Ik heb de standaard radio vervangen door een iets zwaarder model, de Cabasse uitvoering. Verder heb ik de af fabriek (kartonnen...) speakers vervangen door goede Pioneer examplaren speciaal voor Renault. Voor mij voldoet dit prima. Er zijn mensen die ook deze radio nog niets vinden en een merk radio erin zetten of een versterker aansluiten. Ik vind een merk radio niet mooi staan in het dashboard, plus wil niet steeds het frontje moeten verwijderen als ik de auto parkeer. Verder moet je ook een dure interface aanschaffen wil je de stuurwielbediening niet kwijt raken.
Je kan de radio makkelijk verwijderen door in de 4 gaatjes op de hoeken een radio beugeltje te duwen. Dan trek je hem er zo uit. Deze beugeltjes zijn bij elke auto materialen zaken te koop.
Als je de radio eruit hebt gehaald heb je de volgende aansluitingen:
- Standaard 8-pins iso connector voor stroom
- Standaard 8-pins iso connector voor speakers
- Gele mini iso connector voor stuurwielbediening/display interface
- Blauwe mini iso connector voor CD-wisselaar
- Antenne aansluiting
De renault radio heeft helaas geen pre-out aansluiting en dit (oudere) Tunerlist model ook geen AUX-in, latere modellen (Updatelist) hebben wel een AUX-in maar nog steeds geen pre-out. Meeste versterkers hebben tegenwoordig echter ook de mogelijkheid voor high-level input, dwz rechstreeks vanaf de speaker uitgang naar de versterker.
Hierbij een schema vd 2 8-pins iso connecors specifiek voor Renault:
Hier een foto van mijn radio. Hij komt ook uit een Laguna van jouw model maar ik heb gebruik hem in een Megane II
Suc6 ermee!