Achterruitenwisser kapot (Twingo II 2010)

Stel hier de overige vragen die met Twingo techniek te maken hebben.
Plaats reactie

Topic author
André87
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 dec 2023 16:16
Actief als: particulier

Achterruitenwisser kapot (Twingo II 2010)

Bericht door André87 »

Hallo,

Mijn achterruitenwisser doet het niet meer. Het begon met af en toe haperen en niet direct aan gaan wanneer de schakelaar bediend werd. Maar na een paar dagen/weken dat gedrag besloot hij er toch helemaal mee op te houden.

Ik heb de zekering gecontroleerd, die was nog prima. De achterruitensproeier doet het nog wel en die zit op dezelfde schakelaar, dus ik ga er vanuit dat de schakelaar ook OK is. Toen heb ik de kunststof kap in de achterklep open gemaakt, het stekkertje los gemaakt en doorgemeten. Als ik zwart (aarde neem ik aan) en oranje meet, krijg ik constant 12V. Maar als ik zwart en roze meet, meet ik helemaal niks. Ook niet als de schakelaar aan staat.

Toen alles nog werkte hoorde ik voor in de auto altijd iets (relais?) schakelen als de ruitenwisser aan/uit ging. Dit geluid hoor ik nog wel als de wissers van de voorruit schakelen - die werken ook nog - maar niet meer bij de wisser van de achterruit.

Mijn vermoeden is dat het relais kapot is. Denken jullie dit ook en zo ja, weet iemand waar deze verstopt zit?

Naamloos.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
André87
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 dec 2023 16:16
Actief als: particulier

Re: Achterruitenwisser kapot (Twingo II 2010)

Bericht door André87 »

De wonderen zijn de wereld nog niet uit; toen ik vanavond de Twingo startte werkte de ruitenwisser plots weer!
Alles wat ik gedaan heb sinds vanmiddag is het stekkertje losmaken, doormeten en weer vastmaken. Misschien zat 'ie niet meer goed vast door het herhaaldelijk dichtgooien van de achterklep.

Hopelijk is het geen korte opleving en blijft het gewoon werken. Hij wist nu in ieder geval vol overtuiging, dus geen haperingen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht