Laguna diesel langzamer dan benzine

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
lagunafreak
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 8
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 apr 2010 22:31

Laguna diesel langzamer dan benzine

Bericht door lagunafreak »

Hallo mensen. Vandaag heb ik mijn laguna uit 97 ingeruild voor een "RENAULT LAGUNA DYNAMIQUE 2.2DCI 150PK GR T AUT5". In mijn oude laguna was ik van achteren aangereden waardoor de trekhaak helemaal in de auto was verdwenen, geen mooi zicht. Ik weet helaas niet hoeveel PK deze laguna had, wel dat het een 2 liter motor was.

Nu heb ik vandaag een laguna stationwagon gekocht uit 2003, maar dan diesel. Ik heb geen ervaring met diesels maar ik dacht pk is pk en met 150 daarvan moet ik wel redelijk vlot de snelweg op kunnen rijden. Hij blijkt in de praktijk echter veel minder reactief dan mijn bezine versie. Of het nu van 0 naar 50km/u is of van 100 naar 120km/u, dit gaat in de diesel toch een stukje langzamer. Bij 100 naar 120km/u lijkt het soms alsof ik niet versnel. (het duurt even). Ik kan natuurlijk het gaspedaal helemaal intrappen en dan krijg je de kickback naar een lagere versnelling maar dat zou toch niet hoeven met 150pk? VErschil is wel dat de diesel 1500kg weegt en de bezine 1200kg.

Is dit te verwachten of moet er iets afgesteld worden aan de motor dat deze beter reageert op het gaspedaal?

Alvast bedankt voor jullie inzicht!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Ja, 300 kg is meer dan 20% meer gewicht, om dat te versnellen heb je heel wat pk's nodig, afgezien nog van het feit dat een diesel anders reageert dan een benzinewagen. Als de motor goed schoon is en de turbo goed werkt dan is toch heel goed te merken dat die inkomt, maar het gewichtsverschil maakt dat hij veel "luier" overkomt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DexterXL
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 485
Lid geworden op: 25 mei 2009 18:50
Actief als: particulier
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Bericht door DexterXL »

Als je nog weet wat je vorige kenteken was, dan kan je op de site van de rdw dit intoetsen en krijg je het aantal
KW's te zien, dit is om te rekenen naar PK's.
Maar staar je niet blind op de pk's, ik heb liever een hoog koppel, en daar zou bij jouw een verschil in moeten zitten,
normaal gesproken heeft een diesel meer koppel als een benzine.
Als ik even zoek naar een benzine 2.0i 1997, dan kom ik op 115 pk bij een koppel van 168 Nm, de wagon 2.2 DCI
heeft 150 pk bij een koppel van 320 Nm.
Dus hij moet echt sneller aanvoelen, ondanks het gewichtsverschil, mocht de garage nog een 2.2 DCi hebben staan,
vraag dan even of je daar proef in mag rijden, merk je een groot verschil, dan weet je dat het absoluut niet goed
zit met die van jouw :wink:
Ford Focus Wagon Futura 1.6i 16v 2005 Magnum Grey
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Ja, wellicht is je turbo op weg naar de eeuwige jachtvelden. Turbo's hebben niet het eeuwige leven, zo tussen de 140 en 200.000 gaan ze kapot. SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mark en ivonne
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 781
Lid geworden op: 11 sep 2005 20:00
Actief als: particulier
Locatie: noord scharwoude

Bericht door mark en ivonne »

was je vorige laguna ook een automaat?
en is de bak van je nieuwe laguna zelf lerend? mischien hebben er oude (lees zeer rustig rijdende) mensen in gereden
r19 cabrio 16v 1993 laguna 1.6 16v rte 1999 g3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Bericht door mechanic »

De 2.2dci voelt nooit aan als een snelle wagen. Naar mijn mening voelt de 1.9dci vlotter aan.
Het zou zomaar kunnen dat de 2.0 die je eerst had sneller is, dat waren prima motoren voor dat type laguna.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
lagunafreak
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 8
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 apr 2010 22:31

Bericht door lagunafreak »

Bedankt voor jullie reacties. Ik zie dat ik wat info vergeten was te vermelden.

De vorige auto was inderdaad ook een automaat. (rj-fr-42). Ik krijg weinig extra info bij RDW behalve dan dat het een 2.0 liter motor was.

Gisteren wilde ik een auto inhalen op de snelweg, ik reed op dat moment 100, maar hij was bijna niet vooruit te branden, dus ik gaf maar eens plankgas, toen ging er gelijk een lampje branden. Volgens de handleiding kan er vocht in het brandstoffilter zitten en anders is het een algemene electrische storing. Over 2 weken heb ik iig een onderhoud om het een en ander te laten nakijken en zowiezo het filter te laten vervangen.

Is een turbo te vervangen of staat dat gelijk aan een andere auto kopen? :roll: (deze heeft 156000km gereden)

Zelf lerende auto's klinkt wel stoer, 'k heb er nog niet eerder van gehoord. Als het zo is dan leert ie niet snel :wink:

Verder ben ik geen snelheidsduivel hoor, ik was alleen gewend dat ik vrij makkelijk van 100 naar 120km/u kon optrekken, en dat is voor achterliggers ook wel prettig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DexterXL
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 485
Lid geworden op: 25 mei 2009 18:50
Actief als: particulier
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Bericht door DexterXL »

idd geeft de rdw-site in jouw geval geen vermogen op,
maar ik zou toch even terug gaan naar de verkoper, je mag er vanuit gaan dat ze een deugdelijke auto verkopen,
als er een storingslampje gaat branden, dan valt dat bij mij onder niet-deugdelijk :wink:
Ford Focus Wagon Futura 1.6i 16v 2005 Magnum Grey
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
lagunafreak
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 8
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 apr 2010 22:31

Bericht door lagunafreak »

Tsja ik heb hem zonder garanties gekocht, wel met de mededeling dat ze geen auto's verkopen waar ernstige dingen mee mis zouden zijn. Ik vond de zaak overkomen als een betrouwbare (toyota) dealer. Hij rijdt verder wel lekker (stil). Al doende leert men (ik dan), volgende keer maar een nieuwe kopen, al gaat dat me op dit moment erg boven het budget :wink:
Mijn garage heeft vanochtend 2 flesjes reinigingsspul in de brandstoftank gedaan, hiermee zou het systeem alvast van binnen mee gereinigd worden, gewoon door er mee te rijden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Bericht door DHL »

Sorry dat ik je misschien ontgoochel... die busjes gaan niet helpen.
Is het in Nederland niet zoals in Belgie dat een beroepsverkoper wettelijk verplicht is 1 jaar garantie te geven zonder kilometerbeperking?
Ziet ernaar uit dat je anders wel nog wat kosten staan te wachten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
lagunafreak
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 8
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 apr 2010 22:31

Bericht door lagunafreak »

De auto is 100% dealer onderhouden en ik kan zien waar de laatste APK is geweest dus ik zal dat bedrijf eens bellen. Mijn collega opperde ook een kapotte turbo, waarop mijn garage me vroeg of ik een beetje kan wegrijden vanuit stilstand, dat gaat op zich best aardig. Hij zei dat je met een kapotte turbo nauwelijks wegkomt vanuit stilstand. Ik denk dat ik wel in 5 seconden 50km/u kan rijden dus ik vermoed dat dat het dan niet is. Een turbo zou al tussen de €1000,- en €2000,- kosten. In dat geval ga ik me zeker even beklagen bij de verkoper. Een mondelinge garantie dat er geen ernstige dingen mee mis zijn is ook bindend toch?
3 mei wordt er door mijn garage naar gekeken, tot die tijd kan ik er als autoleek alleen maar (naar) over dromen wat de oorzaak is :?
Mijn eigen fout natuurlijk, ik was al een week non stop naar een auto aan het zoeken en was al van hot naar her gereden, deze auto was zo ver van de snelweg dat ik er in de proefrit niet harder dan 80 mee heb gereden :roll:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DexterXL
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 485
Lid geworden op: 25 mei 2009 18:50
Actief als: particulier
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Bericht door DexterXL »

Mischien kan je via je onderhoudsboekje achterhalen hoeveel hij de afgelopen 2 jaar gereden heeft, als het bv
maar 10.000km in 2 jaar is, dan is dat weinig voor een diesel, en kan je er enigzins vanuit gaan dat dat korte
stukjes zijn geweest, en dat met een automaat-diesel :roll:
Als dat zo is, kan je een inwendig vervuilde blok hebben, dus ook een EGR die niet goed meer functioneerd, met als
gevolg vermogensverlies, oplossing kan zijn om hem te reinigen of te vervangen, scheurtjes in je truboslangen
kan ook dit soort klachten opleveren, dus ga niet gelijk van het ergste uit.

Dit soort verhalen komen op het focus-forum ook vaak voorbij, zeldzaam is het de turbo, maar meestal vervuiling,
want ook een dealer-monteur heeft geen zin in dit soort klusjes :roll:
even een linkje naar wat vervuiling bij een Focus: http://www.focusclub.nl/forum/showthrea ... 274&page=2
Ford Focus Wagon Futura 1.6i 16v 2005 Magnum Grey
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
lagunafreak
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 8
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 apr 2010 22:31

Bericht door lagunafreak »

Ik heb net de vorige (APK) dealer gebeld. Het vermogensverlies was al bekend bij hen. :!: Ik kan maandag terugbellen naar de werkplaats want ze hebben het in februari als het goed is uitgelezen, maandag weet ik hopelijk meer... Hopelijk is het vervuiling of een turboslang o.i.d.

Toch had ik deze laguna 2.2 diesel met 150pk van dit bouwjaar (2003) voor deze prijs (€4950) op ongeveer 10 plaatsen op autotrack.nl gevonden met allemaal ongeveer dezelfde specificaties, km-stand (155000) etc, alleen ander kleurtje. Dat gegeven leek me een goede indicatie dat het niet een probleemauto zou zijn.

domdomdom, een volgende auto ga ik zeker eerst even de snelweg op, hoe ver weg dat ook is :oops:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
lagunafreak
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 8
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 apr 2010 22:31

Bericht door lagunafreak »

Hee ik zie net op de site van de dealer dat alle occasions boven de €4500,- standaard een half jaar BOVAG garantie hebben... :o

Dat is vast handig! :P

edit: foutje, meeneemprijzen zijn zonder bovag garantie. :oops:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DexterXL
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 485
Lid geworden op: 25 mei 2009 18:50
Actief als: particulier
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Bericht door DexterXL »

Hoe dan ook horen ze een goedwerkende auto af te leveren, zeker als bij de apk het vermogensverlies bekend is :roll:
Ford Focus Wagon Futura 1.6i 16v 2005 Magnum Grey
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
lagunafreak
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 8
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 apr 2010 22:31

Bericht door lagunafreak »

Heb vanochtend nog even een tussensprint getest, 13 seconden van 100km/u naar 120km/u. Dat is niet gebruikelijk he :roll:

Inmiddels weet ik wel wat meer. De Laguna is destijds uitgelezen, het betreft een storing in het luchtinlaat circuit. Zou dat de turbo uitsluiten of juist meer die richting in wijzen? Het probleem is echter nooit opgelost dus de exacte oorzaak is niet onderzocht.

Ik heb nu ook de verkoper aan de telefoon gehad, en ze willen wel helpen in de oplossing. Als er veel 'werk' (uren) in gaat zitten dan willen ze het zelf doen. Maar nu dus even naar een renault dealer om het exacte probleem te vinden denk ik..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Initiale 2.2d 176 pk
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jan 2011 14:49
Actief als: particulier

Re: Laguna diesel langzamer dan benzine

Bericht door Initiale 2.2d 176 pk »

Beste Laguna freak,

Ben pas forumlid. Ik lees deze oude berichten nu pas. al opgelost? of exemplaar inmiddels verkocht....
Heb zelf ook ervaringen. Mijn ex. is getuned, is echt een aanrader.
groet
Rob

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
lagunafreak
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 8
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 apr 2010 22:31

Re: Laguna diesel langzamer dan benzine

Bericht door lagunafreak »

Oh ik dacht dat ik het hier gemeld had, ik heb inderdaad dit probleem laten nakijken. Het bleek dat er een scheurtje zat in het klepdeksel bovenop de motor. Hierdoor liep er druk weg. Op de plek van het scheurtje zat ook allemaal dieselsmurrie dus het was snel gevonden. De reparatie was wel vrij prijzig (€900,-), maar wat is nou niet duur anno 2010/2011.. :P

Desalniettemin ben ik niet erg te spreken over de responstijd van diesel tov benzine. Vooral bij rotondes vind ik het vaak onprettig dat de diesel laat reageert nadat het gaspedaal wordt ingetrapt. Als je eenmaal in beweging bent dan gaat het optrekken prima, alleen vanuit stilstand is het dus wat traag. Bij de vorige laguna (bezine) werd je echt als een raket naar voren geschoten, terwijl dat een veel mindere motor was.

Wat betreft de snelheid, ik kom nu heel eenvoudig met voldoende snelheid de snelweg op. :o

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Laguna diesel langzamer dan benzine

Bericht door WillemS »

Ja, door al die toeters en bellen die ze tegenwoordig in ons blik monteren zijn de wagens zo zwaar dat versnellen een heleboel vermogen en koppel vereist. Was een middenklasser vroeger zo'n 1.100 kg. tegenwoordig weegt die met gemak 1.450 kg.
En dat moet je allemaal meeslepen.
SUC6
Dus maak je auto lichter en je bent vanzelf al sneller van je plek.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht