Aanschaf Zoe op een rij

Gebruikersavatar

Topic author
rgr
lid
lid
Posts in topic: 29
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 mar 2014 14:40
Actief als: particulier

Aanschaf Zoe op een rij

Bericht door rgr »

Zoals al eerder gemeld stappen we wellicht over op een elektrische auto en zeer waarschijnlijk een Zoe.

Nieuw zit er voor ons niet in, dat is gewoonweg te duur. Ik probeer alles op een rij te zetten nu en dump de lijst maar hier. Ik hoor graag of ik goed zit.

1: Aanschaf Zoe ?
2: Aanschaf laadpunt thuis 11Kw?
3: accuhuur 79,- (kom er er mee uit?)
4: accu verzekering 9,-
5: mobiel abonnement voor R-Link? (geen idee hoe dit werkt en wat er nodig is)
5: Laadpas abo 2,50-
6: 0,25/kWh (gemiddeld)
7: Verzekering 35,- (all risk)
8: Wegenbelasting 0,- voorlopig

Per week leg ik 300Km af. Dat betekent dus dat ik 2,5x moet laden per week.
Dat is ongeveer 50,-/maand aan kWh.

Dat brengt het totaal bedrag op ongeveer 180,-/mnd (ik rond steeds af naar boven).

Mijn benzine slurpert doet

1: wegenbel. 48,-/mnd
2: verz. 68,-/mnd
3: benzine kosten /maand 125,-
Dat brengt het totaal bedrag op ongeveer 241,-/mnd (ik rond steeds af naar boven).

Er ligt hier geen heel nauwkeurige berekening aan ten grondslag overigens.

Waar het mij om gaat is dat ik totaal geen idee/gevoel heb bij het aanschaffen van een elektrische auto, ik wil alleen geen verrassingen achteraf.

Hoor graag wijzigingen of aanvullingen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Aanschaf Zoe op een rij

Bericht door HarmOtten »

@rgr,
1. Ik vond een 2e handse voor 18.000 op http://www.autotrader.nl/auto/renault-z ... -occasions
2. Een laadpunt thuis van 11kW kost rond de 1200 euro. Beetje afhankelijk welk merk en uitvoering. Voor 11kW heb je 3 fasen nodig. Wellicht dat hiervoor je meterkast nog aangepast moet worden.
3. Maandelijkse kosten voor je accuhuur is afhankelijk van je km/jaar. Voor jou 15.000 km komt neer bij een 3 jarig contract op €86,- per maand. Zie blz.4: http://web.renault.nl/downloads/prijsli ... mpleet.pdf
4. Accuverzekering is bij mij automatisch meegenomen in de autoverzekering van Centraal beheer. Wordt dan dus niet apart in rekening gebracht.
5. Laadpassen zijn nu vaak nog gratis, maar dat gaat binnenkort misschien veranderen. Kijk hiervoor op: http://zerijden.nl/laden/laadpassen
Ik heb een gratis pas van Essent, TheNewMotion, en Greenflux
6. zie 5.
7. Verzekering is o.a. afhankelijk van je schadevrije jaren.
8. Wegenbelasting is inderdaad voorlopig €0,-
Voor een beter vergelijk zou je ook de afschrijving mee moeten nemen.

Succes met puzzelen!
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Aanschaf Zoe op een rij

Bericht door Ad van der Meer »

Als je heel avontuurlijk bent, koop je er ééntje in Frankrijk vanaf €12500,=

Het behoeft dan wel wat administratieve rompslomp van invoeren en overzetten van de accuhuur naar Nederland.

http://www.autoscout24.fr/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
rgr
lid
lid
Posts in topic: 29
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 mar 2014 14:40
Actief als: particulier

Re: Aanschaf Zoe op een rij

Bericht door rgr »

Daar koop je er in NL 2 voor...

Het is me net wat te ver weg...

@harmotten, hoe zit het met R-link? Ik zie net dat ik punt 5 2x genoemd heb.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Aanschaf Zoe op een rij

Bericht door E-mission »

Als je nu een nieuwe Zoe koopt is de wallbox gratis (tot eind augustus), scheelt dus weer 1200 euro. Laadpassen zijn inderdaad meestal gratis, heb er eentje van Essent en Greenflux. R-Link betaal je niet voor. Je zal waarschijnlijk ook nog wel besparen op onderhoud, ca. 85 euro per jaar geloof ik (moet die van mij binnenkort doen). Als je zonnepanelen hebt (of toch al ging aanschaffen) bespaar je natuurlijk daar ook weer een paar honderd euro op (je haalt ze er sowieso sneller uit). En ik verwacht ook niet dat benzine goedkoper gaat worden de komende jaren, die zal sowieso nooit meer goedkoper worden. Is het niet de olie dan is het wel de accijns. Niet dat ik de Leaf beter vind, maar als je een goedkope tweedehands kan vinden scheelt dat wel weer op huurkosten. Wat dan weer het effect op afschrijving heeft moet nog blijken, maar met de Zoe heb je natuurlijk geen afschrijving voor de batterij (zit al in de huur). Overigens kan je met de besparing natuurlijk ook initieel een stuk lenen om toch een nieuwe aan te schaffen, zodat je de gratis wallbox kan meepikken en daarmee meteen de rente voor de lening er meer dan uithaalt.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Aanschaf Zoe op een rij

Bericht door HarmOtten »

Zover ik weet kan de gratis wallbox maar met 1 fase 16A (3,7 kW) laden. Hiermee is de ZOE dan binnen 6 uur vol.
3 fasen 16A (11kW) gaat binnen 2uur.
Ik zag trouwens dat de Wallb-e eco in de 11kW versie al voor €630 (incl. btw) te koop is. Zie: http://www.muurlader.nl/Laadstations/wa ... e-com-eco/ (Daar komen nog wel administratie, verzend en eventueel installatiekosten bij)

De mobiele verbinding voor R-Link is inbegrepen bij de batterijhuur, dus daar betaal je inderdaad niks extra's voor.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
rgr
lid
lid
Posts in topic: 29
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 mar 2014 14:40
Actief als: particulier

Re: Aanschaf Zoe op een rij

Bericht door rgr »

@E-Mission

We zullen wel moeten bijlenen, maar dat heb ik voor onze huidige auto nu ook. Ik denk dat we dit weekend maar eens een stap richting Renault Kerres doen, kijken wat ze voor ons kunnen betekenen.

@Harmotten, zit er veel kwaliteitsverschil in deze laders?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Aanschaf Zoe op een rij

Bericht door zoe2goe »

@rgr: Laders: als je 300 km in de week rijdt ben je een dief van je portemonnee als je ook maar een cent extra gaat uitgeven aan een drie-fase 11 kW lader, die overigens intern vrijwel niet verschilt van een een-fase lader. Je hebt aan 16A eenfase meer dan genoeg. De goedkoopste optie is een CEE stopcontact in combinatie met een in-kabel lader. Zie deze draad, de posts van @volkertb. laadsnoer-voor-gewoon-stopcontact-nu-st ... 17251.html Ik rij zelf ongeveer evenveel, en heb mijn systeem zo gebouwd dat laden pas om 11 uur 's-avonds begint. Altijd nokvol in de ochtend,

Ik ben zelf niet helemaal kapot van CEE omdat dat deel onbeveiligd is, maar zeker als je dat deel binnenshuis kunt zetten ben je totaal koopman.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
rgr
lid
lid
Posts in topic: 29
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 mar 2014 14:40
Actief als: particulier

Re: Aanschaf Zoe op een rij

Bericht door rgr »

Zijn er mensen die van de zelfde mening gedaan zijn als Zoe2goe?

Volgens mij scheelt het in aanschaf toch niet heel veel? Ik ga er even vanuit dat ik geen nieuwe Zoe koop en dat ik dus eventuele laders zelf moet kopen.

Edit: Het kan ook zijn dat ik helemaal verkeerd denk mbt het laden van de Zoe, ik vergelijk het namelijk met een Leaf.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Aanschaf Zoe op een rij

Bericht door zoe2goe »

Je hebt gelijk dat de prijs voor een wall-lader niet veel uitmaakt. Ik had de indruk dat je stevig aan het budgetteren was en dan is zo'n snoer lader erg goedkoop. Als je drie fasen in huis hebt en je sowieso een wallbox wilt, maakt het inderdaad ook niet zo veel uit. Ik heb een Keba P20. De goedkoopste die ik gezien hebt (zegt niks) is deze http://www.groepenkastbestellen.nl/LS24 ... bel-type-2 Let wel op dat je dan later geen besturing meer kan toevoegen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Aanschaf Zoe op een rij

Bericht door fivari »

Beste RGR, bekijk ook even deze draad: mobiele-3-fasen-oplader. Ik kocht een nieuwe Zoe en wilde absoluut een gecertificeerd laadstation. Dat was trouwens een voorwaarde. Maar achteraf bekeken, had ik met mijn zelfgemaakt laadstation een veel goedkopere en vooral een meer veelzijdige oplossing kunnen maken. Nu heb ik de twee: een vast KebaP20 laadstation voor thuis (kostprijs na zelfinstallatie: 1250€) en de multifunctionele draagbare fivari-charger voor onderweg en thuis (kostprijs onderdelen < 500€).
Altijd bereid tot bijkomende uitleg.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 5
Berichten: 278
Lid geworden op: 02 jun 2014 22:08
Actief als: particulier

Re: Aanschaf Zoe op een rij

Bericht door Casss »

Zo zie ik op http://www.autoscout24.fr ook een ZOE Intens voor 15.990 euro , met slechts 500 km van 05/2014
Waar? Nieppe , net over de Belgische grens. Volgens Google maps 262 km , 2,5 uur rijden van omgeving Rotterdam.....
Iemand zich verdiept wat daar nog aan kosten bij gaat komen ?


Re: Aanschaf Zoe op een rij
Berichtdoor Ad van der Meer » 03 Jun 2014 16:42

Als je heel avontuurlijk bent, koop je er ééntje in Frankrijk vanaf €12500,=

Het behoeft dan wel wat administratieve rompslomp van invoeren en overzetten van de accuhuur naar Nederland.

http://www.autoscout24.fr/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
rgr
lid
lid
Posts in topic: 29
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 mar 2014 14:40
Actief als: particulier

Re: Aanschaf Zoe op een rij

Bericht door rgr »

Voor mij is dat vlakbij. Ik heb al eerder een auto geïmporteerd, maar die was al van mij.

Geen BPM, wellicht iets met de BTW denk ik en eventueel de importkosten bij de RDW. Het is wel het overwegen waard, maar ik heb nog een auto waar ik eerst vanaf moet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanschaf Zoe op een rij

Bericht door avdvee »

k zag trouwens dat de Wallb-e eco in de 11kW versie al voor €630 (incl. btw) te koop is. Zie: http://www.muurlader.nl/Laadstations/wa ... e-com-eco/ (Daar komen nog wel administratie, verzend en eventueel installatiekosten bij)
Ja daar komt dan nog wel een aardlekschakelaar/ filter a minimaal 500 euro bij :-( "Aardlekschakelaar dient apart geinstalleerd te worden in meterkast" wil je het veilig doen.
als je 300 km in de week rijdt ben je een dief van je portemonnee als je ook maar een cent extra gaat uitgeven aan een drie-fase 11 kW lader
Was ook mijn eerste gedachte MAAR dit is afhankelijk van daadwerkelijk gebruik. Als je alleen woon-werk rijdt en 's nachts kunt laden (in mijn geval minimaal 80% van alle gevallen afdoende) is het prima. Mocht je echter ook af-en-toe (of meer) tussentijds willen rijden dan kan het handig zijn in een uurtje de accu vol te krijgen (vanaf ca. 50%). Momenteel gebruik ik dat best vaak.

In mijn geval is het nog verdedigbaar vind ik maar voor de meeste mensen niet.
Volgens mij scheelt het in aanschaf toch niet heel veel?
Dat hangt af van de situatie. Hoe zwaar wordt wordt jouw elektrische installatie nu gebruikt? Is jouw aansluiting al 3x25Amp of moet je dat aanvragen? Voor 3-fase heb je aardlekschakelaar B nodig die echt duur is; bij een enkelfasige lader kan dit gewoon een (goedkoop) type A zijn.

Staar je NIET blind op de aanschaf; installatie en randzaken maken het verschil in prijs! Informeer bij je stroomleverancier. En kies vooral een installateur met ervaring en/of ZE certificatie. Bespaart je mogelijk veel gedoe.

Oh ja; realiseer je ook dat als je een (oudere) Zoe importeert er wellicht nog allerlei modificaties aan moeten plaatsvinden. In mijn geval, een Zoe van ca. een jaar geleden geproduceerd maar op 10 oktober afgeleverd, had nogal wat kuren met software en hardware (BCB vervangen/ TCU vervangen/ motor vervangen). Gelukkig had ik een bijzonder prettige dealer die me (gratis) vervangend vervoer ga en zijn best deed maar ik heb uiteindelijk toch zeker 2 weken mijn auto moeten missen. Dan moet je een auto huren bijvoorbeeld. Ik zou als dealer minder hard mijn best doen voor een klant die over de grens goedkoop een auto haalt wetende dat een dealer op een Zoe sowieso verlies maakt (amper marge/ veel gedoe). Sowieso zijn veel Renault dealers NIET ZE gecertificeerd .... ook een weetje.

Met de kennis die ik nu heb zou ik geen Zoe 2e hands halen TENZIJ bij een goedwillende ZE gecertificeerde dealer. Daarvoor zijn er nog iets te veel haakjes en oogjes.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanschaf Zoe op een rij

Bericht door avdvee »

5. Laadpassen zijn nu vaak nog gratis, maar dat gaat binnenkort misschien veranderen. Kijk hiervoor op: http://zerijden.nl/laden/laadpassen
Ik heb een gratis pas van Essent, TheNewMotion, en Greenflux
6. zie 5.
Let wel; voor dergelijke 'gratis' passen betaal je wel meer per kW; ik meen dat Essent rond de 35 cent rekent per kilowatt uur. Viel me eigenlijk beetje tegen. In sommige garages of Fastned is dat zelfs duurder. Zelfladen (excl. kosten installatie) is veel goedkoper; ik betaal 0,21 per kW excl. BTW meen ik (duur abonnement 2 jaar vast).
7. Verzekering is o.a. afhankelijk van je schadevrije jaren.
8. Wegenbelasting is inderdaad voorlopig €0,-
Voor een beter vergelijk zou je ook de afschrijving mee moeten nemen.
Hmmmm, ik mis onderhoud (weliswaar veel goedkoper dan een benzineslurper), banden/ winterbanden (let wel; de eco-banden schijnen in de winter veel minder grip te hebben dus winterbanden zijn echt geen luxe) en wellicht wat (nood)kabels? Ik heb denk ik alleen al 1000 euro aan kabels neergelegd dit jaar; niet noodzakelijk. Wel erg prettig.

Hou er overigens rekening mee dat bij sommige buitenlandse Zoe's er een kabel zit die niet compatible is met onze Mennekes aansluitingen ...
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
rgr
lid
lid
Posts in topic: 29
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 mar 2014 14:40
Actief als: particulier

Re: Aanschaf Zoe op een rij

Bericht door rgr »

Ik heb een enkelfasige aansluiting thuis. Dus 3 fasen moet worden aangelegd. Ik schat dit op 1500,- incl. 11Kw lader (ik wil deze uiteindelijk wel, het geeft me een prettig gevoel dat ik kan thuis laden en dat is waar ik voornamelijk ben.

Importeren zie ik niet als een drempel, het is meer hoe de lokale dealer er mee omgaat. Zou deze ook kunnen importen, of mag dat niet van Renault NL?

Ik begrijp dat ik meerdere laadpassen nodig ga hebben? Ik zie dat meer mensen dat hebben hier, is dat ivm niet werkende laadpalen?

Mbt het onderhoud verwacht ik voor de Zoe ongeveer 100,- en voor een benzine variant 350 tot 450 euro ( ben ik nu ook kwijt)
Winterbanden etc, horen bij iedere auto, dus dat tel ik niet mee, die heb ik ook voor mijn Honda.

1 kabel is toch wel voldoende? Er van uitgaande dat er 1 aan de thuis lader zit.

iedereen bedankt voor de tips overigens.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanschaf Zoe op een rij

Bericht door avdvee »

Per week leg ik 300Km af. Dat betekent dus dat ik 2,5x moet laden per week.
Dat is ongeveer 50,-/maand aan kWh
300 x 4 = 1200 kilometer per maand ongeveer. Je rekent 50 euro aan stroom op basis 25 cent; dus 4 kW voor een euro x 50 = 200 kW. 200kW / 1200 = ca. 0,166 kW per km. Dat is afhankelijk van de variabelen:
- type weg (boven de 90km/u neemt verbruik enorm toe)
- rijstijl (je moet echt heel rustig/ zuinig rijden wil je dit halen)
- type banden (maakt echt uit)
- weer (tegenwind LOL)
- luxe (ecostand is zuinig maar in de winter best kouddddddd; moet je jas/ trui aan doen LOL)

Zie ook http://www.verbruiken.nl/elektrische-autos/renault-zoe
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
rgr
lid
lid
Posts in topic: 29
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 mar 2014 14:40
Actief als: particulier

Re: Aanschaf Zoe op een rij

Bericht door rgr »

Waar het mij om gaat is dat het niet ineens veel duurder is dan benzine rijden. We doen het ook voor het mileu en de Zoe is binnen handbereik. Ik dacht dat 0,166Kw per km wel een redelijk gemiddelde is? We wonen niet aan de kust, dus relatief weinig wind :-) en in de winter heb ik toch wel al een trui aan :-)

100Km in de winter moet toch gewoon lukken lijkt me, zeker als de auto is voorverwarmd voordat ik vertrek. En ik reken op " global warming" hahaha.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanschaf Zoe op een rij

Bericht door avdvee »

Ik heb een enkelfasige aansluiting thuis. Dus 3 fasen moet worden aangelegd. Ik schat dit op 1500,- incl. 11Kw lader (ik wil deze uiteindelijk wel, het geeft me een prettig gevoel dat ik kan thuis laden en dat is waar ik voornamelijk ben.
1500 euro inclusief aanpassing elektrische installatie, gecertificeerde lader en aardlek type B? Ik zou nog eens moeten kijken maar ik was mede door achterstallig onderhoud aan mijn installatie minstens 2500 euro kwijt. De aardlekschakelaar kostte al 600 euro .........
Importeren zie ik niet als een drempel, het is meer hoe de lokale dealer er mee omgaat. Zou deze ook kunnen importen, of mag dat niet van Renault NL?
Volgens mij mag het wel (EU) richtlijn ik vraag me af of je het moet willen met een Zoe. Zoals gezegd is het een enorm leuke auto maar wel een eerste versie van Renault. Ik ben bepaald niet onder de indruk van de software (Franse variant Android) en bepaalde kinderziekten. Dat gecombineerd met zaken als accuhuur/ service zou mij doen twijfelen. Ik vraag me af of er Renault dealers met ZE certificaat zijn die willen importeren. Weet het echt niet.

Ik ben qua auto's geen avonturier; met een gezin en uurtje-faktuurtje inkomen kost iedere verstoring of gedoe geld. Daarom zou importeren van een Zoe voor mij geen optie zijn. Een gewone auto wel overigens.
Ik begrijp dat ik meerdere laadpassen nodig ga hebben? Ik zie dat meer mensen dat hebben hier, is dat ivm niet werkende laadpalen?
In principe niet hoor; al die laadpassen zijn compatible. Maar het kan zijn dat een provider 'plat' ligt of een pas niet werkt. Dan heb je met een lege accu bij een aanbieder wel een probleem. Dan is het handig een 'uitwijk' te hebben. Zeker met een gratis variant (geen abonnement dus hogere kW prijs) prima noodoplossing. Ik heb het nog nooit nodig gehad overigens.
1 kabel is toch wel voldoende? Er van uitgaande dat er 1 aan de thuis lader zit.
1 kabel kan prima voldoende zijn; ik heb er ook 1 aan mijn thuislader vastzitten (minder gedoe) MAAR ik heb naast mijn 6 meter lange blauwe Renault kabel ook een kleintje gehaald van 2 meter. Dat is veel minder lang/ sjouwen en minder kans op viezigheid op mijn zakelijke kleding :-) Daarnaast heb ik zeer recentelijk de 230V noodkabel gehaald; ik heb de laatste tijd regelmatig niet de mogelijkheid thuis op te laden maar ook geen lader in de buurt. Niet vereist maar zijn (dure) keuzes.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanschaf Zoe op een rij

Bericht door avdvee »

Waar het mij om gaat is dat het niet ineens veel duurder is dan benzine rijden. We doen het ook voor het mileu en de Zoe is binnen handbereik. Ik dacht dat 0,166Kw per km wel een redelijk gemiddelde is? We wonen niet aan de kust, dus relatief weinig wind :-) en in de winter heb ik toch wel al een trui aan :-)
Ach het is maar wat je vergelijkt; de Zoe is de opvolger van onze Volvo V70 T-5 met een verbruik van ca. 1 op 6 a 7 benzine in de stad. Dan is de Zoe inderdaad veel zuiniger. Zet je hem af tegen een superzuinige diesel auto die 1 op 25 loopt heb je al een minder groot verschil.

Ik haal ca. 0,2 kW per kilometer gemiddeld en dat is meestal zonder ECO, zeg 40% snelweg en gewoon optrekken. Mijn Renault zuinigheid score (anticiperen en snelheid) zijn meestal bar slecht.

Kortom je berekening kan wel maar dan moet je wel 365 dagen per jaar zuinig rijden. Ons gezin lukt dat niet.
100Km in de winter moet toch gewoon lukken lijkt me, zeker als de auto is voorverwarmd voordat ik vertrek. En ik reken op " global warming" hahaha.
Ja maar dat heeft niets te maken met je gemiddelde verbruik. Of liever dat kost je net zo goed eurootjes op de thuislader. Ik haal 's winters overigens ook wel 100 qua afstand overigens; tenzij het -10 vriest denk ik.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Aanschaf Zoe op een rij

Bericht door E-mission »

100 is zeer makkelijk in de winter. Ik heb ook wel 150 km gehaald met koud weer door binnendoor te rijden. In tegenstelling tot een ICE wordt met een EV zuinig en vooral rustig rijden heel erg beloond, maar snel rijden wordt daarentegen weer heel erg bestraft. Rij je constant 30 km/u, dan kan je theoretisch 2000 km ver komen. Rij je 140 km/u, dan is ie na 50 km leeg.

De wallbox geeft mij een betrouwbare 1 fase charge, ongeveer 8 uur vanaf leeg. In de buurt een 22 kW paal (1 uur vanaf leeg) en 11 kW paal (2 uur), een Leaf 1st gen doet daar nog steeds 6 uur over. Heb een Elpa lader voor normale stopcontacten. Gebruik hem weinig, werkt niet altijd even goed op alle stopcontacten. Bij m'n ouders wel makkelijk, maar doet er dan wel 18 uur over vanaf leeg op 10 amp.

Ik gebruik eigenlijk alleen maar de Essent laadpas op palen. Werkt altijd. De andere gratis greenflux pas nooit nodig gehad. Moet weer eens kijken wat dat kost, want was dacht ik maar 28 ct per kW.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 5
Berichten: 278
Lid geworden op: 02 jun 2014 22:08
Actief als: particulier

Re: Aanschaf Zoe op een rij

Bericht door Casss »

Op deze website http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... src=st%7Cs een Renault Zoe intens voor een leuke prijs 16.500. Kent iemand deze dealer? :think:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Aanschaf Zoe op een rij

Bericht door PieterZoe »

Ik ken de dealer niet. De prijs is opvallend laag. Van 23000 naar 16.500 is een wezenlijke korting voor een elektrische auto met nog geen 5k op de teller en met een batterij die gehuurd wordt. De auto is van feb 2013. Dat is zo'n beetje de eerste die in NL rondreed. IK zou wel benieuwd zijn naar de argumentatie van de dealer. Geen schade?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MarcoZE
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 214
Lid geworden op: 05 jun 2013 14:14
Actief als: particulier
Locatie: Kesteren

Re: Aanschaf Zoe op een rij

Bericht door MarcoZE »

Dit is waarschijnlijk een Franse auto. In NL is de eerste auto op 20 mei geleverd, in de Elzas was er sprake van een enorme ssubsidie waardoor de auto daar voor netto 9.000 euro gekocht kon worden.
Marco van Dijke Renault ZOE Intens Blanc Nacré Mei 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Aanschaf Zoe op een rij

Bericht door fivari »

Ik kocht mijn wagen ook bij zo'n invoerder uit Frankrijk: evercar. Daar worden trouwens nog steeds Zoe's aangeboden, dus illegaal zal het wel niet zijn. De auto moet vervolgens als tweedehands worden ingeschreven, maar vermits in België geen enkele subsidie voor nieuwe elektrische wagens overblijft, maakt dat niet veel uit. Het moet inderdaad te maken hebben met subsidies in Frankrijk die toelaten om de wagen dan met een reductie van 5.000€ verder te verkopen. Ik zie het als een vorm van staatssteun voor het Franse merk Renault.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
rgr
lid
lid
Posts in topic: 29
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 mar 2014 14:40
Actief als: particulier

Re: Aanschaf Zoe op een rij

Bericht door rgr »

We hebben vandaag, ja vandaag pas, onze financiën gecontroleerd ivm het aanschaffen van een nieuwe auto. Werden we even met een harde realiteit geconfronteerd. Hoewel we het deels wel al wisten blijkt een nieuwe Zoe er voor ons naar alle waarschijnlijkheid niet in te zitten. 25.000 + de laadpaal incl de inruil van onze oude auto is gewoon teveel van het goede.

Balen...

2e hands kan echter wel nog, dus nu zoeken we dat uit.
Inmiddels contact gehad met enkele dealers, waaronder Bochane en Janssen. Daar starten we nu gesprekken mee om te kijken wat kan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 5
Berichten: 278
Lid geworden op: 02 jun 2014 22:08
Actief als: particulier

Re: Aanschaf Zoe op een rij

Bericht door Casss »

RgR misschien deze iets voor jou http://occasions.autoscout24.be/?atype= ... ask-Button voor 13.990 :roll: euro . Het zelfde bedrijf als waar Fivari de auto gekocht heeft, volgens mij.... (ik zoek geen wit)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

ieism
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 jun 2014 10:39
Actief als: particulier

Re: Aanschaf Zoe op een rij

Bericht door ieism »

RGR: Kijk even met diverse apps of er laadpalen bij jou in de buurt zijn, en hoe vaak ze vrij zijn.Het kan best zijn dat je helemaal geen laadpaal nodig hebt thuis. Al gekeken of de gemeente een laadpaal kan plaatsen of er subsidie op geeft? Als je zo weinig kilometers maakt kan je met een goedkopere laadoplossing ook wel af denk ik, beetje zonde van het geld om een duur laadpunt aan te leggen dat je misschien niet nodig hebt.

Ik heb een 22kw laadpunt besteld op mijn werk, ook omdat het voor klanten leuk is als ze hun EV kunnen laden bij mij. Maar met 200km per week en 4 laadpalen bij mij in de buurt heb ik het eerlijk gezegd helemaal niet nodig. Ik zou nu prima zonder kunnen. Als je eenmaal weet waar alle palen staan komt er vanzelf een soort routine (opladen bij de supermarkt bijvoorbeeld).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Aanschaf Zoe op een rij

Bericht door fivari »

Casss schreef:RgR misschien deze iets voor jou http://occasions.autoscout24.be/?atype= ... ask-Button voor 13.990 :roll: euro . Het zelfde bedrijf als waar Fivari de auto gekocht heeft, volgens mij.... (ik zoek geen wit)
Dat is inderdaad hetzelfde bedrijf. Bedenk dat je er voor 2500€ meer een nieuwe Life zonder opties kan kopen. Ik heb geen idee of import in Nederland ook door hen wordt aangeboden.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
rgr
lid
lid
Posts in topic: 29
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 mar 2014 14:40
Actief als: particulier

Re: Aanschaf Zoe op een rij

Bericht door rgr »

Er staan laadpalen bij mijn werk in de buurt, 2 a 300 meter lopen. Geen probleem. Supermarkt heeft er ook 1, ik kan het vermogen van de paal niet achterhalen.

Importeren durf ik met deze wagen niet aan. Of mijn gemeente subsidies heeft weet ik niet, moet ik eens navragen, goede tip.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
rgr
lid
lid
Posts in topic: 29
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 mar 2014 14:40
Actief als: particulier

Re: Aanschaf Zoe op een rij

Bericht door rgr »

Nog slechter nieuws... 2e hands lijkt met de huidige (inruil) prijzen ook niet haalbaar...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RogerS
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 101
Lid geworden op: 03 aug 2013 07:15
Actief als: particulier

Re: Aanschaf Zoe op een rij

Bericht door RogerS »

Dat is jammer. Dan maar eerst eens goed gaan sparen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Aanschaf Zoe op een rij

Bericht door E-mission »

Zoals gezegd, ik haalde de rente van een lening van 10K er uit met de besparing op gebruikskosten op een nieuwe Zoe. Alleen moet je de extra lasten van afbetaling aan kunnen.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
rgr
lid
lid
Posts in topic: 29
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 mar 2014 14:40
Actief als: particulier

Re: Aanschaf Zoe op een rij

Bericht door rgr »

Het gaat op en neer zo.

Ik heb in 2 dagen meer aan onze huidige auto "verdient" dan dat ik in 1 maand doe.

Dealer 1 inruil 7800 op een nieuwe wagen a 25000
Dealer 2 inruil 9000 op een nieuwe wagen a 25000
Dealer 3 inruil 11000 op een gebruikte Zoe van 18500. Het betreft hier een witte met licht grijze bekleding en 17 velgen.

Die laatste optie pas uiteraard wel "zo goed als" in ons budget, maar wat een verschillen!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Aanschaf Zoe op een rij

Bericht door PieterZoe »

Die laatste deal klinkt niet slecht. En het is een Zen uitvoering dus met key-less en andere extra opties. Die 17inch wielen geven 'm net wat meer cachet

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
  • Tips aanschaf Kadjar
    door Eteraverst » » in Kadjar
    3 Reacties
    184 Weergaves
    Laatste bericht door Eteraverst
  • Twijfel aanschaf Austral
    door Dekwoje » » in Austral
    6 Reacties
    1000 Weergaves
    Laatste bericht door SpaceXp626
  • Aanschaf Renault grand Scenic
    door Bert R » » in Algemeen Scenic
    3 Reacties
    486 Weergaves
    Laatste bericht door De Verschrikkelijke
  • Aanschaf Grand scenic 140 tce 2018
    door Intens140 » » in Algemeen Scenic
    17 Reacties
    1323 Weergaves
    Laatste bericht door Intens140