Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
De tijd dat de autofabrikant voorschrijft wat de klant nodig heeft, komt in de jaren 80 definitief ten einde. De automobilist wordt kritischer, mondiger, en geeft zijn zuurverdiende spaargeld niet meer zomaar uit aan een schraalhans van een auto. Misschien is de opkomst van de MPV daarvan nog wel het meest tekenende voorbeeld. De eeuwige discussie welk merk de eerste had gaan we niet voeren, wel halen we twee zeer bepalende MPV's bij elkaar: de eerste Chrysler Voyager en de Renault Espace.
BMW heeft de 3-, 5- en 7-serie. En vooruit, als het echt iets speciaals moet zijn, kun je bij het Zuid-Duitse merk ook aankloppen voor de Sechser. In de jaren 80 staan de keuzemogelijkheden bij BMW in schril contrast met die van nu; het huidige modelaanbod bestaat uit maar liefst twintig modelreeks. Waarvan we alle verschillende carrosserievarianten voor het gemak niet eens meetellen. Een van de weinige merken die veertig jaar geleden in vrijwel elke prijsklasse vertegenwoordigd is met een zeer gevarieerd modelaanbod, is Renault. Van R4 tot R25, van Fuégo tot Alpine A310 – het Franse merk heeft voor elk type klant en beurs wel iets. Daar komt in 1984 nog een opvallende nieuwkomer bij: de Espace. In Europa slaat deze ‘Multi Purpose Vehicle’ in als een komeet. Met zijn futuristische monospace-ontwerp, kunststof plaatwerk en draaibare, vouwbare en uitneembare stoelen, mag de nieuwe zevenzitter gerust revolutionair worden genoemd. De nieuwe Renault Espace laat al in 1984 zien hoe we ons in het jaar 2000 zullen voortbewegen, zo is de algehele overtuiging.
...
...
Espace rijdt verfijnder dan Voyager
Naar de smaak van Europa rijdt de Espace meer verfijnd dan de Chrysler Voyager. Hoewel het onderstel soepel geveerd is en de auto in een wat sneller genomen bocht best wil overhellen, maakt de Espace een veel minder afstandelijke indruk dan zijn Amerikaanse concurrent.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Na ongeveer een week in bezit te zijn van een Grand Scenic Initiale Paris 1.3 TCE 160 automaat (2018) heb ik deze vaststellingen, vragen en opmerkingen. De wagen heeft 90.000km.
Ik blijf het een prachtige wagen vinden, zeker met het Amethyst Noir...
Ik heb een vraag mbt mijn achterstoelen van mijn nieuw aangekochte Espace V. De eerste van de drie achterstoelen kan ik niet automatisch op het display en/of de bediening in de kofferbak neer laten klappen. Ik blijf de melding krijgen...
Op zoek naar luchtinlaatslang artnr. 8200217386
Espace 4 3.5 V6.
Renault kan ze niet meer leveren en deze staat ook al op de site van de onderdelen lijn.
Iemand ‘n tip voor ‘n alternatief of degelijke reparatie?
Slang is op meerdere plaatsen...
Hallo,
Ik zou graag op mijn nieuwe Espace ‘welcome lights’ plaatsen. Dit houd in dat wanneer je 1 van de deuren opent een witte led-strip onder de auto aan gaat. Eventueel in combinatie met een oranje strip als extra richtingaanwijzer.