bijvoorbeeld 5 à 6 €/u meer zou kosten dan parkeren op een gelijkaardige plaats zonder laadpaal, bij een 11 kW-paal iets meer dan de helft, bv. 3€ enz... Doel moet zijn dat een parkeerplaats met laadpaal enkel bezet wordt gehouden door een effectief ladende auto en dan nog liefst ladend met het maximale vermogen dat de paal kan leveren.
Ik snap wat je zegt maar in feite maak je daarmee het e-rijden weer een stapje onaantrekkelijker. Meer gedoe. Meer heen-en-weer lopen. Hoe goed bedoeld dan ook dit is niet de oplossing. Hoogstens een workaround.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
electronaut
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013 08:58
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: Laden wordt steeds moeilijker...

Bericht door electronaut »

Stichting e-laad luidt de noodklok.

Kijk, dat geeft me hoop dat mijn insteek te negatief is geweest. Nog even afwachten hoe snel het balletje gaat rollen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Laden wordt steeds moeilijker...

Bericht door avdvee »

EV-NIEUWS: HET LAADPAALVERHAAL

Openbare laadpalen worden goedkoper, véél goedkoper. De prijs zakt van zo’n 5.000 euro naar 2.000 euro. Netbeheerders, Stichting e-laad en laadpaalproducenten leveren sinds deze week de voordeelpaal. En dat is maar goed ook, want de gemiddelde openbare laadpaal wordt maar 22 uur per maand gebruikt. Daarmee is de publieke laadpaal niet bepaald een ‘money maker’.

Laadpaal “light”
De laadpaal “light” zoals de bedenkers hem zelf noemen bevat minder componenten, is compacter en het aansluiten gaat ook simpeler. Het maximale te leveren laadvermogen bedraagt 17 kWh (drie fasen 230 Volt 23 Ampère). Door de vereenvoudiging zakt de prijs van zo’n 5.000 euro naar 2.00 euro. Enige minpunt is dat er maar één auto tegelijk geladen kan worden. Zijn er twee auto’s, dan moeten er twee palen komen waarmee het prijsvoordeel grotendeels verdwijnt.

10.000 gebruikers
Of er sprake is van veel vraag? Er zijn 30.000 EV’s en PHEV’s, maar slechts 10.000 rijders hebben een laadpas voor het gebruik van openbare laadpunten. De overige 20.000 laden thuis, op kantoor en ervaren kennelijk geen aansporing op andere moment gebruik te maken van openbare laadpunten. Op zich goed, want dat betekent dat de druk op de bijna 3.000 openbare laadpunten beperkt blijft.

24 laaduren per maand
Die 10.000 rijders met laadpas, sluiten hun auto gemiddeld om de week aan op een openbaar laadpunt (23 keer per jaar). Dat resulteert in 231.000 laadsessies. Omgerekend wordt elke paal 6 keer per maand gebruikt voor een totale duur van minder dan 24 uur. Per maand staat de gemiddelde laadpaal gewoon 29 tot 30 dagen helemaal niks te doen.

144 euro omzet per jaar
Per laadsessie wordt er 7 kWh stroom verkocht wat neerkomt op een omzet van minder dan 2 euro (bij 28 ct/kWh). De gemiddelde omzet per openbare laadpaal ligt rond de 144 euro… per jaar. Geen vetpot dus. Nu we toch aan het reken zijn – de openbare laadpalen hebben samen ruim 8 miljoen elektrische kilometer geleverd (bij 5 km/kWh) wat neerkomt op 2.838 elektrische kilometers per openbare laadpaal over heel 2013.

http://www.zerauto.nl/2014/02/07/ev-nie ... alverhaal/
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

erijder
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 161
Lid geworden op: 14 sep 2013 12:31
Actief als: particulier

Re: Laden wordt steeds moeilijker...

Bericht door erijder »

Het maximale te leveren laadvermogen bedraagt 17 kWh (drie fasen 230 Volt 23 Ampère)
Het is maar middelbare school natuurkunde maar volgens mij kan dit niet kloppen. Als ik niet vergis laad de Zoe met krachtstroom op de hogere laadsnelheden. Tussen de fase is dat volgens mij 400 volt en geen 230 volt.

Het vermogen is dan gegeven door de formule:

I * sqrt 3 * 400 * cos = P
Waarbij I is stroom en P is vermogen. En sqrt staat voor de wortel uit 3

Wat ik er van begrijp is dat de cos voor de lader in theorie 1 zou moeten zijn, waardoor je komt op:

23 * 1,732 * 400 = 15.934,4 Volt oftewel 16 kw. (De notatie kWh voor vermogen is zo-wie-zo fout).

In mijn meterkast staat de cos overigens vaak niet op 1 tijdens laden maar op iets van 0,87 o.i.d. (weet niet waarom), waardoor het geleverd vermogen iets lager is dan theoretisch opgegeven voor mijn laadpaal (thuis 3-fase op 3x16A, zou max. 11 kw moeten zijn).

Maar goed, wellicht dat iemand met meer verstand van zaken hier een andere kijk op heeft.

Als alle openbare laadpalen overigens een vermogen zouden geven van inderdaad 16 KW zou ik overigens niet ontevreden mee zijn, dat is maar een fractie langzamer dan de snelladers van Greenflux op 22 KW.

Buiten de deur laden is in ieder geval goed voor de ontwikkeling van het laadnetwerk. Daarvoor zou het wel helpen als mensen hun auto weghalen als die vol is. Dat is met de Zoe een stuk makkelijker als de My ZE connect app werkt... :( Maar goed, die doet het in mijn geval al een maand niet meer (zie ook andere draadje).

Je vraagt je wel een beetje af, hoe het businessmodel van The New Motion, Greenflux en FastNed dan gaat werken als dit de laadvolumes zijn. Maar goed, wellicht beter op snellaadpalen.
Zoe life 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Roy-ZOE
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 137
Lid geworden op: 24 okt 2013 21:11
Actief als: particulier

Re: Laden wordt steeds moeilijker...

Bericht door Roy-ZOE »

Ik denk dat de gemiddelden wel kloppen. Ik kom regelmatig op plekken waar de laadpaal al maanden geen gebruiker meer lijkt te hebben gezien; vies; vuil in stekker; storingen die onbekend zijn bij de eigenaar.

Hier in Utrecht-Oost is de druk echter best groot. Zo groot dat de gemeente haast gaat maken met extra palen.
Burg. Reigerstraat, Wilhelminapark, Oosterstraat, Maliebaan zijn bijna dagelijks op een aantal momenten dubbel bezet. Daar moet nog wat aan de moraal veranderen: auto vol -> weghalen.
Wel leuk hoor er zijn hier in de buurt naast natuurlijk de Volvo's en Mitsubsidies ook diverse BMW-i3, Tesla's ZOE's en Kangoo's.

Gelukkig ook twee wat beter 'verscholen' oplaadpunten -> Hobbemastraat bijna altijd vrij en bij mijn universele garage/Zoe-leverancier (Nicolaasweg).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DutchTrafficConsult
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 mar 2014 14:14
Actief als: professional
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Laden wordt steeds moeilijker...

Bericht door DutchTrafficConsult »

Juist dit jaar krijgen allerlei aanbestedingen hun beslag en worden er veel laadpalen in het land bijgeplaatst.

Groet, Alex
Enthousiast van elektrisch rijden, rijd al sinds mei 2012 Chevrolet Volt. Houd mij professioneel bezig met verkeer, vervoer en parkeeroplossingen (waaronder elektrisch rijden: http://www.allesoveropladen.nl)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
electronaut
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013 08:58
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: Laden wordt steeds moeilijker...

Bericht door electronaut »

Bring it on ....
:D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Laden wordt steeds moeilijker...

Bericht door renault15.17 »

Er komen er nu en zeer binnenkort inderdaad behoorlijk wat bij:

1500 (!) in Gelderland:
http://www.zerauto.nl/2014/06/24/1-500- ... elderland/


En nog diverse kleinere projecten van gemeentes:

http://www.omroepwest.nl/nieuws/19-06-2 ... verder-uit

http://www.midvliet.com/index.php/meer- ... m-voorburg

http://www.dichtbij.nl/lekstroom/region ... tein-.aspx

http://www.dichtbij.nl/noord-kennemerla ... n-aan.aspx

Nu zuid Nederland nog. Ik snap nog steeds niet dat er in de regio Eindhoven-Helmond niet veel meer activiteit is. Met de TUe en de Automotive Campus. :think:
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Laden wordt steeds moeilijker...

Bericht door VanAssen »

Ritje van Assen naar Almere.
Heenreis via Heerde (22kWh) laadsessie uitgevoerd. 43kWh nog niet beschikbaar daar bij Fastned.
Toen naar Almere, nog 60km range over. Tip van forum collega dat bij de Lepelaar aan de A6 een snelladers stond, inderdaad alleen in storing en niet te resetten. :cry2:
Met nog 40 km range naar Harderwijk. :)
Laadpaal aan de boulevard vol met Outlanders. :fp:
Laadpaal in parkeergarage de Hout o.i.d. beide defect/niet werkend. :discuss:
Laadpaal 500 meter verderop ok, alleen een 11kWh type. :roll:
Even wezen eten en daarna met 90km range naar de Fastned in Bornheim Wezep aan de 43kWh kabel en na 10 minuten sessie door de Zoe gestopt. Laden niet mogelijk. Kabeltje eraf, geen cruisecontrol etc. meer.
Voldoende in de batterij om thuis te komen. Thuis de 5 minuten standaard Renault reset gedaan en alles werkt weer. :thumb:
Maar geen leuke ervaring voor mijn echtgenote, die haar vertrouwen in de Zoe zag dalen. :think:
Haar duidelijk gemaakt dat het niet aan de auto alleen ligt, maar moest haar gelijk geven dat niet bedoeling zou moeten zijn geweest.
Overigens de dame van Renault service ZE was uiterst correct en vriendelijk. Maak je niet vaak meer mee. :thumb:
Dit even als back-up gebruikt, mocht de Zoe er toch mee hebben opgehouden.
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Laden wordt steeds moeilijker...

Bericht door E-mission »

Wat een rare omweg om van Assen naar Almere te rijden. Ik ben zaterdag van Assen via Fastned (43kW, gratis) oost van Meppel gereden, kwartier gestaan en toen binnendoor via de N weg langs Kampen en A6 naar huis gereden.

De heenweg via dezelfde route en Fastned, maar dan aan andere kant van de weg. De 43 kW van Fastned zou het moeten doen, maar deed het niet (via de app), net als het Fastned nummer dat niet werkte. De 22 kW daar deed het gelukkig wel.

Tomtom geeft overigens geen efficiente routes voor de Zoe, dat is snel (en heel erg om) of kort (en daardoor heel erg lang), maar nooit echt mooie combinaties die 30 km korter zijn via een N weg (dus ook lagere snelheid) maar ondertussen maar 5 minuten langer duren. Google maps kan dat wel mooi doen.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Laden wordt steeds moeilijker...

Bericht door VanAssen »

Het is niet de route zelf (we hadden nog een boodschap in .......), maar het feit dat 2 van de 3 retour laadopties niet werkten.
Wederom de 43 kWh van Fastned (die oostwaarts vanaf Meppel en ook de genoemde) bij onze Zoe die het laat afweten. :snooty:
Dan de ook nog de snellaadpaal aan de A6. :snooty: en in een parkeergarage. :pray:
Als dan ook nog de zaak volstaat met MO's, dan geeft dat geen lekker dagje rijden.

Naja, we hebben het gered. :dance:
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Smartrix-Zoe
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 sep 2013 09:50
Actief als: particulier
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Laden wordt steeds moeilijker...

Bericht door Smartrix-Zoe »

@van Assen, Wat bedoel je met de 5 minuten standaard reset? Kun je dat zelf uitvoeren dan. Ik ben er voor naar de garage gegaan. Als ik dat zelf kan uitvoeren zou dat bij de volgende keer erg goed uitkomen.

Alvast bedankt voor je reactie.
Naast de Zoe als 2e auto een Model X

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Laden wordt steeds moeilijker...

Bericht door E-mission »

De 43 kW paal van Fastned deed het bij mij in noordelijke richting niet omdat hij niet via de app wilde starten, maar de 22 kW bij hetzelfde fastned station deed het wel. De 43 kW van Fastned in zuidelijke richting deed het wel zonder problemen.

Ik zal de 22 kW langs de A6 bij Hajé eens checken, die deed het (na lange tijd) de laatste tijd prima.

De enige reset die ik ken is die van R-Link. Dat doe je door de aarde van de 12V er voor paar minuten af te halen (tot je klik van relais hoort), al kan je dat geloof ik ook met een zekering doen.

Afbeelding
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Laden wordt steeds moeilijker...

Bericht door VanAssen »

De reset bestond uit het afsluiten van de auto en minimaal 5 minuten met rust laten. Niets aangekoppeld.
De foutmeldingen lader controle, cruise control en tempo maximalisator :think: waren toen weer weg en ik kon weer laden.
Blijkt volgens RS een standaard ZE reset te zijn. Het heeft in ieder geval gewerkt.

Dank voor het testen van de lader aan de A6.
Wil deze toch gaan gebruiken op route vanaf Amsterdam o.a. Dan redden we het makkelijk naar huis.
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht