Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Schakel uw ad-blocker uit om onze website te blijven gebruiken.
De tijd dat de autofabrikant voorschrijft wat de klant nodig heeft, komt in de jaren 80 definitief ten einde. De automobilist wordt kritischer, mondiger, en geeft zijn zuurverdiende spaargeld niet meer zomaar uit aan een schraalhans van een auto. Misschien is de opkomst van de MPV daarvan nog wel het meest tekenende voorbeeld. De eeuwige discussie welk merk de eerste had gaan we niet voeren, wel halen we twee zeer bepalende MPV's bij elkaar: de eerste Chrysler Voyager en de Renault Espace.
BMW heeft de 3-, 5- en 7-serie. En vooruit, als het echt iets speciaals moet zijn, kun je bij het Zuid-Duitse merk ook aankloppen voor de Sechser. In de jaren 80 staan de keuzemogelijkheden bij BMW in schril contrast met die van nu; het huidige modelaanbod bestaat uit maar liefst twintig modelreeks. Waarvan we alle verschillende carrosserievarianten voor het gemak niet eens meetellen. Een van de weinige merken die veertig jaar geleden in vrijwel elke prijsklasse vertegenwoordigd is met een zeer gevarieerd modelaanbod, is Renault. Van R4 tot R25, van Fuégo tot Alpine A310 – het Franse merk heeft voor elk type klant en beurs wel iets. Daar komt in 1984 nog een opvallende nieuwkomer bij: de Espace. In Europa slaat deze ‘Multi Purpose Vehicle’ in als een komeet. Met zijn futuristische monospace-ontwerp, kunststof plaatwerk en draaibare, vouwbare en uitneembare stoelen, mag de nieuwe zevenzitter gerust revolutionair worden genoemd. De nieuwe Renault Espace laat al in 1984 zien hoe we ons in het jaar 2000 zullen voortbewegen, zo is de algehele overtuiging.
...
...
Espace rijdt verfijnder dan Voyager
Naar de smaak van Europa rijdt de Espace meer verfijnd dan de Chrysler Voyager. Hoewel het onderstel soepel geveerd is en de auto in een wat sneller genomen bocht best wil overhellen, maakt de Espace een veel minder afstandelijke indruk dan zijn Amerikaanse concurrent.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Het gaat om een Renault espace uit 2005 2.0T 16V met een automatische transmissie.
Tijdens het schakelen tussen P, R, N, D verdwijnt af en toe de stand op het display. De auto lijkt dan nog wel de schakelen wel erg schokkerig. Bij het...
Ik heb de auto in nood gekocht voor een verhuizing vanuit Zweden omdat mijn Citroen Jumper kapot was gegaan.
De auto mag nu weg voor een zacht prijsje.
APK nog tot 11 September 2024.
Bij deze bied ik mijn tuningbox van Elia aan.
Deze box werkt volgens plug and play en is heel eenvoudig aan te sluiten.
Overigens ook geschikt voor de Talisman 1,6 TCE en de Espace 1,6 TCE.
Ik rij een Espace V (1.6 benzine 200pk bj 2017), afgelopen zomer had de koelventilator het begeven. Heb deze inmiddels vervangen, alleen valt het mij nu op dat tijdens het gebruiken van de AC de koelventilator niet direct...
ik wil de cilinderkop in/uitbouwen. Iemand hier ervaring mee? moet het motorblok uitgebouwd worden? graag mij van tips voorzien of een goede werkplaatshandboek indien mogelijk.
Hoor graag van iemand
Ik denk dat mijn voorveren hun beste tijd hebben gehad. Heb al verschillende keren gehad dat tijdens het rijden de auto aan de voorkant zo diep inveerde dat ik en ‘bonk’ voelde, alsof de voorveren helemaal ingedrukt waren. En dat terwijl ik als...