Bandenspanning meten

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
angy
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:15
Actief als: particulier

Bandenspanning meten

Bericht door angy »

De Captur kent een waarschuwingssysteem als de spanning in een van de banden te laag is. Het lijkt erop alsof je niet kunt zien om welke band het gaat. Aan de andere kant zul je dat aan de buitenkant wel kunnen zien.
Nu heb ik nog een losse bandenspanningsset (display en vier ventieldoppen). Daarop kun je wel zien welke band niet meer in orde is en ook welke spanning ze hebben. Ook kan de bedrijfstemperatuur erop worden afgelezen.
Afbeelding
Ik neem aan dat ik niet beide systemen kan gebruiken, want beide maken gebruik van speciale ventieldoppen. Dan zou ik dus moeten kiezen.
Enerzijds houd ik het 't liefst standaard, dus het Captursysteem. Anderzijds heeft mijn systeem toch ook zijn voordelen: van elke band kun je op elk moment zowel de temperatuur of de bandenspanning aflezen.
Iemand een aanvullend idee?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

borry52
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 jul 2013 14:00
Actief als: particulier
Locatie: Enschede

Re: Bandenspanning meten

Bericht door borry52 »

De Captur heeft niet zo'n systeem. Staat wel in het boekje maar dat is niet in de Captur uitgevoerd.
Er staat wel meer in het boek wat niet op de Captur zit.
Renault Kadjar ENERGY TCE 130 EDC Extase
The fact that Jellyfish have survived for 650 million years despite not having a brain is GREAT NEWS for stupid people!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 15866

Re: Bandenspanning meten

Bericht door Verwijderd 15866 »

De Renault Captur heeft inderdaad niet zo'n systeem. Ik had eigenlijk verwacht van wel want alle auto's die nà november 2012 nieuw op de markt zijn gebracht behoren bandensensoren tot de standaard uitrusting te hebben, blijkbaar is de Renault Captur eerder gehomologeerd, zo als dat heet.
Het instructieboekje goed lezen is ook een vak, zie onderstaand citaat:
De hierna beschreven weergave informatie HANGT AF VAN DE UITRUSTING VAN DE AUTO EN VAN HET LAND.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

borry52
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 jul 2013 14:00
Actief als: particulier
Locatie: Enschede

Re: Bandenspanning meten

Bericht door borry52 »

Juist, dat bedoel ik. :thumb:
Renault Kadjar ENERGY TCE 130 EDC Extase
The fact that Jellyfish have survived for 650 million years despite not having a brain is GREAT NEWS for stupid people!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
angy
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:15
Actief als: particulier

Re: Bandenspanning meten

Bericht door angy »

Nou dat valt me dan even tegen. Maar ik heb één voordeel: ik hoef niet meer te kiezen! Zodra we onze voiture opgehaald hebben, installeer ik mijn bandenspanningsset!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Gsus
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 137
Lid geworden op: 29 dec 2013 10:46
Actief als: particulier

Re: Bandenspanning meten

Bericht door Gsus »

Misschien wel leuk om ons te laten weten waar je die set vandaan hebt, wat het kostte en welke keuzes je eventueel nog meer had?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 15866

Re: Bandenspanning meten

Bericht door Verwijderd 15866 »

Bij www.conrad.nl heb je een uitgebreide keuze.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
angy
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:15
Actief als: particulier

Re: Bandenspanning meten

Bericht door angy »

Toen gekocht bij ANWB, ik dacht voor circa 29 euro. Toen hadden ze deze ook bij Conrad. Nu moet je elders zoeken, bijvoorbeeld:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... steem.html

Als je op Google intikt bandenspanning en TPMS en dan Afbeeldingen kiest, dan zie je een heleboel systemen verschijnen.

Of het apparaat van mij goed werkt weet ik natuurlijk niet, nog nooit geïnstalleerd. Dat de ANWB en Conrad deze niet meer verkoopt geeft misschien te denken... Duidelijk is wel dat het toen een hele redelijke prijs was.
Ik had deze gekocht voor de camper (op de Scenic zit wel een bandenspanningssysteem), maar het bleek dat het apparaat een wat hogere bandenspanning niet aan kan. Ik dacht iets van 4,5 bar en hoger.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OLDNGREY
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2013 13:02
Actief als: particulier

Re: Bandenspanning meten

Bericht door OLDNGREY »

Bij ons in Rotterdam heb je maar even plezier van die ventieldoppen. Die zijn er in no time afgejat helaas.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
angy
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:15
Actief als: particulier

Re: Bandenspanning meten

Bericht door angy »

Bij mijn systeem zitten er ook anti-diefstalringen bij, die voorkomen dat de sensoren er zo afgeschroefd kunnen worden. Je zet de sensoren dan met een imbussleuteltje vast. Betekent natuurlijk wel dat je er die zelf ook niet gemakkelijk afschroeft als je er lucht bij wilt pompen. Kan ook zijn dat als iemand ze toch wilt stelen, en het gaat niet 1-2-3, dat er dan ook wel eens wat beschadigd kan worden.

Misschien zet ik die ringen er dan maar niet op en vermijd gewoon Rotterdam :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 15866

Re: Bandenspanning meten

Bericht door Verwijderd 15866 »

Ik had op mijn Captur ventieldopjes gemonteerd in de vorm van kleine zuigertjes (lichtmetaal), een dagje wezen stappen in Zutphen en aan de IJsselkade geparkeerd, ontdek ik bij thuiskomst dat ze er drie (3!) gejat hebben!!!??? :discuss:
En het waren niet eens bandenspanningssensorendoppen.
Dus wie er nog één mist kan zich via een privé-bericht bij mij melden. :mrgreen:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
angy
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:15
Actief als: particulier

Re: Bandenspanning meten

Bericht door angy »

Ik ben destijds dit topic gestart en door de antwoorden was toen duidelijk geworden dat op de Captur geen bandenspanning waarschuwingssysteem zit. Dat was voor mij niet zo erg, want ik had zelf nog een mobiel systeem.
Nou ik heb inmiddels de Captur en natuurlijk mijn systeem uitgeprobeerd.
Mijn meter geeft de volgende waarden aan: 2.86(LV), 2.82 (RV), 2.65 (LA) en 2.55 (RA). Dat er 0.2 bar verschil zit tussen voor en achter is normaal. Vreemd is wel het verschil tussen links- en rechtsachter: 0.1 bar. De temperaturen waren respectievelijk: 18/7/8/6 gr.C.
Nu heb ik ook eens gekeken welke spanning er eigenlijk op moet zitten. Dat zou op de zijkant van de deur moeten staan. Dat klopt:

Afbeelding

Nu kan ik dat niet helemaal rijmen met wat er in mijn deur staat:

Afbeelding

Snapt iemand hier iets van? De snelheid maakt blijkbaar niet uit. Ik neem aan dat voor mij de waarden 2.3(voor) en 2.1(achter) gelden. Maar zijn dat de min. of max. waarden, of gemiddeld. Het lijkt dat mijn banden veel te hoog opgepompt zijn, of mijn metertje klopt niet!?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

berkens
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 52
Lid geworden op: 01 mei 2009 15:00

Re: Bandenspanning meten

Bericht door berkens »

Heb je als controle de bandenspanning al eens vergeleken bij een bezinepomp?

METEN IS WETEN
Captur PHEV Intens 2022 - afn. trekhaak - adapt cruise control

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 17328

Re: Bandenspanning meten

Bericht door Verwijderd 17328 »

De bandenspanningstabel in het linker portier moet precies opgevolgd worden, dit zijn de maximum waarden gemeten bij koude banden en bij voorkeur gemeten met een geijkte bandenspanningsmeter, zoals alleen de bandenboeren en erkende garagebedrijven gebruiken.

In het instructieboekje staan meerdere hoofdstukken over de (juiste) bandenspanning met of zonder vol-belaste auto.

De autofabrikant komt (vaak in samenwerking met de bandenfabrikant) met de beste maat band en spanning om tot een zo laag mogelijke rolweerstand te komen, zo weinig mogelijk afrolgeluiden en een zo laag mogelijk brandstofverbruik. E.e.a. om te voldoen aan de diverse wettelijke eisen in de diverse landen waar de betreffende auto verkocht wordt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

powerboot
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 362
Lid geworden op: 26 mei 2013 15:30
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Bandenspanning meten

Bericht door powerboot »

Gewoon ,koud ongereden ,meten ik heb een hand pomp, voor 2.3 achter 2.1 zit je altijd goed, ik persoon lijk doe dit om de 2 weken, 10 graden temp verschil, = al gauw 1 tiende bar verschil

:fotoplease2: Groeten Rob :fotoplease:
Captur TCe 120 EDC Dynamique
Motor:TCe 120 EDC Brandstof:B
Uitrustingsniveau Automatis versnellingsbak Besteld op 17/05/2013
Pack Style
wielen in kleur Diamantee Noir
Privacy glass
Pack City Camera
Two-tone Ivoire / Noir Etoilé
Lichtmetalen wielen 17 D N

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Burg
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 287
Lid geworden op: 19 mei 2008 17:46
Actief als: particulier

Re: Bandenspanning meten

Bericht door Burg »

Een maand na aflevering heb ik de bandspanning gecontroleerd en deze stond op 2.7 bar voor en 2.4 bar achter. Ik heb het niet af laten lopen. Bandenspanning wordt vanzelf na enige maanden minder. Een wat hogere bandspanning is minder kwalijk dan een te lage spanning. Verder controleer ik regelmatig de spanning in de banden en moet zeggen dat deze maar weinig afloopt. Even in de gaten houden wanner de buitentemperatuur oploopt.
20 oktober 2022, Renault Captur Intens E-Tech hybrid 145, Two-tone White/noir,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 17328

Re: Bandenspanning meten

Bericht door Verwijderd 17328 »

Zelf controleer ik 1x per maand de bandenspanning, inclusief het reservewiel.
Het te hard oppompen van de banden is niet zinvol, de banden gaan bol staan en verslechteren het weggedrag doordat de banden niet met de volledige 'zool' het wegdek raken en het wordt er een stuk on-comfortabeler rijden door. Tevens bestaat het risico van een klapband bij lange zwaarbelaste ritten met te hard opgepompte banden.
Gewoon aan het fabrieksadvies houden is het beste.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht