Olie verversen Megane 3 1.5 dci van 2013

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Plaats reactie

Topic author
Anne1
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mar 2021 14:49
Actief als: particulier

Olie verversen Megane 3 1.5 dci van 2013

Bericht door Anne1 »

Hallo,
Vandaag bedacht om eens zelf proberen de olie te verversen van mijn Megane 3 1.5 dci. Heb de plug er aan de onderzijde uitgedraaid en de dop met peilstok losgedraaid en verwijderd. De auto staat volgens mij helemaal waterpas maar er loopt maar ongeveer 1 liter olie uit. Heb de auto al aan de achterzijde opgekrikt maar helpt niet. Of moet de auto achterover hellen??
Als ik de peilstok er weer in doe dan geeft deze gewoon nog steeds olie aan. Wie weet er wat ik verkeerd doe??
Bij voorbaat dank.

We zijn inmiddels een stap verder. Er bleek nog een aftappunt in de buurt te zitten van de plug die ik losgedraaid had en verwijderd had. Nu stroom de motorolie wel volledig af. De vraag is nu welk aftappunt heb ik losgedraaid? In beide gevallen kwam er vergelijkbare olie uit. De een was niet beduidend dikker dan de ander. Kan het zijn dat er twee aftappunten voor motorolie zijn? Dat lijkt me ook raar. Ik heb een foto bijgesloten. Op de eerste foto zie je beide aftappunten. Die blauw gemarkeerd is is het punt dat ik in eerste instantie los gedraaid had. Hier kwam maar ongeveer een liter olie uit. Het rood gemarkeerde punt heb ik daarna los gedraaid. Nu stroomde de motorolie wel gewoon af. De vraag is nu wat is aftappunt 1. Die zit overigens aan de linkerkant van de auto ten opzichte van punt 2. Alvast bedankt voor jullie hulp. Vr. groet Anne Afbeelding

Toegevoegd in 1 uur 17 minuten 41 secondes:
Dit is een foto van het verkeerde aftappunt. Groet Anne.
olierenault2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Olie verversen Megane 3 1.5 dci van 2013

Bericht door mechanic »

Je hebt de transmissie olie afgetapt, dat is wel degelijk een heel andere olie. Het is van groot belang dat de olie van de transmissie op het juiste peil staat! Hele dure grap anders.

Als je een 5 traps transmissie hebt zit er aan de voorkant een plastic schroefdop waar de olie weer in moet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Anne1
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mar 2021 14:49
Actief als: particulier

Re: Olie verversen Megane 3 1.5 dci van 2013

Bericht door Anne1 »

Bedankt voor je reactie. Ik was er al bang voor dat het om de versnellingsbakolie ging. Ik heb me er wat in verdiept inmiddels. Ik heb een Renault Megane 3 1.5 dci uit 2013. Het is een diesel, met een handgeschakelde 6 bak. Klopt het dat je om de versnellingsbakolie bij te kunnen vullen en linker voorwiel moet verwijderen? Heb je een advies welke olie het beste te gebruiken? Groet Anne

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Olie verversen Megane 3 1.5 dci van 2013

Bericht door mechanic »

Bij de 6bak is het inderdaad een ander verhaal, dan zal er een TL4 transmissie gebruikt zijn.
Op www.kroonolie.nl kun je adhv kenteken het olie advies bekijken, ook voor de transmissie.

Het voorwiel demonteren maakt het elk geval een stuk makkelijker.
Ter info:
https://www.google.com/search?q=tl4+oil ... qYG0Y,st:0

Gebruik altijd een nieuw ringetje voor de aftappluggen, om lekkage later en dus dubbel werk te voorkomen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Anne1
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mar 2021 14:49
Actief als: particulier

Re: Olie verversen Megane 3 1.5 dci van 2013

Bericht door Anne1 »

Mag ik je nog 1 ding vragen? Is dit een goede versnellingsbak olie in mijn geval? TRANSELF NFX SAE 75W

dank je voor je advies. Groet Anne

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Olie verversen Megane 3 1.5 dci van 2013

Bericht door mechanic »

Ook nog wel 2 hoor, of 3. Heb alleen niet op alles een passend antwoord.

Op de site van kroonolie.nl vind ik het volgende:
Screenshot_20230923_123202_Chrome.jpg
75w80 is een beetje de standaard, in de onderdelen handel is rpc olie te koop. Renault,peugeot,citroen. Dat is dan altijd goed, maar er zijn er meer keuzes die prima zijn. Je zou eventueel de oude olie ook terug kunnen doen plus eventueel een beetje.
De inhoud zou 1,9L moeten zijn, dat lijkt me nogal stevig maar het zou zomaar kunnen. Heb de dealersoftware niet meer.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: Olie verversen Megane 3 1.5 dci van 2013

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Vooreerst proficiat om dit zelf te doen, Anne. En nog meer proficiat om bij vragen dit hier ook na te gaan.

Net zoals de andere hier, meen ik dat het transmissieolie hier is.

Je mag dit gerust tonen aan de garage en die zullen je zeker helpen en niet met je lachen omdat je een vrouw bent maar in stilte verwonderd zijn dat jij doet wat de meeste moderne mannen niet meer durven.

Mocht je die Megane diesel verkopen, ik heb interesse.
Mail adres of tel.nummer verwijderd.

De laatste tijd merken wij een verhoogde activiteit van o.a. Russische hackers op ons forum.

Wij doen ons best om de privacy en veiligheid op het forum zo veel mogelijk te waarborgen.
Daarom vragen wij jullie om terughoudend te zijn met het vermelden van telefoonnummers of mailadressen.

Communiceren met een medeforumlid? Gebruik dan Mail of een PB via zijn of haar profielpagina.Moderator
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht