Wanneer kun je snelladen in de winter


Topic author
DutchDriver
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 dec 2017 18:02
Actief als: particulier

Re: Wanneer kun je snelladen in de winter

Bericht door DutchDriver »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Wil je zeggen dat de batterij van de Q90 gewoon niet voldoende opwarmt zolang je in de ECO stand rijdt, ongeacht hoe lang je rijdt? Dat zou me echt verbazen!
Renault Zoe Q90

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Wanneer kun je snelladen in de winter

Bericht door PieterZoe »

Mijn (ongenuanceerde) vuistregel voor 40kwh ZOE's bij een vertrektemperatuur tussen de -2 en 5C:
- zorg dat de auto aan de lader heeft gehangen bij thuiskomst van de vorige rit (savonds na thuiskomst laden dus, en niet 's ochtends)
- rijd tenminste 125km en maximaal 170km met een snelheid van boven de 94km/h voordat je gaat snelladen. Zorg daarbij dat de batterij ongeveer op 3 streepjes lading staat (of te wel tussen de 20% en 40%)

Dit zorgt ervoor dat je accu redelijk is opgewarmd en dat de batterij-lading (State of charge) optimaal is om te gaan snelladen. Ook dan geldt nog steeds dat je vaak niet de 40kw laadsnelheid zult krijgen. De Zoe is simpelweg niet ontworpen voor lage temperaturen. Bij een aanvangsbatterijtemperatuur van -2 graden C of lager zal het onderweg snelladen zoiezo veel langzamer verlopen omdat de batterij dan niet genoeg kan opwarmen onderweg

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

EV-pioneer EVerhard
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 2
Berichten: 118
Lid geworden op: 06 apr 2016 12:11
Actief als: particulier

Re: Wanneer kun je snelladen in de winter

Bericht door EV-pioneer EVerhard »

De ECO stand knijpt het vermogen sterk dat je uit de batterij kan trekken, minder vermogen betekent minder warmteontwikkeling. Kijk maar naar de werking van de kachel, deze werkt in de ECO stand in de winter eigenlijk erg slecht.
Forumlid en Zoe Zen Q210 driver sinds dec 2013, vanaf apr. 2017 Zoe Bose Edition Q90 ZE40, tevens Model S owner, having lots of fun driving EV! Twitter: #EV-pioneer #NoTailpipes : :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
DutchDriver
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 dec 2017 18:02
Actief als: particulier

Re: Wanneer kun je snelladen in de winter

Bericht door DutchDriver »

PieterZoe schreef:- rijd tenminste 125km en maximaal 170km met een snelheid van boven de 94km/h voordat je gaat snelladen. Zorg daarbij dat de batterij ongeveer op 3 streepjes lading staat
Precies wat ik zocht. Even niet de nuance, maar gewoon een handige "hard-and-fast rule".
Ook dan geldt nog steeds dat je vaak niet de 40kw laadsnelheid zult krijgen. De Zoe is simpelweg niet ontworpen voor lage temperaturen.
Aha, duidelijk. Teleurstellend, maar dan weet ik tenminste wat ik kan verwachten in de winter, dat is dan gewoon helder.
EV-pioneer EVerhard schreef:Kijk maar naar de werking van de kachel, deze werkt in de ECO stand in de winter eigenlijk erg slecht.
Yep, het is echt koukleumen en dat hoeft eigenlijk niet met de 40kWh accu en de afstanden die ik rij.
Renault Zoe Q90

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Wanneer kun je snelladen in de winter

Bericht door GertjanVB »

Misschien voor een newbie wat onwerkelijk, maar naar verloop van tijd ben jij de sensor die het goede laadmoment aanvoelt.
Weer een link met info over het laadgedrag. Deze is van de voorspelbare 22kW batterij; op de ene as temperatuur, de ander SoC (vullingsgraad). Met mooie curves in kleur voor de diverse laadsnelheden. De 40kW is een rommeltje en die proberen we op te bouwen met het verzamelen van laaddata. Je ziet op de link in de vorige post dat het nog niet zo opschiet. In het draadje van de laadsnelheid van de Q90 zie je wel wat plaatjes van de R90 (die gaat niet boven de 22kW).
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Wanneer kun je snelladen in de winter

Bericht door Hachy »

Gertjan ik denk dat het eerste deel tot de 55% écht sneller gaat bij de 40kW Q90 versie.
Gisteren bij 0 graden celcius buiten (warme batterij, dat wel) in ruim 14 minuten 10kW geladen als ik de Allego Efacec bij 't Harde mag geloven.
Van 27 naar 52%.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Wanneer kun je snelladen in de winter

Bericht door renault15.17 »

Mijn ZOE laadt nu echt niet sneller dan met zo'n 6-7kW. Vanmiddag ook weer even geprobeerd, het hoefde niet maar toch even omgedraaid om bij Fastned De Geffense Barrière te proberen.
Ik had zo'n 170 km gereden, het merendeel snelweg met ruim 100 km/u. Het begon heel hoopvol met de melding "resterende laadtijd 2:10 uur" maar na twee minuten laden veranderde die melding in 6:40u :shock:
Ik ben extra lang blijven wachten om te zien of gedurende het laden er nog verbetering in zou komen maar ook bij % tussen de 23 en 27 komt er slechts één procent per (ruim) vier minuten bij.
Mijn conclusie: sinds de accuwissel zit snelladen er in de winter, met onze ZOE, niet meer in. :cry2:
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Wanneer kun je snelladen in de winter

Bericht door Hachy »

Dat lijkt me toch niet goed hoor. Waarom haal ik met dezelfde batterij na een afstand van 100km @ 80 km/h gewoon 43kW en jij na 170km @ 100 km/h slechts 7 kW? Da’s niet echt logisch en zelfs onbruikbaar.

Heb je al eens een Allego of andere Fastned getest?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Wanneer kun je snelladen in de winter

Bericht door renault15.17 »

Ik heb alleen nog maar Fastned geprobeerd. Morgen staat er een rit van 170 km op het programma. Prima te halen zonder bijlagen maar misschien ga ik wel even bij vd Valk Arnhem proberen.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Wanneer kun je snelladen in de winter

Bericht door Hachy »

Ja doe dat! dit lijkt me echt niet goed.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



NeufegliseThierry
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 sep 2017 20:32
Actief als: particulier

Re: Wanneer kun je snelladen in de winter

Bericht door NeufegliseThierry »

Lijkt me gewoon een kwestie van terug naar de dealer, zeker als je het bij een paar verschillende snelladers geprobeerd hebt.
Na 4 maanden en 16.000 km de Zoe verruild voor een BMW i3.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Wanneer kun je snelladen in de winter

Bericht door GertjanVB »

Afgelopen nacht bij Fastned Den Hout.
Buiten 1 graad,
Vertrokken met 7 graden batterytemp, laden begonnen met 12 graden
Laden na rit van half uur over 48km
C8FDB185-F17A-4A04-AAE9-15E44C5ACD11.jpeg
Dat ziet er zeer redelijk uit, maar ik meen ook ervaringen met 7kWh laadsnelheid aan dezelfde paal te hebben met dezelfde vulgraad, dezelfde buitentemperatuur, maar lagere batterijtemperatuur. Geen vastlegging echter.
De laadtabel van de 41kWh batterij geeft aan dat je idd 30kWh mag verwachten en bij 7 graden ca. 20. 7kWh is dus sterk afwijkend van de vastgelegde metingen en reden voor een dealer bezoek.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Wanneer kun je snelladen in de winter

Bericht door OlafH »

Kan iemand die tabel met de temperatuur en SOC op de xy assen en in de cellen de maximale laadsnelheid nog eens boven water toveren? Ik heb gezocht maar niet gevonden.

Ik wil mijn eigen bevindingen daarnaast plotten, omdat ik bijna zeker weet dat de auto sinds de laaste BMS update aanzienlijk eerder én harder gaat knijpen.

Verstuurd vanaf mijn VFD 900 met Tapatalk
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Wanneer kun je snelladen in de winter

Bericht door GertjanVB »

8 berichtjes terug scrollen, dan heb je de link naar het document en het draadje
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Wanneer kun je snelladen in de winter

Bericht door OlafH »

Die bedoel ik niet, ik bedoel de spreadsheet waar ook volgens mij de voorspelling van het opladen in CanZe op is gebaseerd.

Op basis van jouw grafiek kan ik al wrl grofweg opmaken dat het laden nu aanzienlijk langzamer gaat:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn VFD 900 met Tapatalk
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Wanneer kun je snelladen in de winter

Bericht door GertjanVB »

Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Wanneer kun je snelladen in de winter

Bericht door zoe2goe »



Dit is voor de 22 kWh. De 40 is substantieel anders en het model in CanZE daarvoor (wordt alleen gebruikt in prediction) is zeker niet goed.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Wanneer kun je snelladen in de winter

Bericht door OlafH »

Die is het! Bedankt. 22 kWh is ook welke ik nodig heb.
zoe2goe schreef:

Dit is voor de 22 kWh. De 40 is substantieel anders en het model in CanZE daarvoor (wordt alleen gebruikt in prediction) is zeker niet goed.
Verstuurd vanaf mijn VFD 900 met Tapatalk
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Wanneer kun je snelladen in de winter

Bericht door OlafH »

Inmiddels heb ik meer dan 80 metingen gedaan (screenshotjes van CanZE) en deze geplot in de sheet. Ik kan het volgende inmiddels als wel concluderen: Boven de 80% SOC is met de laatste BMS update de laadsnelheid met 50-75% afgenomen! De afname begint al bij een lagere SOC, maar is nu nog minder duidelijk zichtbaar. Voorlopig blijf ik nog meten, ik houd mijn hart vast voor de koudere maanden, want alle metingen tot nu toe zijn met accutemperaturen boven de 20 graden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Stamp
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Wanneer kun je snelladen in de winter

Bericht door Stamp »

Dit wordt mijn eerste winter met mijn Zoe Q210. De accu was ongeveer half vol en ik had ongeveer 20km gereden. Bij de snellader aangekomen deed ze er een uur over om de accu vol (90%) te krijgen. Dat is dus niet leuk en doorrijden naar de volgende snellader. Helaas was deze bezet en nu werd het toch wel spannend. Gelukkig had een stukje verder de Shell net een nieuwe snellader neer gezeten. Daar aangekomen deed ze er wel een half uur over wat ik gewend was. De koffie was ook nog eens gratis
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wanneer kun je snelladen in de winter

Bericht door Sordone »

Als ik tempo wil maken dan laad ik nooit boven 75% met mijn Q210 omdat dan de Zoe terug naar 22 kw gaat. Dus sneller afkoppelen en door naar de volgende 43 kw lader rijden. Met 75% SOC en max. 100 kmh haal ik 90-100 km dus makkelijk naar de volgende.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Stamp
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Wanneer kun je snelladen in de winter

Bericht door Stamp »

Ja, zo denk ik ook weleens (tot 75% laden). Maar de pitstop kost ook tijd (van de snelweg af, aan en af koppelen, weer de snelweg op).
Met het risico dat de volgende snellader bezet is. Kom niet zo vaak voor bij een fastned station meestal 2 of 3 kasten en met het voordeel van een AC lader maar wel bij een Allego station met 1 kast loop je meer risico.
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Wanneer kun je snelladen in de winter

Bericht door OlafH »

Zorgen dat de accu goed warm is en de eco stand inschakelen bij het laden. Dat scheelt veel laadsnelheid.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Stamp
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Wanneer kun je snelladen in de winter

Bericht door Stamp »

Net als veel vrouwen houd ook Zoe niet van de winter.

Het is natuurlijk bekend dat het verbruik ook hoger is.
Heb nog geen vorst meegemaakt maar het gemiddelde verbruik is nu 18.4kwh/100km.
In de zomermaanden was dat 15.8kwh/100km.
(Natuurlijk is dat sterk afhankelijk hoe hard men rijd. Ik rij niet harder dan 114km/u.)
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Jopie66
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 apr 2017 17:10
Actief als: professional

Re: Wanneer kun je snelladen in de winter

Bericht door Jopie66 »

Waarom de ECO stand inschakelen bij het snelladen? EVO heeft toch met laden niets te maken? Of ben ik verkeerd ingelicht?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Wanneer kun je snelladen in de winter

Bericht door OlafH »

Hoe warmer je accu hoe langer je kunt snelladen naarmate hij voller raakt. Echter beginnen je accu's te koelen bij 27 graden. Door de eco knop voorkom je dat gekoeld gaat worden. Dit scheelt het vermogen van de fans en airco die anders niet je accu in gaan en de accus kunnen warmer worden. Persoonlijk zorg ik dat ze nooit heter dan 38 graden worden. Tot nu toe gaat het goed, 93% SOH bij 175.000 km.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Jopie66
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 apr 2017 17:10
Actief als: professional

Re: Wanneer kun je snelladen in de winter

Bericht door Jopie66 »

Kijk weer wat geleerd. ThnX!Ik vraag mij af of dit voor mij uitmaakt. Ik rij een R90. Die max 22kw laadt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Stamp
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Wanneer kun je snelladen in de winter

Bericht door Stamp »

OlafH schreef:Hoe warmer je accu hoe langer je kunt snelladen naarmate hij voller raakt. Echter beginnen je accu's te koelen bij 27 graden. Door de eco knop voorkom je dat gekoeld gaat worden. Dit scheelt het vermogen van de fans en airco die anders niet je accu in gaan en de accus kunnen warmer worden. Persoonlijk zorg ik dat ze nooit heter dan 38 graden worden. Tot nu toe gaat het goed, 93% SOH bij 175.000 km.
Vind het toch vreemd, dat magische ECO knopje tijdens het laden.
Zoe moet zelf de temperatuur in de gaten houden, ongeacht de ECO knop lijk mij :think:
Hoe kan je nou zelf de temperatuur in de gaten houden, ik heb geen canZe.

De ECO knop kan ook weleens een "rode neus" verhelpen is mij verteld.
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Wanneer kun je snelladen in de winter

Bericht door zoe2goe »

Je blijft dat maar zeggen he, "ik heb geen CanZE", doe daar eens wat aan man!! :D :D

ECO <> Rode neus: filen onder "ZOE Fairy Tales™ ". Een rode neus verhelp je met "De regendans™ " :mrgreen:
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Stamp
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Wanneer kun je snelladen in de winter

Bericht door Stamp »

zoe2goe schreef:Je blijft dat maar zeggen he, "ik heb geen CanZE", doe daar eens wat aan man!! :D :D
:think:
https://www.bol.com/nl/p/mmobiel-obd2-m ... oductTitle

https://play.google.com/store/apps/deta ... isch.canze

inpluggen + stoftware instaleren en klaar???
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Wanneer kun je snelladen in de winter

Bericht door zoe2goe »

Ik zou een KONNWEI902 kopen. Nauwelijks duurder (wel langere shipping). Ebay of Amazon is je vriend. Voor de rest: eigenlijk wel ja.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



gurpad
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 2
Berichten: 109
Lid geworden op: 10 apr 2015 17:01
Actief als: particulier
Locatie: Breda

Re: Wanneer kun je snelladen in de winter

Bericht door gurpad »

Beste Zoe vrienden,
Wat ik mij werkelijk afvraag waarom is het voor de gewone tevreden Zoe rijder nodig om allerlei apparaten aan te schaffen (waar ik verder ook helemaal geen verstand over wil hebben).
In de praktijk is het toch vooral, waar en hoe kan ik zo efficient mogelijk laden.
Dat er verschillen zijn in de winter en zomer is voor iedereen denk ik wel duidelijk.
Belangrijk is wel dat zolang de Zoe de AC stekker nodig heeft dat die ook zoveel mogelijk beschikbaar blijft.
Bij het nieuwe snel laad station Albert Heijn/Fastned in Tilburg is die al verdwenen in afwachting van de nieuwe Zoe's met een CCS stekker was het commentaar van Fastned.
De zoe rijders van het eerste uur worden dan mooi vergeten.
Protesteren bij Albert Heijn en Fastned lijkt daar nog verandering in te kunnen brengen.
Wij volgen het met belangstelling.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Wanneer kun je snelladen in de winter

Bericht door zoe2goe »

Grapjas ;-) De ZOE is de enige EV die werkelijk zijn opperste best doen alles was "anders is dan een benzineauto" voor de chauffeur te verbergen. Tot een "start" knop aan toe.

Sommige mensen vinden het grappig meer te weten. De auto helpt daar niet bij en dus kun je een (vrijwel gratis als ik dat er bij mag vertellen) tooltje bijpakken, gewoon voor de lol en om te leren nog wat slimmer te rijden. Het is dus helemaal niet nodig voor de gewone tevreden rijder. Het is voor de nieuwsgierige tevreden rijder. Verder, zie de smilies. Blijf volgen!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Stamp
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Wanneer kun je snelladen in de winter

Bericht door Stamp »

Een praktijkvoorbeeld, Rijden met een ZoeQ210 in de winter.

Afgelopen vrijdag wilde ik een ritje maken van Vlaardingen naar Tilburg, 94km 1uur netto reistijd. Omdat ik niet bij aankomst kan laden en het is bij een snellader goedkoper laden, wil ik met een half volle accu aankomen voor de terug reis.
Het weer: Droog, beetje wind, Temperatuur 0grC.
Climate controle ingesteld op 19grC.
Verbruik gemiddeld: 18.4kwh/100km
Maximum snelheid 104km/u.
Accu bij vertrek 100% => 110km.

Van Vlaardingen naar de snellader voor Tilburg is 74km.
110-74=36 km marge. Dat moet voldoende zijn.

Vol goed moed ging ik op pad. Al snel merkte ik dat de marge snel terug liep. Thuis had ik al naar een alternatief gekeken. Na ongeveer 48km zag ik dat het bereik nog maar 33km was en ik moest nog 26km, dus een marge van 33-26=7km. 29km marge zomaar weg.

Voor de veiligheid toch maar eerder gaan laden bij een snellader. Aangekomen bij de snellader gaf het dashboard aan dat het laden 55minuten zou duren. Dat is echt te lang. In de zomer zou ze ongeveer 40 minuten over doen Deze tijden is natuurlijk wel tot 100% wat men bij een snellader niet zou doen. Ik laad normaal tot 90% en kan dan 10minuten eraf trekken maar 55-10 minuten is erg lang. Hieruit blijkt dat bij koud weer de accu langzamer laad maar dat was al bekend. Tijdens het rijden warmt de accu ook niet op wat het laden zou verkorten.
Daar had ik eigenlijk op gehoopt.

Omdat ik nog maar een klein stukje moest rijden tot de volgende snellader (26km) heb ik tot 70% geladen. Want daarna neemt het snelladen al af. Het laden ging ongeveer met een snelheid van 25sec/%, normaal is dat ongeveer 20sec/%. Na 16min was de accu weer 70% geladen met een bereik van 68km. (68-26=42km marge). En ging ik mijn weg vervolgen.

Omdat het nog maar 26km naar de volgende snellader was en een marge had van 42km, reed ik nu met een snelheid van 114km/u. Bij aankomst bij de snellader gaf het bereik nog maar 32km aan. 42-32=10km marge kwijt. Ik vind dat best wel veel voor z’n kort stukje. Het laden ging nu wel met 20sec/%. Na 19minuten met een lading van 83% (bereik 74km) vond ik het wel best want ik wilde nog redelijk op tijd aankomen. Het blijkt dus dat een 2e laadsessie sneller gaat. De accu is blijkbaar door de 1e laadsessie opgewarmd. Terug gerekend kom je ook uit op 25sec/% maar dat kom denk ik omdat ik nu tot 83% had geladen. Bij 70% neemt de laadsnelheid al af.

Ik kwam redelijk op tijd aan en had nog wat bereik over voor de terug reis. De totale heenreis duurde 1uur en 45 minuten.

Mijn conclusie is dat men bij koud weer rekening moet houden dat het bereik minder wordt (ongeveer 20km minder) en dat het laden bij de 1e sessie langzamer gaat (ongeveer 15minuten langzamer). In de zomer hielt ik een afstand tussen de snelladers van ongeveer 80km aan. In de winter moet ik dus rekenen met 60km. Hoop dat het in maart de kou voorbij is.
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



gurpad
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 2
Berichten: 109
Lid geworden op: 10 apr 2015 17:01
Actief als: particulier
Locatie: Breda

Re: Wanneer kun je snelladen in de winter

Bericht door gurpad »

Mooi verslag ,geeft aan dat de praktijk de beste leerschool blijkt om om zo efficiënt mogelijk met de techniek om te gaan.
Een flinke sprong vooruit in het dagelijkse gebruik is de accu upgrade geweest .Ben nog steeds blij dat Renault deze mogelijkheid heeft geboden aan de rijders van het eerste uur.
Een volgende wens voor mij is de mogelijkheid tot supersnelladen maar of dat ook nog mogelijk gaat worden voor de eerste Zoë ‘s lijkt niet zo waarschijnlijk, maar wie weet. Misschien kunnen de techneuten dat ook nog voor elkaar krijgen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Stamp
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Wanneer kun je snelladen in de winter

Bericht door Stamp »

Ja, ik zit ook te wachten op de nieuwe Zoe met CCS aansluiting. En dan nog wachten op een leuke 2e hands. Begreep dat de Q90 met snellader in de praktijk een beetje tegen viel en de AC 43kw gaat eruit. De 3fase lader (22kw) van Zoe is ook een sterk punt t.o.v. andere elektrische auto's
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht