Vreemd geluid bij 2300/3000 toeren ??

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Plaats reactie

Topic author
Acardipane2017
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 15 nov 2015 15:03
Actief als: particulier

Vreemd geluid bij 2300/3000 toeren ??

Bericht door Acardipane2017 »

Model/uitvoering : _ scenic 2.016v
Bouwjaar : _2004
Brandstof : _benzine
Dit bericht is al eens geplaatst maar ik heb precies het zelfde probleem ---->>
Megane II scenic 2.0l 16V 2004 de luxe privilege

Goeden avond allemaal, Ik heb na het wisselen van de winterbanden gestuit op een bijgeluid uit de motor ruimte. de kans bestaat heel goed dat het geluid al eerder aanwezig was maar dat ik het door de stille winterbanden het nu sneller waarneem.
Het gaat om het volgende.

Ik hoor een rauw motor geluid tussen de 2000 en 3000 toeren. een stationair draaiende motor draait keurig stil . zodra ik langzaam accelereer dan hoor ik vanaf een 2200 toeren een "aanlopend" geluid van een draaiend onderdeel. dit komt omdat er een cyclus zit in het geluid .. vanaf 2200 toeren is het goed te horen het klint als whoow ,whoow, whoow,. bij 2700 toeren komt het geluid weer terug in de zelfde toon maar nu natuurlijk iets sneller.
Dit geluid heeft als bij effect dat zodra ik het gas los laat om te schakelen naar ene hogere versnelling , een diepe whoooh klink .. de afval naar een lager toerental.. Dit geluid hoor ik ook als ik in zijn vrij de motor naar 3000 toeren laat klimmen en dan weer loslaat .. ook dan zucht de motor diep.
Als ik een tijdje rij en de auto laat uitrijden in zn vrij of met ingedrukte koppeling is de motor en auto muis stil. nergens geluid,.

vanavond deed ik de test .. 2200 toeren in zn 2 .. daar was het whoow whoow whoow geluid .. en toen 2200 toeren in zn 3 nu het zelfde whooh whooh geluid maar nu sneller achter elkaar ..

ik doe vrijblijvend wat conclusie trekken :

1) wielen of wiel lagers. kan niet. in zn vrij rolt hij prima en geen geluid.
2) aandrijfriem / rollers / dynamo .. lijkt me niet omdat dan het geluid in cycles het zelfde moet zijn in zn 2 en zn 3 .

ik zou gokken op een andrijf as omdat deze onder lading van de motor wel rauw klinkt maar zonder lading stil is en bovendien onder lading van de motor een hogere cuclus draait .

en dan heb ik nog het idee dat het wellicht iets met het uitlaat systeem kan zijn omdat ie dat whooh geluid ook wel eens daarvandaan kan komen. schuurtje in het spruitstuk ? maar war komt dan dat soort aanloop geluid vandaan ?

ik heb het idee dat het de laastse 2 weken wat luider is geworden. daarnaast lijkt het wellicht harder omdat ik nu mijn volle muziek nu niet draai en aandachtig luister naar wat ik hoor uit de motor ruimte. Ik heb een renault monteur een rondje laten rijden en die kon het wel warnemen maar wist niet wat het was ..nu is het geluid weer luider , wellicht dat ik nog eens langs moet.

Ik hoop dat jullie ideeen hebben !

Jeroentune had het probleem en was ermee bezig maar kan geen contact met dit forum lid krijgen ik zou heel graag willen weten wat zijn oplossing voor het probleem is of dat iemand een idee heeft ? Ik denk zelf aan een defecte motorsteun of aandrijfas (lange kant )

Hopelijk kan iemand me verder helpen, bij de Renault garage wisten ze het niet en wilde ze eerst ook 1 en ander gaan vervangen maar dat gaf geen garantie op verhelpen van het probleem. Hopelijk krijg ik nog een reactie van jeroentune die misschien de oplossing heeft of iemand van dit forum .

Groeten Marco

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 08 jun 2025 23:19
Actief als: particulier

Re: Vreemd geluid bij 2300/3000 toeren ??

Bericht door mechanic »

Over het algemeen genomen zijn winterbanden zeker niet stiller,juist rumoeriger.
Veel geluiden ná de wissel zitten dan ook in de banden.
Kun je dit geluid stationair oproepen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen