Zoë en Zon

Gebruikersavatar

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 22
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Zoë en Zon

Bericht door zoe2goe »

Het leek me wel aardig eens te berichten over deze combinatie. Korte achtergrond: medio 2013 besloot ik mij oude Xsara van de hand te doen en dat het tijd was om Zero Emission te gaan bijdragen. Ik heb in de zomer een stevige zonnepaneel-installatie aangeschaft en een Zoë besteld. Ik schaam mij er niet voor te melden dat de gunstige zakelijk-fiscale regeling wel degelijk hebbben bijgedragen aan deze beslissingen: BTW (uiteraard), MIA, KIA, MAVIL, noem de hele santemekraam maar op, en geen bijtelling voor 60 maanden, m.a.w., maximaal privegebruik van de zakelijke auto is boetevrij mogelijk. Omdat ik veel vanuit huis werk en mijn echtgenote veel korte stukjes rijdt, is dat een ook een behoorlijke beslisfactor.

Doel was om daadwerkelijk Z.E. te rijden, m.a.w., de PV installatie moet het energieverbruik van de auto dekken. De PV installatie (4280 WattPeak) kwam medio juli. Om je een idee te geven, we hebben het dan over 22 middelgrote panelen, ongeveer twee-derde van de dakhelft die zuid-oost staat. Over de levering van de Zoë hoef ik jullie denk ik weinig te vertellen: elke twee weken schoof de verwachte leverdatum twee weken op. Dat was niet aardig, want de Xsara was inmiddels weg. Ik moet wel zeggen dat Hans Jongerius Gouda, waar ik de Zoë heb gekocht, zeer schappelijk is geweest met een huurauto. De pijn verdeeld zeg maar, maar 18 november was het dan zover.

Hoe staat het er nu voor? Eerst de verbruikskant. Ik meet wat de Zoë ingaat, dus inclusief laadverliezen. Mijn thuislader is apart bemetert en extern laden wordt uiteraard op echt verbruik afgerekend. Ik heb nu 1623 kWh verstookt in 179 dagen, dat komt overeen met ongeveer 3310 kWh per jaar (ik verwacht op ongeveer 14.000 km uit te komen). Dit heb ik gewoon "pro rato" berekend.

De opbrengstkant: uiteraard is de PV opbrengst enorm seizoensafhankelijk, maar er zijn ook tamelijk goede modellen voor. Het gaat wat ver om dat hier helemaal uit te werken, maar het komt er op neer dat na correctie van het model met de echte opbrengst tot nu toe het realistisch is te verwachten dat na een jaar, dus na de volledige eerste seizoenscyclus, de opbrengst 3610 kWh zal zijn. Een klein overschot dus. Daar ben ik best tevereden over!

Financieel: Een auto kost alleen maar (veel) geld, hoeven we het verder niet over te hebben. De PV kostte ongeveer 6.000 EUR. Als je uitgaat van een levensduur van 20 jaar kom je uit op een financieel rendement van 4 a 5%. Met andere woorden, het is veel slimmer een PV te kopen dan je geld op de bank te zetten. Als ik meer dak had, kocht ik bij!

Laadstrategie: Het komt niet vaak voor dat ik de batterij op een dag leegrij. De standaardstrategie is daarom om alleen op laagtarief op te laden. Dat doe ik door de lader aan en uit te zetten met een Arduino microcontroller die alleen aanschakeld op laagtarief (nachten, weekeinden, feestdagen). Het verschil tussen laag- en hoogtarief is niet veel, maar toch de moeite. Met een webbrowser kan ik vanaf het internet de lader ook nog aanzetten, just in case. Ik heb een één-fase 40A huisaansluiting, dus de laadbox staat gewoon op 16A. Dat gaat echt prima, altijd vol 's-ochtends. De PV levert natuurlijk meestal op piek-tarief, klein voordeeltje zolang we tot 5000 kWh mogen salderen. Dat is gegarandeerd to 2017. Ik gebruik dus het net als buffer. Super geinig om die oude ferraris draaischijfmeter in de achteruit te zien tollen. Nee, geen slimme meter, en dat zal ik ook zo lang mogelijk tegenhouden. Gelukkig staat de wet (nog) toe om te weigeren.

Zoals je ziet is mijn opzet zo dat ik geprobeerd heb alle voordelen te maximeren. Dat gaat in sommige gevallen om een paar tientjes per jaar, maar alles bij elkaar tikt het best aan. Ik ga 21 juni naar de meeting in Utrecht - P&R uithof. Wie er meer van wil weten is uiteraard van harte welkom. Los daarvan: wat rijdt het heerlijk!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Zoë en Zon

Bericht door GertjanVB »

Een heel nauwkeurige kosten-baten analyse heb ik niet gemaakt en daarnaast ben ik particulier waardoor een aantal voordelen aan mijn neus voorbij gaan. Desalniettemin hebben we geïnvesteerd in een PV installatie die ca. 5900 kWh op jaarbasis moet opleveren (26 panelen, zo veel als er op het dak konden) en een ZOE die de Kangoo van moeders de vrouw moest vervangen. De aanschaf van de panelen werd gestimuleerd door een subsidie van de overheid (eenmalig bedrag en BTW van 6% over arbeid) en een promo van mijn (voormalige) werkgever die ook in de PV-installatie stapte, de kosten heb ik deels meegefinancierd tijdens het oversluiten van mijn hypotheek zodat dat niet tot lastenverzwaring leidde. Dat was eind 2012 en toen de ZOE eindelijk uitkwam en ook daarvoor fondsen konden worden vrijgemaakt hebben we die in oktober 2013 aangeschaft. Stimulans voor die aankoop was de prijs, de wens te beschikken over dat technisch wonder en de onafhankelijkheid van oliebaronnen en sheiks.

Tot nu toe geen dag spijt gehad. De PV-installatie haalt meer dan zijn beloofde rendement (neemt over de jaren af, weet ik) en de ZOE is geen boodschappenwagentje, maar ons favoriete vervoermiddel voor alle ritten geworden. Daardoor heb ik maandelijks een laag energievoorschotbedrag (alleen gas), geen wegenbelasting (nog even) en geen variabele kosten voor brandstof (behoudens de externe laadbeurten, en de batterijhuur mag je tellen). Stress van variabele tarieven van stroom of brandstof heb ik niet (of het moeten de dalende stroomtarieven zijn :? ). De veelvuldige inzet van de ZOE brengt wel dat de panelen de complete behoefte van het huishouden toch niet kunnen dekken. Als onze dochters het huis uit zijn komt dat wel weer in orde :D ), daarnaast maakt onze betrouwbare overheid aanstalten om toch belasting te gaan heffen op terug te leveren energie van PV-installaties, hoe dat uitpakt moeten we maar afwachten.

Het moet allemaal te betalen zijn natuurlijk, maar voor ons is de emo-factor bepalend; de onafhankelijkheid en het rijplezier voelt goed. Dat het kostenplaatje voor langere tijd vast ligt en stabiel is (behoudens overheidsmaatregelen) behoort daar ook toe.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 22
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Zoë en Zon

Bericht door zoe2goe »

Ah, de betrouwbare overheid, met de heer Kamp voorop. Laten we het het daar maar niet over hebben op het forum. Vandaar dat ik met een machinegeweer voor mijn ferrarismeter lig. Die saldeert "volautomatisch en compleet anoniem en seizoensonafhankelijk" en "hack-free", dank u wel! De meterstanden opnemen kan ik zelf wel, en als het fancy moet koop ik wel een hele mooie benetwerkte tussenmeter. ;-)

We zien elkaar de 21e, zag ik, leuk!

ps: voor het geval je ze niet kent / nog geen lid bent: ik ben hier lid van. Een goed besteed jaarlijks tientje.

http://www.zonnestroomproducenten.org/

Lees vooral even het onderdeel "salderen"
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Zoë en Zon

Bericht door MartijnEV »

@zoe2goe, leuk verhaal! Ook wij rijden de Zoe - en onze andere EV - op de zon (12 panelen, 3000 Wp, verwachting 2700 kWh/jaar).

Nog een vraagje: waarom wil je geen slimme meter?
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Zoë en Zon

Bericht door E-mission »

Je mag over een paar jaar niet meer je solar opbrengst 1 op 1 aftrekken van je eigen verbruik. Vandaar dat je nu van nacht tarief gebruik kan maken en de solar opbrengst op het net gooit. Maar straks is het voordeliger om je solar stroom zelf te gebruiken. Behalve als je een ouderwetse meter hebt, want die draait gewoon terug waardoor je netto dus hetzelfde voordeel hebt als nu. Een digitale doet dat niet.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 22
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Zoë en Zon

Bericht door zoe2goe »

Quod Erat Demonstrandum wat betreft de ferrarismeter :-)

Overigens is dat aftrekken (salderen) niet zeker. Kamp heeft alleen zoiets gezegd als: "laten we nou tot 2017 niks doen". Maar ik ben het met je eens, een goede verstaander leest: "Na 2017 gaan we de bijl er in zetten".

Er zijn al de nodige proefballonnetjes gelanceerd en de lobby door die arme, bijna failliete stroomproducenten en de netwerkbeheerders is groot. De producenten hebben op gas hebben gewed, maar alle nieuwe turbines zijn bijna of helemaal buiten gebruik, en één is er zelfs na oplevering en nul draaiuren verkocht. De netwerkbeheerders willen graag de lokale netwerkcapaciteit verdrievoudigen omdat we volgens hun allemaal een warmtepomp gaan kopen, om half zes massaal onze electrieke wagen aan het netwerk gaan hangen en zelf gaan opwekken. Oh wait ;-) De huidige volledige saldering kost ook de netwerkbeheers hun inkomen.

Als het zover komt staan wij Zoë Zon rijders goed voorgesorteerd: De auto wordt dan in plaats van nachtgebruiker een dagbuffer.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 22
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Zoë en Zon

Bericht door zoe2goe »

@Martijn: reden staat in feite hierboven: met een slimme meter wordt feed-in stroom gescheiden van verbruik. Simpel overdreven voorbeeld:

Je gebruikt 8000 kWh buiten solar tijd. Daarna wek je 7000 kWh op (wind, zon, etc). Je mag dan nu 5000 kWh salderen, m.a.w., Je mag 5000 wegstrepen, dus betaal je 3000 (a 24 ct) en lever je 2000 (a 8 ct). Je kunt hetzelfde ook anders lezen: De eerste 5000 kWh mag je tegen vol tarief, heffingen en belastingen aan het net leveren (720-160=560 EUR).

Stel nu dat je precies hetzelfde doet, maar dat je verbruik altijd tijdens opwekking gebeurd. Dan wordt al je opgewekte energie in het huis verbruikt, en neem je alleen 1000 kWh af (a 24 ct). (240 euro).

Een slimme meter meet op twee telwerken, separaat in en uitgaand en kan dus scenario 1 bemeten. Een ferrarismeter (draaischijf) loopt gewoon voor of achteruit. Je kunt het verschil niet zien tussen 8000 in en 7000 uit enerzijds, en 1000 in en nul uit anderzijds.

Merk op dat dit bij mijn solar systeem een academische discussie is. @GertJanVB kan zo maar, als hij overdag heel zuinig is, in de buurt van die 5000 komen. En in 2017 maak je vet kans dat de salderingsgrens omlaag gaat of zelfs wordt afgeschaft: voor alle elektronen die van links naar recht gaan mag je 0.24 afrekenen, voor die van rechts naar links krijg je 0.08.

Plus privacy: dat ding mag 6 keer per jaar worden uitgevraagd, maar wie zegt me dat dat ook echt zo is? Aan verbruik kun je goed vakantie afleiden.

Plus ongewenst beheer: de slimme meter kan op afstand stroomafname afsluiten of een deelgroep afsluiten als dat zo is bedraad. Dat vind ik heel slim, want daar mee kan het net goedkoper worden gemaakt door pieken te blussen. Maar mag ik daar ook het voordeel van hebben?

Plus techniek: Alles is hackbaar, en dit (de meters, en de backend-systemen) wordt een mooi doelwit.

Noem mij paranoide, dat mag, maar ik wacht nog even :-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013 08:58
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: Zoë en Zon

Bericht door electronaut »

zoe2goe schreef:Quod Erat Demonstrandum wat betreft de ferrarismeter :-)

Overigens is dat aftrekken (salderen) niet zeker. Kamp heeft alleen zoiets gezegd als: "laten we nou tot 2017 niks doen". Maar ik ben het met je eens, een goede verstaander leest: "Na 2017 gaan we de bijl er in zetten".
Ik moest voor mijn Zoe omschakelen naar een driefase-aansluiting en dat ging met inlevering van mijn allerslimste zelfsalderende ferrarismeter. Ik kreeg toen een digitale, maar heb een slimme meter geweigerd.

Het inperken van salderen zal niet 1-2-3 gebeuren. Ten eerste moeten we maar zien wat voor kabinet we na de volgende verkiezingen krijgen. En jij met je ferrarismeter bent dan ook niet veilig, want er wordt dan zonder pardon een wet uitgevaardigd waarbij alle meters gedwongen vervangen worden door een 'slimme' meter, om ongelijke behandeling van burgers te voorkomen. En als het gebeurt, zal het niet plotseling gaan, maar met bijvoorbeeld een beperkte saldering van energiebelasting, bijv dat je 11 cent belasting over de afgenomen stroom betaalt en 7 cent krijgt voor teruggeleverde stroom.

Ik heb ook bij elkaaar 3,6 kW op het dak liggen en aan de gevel hangen. Komt als het goed is volgend jaar nog ca 2,5 - 3 kW bij. Dat zal bij elkaar goed zijn voor zo'n 5500 kWh per jaar. Ongeveer gelijk aan wat mijn Zoe verbruikt (26.000 km per jaar). Of anders gesteld: Dan kan ik met zonnestroom ca tweederde van mijn directe energieverbruik dekken (huishouden + auto + toekomstige warmtempomp = fossielvrij en hoppa, de gasaansluiting de deur uit). Ik heb dan nog dakruimte over, maar wil niet het onderste uit de kan halen. Ik moet er rekening mee houden dat ik minder auto ga rijden en netto terugleveren is financieel niet erg aantrekkelijk. Mijn energieleverancier is Greenchoice, dus zo erg is het ook weer niet om een restant met hun groene stroom te voorzien.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Zoë en Zon

Bericht door E-mission »

Ik wil ook graag panelen op mijn (platte) dak, maar zie zoveel aanbieders en verschillende rating sites dat ik niet weet waar te beginnen. Ik lees op verschillende plekken dat er nieuwe generatie panelen zijn met relatief een stuk hogere opbrengst, maar wie levert die en scheelt dat echt? Iemand aanraders met betrekking tot installateurs en type panelen (ik zit in Almere als dat uit maakt)?
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 22
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Zoë en Zon

Bericht door zoe2goe »

Ha @E-mission. Er zijn heel veel aanbieders, veel kaf, veel koren. De knaap die het bij mij heeft gedaan is iets anders gaan doen, dus dat kan ik je niet aanraden maar ik hoor goede geluiden over SolarNRG. Grote club, doen zowel complete zelfbouwpaketten als totale installaties.

Als je naar de gangbare panelen kijkt zijn er twee soorten: mono-kristallijn en poly-kristallijn. De mono's zijn zwart, iets duurder en hebben een iets betere opbrengst, met name bij felle instraling. De poly's zijn meer blauw en hebben zo'n gekke kristalijne structuur om te zien. Ik heb een schuin (dus erg zichtbaar) pannendak, en ik vind dat poly dan echt niet kan, geen gezicht. Maar op een plat dak kun je doen wat je wilt. De panelen worden dan in een constructie onder een hoek van ongeveer 30 graden geplaatst.

Het grote verschil zit in de kwaliteit van de inverters. Goedkoop spul (bv Growatt) stopt er na een jaar of 9-10 mee. Geeft niet als je er maar op let en er rekening mee houdt. Ik zou zelf niet voor een dubbeltje op de eerste rang gaan zitten. Ik heb een tamelijk onbekende maar Swiss made SolarMax gekocht, wat een van de efficientste en meest robuuste systemen is. SMA is goed spul (heel veel gebruikt). Mastervolt zit er tussenin.

Ik meen dat je ook de 21e in Utrecht bent, kunnen we eventueel nog wat uitwisselen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 22
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Zoë en Zon

Bericht door zoe2goe »

@Electronaut: Mooie installatie! Ik neem aan wat bemetering bedoelt dat je een slimme meter hebt maar de uitleesfunctionaliteit hebt uit laten zetten. Ik vraag het omdat als je een digitale maar NIET "slimme" meter hebt deze heel vaak niet terugtellen. Hier is een overzicht uit 2011 http://www.dnvkema.com/Images/Uitgegeve ... rcodes.pdf

Ik ben me er van bewust dat de wetgever de wet zo maar kan (en zal) aanpassen, maar de consument is niet helemaal machteloos. Vandaar mijn tip om lid te worden van zonnestroomproducenten. Ook weten we nog niet hoe: misschien afschaffing saldering, misschien geleidelijke afbouw van de voet. Misschien belasting op zonnepanelen (Spanje!).

De onzekerheid is overigens fnuikend is voor het enthousiasme in het veld. Voorbeeld Duitsland. Hebben zeer zwaar ingezet op wind en zon. Maar de regelingen werden onbetaalbaar en zijn in zeer hoog tempo afgebouwd. Nu betaal je daar 27ct per kWh afname en krijgt 17ct voor feed in. Er is géén saldering. Daar zijn wel een paar lieden mee de brug op gegaan.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013 08:58
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: Zoë en Zon

Bericht door electronaut »

E-mission, elk jaar dat je wacht, is een jaar prachtige zonnestroom gemist. Het is echt niet zo eng als veel mensen denken. En weinig dingen zijn zo leuk als je eigen energiecentrale exploiteren.

Als je een plat dak hebt, is zelf installeren heel makkelijk (mits je geen hoogtevrees hebt). Ik heb mijn installaties zelf geïnstalleerd aan de gevel (met een steiger) en op een schuin dak (met een ladder). Met een valbeveiliging natuurlijk (gehuurd bij bo-rent). Je moet even over die drempel heen om je dak op te klimmen, maar daarna is het relatief gemakkelijk. De aanleg van een nieuwe groep en het netzijdig aansluiten van je omvormer laat je gewoon aan een gecertificeerde elektricien over. Bij platdak installaties moet je vooral letten op voldoende ballast. Die frames met panelen worden gewoon los neergezet en de zwaartekracht houdt ze op hun plaats.

zoe2goe adviseert een hoek van 30 graden voor de panelen, ik geloof dat de laatste tijd wat vlakkere hoeken populair worden, dus bijv 20 graden of nog iets minder. Je kunt je panelen dan dichter bij de rand zetten en de rijen kunnen dichter bij elkaar staan, dus je kunt meer vermogen kwijt op hetzelfde dakoppervlak, terwijl de opbrengst per paneel ongeveer gelijk is aan die bij een hoek van 30 graden. Maar de leverancier van de panelen zou hier goed advies in kunnen geven.

Wat panelen en omvormers betreft is mij weinig bekend van echt baggerspul dat op de markt is. Er is kwaliteitsverschil, maar de kans dat je een echte miskoop doet is vrij klein. Zeker als je met panelen bij een bekend merk blijft zoals Yingli, Canadian Solar, Kyocera, Sharp of REC ed. En qua omvormers hetzelfde verhaal. Ik sluit me aan bij zoe2goe dat SolarNRG een bedrijf met goede reputatie is, en ook een van de oudste pv-bedrijven (= ervaring).

Tenslotte, negeer die berichten over nieuwe panelen met hogere efficiëntie. Dat is allemaal toekomstmuziek en doet me denken aan die mensen vroeger die de aanschaf van een PC steeds maar uitstelden want "over een jaar zijn ze half zo duur en twee keer zo snel". Ja dat was waar, maar drie jaar later hadden die mensen nog steeds geen pc, want, zeiden ze: "over een jaar zijn ze half zo duur en twee keer zo snel". Panelen worden geleidelijk steeds beter, ik schat met ongeveer een half procentpunt per jaar. Kijk in het aanbod van nu wat qua kosten en opbrengst het beste bij jou past.

Een van de beste plaatsen om je te informeren is het zonnestroomtopic op tweakers.net: http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1581165

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 22
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Zoë en Zon

Bericht door zoe2goe »

Wachten: Helemaal eens, doe het NU, nu is de opbrengst 5 keer zo hoog als in de winter :-)

Plat dak hoek: klopt, maar het is soms een beetje een puzzel. In principe kun je op een plat dake ideaal richten, maar als je er meer kwijt kunt met een iets andere hoek dan strak zuid, is dat de moeite en is een wat hogere hoek weer beter.

Panelen: ook helemaal eens, zowel over kwaliteit als over "dramatisch betere opbrengst".

Inverters: ik ben eigenwijs, hier is echt kaf en koren ;-)

Succes ermee E-mission, het is echt leuk (vandaag mijn derde megawattuur binnengehengeld. Toch 700 euri's!)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Zoë en Zon

Bericht door fivari »

Voor wie wil inschatten wat de jaarlijkse productie is van zijn installatie:
http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Zoë en Zon

Bericht door renault15.17 »

Woensdag 11 juni laat ik een adviseur komen om naar mijn dak te kijken. Ik ben bang dat een zonne-installatie bij ons niet heel veel zin heeft. Dak is op het zuid-oosten, maar een groot deel van het jaar valt daar de schaduw op van een gigantische plataan die hier voor de deur staat.

Ben desondanks toch benieuwd.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Zoë en Zon

Bericht door fivari »

schaduw is nog erger dan een verkeerde oriëntatie. Kan je die boom niet als brandhout gebruiken, dan bespaar je ook nog eens op je gasrekening. ;-)
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 22
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Zoë en Zon

Bericht door zoe2goe »

Een paar dagen geleden is de laatste nieuwsbrief uitgekomen van de Vereniging Zonnestroom Producenten met daarin zeer uitgebreide aandacht voor het (opheffen van) salderen. Relevant voor ons stroom-opslag-bezitters ;-)

Ik vind het niet helemaal kies de pdf hier te posten. Het lidmaatschap is maar een tientje per jaar en de moeite. Over een maand of 3-4 komt hij vanzelf op de website. Maar een tipje van de sluier, een (openbare) quote van onze huis-l***enaar Kamp:
We hebben daarom gezorgd voor een nieuwe systematiek: een korting op de energiebelasting van 7,5%, gevoegd bij een btw-voordeel van € 0,09. Als je elektriciteit levert, krijg je ook nog eens tussen de € 0,05 en de € 0,08 betaald. Je krijgt dus een totaal bedrag van € 0,14 tot € 0,17 per kWh. Dat is niet zo genereus als de salderingsregeling, maar het is toch wel betekenisvol.
Voldoende reden om bij aanschaf van een laadbox zeker te stellen dat deze extern gemanaged kan worden op laadstroom, niet alleen aan/uit. De meerprijs heb je er als het eenmaal zo ver is in een jaar uit. Ik zie het er nog van komen dat ik het binnenwerk van mijn dure P20 sloop en zijn "hersens" vervang door een openEVSE brein.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 22
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Zoë en Zon

Bericht door zoe2goe »

Even een "bump" van deze post. Het schijnt dat Kamp in een commissievergadering opnieuw heeft gezegd dat inderdaad in 2017 de salderingsregeling zal worden "geëvalueerd". De aanhalingstekens plaats ik omdat ik denk dat het "afgeschaft" betekent, maar die is voor mijn rekening.

Ook heeft hij gezegd, en dat is wel nieuw dat ALS er een wijziging komt deze pas in 2020 zal ingaan EN dat er een overgangsregeling zal komen voor bestaande installaties. Hoe dat laatste vorm zal worden gegeven is mij een raadsel, want hoe is een "bestaande installatie" te bepalen, maar dat terzijde.

E.e.a. betekent in het meest ongunstige scenario voor de PV bezitter, en die zijn over-vertegenwoordigd onder de Zoë-bezitters lijkt het, een jaar of 5 rekening kan worden gehouden met de huidige rendementsberekeningen. Dat is krap maar in die periode heb je als je nu zou kopen wel 75% van de aanschaf van de PV terugverdient. Wat er daarna gebeurd is onduidelijk. Ter vergelijk, ik heb begrepen dat toen het subsidiegeld in Duitsland op was, de regeling daar is aangepast naar ruwweg 27ct/kWh bij gebruik, 17ct/kWh bij teruglevering met geen enkele saldering. Kamp neeg eerder naar een model waarbij hij uitkwam op ongeveer 24ct respectievelijk 14ct. Een complot-theoreticus vind dat gelijke verschil tussen afname en teruglevering....... opvallend.

Overigens, stel dat dit wordt doorgevoerd per 2010, dan betekent dit uiteraard niet dat al je PV opbrengst wordt afgerekend op 14ct. Dat tarief geldt voor echte teruglevering, dus alles wat je opwekt MIN wat je verbruikt, maar dat dan wel real-time geteld, zie mijn bovenstaande betoog over slimme en domme meters.

Voor wat het waard is mijn advies op een rijtje:

1. Als het financieel en fysiek kan, stop wat geld in PV. En doe het NU.

2. Weiger een slimme meter, behalve als je nu een meter hebt die teruglevering HELEMAAL niet meet, zie het overzicht van de kema dat ik eerder linkte. Het kan altijd nog! En elke inverter meet opbrengst zelfstandig.

3. Ga nu vast nadenken hoe je eigen-verbruik straks meer kunt laten meebewegen met PV opbrengst (bijvoorbeeld: auto zo veel mogelijk opladen als de zon schijnt, uiteraard automatisch. Idem andere electrische grootverbruikers). Bedenk dat het verschil tussen dag en nachtstroom op dit moment ongeveer 2ct bedraagt, en tussen verbruik en teruglevering straks wellicht vijf keer zo veel.

4. Wordt voor een tientje per jaar lid van zonnestroomproducenten.org, zodat je van dit soort gedoe op de hoogte blijft.

ps: Ik zag op het forum een vraag over meedenken over een "oplaadbus". Fantastisch om te cloud-thinken. Ik nodig iedereen uit ook over dit onderwerp eens mee te denken. Er wordt m.i. nog veel te veel in onsamenhangende deelsystemen gedacht. Is er met wat slimmere integratie commercieel wat te doen? En is de consument daar wel van te overtuigen? Zou je daarin andere wegen moeten bewandelen? Ik hou me aanbevolen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Smartrix-Zoe
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 sep 2013 09:50
Actief als: particulier
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Zoë en Zon

Bericht door Smartrix-Zoe »

Cohere heeft een systeem voor bovenstaand probleem maar is nog best kostbaar.
http://www.cohere.eu/smart-charging/

Je moet ook een speciaal laadpunt hebben waar het systeem mee kan communiceren. Een Keba.
Compleet met installatie kost het ongeveer 3200 euro excl btw.

Zolang je kunt salderen is het nog niet rendabel dacht ik maar ik lees net dit.
http://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren

Je kunt met het systeem bij een 3 fase aansluiting behoorlijk snel laden.
Naast de Zoe als 2e auto een Model X

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 22
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Zoë en Zon

Bericht door zoe2goe »

Good find! Ik heb een Keba P20, maar helaas de "verkeerde". Leerpunt! Let ook op dat deze module eigenlijk het best geschikt is als je doel is om zo veel mogelijk SNEL te laden. Het systeem "neemt" dan zo veel mogelijk af zonder je aansluiting te overbelasten. Clever.

Mijn doel is zo MIN mogelijk TERUG te leveren, want dat is productietarief. Snelladen is voor mij persoonlijk niet aan de orde, tijd zat 's-nachts, en mijn PV doet top 4200 watt . Belangrijke beperking is dat de Zoë niet onder de 10A kan laden en het pas echt lekker gaat (lage cos phi) als het 16A is.

Ik vind wat ze melden over een PV installatie niet zo relevant. Driefaseinverters zijn hemelsduur en heeft vrijwel niemand.

Dit is een alternatief: http://www.eb-systeme.de/?page_id=209 (werkt OOK met de bestuurbare Keba P20). Simpele Raspberry met een heleboel software :-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Smartrix-Zoe
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 sep 2013 09:50
Actief als: particulier
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Zoë en Zon

Bericht door Smartrix-Zoe »

@Zoe2goe, Dit is misschien wat voor je en ze zijn met nog nieuwere systemen bezig.

http://www.solarcity.com/residential/energy-storage

http://www.bloomberg.com/news/2014-05-0 ... -like.html

Dan kun je helemaal zelfvoorzienend worden qua energie.
Naast de Zoe als 2e auto een Model X

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 22
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Zoë en Zon

Bericht door zoe2goe »

@Smartrix-Zoe: Mooie systemen. Ik ben er een jaar geleden flink ingedoken. Niet vanwege een principieel standunt over off-grid, dat boeit me niet zo, maar gewoon uit "knaken" perspectief. Conclusie: nog niet de moeite. Terugverdientijd is even lang of langer dan de technische levensduur. Ik denk wel dat het die kant opgaat. Wel gaaf dat Tesla daar ook op duikt ;-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Smartrix-Zoe
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 sep 2013 09:50
Actief als: particulier
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Zoë en Zon

Bericht door Smartrix-Zoe »

@Zoe2Goe, Hoe denk jij over dat salderen? Zou het beter zijn om een enkeltarief contract te nemen ipv een dubbel? Ik sta op het punt om een pv systeem te plaatsen wat ongeveer mijn verbruik oplevert. Ik heb kantoor aan huis en samen met gezin en auto zit ik op ongeveer 9000kw/uur. Ik heb al een aanvraag gedaan voor het omzetten naar 3x25 ampere.
Je blijft energie afnemen van de leverancier wanneer de zon niet schijnt. Je mag maximaal salderen wat je hebt afgenomen las ik.
Naast de Zoe als 2e auto een Model X

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 22
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Zoë en Zon

Bericht door zoe2goe »

Je mag maximaal 5000 kWh salderen. En je kunt per definitie niet méér salderen dan je hebt afgenomen, dus dat is een andere limiet. Alles buitn de limieten gaat meestal tegen productietarief (een cent of 7 / kWh).

Als ik je goed begrijp heb je een flinke PV installatie gekocht. Om 9000 kWh per jaar op te wekken moet je ongeveer 10 a 12 Wp aan panelen hebben. Dat levert dus op een felle zomerdag dat vermogen. Als je een 3 x 25 aansluiting hebt, moet je een driefase inverter hebben, want een fase kan "maar" 6kW aan, tenzij je op de een of andere manier opslaat of gegarandeerd kunt opladen. Serieus werk!!! :-)

Mijn stellige indruk is dat salderen in de huidige vorm gaat verdwijnen, maar als Kamp woord houdt (kan bijna niet ;-) ) dan zit je tot 2020 safe.

Als je nu een oude ferrarismeter hebt (je weet wel, met een draaischijf) zou ik die never nooit niet laten vervangen, maar ik lees tussen de regels door dat je van een 1 fase aansluiting komt (1 x 40A?) en dat gaat niet goed komen, dus ik denk dat je er niet onderuit komt.

Er is dus niet heel veel te sturen anders dan: doe het nu, wnt nu heb je nog salderen en verdien je sneller terug. Hou je afname versus verbruik in de gaten. Als het verschil te groot wordt moet je bijsturen: verbruiken als de zon schijnt (auto opladen, afwassen, wassen, drogen).

Als je een keer face to face wilt babbelen, prima, PM me maar.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 22
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Zoë en Zon

Bericht door zoe2goe »

Er is een rapport uitgekomen via zonnestroomproducenten.org over Domestic Electricity Storage (DES). Een paar snelle steekzinnen:
- Verwachting is dat salderen verdwijnt (ik deel die verwachting);
- Op dat moment is er incentive voor DES (nl het verschil tussen gebruiks- en teruglevertarief);
- De beste techniekkansen Li-ion en Zinc-Air;
- Het aantal huishoudens met een PV installatie in 2020: 600.000;
- Energieleveranciers zouden dit wel eens kunnen stimuleren (zijn nu zeer slecht af met saldering, moeten van ons inkopen op 7 ct, terwijl hun productiekosten in de orde van 1 ct zijn);
- De theoretisch optimale omvang van een DES bij een PV huishouden is in de orde van 5kWh (verbaasde me, erg klein!)
- Demand Side Management (DSM), dat is dus verbruiken-wanneer-de-zon-schijnt om zo ongunstige teruglevering te minimaliseren, zal ook door leveranciers aangeboden gaan worden.

Met name de laatste twee items zijn natuurlijk koren op de molen van de EV bezitter. We hebben die Li-ion accu al. Dit betekent dat zodra de saldering er aan gaat, je de accu moet proberen te laden met overschot-energie, en dat je daarvoor maar 25% van de Zoë's accu hoeft te reserveren. Ik bedoel daarmee: 's-nachts laden tot 75%, de rest uit de PV halen als regel. En ja, er zijn veel afwijkende details: seizoen? moet ik morgen weg? ver weg? wordt het zo warm dat de airco in huis aanmoet? Etc. etc.

De systemen zoals hierboven genoemd door Smartix-Zoe en ik-zei-de-gek zijn daarvoor bedoeld. In de gaten houden dus. Het grid wordt "smart", maar ik ben zelf van mening dat je vooral je eigen verbruik smart moet maken.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 22
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Zoë en Zon

Bericht door zoe2goe »

Na succesvolle bouw van het oma-laadsnoer, en dus mijn eerste duik in de OpenEVSE software, wordt het tijd om dit draadje opnieuw op te pakken. Even een vloote recap:

In 2017 wordt de terugleverregeling van eigen opgewekte energie in Nederland herzien en de wijzigingen zullen per 2020 worden ingevoerd. Ik ga er van uit dat teruglevering aanmerkelijk ongunstiger gaat worden.

Ik heb zelf een niet bestuurbare (alleen aan uit) Keba P20 lader. Ik wil die ruim vóór 2020 hebben vervangen door een lader die proportioneel bestuurbaar is, zodat ik veel gunstiger met de energie kan omgaan. Het idee is om de lader te verkopen (bieders?) en te vervangen door een OpenEVSE systeem, en dat te voorzien van een interface zodat er bij voldoende PV overschot (zeg even bij meer dan 4 ampere, de lader wordt ingeschakeld op 8 ampere (het minimum voor de Zoe), en vervolgens alle overschot boven de 8 ampere de lader mee omhoog sturen.

E.e.a. vereist natuurlijk:
- specificatie van een interface (serieel? Ethernet? Protocol?); *)
- bouw van een OpenVSE lader, inclusief mogelijk een extra besturings-interface;
- inbouwen in de OpenEVSE-software;
- alternatieven ontwikkelen voor overschotmeting met bv een slimme meter als die er toch al is, anders een tussenmeter met bv MODBUS, of misschien via een currentcoil;
- software om dat samen te laten komen, bijvoorbeeld voor een arduino of raspberry;

*) Wellicht dat het met het OpenEVSE RAPI commando SC al werkt, ben ik niet zeker van.

De vraag is: wie zou zin, interesse, kennis en wat tijd en energie hebben om gezamenlijk aan te werken?
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 22
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Zoë en Zon

Bericht door zoe2goe »

Nog even wat nagedacht over wat technische aspecten (excuses als het wellicht wat diep gaat af en toe), die schiet ik hier even "met hagel" af.

- besturing lijkt inderdaad te kunnen met RAPI. Niks verder aan de software doen dan, maar moet misschien wel opnieuw geladen worden

- het is mij niet helemaal helder of de OpenEVSE boards komen met een Arduino compatibel bootloader. Als dat niet zo is, geeft dat niks, is alleen het laden van nieuwe software (bijvoorbeeld als standaard RAPI niet is meegelinkt) wat ingewikkelder, in de zin dat je er een programmer (stukje hardware) voor nodig hebt.

- De seriele interface die RAPI gebruikt is 0/5 volt en gaat rechtstreeks de controller in. Het lijkt me niet zo'n goed idee om dat met een kabeltje van zeg eens 10 meter naar de meterkast te leggen. Alternatieven: omzetten naar bv RS485, Wifi (ESP8226), Ethernet of USB. De netwerkvarianten hebben uiteraard een groter inherent hack-risico, maar daar staat tegenover dat het zo je huis-netwerkje in kan zonder moeilijke interfaces aan de andere kant. Het kost sowieso allemaal drie keer niks, maar is hoe dan ook een hardware-toevoeging.

- het lijkt me hartstikke slim als de oplader zich kan presenteren aan bijvoorbeeld Domoticz. Al was het maar als een "dimmer". Je kunt de volledige bediening (handmatig en automatisch via scripts) dan via die route doen. Maar..... is domoticz snel genoeg? De scripts worden eens per minuut uitgevoerd en dat lijkt mij te weinig. Events?

Ideeën en stellingen: graag en veel, drop ze hier.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Zoë en Zon

Bericht door fivari »

zoe2goe schreef: - het is mij niet helemaal helder of de OpenEVSE boards komen met een Arduino compatibel bootloader. Als dat niet zo is, geeft dat niks, is alleen het laden van nieuwe software (bijvoorbeeld als standaard RAPI niet is meegelinkt) wat ingewikkelder, in de zin dat je er een programmer (stukje hardware) voor nodig hebt.
Zelf gebruik ik de programmer uit de Open EVSE store: http://store.openevse.com/products/openevse-programmer.
In het begin heb ik even gesukkeld met de instellingen en de driver, maar ondertussen werkt het perfect.
De procedure staat ook degelijk uitgelegd op http://openevse.dozuki.com/Guide/How+to ... inAVR%29/7
Ik blijf dit topic volgen, interessant. In België is er nog lang geen discussie rond salderen, maar onz bevoegde minister heeft in Milaan slimme meters aan het werk gezien. Dat wordt dus gevaarlijk. Het is wel nuttig om te vermijden dat er wordt afgeschakeld ten gevolge van overbelasting.
Los daarvan, vraag ik me af hoe goed de Zoe met het tijdelijk stilleggen van het laden omgaat. Zelf heb ik de indruk dat wanneer het laden drie keer onderbroken wordt, er kunstgrepen nodig zijn om het laden terug op te starten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 22
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Zoë en Zon

Bericht door zoe2goe »

@Fivari: Bedankt voor de links. Ja, met zo'n programmer gaat het prima. Wat ik bedoel is dat met een Arduino bootloader software laden niet over zo'n SPI loader hoeft, maar direct over de seriele poort. Het is niet echt heel relevant, maar als je voor die externe aansturing toch al de seriele poort gebruikt, vang je hardwarematig meteen alles af. Overigens is net zo valide om te stellen: mooi niet, ik WIL niet eens dat er software geladen kan worden over de seriele poort.

Goed punt over die drie keer. Dat moeten we eens een keer gedegen testen. Ik kan mij voorstellen dat er verschillende scenario's zijn die verschillend uitpakken. Bijvoorbeeld: als de pilot 6A aangeeft, zal de Zoe niets laden en naar wat ik heb begrepen ook iets melden van "laden niet mogelijk". Maar als de pilot wegvalt "stopt" het laden gewoon dacht ik. Als dat ook tot een probleem leidt moeten we doorladen op 8A (in ieder geval na de derde opstart).

Nou, ik geloof dat ik maar eens een nieuwe lader moet gaan bouwen. Dit keer, i.t.t. de oma lader met veel ruimte om nog extra draden en interfaces te kunnen inbouwen!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 22
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Zoë en Zon

Bericht door zoe2goe »

Ik heb vanavond de P20 lader in korte tijd een keer of 6-8 uit en aangezet, of preciezer, gedisabled en ge-enabled, en dat vindt de auto prima. Zoals gezegd kan me wel voorstellen dat het misgaat als het opladen een aantal keren afslaat als de lader aangeeft minder dan 8 Ampere te willen leveren. Wellicht wil jij dat een keer testen @fivari? In dat geval moet een regelsysteem de mogelijkheid krijgen om, afhankelijk van het autotype, een minimum laadstroom te kunnen instellen om deze foutconditie te voorkomen.

En dat brengt me meteen op een volgende eis-wens: "Het systeem" moet dus weten welke auto aan de lader hangt, immers, het kan best zo zijn dat er twee EV's zijn (of gastgebbruik) op één lader. En dat kun je op een type 2 / mode 2 stekker niet detecteren. Toch maar een RFID op de box dan? Wie heeft een creatiever idee?
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 22
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Zoë en Zon

Bericht door zoe2goe »

Ik heb vandaag eens een poging gewaagd nog eens goed na te denken over hoe de lader daadwerkelijk aan te sluiten aan "het huisnetwerk" en zo met name de laadstroom te besturen. In mijn beleving vallen af:

1) USB RAPI (serieel-over-USB). Leuk om aan een PC te knopen, maar lange USB kabels is niks, en om dat weer aan een simpel centraal ding te knopen wordt ook nog eens hopeloos. Ik denk dat niemand naast eventueel Ethernet nog eens een USB infrastructuur wil gaan opbouwen.

2) RS485: prima voor de afstand, maar ook hier moet weer aan de "andere" kant iets gefabriekt worden. Alternatief is om MODBUS te gebruiken Het mooie daarvan is dat dat veel wordt gebruikt op de iets duurdere tussenmeters en je meerdere vliegen in een klap vangt. Maar dan heb je weer een extra microcontroller en interface nodig aan de arduino kant.


In de middencategorie staat:

3) Hardware ethernet met een telnet servertje in de lader wat weer direct met de lader RAPI praat. Ook daarvoor is een extra controller nodig. Wel robuust.


Op dit moment bovenaan staan:

4) Wifi (netjes beveiligd met WPA of zo) met een telnet servertje. Nog steeds een extra controller nodig, maar dat kan dan een ESP8226 zijn en dat zijn wel hele kleine, geinige dingen van 3 euro. Niets extra's nodig. Geen kabels trekken. Alle RAPI commando's beschikbaar en zelfs firmware laden is mogelijk via deze route. Nadeel is dat het configureren van de Wifi parameters min of meer hogere techniek is; PC en software bij nodig.

5) Emuleer een afstandbedienbare dimmer (denk KlikAanKlikUit of zo). Ook weer extra hardware nodig (een controller en een 433 MHz ontvanger), maar groot voordeel is dat het direct aanstuurbaar is vanuit een domotica systeem. Of een afstandsbediening op de keukentafel :-) Nadelen zijn dat het gemakkelijk hackbaar is (aan de andere kant, hoe erg is datt? Er is niet veel te winnen/verliezen), en dat je alleen de laadstroom kunt instellen en daarmee dus alle andere RAPI functies verliest.


Ik ben mij er van bewust dat ik op een gebruikersforum diep techniek zit te overwegen. Toch zou ik meningen erg op prijs stellen: het zou wel leuk zijn als het ook anders dan in mijn eigen woning ten minste zou kunnen werken. Ik neig zelf naar optie 4, omdat het me de meeste flexibliteit geeft, het gemakkelijkste bouwt en geen pepernoot kost. Maar 5 is ook heel aantrekkelijk.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015 23:01
Actief als: particulier

Re: Zoë en Zon

Bericht door RudyH »

Hallo Zoe2Goe,
Mooi dat je hier over na denkt.
Zelf ben ik ook bezig om dit te realiseren.

Mijn gedachte gaat uit van gebruik van een RaPi met domoticz.
Soort Optie 4. maar dan wel het liefst bekabeld gezien de betrouwbaarheid.

Gezien ik al gebruik maak van Domoticz om lampen etc. aan te sturen en de slimmemeter uit lees wil ik mijn OpenEVSE hier ook op gaan aansluiten d.m.v. events (via domoticz) die scripts (python) trickeren om OpenEVSE op de juiste AMP te laten laden.
In de logging van Domoticz zie ik dat er elke 10sec. data vanuit de slimmemeter wordt uigelezen.
Daarnaast ga ik er vanuit dat de aansluiting 3x 25 amp is en er max geladen gaat worden op 3x 20 amp.
Dit betekend dat je nog circa 5A (1150 watt) per fase 0ver hebt voor andere apparaten voordat de hoofdzekering van 25A uitschakelt. Als voorbeeld een droger zal tussen de 2000 watt en de 2400 watt zitten zeg 10A. Bij het aanzetten van een droger zal dus de ZOE minder snel moeten gaan laden.

De werking van een overbelasting beveiliging werkt dmv opwarming van BI metaal die de automaat uitschakelt (zie google)
Misschien dat er mensen zijn die dit beter kunnen uitleggen/onderbouwen.
Ik denk dat de automaat (overbelasting beveiliging) in de meterkast trager zal reageren dan de 10 sec. van domoticz wat ons de tijd geeft om OpenEVSE het seintje te geven om langzamer te gaan laden. Ik moet even kijken hoe snel de slimmemeter de data door geeft. Als dit sneller dan de 10 sec. kan dan wellicht een eigen scriptje bouwen en Domoticz enkel als logging gebruiken.
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 22
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Zoë en Zon

Bericht door zoe2goe »

@Rudy:

10 seconden is absoluut te lang om je hoofdzekering te sparen. En als die gaat is het wel echt vervelend. Heb je echt 60 ampere laden nodig? Met 3 x 16 heb je wat meer "slack". Of je moet iets anders verzinnen, zoals een drie stroomspoelen in je hoofdleiding zodat je onmiddellijk kunt terugschakelen.

Pedante nitpicking: De slimme meter wordt niet uitgevraagd. Als je daar het goede kabeltje insteekt, blaat het ding elke 10 seconden alle gegevens. Je kunt niets aan het ding "vragen".

Voor Domoticz zul je, als je het bekabeld wilt doen, toch een klein RAPI scriptje moeten schrijven. Is niet heel ingewikkeld, want het is gewoon een commandregel. Maar je moet toch nog even nadenken over hoe dat dan bekabelen. Serieel-TTL (ugh)? RS485? Ethernet? Vandaar mijn idee om met KlikAanKlikUit te werken, dan heb je aan je Domoticz kant niets te doen voor wat betreft de hardware.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Smartrix-Zoe
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 sep 2013 09:50
Actief als: particulier
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Zoë en Zon

Bericht door Smartrix-Zoe »

Er is een Lolo laadpunt van 22kw te koop bij the new motion die ook gekoppeld is aan de slimme meter. Die moet toch ook heel snel schakelen om overbelasting te voorkomen?!
Zij schrijven op hun site dat de lolo samen met de meter in de gaten houden dat er geen overbelasting ontstaat. Dit werkt ook met je zonnepanelen. Als er veel zon is zal de lolo zoveel mogelijk naar je auto sturen totdat je bijvoorbeeld de oven aan zet of waterkoker.
Naast de Zoe als 2e auto een Model X

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 22
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Zoë en Zon

Bericht door zoe2goe »

@Smartrix-Zoe: Correct. Maar die wordt meen ik standaard op 3x16 (11kW) ingesteld als je een 3x25 aansluiting hebt. Dan heb je 9 ampere speling. In een fatsoenlijke huisinstallatie zijn de grootvrebuikers ook nog een beetje gespreid over de fases. Je moet het dan wel heel erg bont maken wil de hoofdzekering er uit vliegen.

@RudyH: Bij mijn beste weten zijn de hoofdzekeringen niet zelf-resettend en nog altijd van het type smelt. Dus stuk is echt stuk en moet de netwerkbeheerder iemand langssturen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in