Megane slaat niet aan

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
hubk
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 feb 2014 09:37
Actief als: particulier

Megane slaat niet aan

Bericht door hubk »

Model/uitvoering : Megane Sedan 1.6 16v_
Bouwjaar : 2005_
Brandstof : Benzine _
Het volgende doet zich met name bij koude start voor: bij 1ste keer op de startknop duwen maakt hij startend geluid maar slaat niet aan. Ik heb tot nu toe 1 keer meegemaakt dat de auto een ratelend geluid maakte en vervolgens afsloeg (heb de auto pas 2 weken in bezit). Doordat ik de auto bewust zonder APK verlenging en beurt heb gekocht wil ik de auto over 2 weken een APK met grote beurt en distributieriem geven bij mijn eigen garage.

Nu lees ik op internet dat het hoogstwaarschijnlijk de nokkenasversteller betreft die dit probleem veroorzaakt en dat het handig is om dit direct te vervangen bij de distributieriem wissel. Is het handig dat ik dit aangeef om dit preventief direct mee te laten vervangen? Of moet ik het probleem elders zoeken? Hoeft voor een nokkenas sensor bijvoorbeeld niet de hele riem eraf?

Kan het eigenlijk kwaad dit euvel dat je de auto 2 keer moet starten afgezien van het pijnlijke ratelende geluid en het feit dat een auto gewoon in 1 keer zou moeten aanslaan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Scenic2000
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 766
Lid geworden op: 02 apr 2013 22:14
Actief als: professional
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Megane slaat niet aan

Bericht door Scenic2000 »

Beste,

De nokkenasversteller kan het probleem zijn van slecht starten , zeker ratelgeluid .
Indien toch riem wordt vervangen zeker mee vervangen met waterpomp, rollen en hulpriemset .
Laat gasklephuis reinigen en opname element vliegwiel stekker insmeren met vaseline .
Kijk naar stekker opname element nokkenas ( naast 1e bobijn )indien deze geen olie verliest , anders vervangen .
Indien oliewissel , laat moter eens spoelen voor vervangen van versteller .
Je zal de wagen niet meer herkennen :thumb:
Indien bobijnen grijs zijn , opletten deze kunnen (gaan zeker :mrgreen: ) stuk .
SUC6 ermee .
Mvg Kurt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
hubk
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 feb 2014 09:37
Actief als: particulier

Re: Megane slaat niet aan

Bericht door hubk »

Het ratelgeluid heb ik tot nu 1 keer gehad in die 2 weken dat ik hem heb. Heeft het weer nog invloed op het slecht starten hoor je die ratel wellicht bij kouder weer eerder of is daar niet van te zeggen? Bij mijn oude megane (99 model) had ik een probleem met de BDP sensor met name bij warm weer wilde die vaak niet starten.

Is de nokkenasversteller hetzelfde als het nokkenastandwiel en heeft dat een prijs van ongeveer 175 euro?
En het vliegwielstekkertje is dat weer een ander woord voor de BDP sensor?

De bedoeling is dat ik 5 jaar met het wagentje ga rijden dus wil nu het liefst in een keer het grote onderhoud plegen zodat ik komende jaren hopelijk een beetje vrij van onderhoud ben.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Scenic2000
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 766
Lid geworden op: 02 apr 2013 22:14
Actief als: professional
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Megane slaat niet aan

Bericht door Scenic2000 »

Hallo,

De nokkenasversteller is hetzelfde als het nokkenastandwiel .
De BDP sensor stekker bedoelde ik natuurlijk .
Verder nodige onderhoud en wagen gaat zeker zijn tijd meegaan :thumb:
Veel plezier met de wagen .
Mvg Kurt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
hubk
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 feb 2014 09:37
Actief als: particulier

Re: Megane slaat niet aan

Bericht door hubk »

Zo onderhoud zit erop en mocht 1.200 aftikken. Een hoop geld voor een auto die ik pas 3 weken heb maar goed hoop nu dat voor de toekomst het grote onderhoud er ver opzit met mijn beperkt aantal kilometers (bewust zonder apk en onderhoud gekocht).

Grote beurt (incl. olie, bougies en filters)+distriburtieriem (en alle rollen+ waterpomp)+Nokkenasversteller+stuurhoes+remblkojes+apk+ruitenwissers.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

de mon
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 939
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Megane slaat niet aan

Bericht door de mon »

Wij zijn nog braaf hier.Een familielid heeft in de Filipijnenen auto's verhuurt;Daar huurt men een auto om die te roofbouwen.
Dwz men wisselt vlug de goede stukken met de minder goede.
Daarom is er uitlezen en inlezen.
Even dit nog,heb je de reservesleutel ook geprobeerd? Bij mij doet de gewone sleutel ook raar,motor slaat aan maar valt uit.Soms niet/wel. De reservesleutel werkt bij de 1° maal.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

karpergek
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 1
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jul 2014 16:12
Actief als: particulier

Re: Megane slaat niet aan

Bericht door karpergek »

Beste hubk en andere.
ik ervaar ongeveer dezelfde problemen als hierboven bezchreven (zit idd wel ff tussen)
Vooral met koude motor, startknop hierbij probeert de motor aan te slaan, maar sterft in een hoop geratel. 2e of 3e keer slaat ie aan en draait ie tevreden en vlekkeloos.
wel neem ik een licht benzine lucht weer.
zo dit ook die nokkenasversteller zijn of moet ik ergens anders aan denken.
Ik heb de auto (megane 2004) nu een paar maanden. Het euvel lijkt steeds erger te worden. Vooral als ie ff gestaan heeft.
Als ik er mee gereden heb en binnen bv 30 min probeer te starten doet ie het bijna altijd direct en zonder gemopper.
wat zou het kunnen zijn en kan het kwaad?
Bvd

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht