Luidspreker diameters Twingo 2

Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, verlichting, etc.
Plaats reactie

Topic author
SoundBlaster
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Laatste bezoek: 11 aug 2024 12:24
Actief als: particulier

Luidspreker diameters Twingo 2

Bericht door SoundBlaster »

Ik heb hier al op het forum zitten zoeken, maar ik vind geen keiharde cijfers dus:

Wat is 1 op 1 en zonder aanpassingen/adapters de maatvoering voor de speakers achterin en de maatvoering voor de speakers in de portieren?
If you play music loud enough, the demons will stay away

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

gdewit
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Laatste bezoek: 22 jul 2024 20:31

Re: Luidspreker diameters Twingo 2

Bericht door gdewit »

Hi,

Ik ben zelf momenteel ook aan het oriënteren voor vervangende speakers in mijn Twingo 2 (2011) en vond dit (zeer informatieve) draadje hier op het forum. speakers-vervangen-twingo-2010-t32632.html

TLDR: Standaard is 13cm, voor en achter.

16cm is mogelijk met de juiste adapter ringen. Maar zoals in bovenstaande thread besproken, zitten er daar nog wel wat haken en ogen aan...

Ben er zelf nog niet helemaal over uit wat mijn keuze wordt, ook i.v.m. eventuele losse tweeters (standaard bedrading mist helaas in mijn Twingo, enkel dummies). Ik ga waarschijnlijk binnenkort een knoop doorhakken en zal daarna even een update posten.

Zeer benieuwd welke keuze jij maakt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
SoundBlaster
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bedankt voor de link, deze was ik nog niet tegengekomen. Wat betreft de portieren, de stand van de schroefgaten is dus de reden voor een adapter zie ik. Is dit achter ook zo?
Voor achter heb ik een stevig 130mm coaxiaal setje van JBL uit de GTO serie bedacht. Die heb ik namelijk nog liggen. Ooit besteld voor de grilletjes.
In de portieren zit ik te denken aan een 165mm compo setje van JBL, ook GTO serie. Hier zal de inbouwdiepte wellicht wel tricky worden dan. Zeker als de magneet een grote diameter heeft...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

gdewit
repeating visitor
repeating visitor

Bericht door gdewit »

Wat betreft de portieren, de stand van de schroefgaten is dus de reden voor een adapter zie ik. Is dit achter ook zo?
In mijn zoektocht ben ik de volgende foto's tegengekomen. zo te zien is het achter een kwestie van 2 direct tegenovergestelde schroefgaten. Zoals je ziet kiezen mensen er in de meeste gevallen voor 2 van de bevestigingspunten van de speakers af te halen/slopen. Even afhankelijk van de specifieke bevestiging, lijkt dit de simpelste manier. Wel even zeker weten dat alles na behoren werkt, want retourneren zal daarna wat lastig worden...

Geen idee hoeveel ruimte er precies is achter qua inbouwdiepte, want eventueel zou ik nog adapters kunnen fabriceren met m'n 3D printer, zodat ze speakers intact kunnen blijven. Binnenkort misschien toch maar eens de panelen eruit halen om zelf wat te kunnen meten en wat foto's te maken...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
SoundBlaster
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Zo te zien is er achterin nog wel wat ruimte om de speakers op een adapterring te zetten. Dat houdt in dat ik maar weer eens ringen uit MDF ga frezen. Is ook beter voor de klank. En dan ook maar hopen dat er bekabeling aanwezig is. Ik heb al wel gezien dat dit bij de tweeterplekken niet het geval is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

gdewit
repeating visitor
repeating visitor

Bericht door gdewit »

Vanavond eens het een en ander losgetrokken om zelf even te kunnen kijken ter voorbereiding. Besloten om het mezelf niet ingewikkelder te maken dan nodig en toch gewoon voor een setje (of nja, twee setjes) van 13cm te gaan. Voor component en achterin, voor het gemak, maar coax. (Er is overigens wel ruimte om tweeters in te bouwen achterin, aangezien er op meerdere plekken genoeg loze ruimte is achter het paneel.) Ik hou t maar even bij tweeters in het dashboard. Even kijken wat de beste manier is om ze te monteren in de originele gaten, maar dat komt vast goed.

Inbouwdiepte achterin moet geen enkel probleem zijn. Er lijkt tussen de standaard speaker en het plastic paneel ook nog zo'n 2cm ruimte te zitten, dus een mdf ring moet waarschijnlijk wel passen.

Heb de volgende setjes besteld:
Voor: FOCAL AUDITOR ASE-130
Achter: FOCAL ACX 130 AUDITOR EVO

Hier in ieder geval wat foto's

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
SoundBlaster
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Kijk, hier kunnen we wat mee. Inbouwdiepte is riant zie ik. Nu heb ik ook meteen de maten om mdf ringen te maken. Bedankt voor het voorwerk :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

gdewit
repeating visitor
repeating visitor

Bericht door gdewit »

"Kleine" update (wat betreft voortgang, qua tekst niet echt...). Van de week de compo set al binnen gekregen en gisteren een poging gedaan om de boel te installeren. Goed en slecht nieuws. Om te beginnen bij het goede, de deurpanelen gingen er vrij gemakkelijk vanaf. Nu het slechte: na passen en meten de oude speakers weer (tijdelijk) terug moeten plaatsen...

Ik dacht even met de ruit in de knoei te komen, maar dat lijkt wel mee te vallen. Het is vooral de vorm van de opening die nu nog in de weg staat van het plaatsen van de woofer. Deze is niet helemaal rond, wat ik al wist, maar het frame van de woofer loopt niet schuin genoeg af waardoor deze dus net met het deurpaneel en de originele speaker ring in aanraking komt. Zucht... :fp: En ik denken dat het gaan voor een 13cm set dit soort dingen zou voorkomen. Aangezien het me niet zo verstandig lijkt het gat (met geweld) groter te maken, ga ik maar op zoek naar een passend setje adapter ringen voor 13cm. Als ze iets hoger zijn dan de huidige standaard ringen, zal het zooitje wel moeten passen.

Dan is er echt nog wel een ander "probleem" om op te lossen. (En ik ben benieuwd hoe anderen dit hebben gedaan.) De compo set van Focal maakt gebruik van een crossover, waarbij aan de ene kant de input draden uitkomen en aan de andere kant de draden voor respectievelijk de woofer en tweeter. Nu zit de woofer in de deur en is het de bedoeling dat de tweeter in het dashboard komt, maar ik twijfel nog over de beste manier van aansluiten. De lengte van de bedrading is niet zo'n probleem, dat valt op te lossen, maar ik was aanvankelijk niet van plan om de bestaande bedrading aan te passen (lees door te knippen), maar lijk daar nu niet onderuit te komen. Oorspronkelijke idee was adapter kabel op originele stekker, adapter solderen aan input draden van crossover, deze in de deur plaatsen bij de woofer en dan een langere kabel door de deur naar het dashboard. Echter kwam ik er achter dat de bedrading voor de audio via een stekker naar het portier gaat... Dus geen gat waar ik even een extra draadje doorheen kan trekken. Tenzij ik iets over het hoofd zie, zal ik dus op zoek moeten naar de originele bedrading voor de speaker tussen de radio en het portier en daar tussen de crossovers plaatsen. Als "last resort" zou ik ook nog de tweeter in de deur kunnen verwerken, maar dashboard heeft toch wel de voorkeur qua plaatsing.

Ik begreep dat jij ook geen kabels voor tweeters hebt liggen, dus ben benieuwd naar jouw aanpak.

Nog wat foto's toegevoegd ter referentie.

PS. de tweeters passen/klemmen dan wel weer wel aardig in de gaten in het dashboard, alleen niet echt in de standaard roosters. Even kijken of ik de roosters of de tweeter behuizing aanpas of zelf iets 3D print.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
SoundBlaster
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Je bent al fanatiek aan de gang zie ik. Morgen ga ik eerst op mijn werk MDF ringen frezen voor de achter speakers. Volgende week ga die dan inbouwen.

Wat betreft de deuren, ik had al besloten om op veilig te gaan en uit te kijken naar 130mm set. Max. inbouw diepte van 60mm moet ik als leidraad aanhouden met de keuze zie ik. Mijn plan was om eerst te kijken naar een specifieke compo set van JBL voor de Twingo. Hopende dat de tweeters in die tweeter houders passen die ik een paar maand geleden heb gescoord. Er zitten bij mij origineel van die simpele krom getrokken grilletjes in...

Wat betreft bedraden van de composet. Ik zal toch de bedrading gaan splitsen. Steekstekkers aanknijpen zodat de verbinding in de toekomst evt weer makkelijk hersteld kan worden. Afhankelijk van de set, 1. of er zit alleen een los filtertje tussen de tweeter, 2. of er zit een losse 2-weg filter tussen.
Geval 1, een splitser er tussen. Geval 2, draad vanaf de unit op de ingang van het filter. Originele bekabeling naar de deur op de low, en een extra kabeltje op de high voor de tweeter.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
SoundBlaster
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

20240803_150702 - 50%.jpg
Nou, dit is wat ik aantrof bij mij. Het voorwerk was al gedaan (2 extra gaten + schuim), dus de vorige eigenaar had al wat gedaan. Er hebben ooit speakers in gezeten die gevoed werden via een versterker. Echter een beetje prutswerk naar mijn smaak. Signaal voor de versterker werd via de achter luidspreker bekabeling gedaan. Omslachtig in dit geval. Vanaf de headunit is er luidspreker bekabeling naar achteren getrokken. Ik had zelf gewoon ingeplugd op de originele bekabeling bij de speakers. Nu moet ik eerst de originele bekabeling bij de speakers en de headunit herstellen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
SoundBlaster
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Gisteren het audio project afgerond. Voor de geïnteresseerden zal ik binnenkort een topic aan maken.

Deze topic afrondend en voor als in de toekomst de afbeeldingen verloren gaan:

Achter:
Standaard diameter is 130mm. Inbouw diepte aanbevolen is max 100mm. Echter, de afstand tussen het plaatwerk binnen en buiten is 110mm. De speakers worden diagonaal vast gezet met 2 schroeven. Aangezien er een verdiepte rand is van ong. 5mm is de 4 punts montage wat lastig. Er zijn ook geen schroefgaten voorbereid hiervoor. Oplossingen: diagonaal twee montagepunten van de speaker verwijderen of een opdikring gebruiken van 5mm. Voorkeur is altijd 4 punts bevestiging van de speakers .

Voor:
Standaard diameter is 130mm. Inbouw diepte aanbevolen is max 50mm. Standaard hoort er een kunststof montagerand aanwezig te zijn. De afstand tussen het montage oppervlakte en het raam is 60mm. De speakers worden ook hier diagonaal vast gezet met 2 schroeven. Met wat aanpassingen is hier ook 4 punts montage mogelijk. Andere oplossing is vervangen door een aftermarket ring die al voorbereid is met 4 gaten voor montage.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen