bougies vervangen espace 2.0Turbo benzine 4/2006 speciale sleutel?

Plaats reactie

Topic author
stefanbmw
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 223
Lid geworden op: 07 feb 2015 22:16
Actief als: particulier

bougies vervangen espace 2.0Turbo benzine 4/2006 speciale sleutel?

Bericht door stefanbmw »

Goedendag,

Ik wilde de bougies eruit draaien met behulp van een bougiehulpstuk maat 16 met zo'n rubber erin. Moet dat daarmee kunnen? Ik krijg geen 'gevoel' dat hij pakt en durf niet verder door te drukken. Of is dat normaal en moet ik dat wel doen?Kan het ook niet goed zien ook niet met foto maken via smartphone.

Auto gaat alweer naar de 300.000KM (!) en wil nog ff door tot corona beetje voorbij is, blijft fijne auto.
Grt en dank
Stef

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: bougies vervangen espace 2.0Turbo benzine 4/2006 speciale sleutel?

Bericht door mechanic »

Bougiedop 16mm zou de juiste moeten zijn. Dat rubber lijkt makkelijk, blijft met indraaien vaak op de bougie achter. Haal dat rubber eens weg en probeer het opnieuw.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
stefanbmw
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 223
Lid geworden op: 07 feb 2015 22:16
Actief als: particulier

Re: bougies vervangen espace 2.0Turbo benzine 4/2006 speciale sleutel?

Bericht door stefanbmw »

dank. maar zonder rubber zelfde verhaal. nu ander probleem. wilde injector weer vastzetten maar die bout daarvan draait op einde nu door. zag ook wat slijpsel op de bout zitten. aluminium denk ik van de cilinder. injector zit wel erin alleen laatste stukje draait hij door en zit dus beetje los. vreemd want had 'm heel voorzichtig eerst met hand ook aangedraaid maar goed. zijn daar nog oplossingen voor? Moet dat werkelijk helemaal strak vastzitten? start verder goed en loopt goed (motor). maar zou hem zelf graag wat vaster zien zitten :-)
eventueel Loctite Schroefdraadborgmiddel op de bout voor het indraaien? of juist niet?
Renault Dealer in ons dorp en ik zagen dat schroefdraad bout nog prima is. Gaf ook aan evt loctite. Zag dat de loctite 243 blauw variant tot 180 graden kan hebben. Die kan later ook los. Want moet later nog wel eens los natuurlijk.
grt
stef

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: bougies vervangen espace 2.0Turbo benzine 4/2006 speciale sleutel?

Bericht door mechanic »

Past de nieuwe bougie wel in de dop? Wellicht is de dop niet 'diep' genoeg.

Dat is inderdaad een dingetje, neem aan dat je de penbobine bedoeld waarvan het boutje dordraait?
Aluminium kop en een stalen boutje, gaat vroeg of laat fout. Beste is een helicoil reparatie, maar dat moet je dan wel maar net hebben natuurlijk! Garage kan dat prima.
Je kunt ook een korter boutje proberen, of wat revetjes gebruiken. Dat is echter het probleem verplaatsen, geen permanente oplossing.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
stefanbmw
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 223
Lid geworden op: 07 feb 2015 22:16
Actief als: particulier

Re: bougies vervangen espace 2.0Turbo benzine 4/2006 speciale sleutel?

Bericht door stefanbmw »

ik heb de bougie er niet uit gehad.
inderdaad boutje van penbobine. loctite beter niet doen?
kan het overigens kwaad bij langere afstand rijden? nu hij momenteel beetje 'lossig' zit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: bougies vervangen espace 2.0Turbo benzine 4/2006 speciale sleutel?

Bericht door mechanic »

Het beste is zoals gezegd met een helicoil, of proberen deze draad nog te herstellen.
Loctite is in deze niet nodig, het moet immers weer een keer los zonder schade. Zou het zelf niet doen, dan tijdelink een korter boutje proberen.
Zolang de motor niet op 3 cilinders gaat draaien is het in principe goed, door trillingen kan de bobine natuurlijk los(ser) geraken.

Ging er wellicht ten onrechte vanuit dat je de bougies wilde vervangen, en dat je nieuwe had. Zou zomaar kunnen dat je wel een 16mm dop hebt, maar dat deze niet diep genoeg is.

Vervanginsgsinterval bougies is 60.000km.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
stefanbmw
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 223
Lid geworden op: 07 feb 2015 22:16
Actief als: particulier

Re: bougies vervangen espace 2.0Turbo benzine 4/2006 speciale sleutel?

Bericht door stefanbmw »

ik vond helaas alleen nog in mijn garage een langere bout. met meerdere revetjes erop en nog een beetje dempend rubber revetje ging hij behoorlijk goed vast. uiteraard geen normale bevestiging maar meer dan goed vast manueel met een sleutel. maar eens ff kijken hoe hij het houdt.
heel veel dank voor je hulp!
als coronaperiode beetje normaler wordt maar eens overstappen op andere auto. het 'aquarium' heeft het prima gedaan ;-) maar wordt komende maand alweer 15 jaar.
denk overigens inderdaad dat die 16 dop niet diep genoeg is maar dat komt later wel (evt bougies wisselen).
grt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: bougies vervangen espace 2.0Turbo benzine 4/2006 speciale sleutel?

Bericht door mechanic »



In dit filmpje wordt een gelijk euvel met bobine boutjes kundig uitgelegd en verholpen.
Als je voornemens bent de auto weg te doen, is deze oplossing prima voor voorlopig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht