Controleer injectie, luchtvervuiling na vervanging distributieriem.

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Plaats reactie

Topic author
Laurenss91
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2023 17:02
Actief als: particulier

Controleer injectie, luchtvervuiling na vervanging distributieriem.

Bericht door Laurenss91 »

Hey Allen,

Even een account aangemaakt op dit forum omdat ik een probleem heb met mijn auto.

Betreft: Renault Kadjar, 1.5dci 110. Kilometerstand: ±130.000km

Ik heb de auto recentelijk overgenomen van mijn vader en vorige week woensdag/donderdag heb ik bij een officiele dealer de distributieriem laten vervangen en een groot onderhoud laten uitvoeren.
Mijn vriendin rijdt doorgaans met deze auto en vandaag
krijgt ze de meldingen:
- injectie controleren.
- luchtvervuiling controleren.

Ik weet dat de meldingen op het dashboard vaak redelijk algemene meldingen zijn en voor de gedetaileerde foutcodes je een uitlezing moet verichten, maar mijn vriendin is vandaag weg met deze auto dus nog niet gelukt.
Ik ga het straks wel even proberen met mijn obd2 stekkertje maar weet dat deze niet op alle auto´s werkt.

Nu vind ik het best toevallig dat er plots, een paar dagen na het vervangen, fouten opkomen die met injectie en uitstoot te maken hebben.
Ik ben geen professional maar ook geen leek op het gebied van de werking van motoren en heb zelf al een 3tal keer een distributieriem met succes vervangen.

Mijn hypothese is dat er bij het vervangen van de distributieriem een foutje is gemaakt waardoor de nokkenas(sen) niet meer exact met de krukas zijn uitgelijnd. Resulterend in het vroeg of laattijdig ontsnappen van brandstofgassen. (Luchtverontreiniging)
Injectie fout lijkt mij ook geen hele gekke melding als de inspuiting niet op exact het goede moment plaatsvindt.

Daarnet al even zonder auto naar de garage gegaan maar die beweren uiteraard dat deze meldingen compleet los ervan staan. Ze vroegen nog of ik hem hoorde tikken, wat niet zo is, maar naar mijn idee met een minimale afwijking hoor je ook geen getik. Ik mag morgen wel langskomen voor een uitlezing.

Wat denken jullie, is mijn hypothese plausibel of staan deze foutmelding echt los van een verkeerde uitlijning tussen nokkensas en krukas?

Groetjes Laurens

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Controleer injectie, luchtvervuiling na vervanging distributieriem.

Bericht door mechanic »

Bij een afwijking in motortiming zou dit direct te horen zijn, en meestal zelfs schade veroorzaken.
Er is afstel gereedschap voor, waardoor het eigenlijk niet fout kan. Ik denk dan ook dat er iets anders aan de hand is.

Wat zou kunnen is dat er tijdens het werken/motor opkrikken iets beschadigd is, maar ook dat zou eigenlijk direct merkbaar moeten zijn.
Laat de auto eens uitlezen, dat is wel het begin.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht