Kan verversen van versnellingsbak olie/vloeistof leiden tot een beschadigde versnellingsbak?
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 1
- Berichten: 3530
- Lid geworden op: 27 aug 2004
- Laatste bezoek: 12 jul 2025 09:33
- Actief als: particulier
- Locatie: 森のどこか van Almelo - нахуй Путина, блядь сын
- Contacteer:
Kan verversen van versnellingsbak olie/vloeistof leiden tot een beschadigde versnellingsbak?
Tegenwoordig zijn veel versnellingsbakken 'sealed for life', terwijl transmissie vloeistof wel degelijk kan degenereren.
Bij handgeschakelde auto's kan er weinig verkeerd gaan als je besluit de olie te gaan vervangen. De toegepaste techniek van een versnellingsbak is relatief simpel in vergelijking met een automaat.
Bij automaten praat je niet over een olie maar over vloeistof, daar ATF (Automatic Transmission Fluid) eigenlijk geen olie met uitsluitend smerende eigenschappen is maar meer een olie achtige vloeistof die vooral bestand is tegen hydraulische druk. Zou je olie onder een dergelijke druk zetten, dan zou deze detoneren; zo werkt een Dieselmotor ook.
ATF vind je ook in je stuurbekrachtiging, om dezelfde reden: hoge druk dus moet dan niet spontaan ontploffen.
Op Youtube een interessant filmpje gevonden van ChrisFix, die het aan de hand van een open gemaakte (automatische) versnellingsbak uitlegt of- en wanneer je de vloeistof van je automaat moet vervangen en wat de consequenties kunnen zijn.
Tevens een uitleg tussen het verschil in ATF vervangen of flushen.
Dacht het even te delen aangezien wij spelen met de gedachte onze automaat (Senic II 2.0 16v 2005 139.000Km) te laten flushen.
Bij handgeschakelde auto's kan er weinig verkeerd gaan als je besluit de olie te gaan vervangen. De toegepaste techniek van een versnellingsbak is relatief simpel in vergelijking met een automaat.
Bij automaten praat je niet over een olie maar over vloeistof, daar ATF (Automatic Transmission Fluid) eigenlijk geen olie met uitsluitend smerende eigenschappen is maar meer een olie achtige vloeistof die vooral bestand is tegen hydraulische druk. Zou je olie onder een dergelijke druk zetten, dan zou deze detoneren; zo werkt een Dieselmotor ook.
ATF vind je ook in je stuurbekrachtiging, om dezelfde reden: hoge druk dus moet dan niet spontaan ontploffen.
Op Youtube een interessant filmpje gevonden van ChrisFix, die het aan de hand van een open gemaakte (automatische) versnellingsbak uitlegt of- en wanneer je de vloeistof van je automaat moet vervangen en wat de consequenties kunnen zijn.
Tevens een uitleg tussen het verschil in ATF vervangen of flushen.
Dacht het even te delen aangezien wij spelen met de gedachte onze automaat (Senic II 2.0 16v 2005 139.000Km) te laten flushen.
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
Wie dingen uitstelt, heeft altijd wat te doen ...
Freudiaanse verspreking: 'onbedoelde uitspraak die inzicht kan geven in de onbewuste gedachten of verlangens'
Trumpiaanse verspreking: 'per ongeluk de waarheid vertellen'
Wie dingen uitstelt, heeft altijd wat te doen ...
Freudiaanse verspreking: 'onbedoelde uitspraak die inzicht kan geven in de onbewuste gedachten of verlangens'
Trumpiaanse verspreking: 'per ongeluk de waarheid vertellen'
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 839
- Lid geworden op: 25 jan 2013
- Laatste bezoek: 12 dec 2022 23:33
- Actief als: particulier
- Locatie: Heerlen
Re: Kan verversen van versnellingsbak olie/vloeistof leiden tot een beschadigde versnellingsbak?
Gery Slot in Uden is goed, heb ik mijn Espace ook laten doen en zeker aanbevelenswaardig.
Voor leden van dit forum is er een aangepaste lagere prijs.
Voor leden van dit forum is er een aangepaste lagere prijs.
Grand Scenic III Ph3 Limited 1.2 Tce
Trafic III L2h1 Luxe Dci145 EU6
Voorheen;
Espace IV PH2 init 3,5V6
Laguna III sedan GT 2.0T
Trafic II Ph2 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph2 2 GT 2.0T
Megane CC Ph1 2.0 dyn
Scenic II Ph1 2.0 dyn
Trafic II Ph1 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph1 1.8 Priv
Trafic III L2h1 Luxe Dci145 EU6
Voorheen;
Espace IV PH2 init 3,5V6
Laguna III sedan GT 2.0T
Trafic II Ph2 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph2 2 GT 2.0T
Megane CC Ph1 2.0 dyn
Scenic II Ph1 2.0 dyn
Trafic II Ph1 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph1 1.8 Priv
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Berichten: 16749
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 13 jul 2025 23:06
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Kan verversen van versnellingsbak olie/vloeistof leiden tot een beschadigde versnellingsbak?
Bij de dp0 is het zeker verstandig te doen.
Meestal zijn er eerder problemen waardoor de bak open moet en ook meteen verse olie.
Tijdig verversen voorkomt vaak vroegtijdige problemen
Meestal zijn er eerder problemen waardoor de bak open moet en ook meteen verse olie.
Tijdig verversen voorkomt vaak vroegtijdige problemen
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 991
- Lid geworden op: 17 mar 2010
- Laatste bezoek: 29 mei 2025 12:01
- Actief als: particulier
Re: Kan verversen van versnellingsbak olie/vloeistof leiden tot een beschadigde versnellingsbak?
Bij mij deed de vloeistof verversen wonderen. Na 200 K schakelt hij als nieuw . Is wel synthtetische nu.
Tandwielen zijn steeds in verbinding en draaien los op as ,sommigen toch .Schakelen is feite tandwiel vastmaken aan as. Synchroonmessen met hun fijne groefjes om de oliefilm te doorbreken moeten de toerentallen synchroniseren .
Omdat er geen filter inzit worden die groefjes vuil waardoor ze slippen en iets moeilijker ,stroever geschakeld wordt. Daarom doet men soms eerst een flush zodat er propere olie inzit. En ook anti-schuim is.
Tandwielen zijn steeds in verbinding en draaien los op as ,sommigen toch .Schakelen is feite tandwiel vastmaken aan as. Synchroonmessen met hun fijne groefjes om de oliefilm te doorbreken moeten de toerentallen synchroniseren .
Omdat er geen filter inzit worden die groefjes vuil waardoor ze slippen en iets moeilijker ,stroever geschakeld wordt. Daarom doet men soms eerst een flush zodat er propere olie inzit. En ook anti-schuim is.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 4 Reacties
- 844 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 1 Reacties
- 366 Weergaves
-
Laatste bericht door scarface450
-
- 14 Reacties
- 2618 Weergaves
-
Laatste bericht door MyTwingo
-
- 6 Reacties
- 380 Weergaves
-
Laatste bericht door de mon
-
- 0 Reacties
- 175 Weergaves
-
Laatste bericht door renault1
-
- 1 Reacties
- 363 Weergaves
-
Laatste bericht door IanMoone
-
- 1 Reacties
- 603 Weergaves
-
Laatste bericht door Martin Megane