Storing remsysteem !!

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
mdnooyer
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 okt 2013 08:41
Actief als: professional
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Storing remsysteem !!

Bericht door mdnooyer »

Hoi,

Vandaag reed mijn dochter met de Zoe op een 80 km weg. En kreeg ineens storing remsysteem in het scherm.
Het vreemde was dat ze niet meer kon remmen, als ze op het rempedaal trapte voelde het trillend aan.
Ze kon niet meer remmen en heeft met de handrem geremd maar kreeg de Zoe niet tijdig stil voor het stoplicht.
Na het aan en uitzetten van de Zoe was de storing weg en kon ze haar weg weer vervolgen.
Heeft iemand dit al eens meegemaakt ?

Zodra het nogmaals voorkomt gaan we direct naar de garage.

mvgr, Mark

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Storing remsysteem !!

Bericht door renault15.17 »

Pfoe, dat wil je echt niet meemaken. En gelukkig heb ik met de remmen nog helemaal geen problemen gehad. Nou gebruik ik ze ook nauwelijks moet ik zeggen. :lol: :wink:
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
mdnooyer
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 okt 2013 08:41
Actief als: professional
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Storing remsysteem !!

Bericht door mdnooyer »

Ja ze vertelde dat ze de rem niet kon indrukken, stond helemaal boven en ze kreeg hem niet ingetrapt. voelde trillerig aan zei ze.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Storing remsysteem !!

Bericht door MartijnEV »

Misschien een stomme vraag, maar het komt dikwijls voor bij automobilisten die geen 'automaat' gewend zijn: heeft je dochter misschien met rechtervoet gasgegeven en met linkervoet geremd? Misschien is er door kortstondig gelijktijdig gaspedaal aanraken en remmen het systeem in de fout gegaan.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Storing remsysteem !!

Bericht door avdvee »

Zodra het nogmaals voorkomt gaan we direct naar de garage
Waarom wachten? Ik zou het eerst maar eens laten checken; de volgende keer kan een vangrail zijn :cry:
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Storing remsysteem !!

Bericht door MartijnEV »

Heb je je dochter nog gevraagd of ze haar linkervoet op de mat heeft laten rusten en echt alleen met haar rechtervoet heeft gereden (dus zowel gasgeven als remmen met de rechtervoet)?
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013 08:58
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: Storing remsysteem !!

Bericht door electronaut »

Klinkt mij een beetje in de oren als een defect in de ABS. Dat trillende heb je ook als de ABS ingrijpt, alleen nu greep hij veeeel te vroeg in, terwijl er totaal geen sprake was van (bijna) slip. Het had toch niet geijzeld? :)
avdvee schreef:
Zodra het nogmaals voorkomt gaan we direct naar de garage
Waarom wachten? Ik zou het eerst maar eens laten checken; de volgende keer kan een vangrail zijn :cry:
+1. Niet wachten, gelijk naar de garage gaan! Ze kunnen de storingen uitlezen en wellicht zien wat er aan de hand was en de auto repareren. Zoniet, moet het remsysteem geïnspecteerd worden en desnoods moet er maar een onderdeel preventief vervangen worden. Je wilt dit toch niet nog een keer meemaken met een van je leerlingen achter het stuur?
MartijnEV schreef:Misschien een stomme vraag, maar het komt dikwijls voor bij automobilisten die geen 'automaat' gewend zijn: heeft je dochter misschien met rechtervoet gasgegeven en met linkervoet geremd? Misschien is er door kortstondig gelijktijdig gaspedaal aanraken en remmen het systeem in de fout gegaan.
Het kan een oorzaak zijn, maar toch heeft Renault dan een probleem. Op geen enkele wijze mag je natuurlijk door een bepaalde timing in de bediening van de pedalen je rem kwijtraken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
mdnooyer
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 okt 2013 08:41
Actief als: professional
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Storing remsysteem !!

Bericht door mdnooyer »

Hoi,

Mijn dochter heeft al aardig wat automaat km`s gereden. We hadden eerst een golf 6 DSG en nu de Zoe.
Dus eigenlijk twijfel ik niet aan mijn dochter.
Ben bezig met het maken van een afspraak, maar dat is nog een beetje moeilijk.
Omdat men hem 1 - 4 dagen nodig heeft in de garage. Dus ben druk bezig de Zoe vrij te plannen.
Verder is ons opgevallen dat uit het rechtervoorwiel een klik komt een tijdje nadat je weg rijdt als hij even heeft stil gestaan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Storing remsysteem !!

Bericht door fivari »

Ik heb een keer een dergelijke melding gekregen toen ik een vriend liet rijden: hij had de gewoonte om bij het rijden de linkervoet op de koppelingspedaal te laten rusten. Bij gebrek aan koppelingspedaal, nam hij blijkbaar de rem. Bij het herstarten was de melding weg.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Storing remsysteem !!

Bericht door MartijnEV »

Vandaar mijn vraag
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
mdnooyer
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 okt 2013 08:41
Actief als: professional
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Storing remsysteem !!

Bericht door mdnooyer »

Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat er een tas tegen het 2e rempedaal heeft gestaan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Storing remsysteem !!

Bericht door PieterZoe »

@mdnooyer die klik bij het rechter voorwiel bij het wegrijden (vanaf parkeerplaats) heb ik ook regelmatig. Het is een soort knak-gevoel. Alsof de fusekogel in een van de draagarmen speling heeft/los zit. Zijn er andere Zoe-rijders die dit ook opgevallen is?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Storing remsysteem !!

Bericht door HarmOtten »

Ja, dat geluid ken ik. Het treedt meestal op net nadat je weg bent gereden. Ik denk dat het inderdaad iets met het remsysteem te maken heeft. Volgens mij is het een test om te kijken of het systeem correct werkt. Ik herken dit ook van andere auto's die ik gereden heb.
Ik ga er vanuit dat het normaal is, maar als ik er bij een volgend garagebezoek aan denk, zal ik eens vragen waar het voor is.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Storing remsysteem !!

Bericht door fivari »

Zowel de Zoe waarmee ik een testrit heb gedaan, nu al maanden geleden, als mijn eigen Zoe hebben hetzelfde. Ik ga ervan uit dat dit een "normale afwijking" is waarover ik me geen zorgen hoef te maken. Iets gelijkaardig doet zich voor bij het volledig tot stilstand komen.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Petrik67
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 feb 2018 23:55
Actief als: particulier

Re: Storing remsysteem !!

Bericht door Petrik67 »

Ja ik heb het vandaag meegemaakt. Geen rembekrachtiging. Na 3 weken stil staan. Zoe uit en weer aan lost het op maar lijkt me geen oplossing. Laat m ophalen.
Zoe Q210 12-2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Storing remsysteem !!

Bericht door zoe2goe »

Geen bekrachtiging lijkt me iets anders dan de in openingspost beschreven storing (hard aanvoelend, trillend pedaal en totaal niet remmen).

Geen bekrachtiging is de fall-back van alle storingssituaties in het remsysteem van de ZOE. Ook geen regeneratie, dus dat is een "normale" afhandeling. Maar inderdaad zeker na laten kijken!

Overigens hebben we nooit meer gehoord of er iets uit die situatie beschreven in de openings-post van 2014 is gekomen en dat vind ik altijd erg jammer. Wel roepen, mensen geven gemeend advies / eerlijke mening, en dan wordt het muisstil. Het was in potentie een griezelige situatie. Was het storing? Wat dan?
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Petrik67
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 feb 2018 23:55
Actief als: particulier

Re: Storing remsysteem !!

Bericht door Petrik67 »

Ik zal terugkoppelen wat het was als er naa rgekeken is. Die van mij leek op een oude situatie. Ik ken dat van oude auto’s waar de rembekrachtiging soms wat later opkwam na starten. Hij remt wel, maar het is uiterst weinig vergeleken met normaal. Wat wel opviel en lijkt op de beginpost van deze thread: het intrappen van rem zorgde voor schurend geluid en het trilde door in het pedaal waarbij het lijkt alsof het pedaal vrijwl niet meegeeft bij intrappen. Een plank. Dat laatste lijkt weer op wegvallen rembekrachtiging. Na deze storing uitzetten zoe hielp. Wel rode stop lamp. Nog een weetje; ik had delaatste tijd weer een storing elektrisch systeem na week niet gebruiken. Dat zou verholpen zijn na vervanging 12 v accu afgelopen februari. Wellicht heeft dat er ook big iets mee te maken, maar ik wacht af wat men zegt
Zoe Q210 12-2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Storing remsysteem !!

Bericht door MartijnEV »

Lijkt een issue te zijn met de (12Volt elektrische) vacuumpomp voor de rembekrachtiging. Misschien is die pomp defect.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Storing remsysteem !!

Bericht door zoe2goe »

Nitpick: ZOE heeft geen vacuumpomp, maar een "gewone" boosterpomp. Het is beetje "schurende" geluid wat je onder de motorkap hoort als je de deur opendoet of als je een paar keer het rempedaal hebt ingedrukt.

Overigens helemaal eens met Martijn, zou best wel eens die pomp + aansturing kunnen zijn. Dat ding heet de UBP en is mechanisch één geheel met het pedaal.

https://canze.fisch.lu/computers/

https://canze.fisch.lu/the-zoe-braking-system/
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Petrik67
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 feb 2018 23:55
Actief als: particulier

Re: Storing remsysteem !!

Bericht door Petrik67 »

Net terugkoppeling gehad van dealerwerkplaats. Is inderdaad fallback situatie. 12 V accu wil na weinig laden/stilstand onder niveau zakken en een gevolg daarvan kan zijn dat de rembekrachtiging in een noodstand gaat. Dan heb je dus tijdelijk geen bekrachtiging. Stoppen en starten verhelpt het probleem doorgaans.
Ik Moet dus zorgen dat startaccu regelmatig geladen wordt wil ik dit probleem en andere startaccuproblemen voorkomen.
Zoe Q210 12-2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Storing remsysteem !!

Bericht door PieterZoe »

Interessant en opmerkelijk. Zodra je de 'motor inschakelt' levert de 400v-batterij een aparte 12v-energiebron tbv de accessoires. Net als dit bij een ICE het geval is. Die bron heeft genoeg vermogen om alle 12-systemen te voeden, incl de rembekrachtiging. Op zo'n moment zou het niet mee relevant zijn, lijkt me, dat de 12v-batterij wat zwak is. Maar misschien vergis ik me in mijn aannamen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Storing remsysteem !!

Bericht door zoe2goe »

Het kan natuurlijk zijn dat in de "opstart sequence", de UBP net even iets sneller concludeert dat de boordspanning te laag is dan dat de DC/DC converter de spanning weer op orde heeft. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er een beetje verbaasd over ben. Het is volstrekt plausibel, maar bij een lage accuspanning hebben we toch eerder "Check Electrisch Systeem" als melding gezien. Of had je die ook @Petrik67? Want dan zou het allemaal wat logischer zijn.

Los daarvan en onder de aanname dat je niet zelf aan de auto geknutseld hebt (bv een camera op de 12 volt permanent), vind ik twee weken voor zelfontlading van de 12 volt accu wel een beetje vlot. Ik weet niet hoe oud de accu is, maar met naar ik aanneem toch nog wat koudere dagen voor de deur zou ik de accu nog even goed laten testen. Elke garage heeft een "broodrooster" waarmee je dit kunt testen. Niets zo vervelend als een lege 12 volt met een volle batterij. Been there, done that!!

CanZE heeft een scherm voor de 12 volt accu maar dat is van beperkte waarde. Het werkt alleen als de auto "wakker" is en dan is de DC/DC converter al weer aan de slag.

Ter illustratie: mijn "stinker", een kort geleden aangeschafte tweedehands Fiat Idea, bleek een niet helemaal in top conditie verkerende accu te hebben. De spanningsdip bij starten gooide de boel aardig in de war, zoals een melding "koelwater temperatuur te hoog!". Met koude motor wel te verstaan. Nieuwe accu en het probleem was opgelost. Ik wil maar zeggen, bij een slechte 12 volt bus gaat er met de elektronica in moderne auto's van alles en behoorlijk onvoorspelbaar mis.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Petrik67
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 feb 2018 23:55
Actief als: particulier

Re: Storing remsysteem !!

Bericht door Petrik67 »

Ja die controleer elektrisch systeem melding was er. Overigens ondanks een nieuwe accu van februari 2018.
De dealer beweert dat ik toch vaker moet laden. Dwz lange stukken rijden. Ik had niet het idee dat ik extreem weinig reed, maar ik ga er op letten. Ik weet iig wta te doen. (En nee ik heb niet zelf gesleuteld :-))
Zoe Q210 12-2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Storing remsysteem !!

Bericht door PieterZoe »

door zoe2goe » 30 nov 2018 12:53: Het kan natuurlijk zijn dat in de "opstart sequence", de UBP net even iets sneller concludeert dat de boordspanning te laag is dan dat de DC/DC converter de spanning weer op orde heeft.
Maar dan zou daarna (dus zodra de DC/DC converter de zaak weer op orde heeft) de rembekrachtiger toch weer werken?
door Petrik67 » 30 nov 2018 13:24: de dealer beweert dat ik toch vaker moet laden. Dwz lange stukken rijden.


Dat lijkt me echt onzin. De 12v-accu in de Zoe wordt veel minder belast dan in een ICE (startmotor). Ik rijd zelf alleenmaar ritjes van 15min of minder (en soms maar 1 x per 2 dagen) en heb nooit last van storingen in de 12v accu.

Ik heb het vermoeden dat er toch (ook nog) iets anders bij jouw auto heeft plaatsgevonden wat de oorzaak was van het uitvallen van de rembekrachtiging

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Storing remsysteem !!

Bericht door zoe2goe »

PieterZoe schreef:
Maar dan zou daarna (dus zodra de DC/DC converter de zaak weer op orde heeft) de rembekrachtiger toch weer werken?
Dat denk ik niet. Eenmaal in fallback-mode gaat hij zeker niet "zomaar" terug.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht