Wegwerken iso kabels Grand Espace 2003

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
wouter1971
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 jan 2010 12:22

Wegwerken iso kabels Grand Espace 2003

Bericht door wouter1971 »

Hallo mede espace eigenaren,

Mijn vraag gaat over het wegwerken van kabels. In mijn espace zit de autoradio en wisselaar links acterin de auto achter een panneel. Ik wil erg graag de iphone aansluiten en twijfel erg over de methode.

1) achterin plaatsen, de parrot carkit plaatsen onder de bestaande autoradio en wisselaar, dan moet ik alleen de microfoon naar voren leiden.
2) Als ik voorin de parrot carkit plaats dan heb ik het probleem dat ik een verlengde iso kabel moet kopen welke de iso's in beide richtingen doorzet naar de ruimte onder de versnellingspook.

Ik heb een carkitvoorbereiding onder middenconsole van de versnellingspoke zegmaar. Maar ik heb uitgezocht dat dan alleen de voorspeakers gebruikt worden en ik wil juist ook geluid achterin de auto. Dus deze optie vervalt.

Dus in beide gevallen moet ik kabels wegwerken van middenconsole naar achteren toe. Maar hoe doe ik dat? Wie heeft er ervaring mee?

Groeten,

Wouter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fgrooten
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 576
Lid geworden op: 25 nov 2009 05:38
Actief als: particulier
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fgrooten »

Waarom wil je de iPhone aansluiten, om mee te bellen of alleen maar om muziek te luisteren?

Iso-kabels wegwerken van achter-naar-voor-en-weer-naar-achter lijkt me een drama. Dus dan zou ik er voor kiezen om deze voorin aan te sluiten. Vergeetn overigens niet dat je voor de muziek de aux-in kunt gebruiken, die het geluid over alle speakers weergeeft. Hier volstaat een simpel audiokabeltje naar achteren, kan langs de dorpels weggewerkt worden, en heb je de rest van de aansluitingen (ISO) dus gewoon voorin zitten.
Mon voiture: 2017 Grand Scenic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3879
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Bericht door Renier »

Zou voor optie 1 gaan. Minste werk en verlengkabeltje voor een microfoon moet wel te krijgen zijn als de originele kabel te kort mocht zijn
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
wouter1971
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 jan 2010 12:22

Bericht door wouter1971 »

Bedankt voor de reakties!

Ik ga het gebruiken voor zowel muziek als telefoon. Maar ga geen dikke kabels van voor naar achteren en terug leiden. Daar ben ik inmiddels wel uit. Mijn wisselaar+radio zit dus achterin dus ik moet daarop wel aansluiten.

Nu heb ik nog een aantal opties.

1) Je hebt tegenwoordig carkits van Parrot die ook de muziek draadloos kunnen oppikken. Bluetooth A2DP protocol.
Als ik die aansluit en eentje kies zonder display (draadloze afstandsbediening) kan ik die acherin aansluiten en hoef ik alleen de microfoondraad naar voren te leiden. Schijnt dat je ook hiervoor op een line aansluiting moet aansluiten om streaming audio te kunnen gebruiken. Dit is een lastige optie dan.

2) Ook heb ik een apparaatje gezien die je op de aux achterin kan aansluiten en die Bluetooth A2DP kan praten. Dit is het minste werk en dan is muziek geregeld alleen is het dan geen handsfree anders dan op het toestel zelf handsfree bellen.

3) Carkit voorin plaatsen onder middenconsole van versnellingspookje met iso kabels van voor=>achter=>achter=>voor dit is heel veel werk en doe ik niet.

4) Carkit voorin plaatsen onder middenconsole van versnellingspookje en daar aansluiten op bestaande draden van carkit voorbereiding. Je hebt dan afhankelijk van de carkit muziek (bluetooth A2DP) en telefoon maar alleen over de voorspeakers.

5) Combinatie van optie 2 en 4. Door een carkit te nemen t.b.v. telefoon welke ik voorin inbouw. En een los apparaatje die bluetooth A2DP praat voor de rest (of auxdraadje). Die is het idee van fgrooten denk ik.


Ik denk dat ik voor 5 ga. Dan kan ik zowel telefoneren als A2DP bluetooth gebruiken en hoef ik geen enkele kabel te trekken. Tenslotte ligt de normale carkit voorbereiding er al. Ik kan dan een voordelige parrot carkit gebruiken.
Om de aux te benutten is een kabeltje nodig zoals hier in het forum bescheven met output rca pluggen.
Daarmee kan je A2DP connecten via dit apparaatje: Zoek op ebay: Voor de geinteresseerden: Zoek even op ebay: Connects2 BTAV01 in car bluetooth interface A2DP

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fgrooten
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 576
Lid geworden op: 25 nov 2009 05:38
Actief als: particulier
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fgrooten »

Goede opties die je aan geeft.

Mag ik je een ervaring delen qua bluetooth? De iPhone ondersteund beperkte audio over bluetooth, namelijk alleen audio-out en geen besturing over bluetooth. Heb een Kensington dingetje geprobeerd en kwam tot te conclusie dat de iPhone zich alleen remote-over-bluetooth laat aansturen qua play en pause. Skippen naar een volgend nummer zit er dus niet in. Zit 'm gewoon in de firmware van de iPhone (hulde aan Apple :evil: ).

Edit: Audio/Video Remote Control Profile (AVRCP) wordt (nog) niet door de iPhone ondersteunt.

Tevens zit ik nog vreselijk te klooien met de geluidskwaliteit van de aux-in. De iPhone stuurt een fantastisch geluid uit, daar ligt het niet aan. In mijn vorige auto (Peugeot 607) werkte het als een tiet. In de espace is het frequentiebereik belabberd en dat ligt toch echt niet aan de iPhone. Bass komt gewoon niet door (de sub blijft compleet stil) en hoge tonen vertonen als een beer. Tot die tijd (ik krijg het werkend, dat weet ik zeker :twisted: ) blijf ik nog even cd's gebruiken. Wat eigenlijk belachelijk is want de iPhone is natuurlijk een fantastische mp3-speulert.
Mon voiture: 2017 Grand Scenic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
wouter1971
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 jan 2010 12:22

Bericht door wouter1971 »

Oke, bedankt.
Het AVRCP protocol maakt me niet zoveel uit, ik bedien de iphone op het dashbord in zo'n handige steun van brodit.
Overigens ben ik superblij met die iPhone, beter een eigenwijze Apple dan de instabiele mobiele apparaten met Windows erop. Dit is lekker gebruikersvriendelijk en afgezien van hele specifieke dingen zoals jij noemt, it just works.
Vervormd die Kensington het geluid dan? Is dat een Bluetooth A2DP=>3.5mm die ik ergens zag met sigarettenplug?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fgrooten
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 576
Lid geworden op: 25 nov 2009 05:38
Actief als: particulier
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fgrooten »

Tja, als AVRCP niet zoveel uit maakt kan ik toch echt deze adviseren:

http://eu.kensington.com/kensington/nl/ ... foons.aspx

Prik je zo in de sigarettenplug (voorin), auxkabeltje naar achteren, pairen en klaar is wouter....

Het geluid is meer dan acceptabel, je hoort als je stil staat een heeel klein beetje ruis, maar zodra je gaat rijden neemt het geruis van de auto het over. Vervormen doet het geluid niet.

Ennuh, ja, die iPhone is echt een geniaal apparaat, geldt overigens voor alle Apples. Heb alleen nog 2 windows-pc's voor de kinderen (games), voor de rest is hier alles vervangen door Apple. Nou alleen nog een iPad..... :wink:
Mon voiture: 2017 Grand Scenic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

George Michael
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 feb 2007 10:42

Bericht door George Michael »

. . . . . even een of-topic opmerking over Apple producten. Ook ik heb slechts 2 pc's die op windows lopen en deze staan ook bij de kids op hun kamer. Heb zelf een iMac, iBook, iPhone en AppleTV. Heerlijke producten.
Misschien meer Espace rijders Aplle gebruikers? (hangt dit samen met opleiding?)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fgrooten
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 576
Lid geworden op: 25 nov 2009 05:38
Actief als: particulier
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fgrooten »

Wat zou opleiding te doen hebben met Apple-producten?
Ook ik heb een iMac, MacBook Pro, iPhone en een MacMini. Puur omdat het design en vooral de werking fantastisch is. Als professioneel fotograaf kan ik eerlijk gezegd niet meer zonder.
Mon voiture: 2017 Grand Scenic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

@ George Michael, opleiding nee, maar heel veel creatieve mensen zweren bij Apple. Is al vanaf het begin zo bij introductie van de eerste Macintosh.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hema
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 nov 2006 23:56
Actief als: particulier
Locatie: Gelderland

Bericht door Hema »

@George Michael

Wat voor opleiding heb je in gedachten? Apple producten voor hoger opgeleiden of andersom?

Ik heb alleen een ipod van Apple.

Ook vraag ik me af wat je nu precies meer of minder zou kunnen met een mac, omdat ik nooit een macbook of imac gehad heb.
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fgrooten
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 576
Lid geworden op: 25 nov 2009 05:38
Actief als: particulier
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fgrooten »

Nou, we zijn lekker de thread aan het kapen, maar goed, als er meer nieuws is qua de audioverbinding in de Espace gaan we daar weer lekker verder mee. Nu het weer enigszins droog is en ik niet tot mn enkels in de sneeuw hoef te staan kan ook ik hopelijk weer snel verder met de audio in de espace.

Aangezien ik mn hele leven met windows heb gewerkt (ook professioneel als IT-er) en sinds 2 jaar de overstap naar apple heb gemaakt kan ik een aardige vergelijking maken. Windows werkt! Zonder meer, en zeker de laatste versie is erg goed gebouwd. Als je niets anders gewend bent kun je daar prima mee leven, 90% van de wereld werkt er tenslotte mee. Tot de eerste aanraking met OSX, het besturingssysteem van de Mac......
Dan besef je echt dat het nóg beter kan dan windows. In tegenstelling tot windows werkt het áltijd! Het loopt nooit vast, je hoeft nooit te rebooten, het blijft snel, je hoeft nooit opnieuw te installeren, je hoeft nooit programma's moeilijk te installeren en te de-installeren, alles zit op plekken waar je het verwacht.
Een mac kan ook niets meer of minder dan een windows-pc, maar het gaat gewoon makkelijk en sneller.
Zoals eerder vermeld heb ik nog 2 windows-pc en als daar iets mee is, of ff een nieuw spelletje erop ofzo, dan denk ik altijd weer van "ohjah, wat een rompslomp". Zoveel klikken en zoeken naar bepaalde settings, drivers die over de zeik gaan, printers die spontaan verdwijnen. Dat soort dingen heb je dus met een mac niet..... Scheelt een hoop (productie) tijd, die ik dan weer kan gebruiken aan het sleutelen aan de mn Espace! :lol:
Dus... windows is absoluut niet slecht, sterker nog, windows 7 werkt echt heel goed. Voor de rest zeg ik niets, hahahaha.
Mon voiture: 2017 Grand Scenic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
wouter1971
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 jan 2010 12:22

Bericht door wouter1971 »

He lekker stelletje zijn jullie....kapen mijn thread! Maar van Applevrienden vind ik dat wel oke. :)

Ik heb dat ding besteld van ebay. A2DP op Aux. Eens kijken hoe dat bevalt, maar anders is die kensington wel een erg goede optie, alleen moet ik dan een kabel weg zien te werken.

@fgrooten: Heb dezelfde kleur Espace als jij kennelijk alleen 2.0 benzine.

Allemaal bedankt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
wouter1971
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 jan 2010 12:22

Bericht door wouter1971 »

Zo nou ik heb dat A2DP apparaatje gekocht en binnengekregen. Zojuist aangesloten. En gepaired. Vallen paar dingen op. Een variabele audio delay soms, automatisch pairen na stroomonderbreking lijkt ook niet vanzelf te gebeuren en het geluid is onwijs vervormd. Het lijkt wel of de aux ingang erg overstuurd word.
Herkenbaar? Denk dat ik hierna maar even de hoofdtelefoon uitgang van de iphone rechtstreeks op aux ga aansluiten, want hier wordt ik niet blij van.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fgrooten
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 576
Lid geworden op: 25 nov 2009 05:38
Actief als: particulier
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fgrooten »

Shit, da's balen zeg. Daar kom je dus ook geen stap mee verder. Ebay-dingetje verdwijnt dus in de prullenbak?

Je hebt wel het Aux-kabeltje voor elkaar gekregen? Ff ter vergelijking, op welke pennen in de aux-aansluiting heb je wat aangesloten (LinksRechtsGround)?
Ik heb namelijk het idee dat ik daar ook nog iets verkeerd heb zitten.
Mon voiture: 2017 Grand Scenic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
wouter1971
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 jan 2010 12:22

Bericht door wouter1971 »

Ik heb aangesloten op pin 27, 28 en 30. Al is volgens mij 29 ook ground voor andere kanaal dus dat zou ook moeten werken volgens mij. Maar het klinkt nu alsof de input van line out van het kastje teveel is voor de aux in van de radio.
Maar jij hebt met dat kensington ding dus nergens last van vertraging van je geluid of overstemd geluid?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fgrooten
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 576
Lid geworden op: 25 nov 2009 05:38
Actief als: particulier
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fgrooten »

Hmm, die aansluitingen heb ik ook, daar ligt het dus niet aan. Ik zit nog steeds met een interferentie en een beperkt frequentiebereik. Bass wordt zo weinig uitgestuurd dat mn subwoofer niet eens reageert. Terwijl als ik een cd draai dat ding de kentekenplaten van de auto van de buurman los rammelt.
Gebruik nu overigens de Kensington zonder bluetooth, dus rechtstreekse aansluiting via de dock-port.

Ga ook nog een keertje de bluetooth-versie weer gebruiken, kijken of die niet het probleem van het beperkte frequentiebereik vertoont. Nadeel blijf ik vinden dat dan de iPhone niet via een losse afstandsbediening werkt. De eerste keer dat ik deze probeerde (ding zwerft nu al 2 maanden in het dashboardkastje) was het geluid gewoon goed te noemen, geen vervorming oid. Alleen heb ik toen niet opgelet wat het dus qua frequentiebereik deed.
En als dat niet werkt ga ik idd ook de gewone koptelefoonaansluiting nog een keertje proberen. Lastige vind ik dat je dan altijd dat stekkertje erin moet pluggen.

Hopelijk regent het morgen niet..... kan ik weer fijn prutsen....
Mon voiture: 2017 Grand Scenic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
wouter1971
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 jan 2010 12:22

Bericht door wouter1971 »

Ik ga nu met een potentiometer de input regelen dus dat is mijn knutselprojectje weer. Ik laat de afloop wel weten.
Voordeel van aux aansturen via hoofdtelefoonplug is dat al het geluid naar de aux gaat dus ook navigatie etc.
Het enige nadeel is dat je een oplossing moet zoeken voor de ontbrekende microfoon als je alleen daarvan gebruik gaat maken. Beetje lastig als je je telefoon moet aannemen, maar ik weet niet zeker of de handsfree aantikken op het toestel dat omzeild.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fgrooten
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 576
Lid geworden op: 25 nov 2009 05:38
Actief als: particulier
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fgrooten »

Oef, met een potmetertje een audio signaal dimmen...... Nou is het heeeel lang geleden dat ik me echt in de electronica heb verdiept, dus zeker weet ik het niet, maar volgens mij ga je dan hele rare dingen krijgen. De spanning binnen een audiosignaal varieert volgens mij constant, mede-afhankelijk van de frequentie. Als je dat gaat afknijpen door een weerstand (aldanniet variabel) ga je denk ik aan de frequentie lopen rammelen. Gaat nie goed nie, verslechterd je signaal vanwege amplitudemodulatie. (mensen met actuele kennis van electronica, please correct me if i'm wrong :wink: )

Volgens mij kun je veel beter een actief filtertje aanschaffen die het signaal een paar dB drukt. Of gewoon je iPhone zachter zetten.... Hoe staat de "Geluidscontrol" onder de iPod-settings?
Mon voiture: 2017 Grand Scenic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Je kunt het best je inkomend signaal bij de bron dimmen, en met je versterker dat signaal op het gewenste niveau brengen, als je bron signaal te hoog is heb de daar de vervorming al, die je dan nog eens versterkt met je radio. SUC6 Eenvoudig eigenlijk hè!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fgrooten
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 576
Lid geworden op: 25 nov 2009 05:38
Actief als: particulier
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fgrooten »

Hoe staat het met het knutselproject?
Mon voiture: 2017 Grand Scenic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht