stuur scheef na wisseling winterbanden

Alle overige technische vragen over de Scenic
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Loes
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 dec 2006 14:12

stuur scheef na wisseling winterbanden

Bericht door Loes »

Beste mensen,

Ik heb deze week mijn winterbandenwisseling gehad bij de dealer. Ik heb een renault Scenic 2007. Nu merk ik dat mijn stuur wat naar links staat. Dus op een rechte weg staat hij niet recht. Dat is niet alleen raar maar ook vermoeiend rijden. Tevens best wel behoorlijk wat speling in het stuur.
Het gekke is dat ik dus voor die tijd dat niet had en ook niet vorig jaar toen ik met de winterbanden heb gereden. Hoe kan ik dat oplossen? Moet ik de auto laten uitlijen? En zoja, stel ik doe dat en het is verholpen daarna zit ik er dan weer aan vast als ik van winter naar zomerbanden wissel ergens voorjaar 2011?

alvast bedankt voor het lezen en reacties,
groetjes
Loes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 3879
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: stuur scheef na wisseling winterbanden

Bericht door Renier »

Normaal heeft wisselen van wielen geen enkel effect op uitlijning, dat zou mooi zijn (ik wissel 2x per jaar) :lol:

Ik heb laatst een ander (sport)stuur laten plaatsen. Toen viel me daarna op dat hij ook wat naar links stond.
Ik dus weer terug, bleek dat auto uitgelijnd moest worden.
Monteur gaf aan dat het waarschijnlijk altijd zo heeft gestaan, dat het me pas opviel omdat ik op het nieuwe stuur lette. Ik merk wel wat verschil in stuurgedrag nu (iets minder zenuwachtig)

Is dat bij jou niet ook het geval, dat je het opeens opviel maar dat het toch al zo was?

Zou er wel mee terug gaan, maar reken erop dat de kosten voor uitlijnen volledig voor jou zijn, ik kan niet zien wat voor relatie er is tussen de wielen wisselen en moeten uitlijnen.

Ik moest voor het uitlijnen bij de officiele Renault dealer €80,- betalen maar begreep achteraf dat dat aan de dure kant is. Dus informeer vooraf goe naar de kosten, wellicht kan het elders goedkoper :wink:

In principe is uitlijnen daarna niet meer nodig, tenzij er iets aan de ophanging verandert, je een stoep flink raakt, etc.
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Loes
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 dec 2006 14:12

Re: stuur scheef na wisseling winterbanden

Bericht door Loes »

Hoi Renier,

Voor mijn gevoel was het stuur voordien recht. Maar vanwege de bandewisseling bemerk ik het dus. Misschien is het zoals jij zegt, dat jij na een ander stuur het ook opeens bemerkte.
Ik heb de garage gebeld en die zeggen eigenlijk dat het dan daarvoor ook moet zijn geweest. Dat is dus echt niet zo.

Maar het zal dus uitlijnen worden, zoals jij aangeeft. Maar ik denk dat ik dat niet doe bij de dealer. Ik heb inmiddels bij kwikfit geinformeerd en daar doen ze het voor 47,50 euro en duurt een uur.

Nu jij ook hier aangeeft dat het uitlijnen het probleem verhelpt ga ik er morgen ofzo toch maar even langs. Ik hoefde geen afspraak te maken. Ik hoop dat het lukt en dat het dan idd is opgelost en heel belangrijk, dat ik niet in het voorjaar weer zit met uitlijnen. Zal wel een gedachte van een vrouw zijn :) dat uitlijnen de banden worden uitgelijnd maar dat is dus niet zo begrijp ik nu.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 9
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: stuur scheef na wisseling winterbanden

Bericht door mechanic »

Het is de grootste onzin dat na het wisselen van banden het stuur scheef staat, dat kan echt niet.
Stand van het stuur word bepaald door de stuurinrichting en de afstelling hiervan, speling op kogels kan de stand ook iets doen veranderen. Als de auto prima rechtdoor rijdt als je het stuur los laat maar alleen iets scheef staat is de sporing correct en is uitlijnen niet nodig. Enkel de stuurkogels iets in/uit draaien, aan beide kanten evenveel, veranderd de sporing niet alleen de stand van het stuur. Neemt als alles normaal loskomt hooguit 10min in beslag.

Zijn de banden wel dezelfde maat, en hoe is het slijtage patroon,en de spanning? Scheeftrekken na vervangen banden is wel mogelijk, dan is het advies links-rechts even te wisselen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



CPTR
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1049
Lid geworden op: 22 feb 2008 19:24
Actief als: particulier
Locatie: Kalslagen

Re: stuur scheef na wisseling winterbanden

Bericht door CPTR »

mechanic schreef:Scheeftrekken na vervangen banden is wel mogelijk, dan is het advies links-rechts even te wisselen.
Moet je dan de aangegeven draairichting van de band even negeren?
Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 9
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: stuur scheef na wisseling winterbanden

Bericht door mechanic »

De banden die normaal door de dealer worden gemonteerd, michelin energy / primacy, continental eco conctact, bridgtone b250 hebben geen draairichting, maar alleen een binnenkant/buitenkant. Als die er wel opzit kun je die even negeren voor een korte proefrit, wijkt de auto niet meer of juist naar de andere kant weet je dat het in je banden zit en zul je ze of moeten vernieuwen of moeten wisselen zodat de draairichting juist is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: stuur scheef na wisseling winterbanden

Bericht door WillemS »

Winerbanden geven en ander "gevoel", het rubber is zachter en daardoor voelt het rijden ermee eerst wat anders aan.
Het kan zijn dat je stuur al wat scheef stond en je het nu merkt.
Je stuur kan niet plots scheef gaan staan van alleen een bandenwissel.
Zijn de winterbanden draairichting gebonden(vaak), dan kan het zijn dat, aan 1 kant voor, een band de verkeerde kant op draait, daardoor kan de wagen scheef gaan trekken en moet je steeds een beetje "tegensturen", dan komt het stuurwiel dus scheef te staan tijdens het rijden.
Kontroleer dus eerst of de banden op de juiste plek zitten(draairichting).
Het kan ook zijn dat er in de garage iets is gebeurt tijdens de bandenwissel en de garage je dit niet wil vertellen.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 9
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: stuur scheef na wisseling winterbanden

Bericht door mechanic »

Meestal is het een klant die de garage iets wil laten oplossen wat voorheen ook al was,of niet opgevallen was, no offense.
Komt de laatste tijd bij ons in de werkplaats erg vaak voor, heb je smorgens een beurt gedaan, klant rekent af en vertrekt, komt smiddags terug met een auto die totall los in elkaar zit en de werkplaats de schuld geeft omdat zij nergens tegen aan gereden is :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2668
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:05
Actief als: particulier

Re: stuur scheef na wisseling winterbanden

Bericht door Pleiades »

mechanic schreef:Meestal is het een klant die de garage iets wil laten oplossen wat voorheen ook al was,of niet opgevallen was, no offense.
Komt de laatste tijd bij ons in de werkplaats erg vaak voor, heb je smorgens een beurt gedaan, klant rekent af en vertrekt, komt smiddags terug met een auto die totall los in elkaar zit en de werkplaats de schuld geeft omdat zij nergens tegen aan gereden is :thumb:
Komt ook vaak voor dat monteurs hun werk niet goed doen hoor. Bij mij kwam bij 230 de bodemplaat onder de auto vandaan vliegen, en bij mijn zoon liep de multiriem scheef. :think:
2000 Renault Laguna 1.6 16v RXI ~ 2010-2012 ~
2006 Renault Mégane RS 225 ~ 2012-2014 ~
2006 Renault Mégane CC 2.0 Exception ~ 2014-2015 ~
2018 Renault Clio Limited TCe90 ~ 2018-2021 ~
2021 Renault Arkana Hybrid R.S. Line ~ 2021-Heden ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 9
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: stuur scheef na wisseling winterbanden

Bericht door mechanic »

Dat klopt, dat zijn dingen die een fatsoenlijke monteur niet verkeerd doet. Maar bij een wielenwissel kan ik het me niet voorstellen dat iemand stuurkogels sloopt met als gevolg een stuur wat scheef staat.
Bij elke onderhoudsbeurt,wielenwissel, maak ik een proefrit voor&achteraf en noteer altijd hoe het stuur staat en welke schades erop zitten. Een auto met teveel schade blijft buiten staan tot telefonisch met klant is overlegd dat er veel schades opzitten.
Kost tijd, maar misverstanden zijn onmogelijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DexterXL
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 485
Lid geworden op: 25 mei 2009 18:50
Actief als: particulier
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Re: stuur scheef na wisseling winterbanden

Bericht door DexterXL »

Dat merk ik dus ook in mijn vak, steeds vaker maak ik een foto of filmpje om je zelf in te dekken
tegen mensen die menen dat de monteur iets fout heeft gedaan, uiteraard er wel vanuitgaande dat
de monteur wel zijn werk heeft gedaan zoals het behoort.
Na 15 jaar ervaring voel je wel aan met wat voor soort klant je te maken hebt. :mrgreen:

Dat neemt overigens niet weg dat in dit geval normaal gesproken het stuur nooit schever kan staan door
alleen de velgen te wisselen, bij twijfel of het stuur wel goed staat, altijd dan voorzichtig vragen of er misschien
iets gebeurd is in de garage waardoor het stuur nu scheef staat, en schrijf altijd de km-stand op voordat je hem
afgeeft, hoe vaak er ten onrechte "proefrondjes" gereden word waar schade uit ontstaat..... :roll:
Ford Focus Wagon Futura 1.6i 16v 2005 Magnum Grey
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 9
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: stuur scheef na wisseling winterbanden

Bericht door mechanic »

Een proefrit is eigenlijk niet onterecht, dat blijkt nu weer eens. Je wil toch weten wat voor vlees je in de kuip hebt, het had gemakkelijk dit akkefietje kunnen verhelpen.
Er zijn wel eens auto's waar mensen klachten over hebben waar we de snelweg mee op moeten, nou dan ben je van waar wij zitten als je terug bent een 30km verder. :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Loes
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 dec 2006 14:12

Re: stuur scheef na wisseling winterbanden

Bericht door Loes »

Het is opgelost maar wel zeer vreemd. Ik ben naar k**kf*t geweest. Daar heb ik hem uit laten lijnen omdat ze zeiden dat idd alles niet recht stond. 47 euro betaald en weggereden en wat bleek, stuur stond nog scheef :(
Ik gelijk doorgereden naar mijn dealer en daar gevraagd wat nu te doen.
Hij vertrouwde de uitlijning niet? Zei dat hun andere aperatuur hadden en beter uit konden lijnen. In mijn beleving is uitlijnen allemaal hetzelfde.
Maar goed, ik dus aangeven dat ik echt geen zin heb in opniew betalen en bij hun denk ik nog veel meer dan die 47 euro. Garage wilde toch mij en ook hen zelf overtuigen dat zij beter uitlijnen en ze het daarmee konden oplossen.
Dus zo gezegd zo gedaan, kosteloos uitlijnen en verdomd. Heel het stuur staat prima weer recht, zit niet meer die toch wel vervelende speling in het stuur na de wisseling.
Kortom het is opgelost. Ik vind het echt toch wel bijzonder dat de dealer kennelijk dus ander suitlijnt. Ik vin dhet ook wel stuitend dat dan bij die andere garage mij garandeerden dat zij erg goed zijn in uitlijnen.
Ik ga toch morgen nog even een bezoekje brengen aan hen om te vertellen dat zij het niet hebben kunnen oplossen maar de dealer wel.

Ook een warme douche van mijn dealer om het kosteloos te doen. :clap:

over dat de banden op de juiste plek zitten, was volgens de dealer wel goed gegaan. Ik sla ze daar namelijk op, bij de officiele dealer, en zij merken de banden dan kennelijk als ze worden gewisselt. Ik vertrouw daar ook wel op dat dat goed gaat. Vorig jaar heb ik bij hen nieuwe winterbanden gekocht, dat zijn vredestein snowtrac 3 banden. Ik ben er vanuit gegaan dat dus de plek van de banden wel goed zijn gegaan. Maar het is wel een tip om het in elk geval in de gaten te houden of gewoon even te vragen.
Verder heb ik wel het volste vertrouwen in mijn dealer en ook wel in de jongens van de werkplaats. Ik word altijd vriendelijk geholpen en alles word wel weer opgelost. Ik heb gewoon pech met deze scenic. Ik heb er gewoon veel al aan moeten vervangen terwijl ik hem in 2007 nieuw heb gekocht. Maar daar kan de dealer of de monteurs natuurlijk niets aan doen. Wat zij kunnen doen is je vriendelijke tewoord staan en het oplossen met wel of niet tegemoedkoming in de kosten. Met dist stuur 'probleem' waren ze zelf ook nieuwsgierig of zij het met uitlijning wel konden verhelpen en ik denk ook wel een beetje de klant overtuigen dat zij het beter kunnen oplossen en betere apperatuur hebben. Die overtuiging is wel gelukt bij mij :). Ik ga dan toch maar gewoon weer naar mijn dealer als er problemen zijn. Ik wijk overigens nooit af van mijn dealer, dit was de eerste keer.
Ik breng er morgen even een multivlaai naartoe om te bedanken voor de correcte oplossing. Kan altijd helpen bij eventueel weer een volgens scenic probleem ;).
Volgens jaar ruil ik hem in voor de nieuwste scenic. Hopelijk heb ik daar meer geluk mee en sta ik niet zoveel in de werkplaats.

jullie bedankt voor de reacties. Toch fijn dat je even hier terecht kan, zeker als jezelf niet veel verstand van die zaken hebt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: stuur scheef na wisseling winterbanden

Bericht door WillemS »

Loes, fijn dat het zo is opgelost, en idd Renault doet er alles aan om tevreden klanten te houden.
Nog een tip; Pas op met o.a. inparkeren, voorkom dat je met de banden de stoep raakt en zeker niet erop en eraf.
Dat is slecht voor de banden en voor de ophanging en afstelling daarvan.
Wens je nog vele plezierige km's met je Renault.
Groet,
WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 9
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: stuur scheef na wisseling winterbanden

Bericht door mechanic »

Altijd fijn klanten die lekkers meebrengen naar de werkplaats! En de dealer heeft het erg netjes opgelost moet ik zeggen. Maar zoals ik al aangaf hoefde de auto, naar wat ik opmaak uit je verhaal, helemaal niet uitgelijnd te worden. Als alleen het stuur scheef staat bij rechtdoor rijden, en de auto niet afwijkt van de rechte lijn, kun je het het in/uitdraaien van de stuurkogels aan beide kanten het stuur binnen een aantal minuten recht hebben staan.
Bij het uitlijnen hoort nadat alle apparatuur is aangesloten en het juiste model auto in het systeem geladen is, het stuur in de kaarsrecht stand vastgezet te worden met een klem. Doe je dit niet is de uitlijning wel goed maar het stuur nog niet :doh: Dat zullen ze bij de kwikfit wel niet gedaan hebben, en tevens is slechts alleen de sporing van de vooras af te stellen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Loes
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 dec 2006 14:12

Re: stuur scheef na wisseling winterbanden

Bericht door Loes »

Mechanic, nog niet helemaal is het stuur recht maar dat is acceptabel. Ik vermoed dat als de zomerbanden er weer opkomen dat het goed staat omdat dat ook voordien was. Het lijkt wel of dat de banden warmer zijn met rijden dat het stuur ook weer rechter is maar dat zal wel verbeelding zijn.
Ik ga er niet meer mee terug, dan vinden ze mij denk ik wel een erge 'zeur'. Het stuur is rustig, geen spelingen meer en aardig recht getrokken.
mechanic schreef:Als alleen het stuur scheef staat bij rechtdoor rijden, en de auto niet afwijkt van de rechte lijn, kun je het het in/uitdraaien van de stuurkogels aan beide kanten het stuur binnen een aantal minuten recht hebben staan.
Mocht het nu storend worden dan kan ik bij de kleine beurt in januari wel eens vragen of ze dat willen doen. Ik heb helaas niet iemand in de buurt die dat kan of je moet bij mij in de beurt wonen ;).
Omdat het na de wisseling is gebeurd verwacht ik eigenlijk dat het bij de lentewisseling weer goed komt of is dat te simpel gedacht?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 9
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: stuur scheef na wisseling winterbanden

Bericht door mechanic »

De garage had dat eigenlijk moeten adviseren ipv meteen over uitlijnen beginnen :)
Het belangrijjkste is dat je tevreden bent :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Loes
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 dec 2006 14:12

Re: stuur scheef na wisseling winterbanden

Bericht door Loes »

precies, ik had nog even ge-edit in mijn bericht. Van 'mocht je in de buurt wonen' ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 9
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: stuur scheef na wisseling winterbanden

Bericht door mechanic »

Haha weet niet waar je vandaan komt, maar ik woon in het zuiden van brabant 8)
En dat ze je een erge zeur vinden zal heus niet, mensen genoeg die voor minder terug naar de dealer gaan hoor.
Ik wil voor mezelf altijd hebben dat het precies recht staat, veel klanten kunnen dat waarderen want ik zie nooit iemand terug!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Loes
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 dec 2006 14:12

Re: stuur scheef na wisseling winterbanden

Bericht door Loes »

Ik zou niet meer weten hoe ik het ze dan nog aan hun verstand moet peuteren als ik er kom en zeg hij staat toch nog ietsjepietsje scheef. Ik denk dus dat met de wisseling van zomerbanden straks, dat het gewoon weer is zoals het hoort. Kennelijk is het een vreemd gegeven dat het stuur iets scheef staat want ze kijken me dan met vraagtekens aan ;). Wat dus nu de exacte oorzaak ervan is weet ik dus ook niet. morgen rij ik een rit waarbij de banden wel weer warm worden want ik heb het idee dat het dan beter word, misschien ook weer een vreemd verhaal en zal vast niet kunnen. Dan verbeeld ik het mij ;)

enne, ik woon niet bij je in buurt, jammer want dan had je even kunnen rijden en zelf zien hoe je het ervaart. Ik woon in het oosten. :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 9
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: stuur scheef na wisseling winterbanden

Bericht door mechanic »

Ach, het is mogelijk dat er lichte speling op de binnenste stuurkogels zit, dat effect kan zich ook vertalen naar een stuur wat iets scheef staat. Dan komt het weer aan het licht na het vernieuwen van de kogels. Maar een dealer had hier wel een opmerking van gemaakt.
Belangrijkste is dat de auto veilig is, en dat jij nu dan voor 99% tevreden bent. Als je volgend jaar toch de nieuwe scenic koopt :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008 13:59
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

Re: stuur scheef na wisseling winterbanden

Bericht door demi »

Loes schreef:Beste mensen,

Ik heb deze week mijn winterbandenwisseling gehad bij de dealer.
groetjes
Loes
mechanic schreef: En de dealer heeft het erg netjes opgelost moet ik zeggen
WillemS schreef: Renault doet er alles aan om tevreden klanten te houden.
WillemS
Had Renault niet tegen Loes moeten zeggen en Loes moeten informeren dat de gemiddelde temperatuur overdag nog steeds ver boven de 7 graden gemiddeld ligt momenteel, en dat als Loes rondrijd in haar/zijn gouden koets dat dan de schoentjes extra snel slijten. De koude komt er wel aan maar ik had denk ik toch nog even gewacht met een wissel want winterbanden zijn niet echt goedkoop :think:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: stuur scheef na wisseling winterbanden

Bericht door WillemS »

Veiligheid staat voorop :thumb:
Dit houdt in dat wanneer de kans bestaat dat de minimumtemperatuur 's-nacht bij of onder de 7 graden komt het uit veiligheidsoverwegingen alleen al aanbeveling verdient met op winterbanden te rijden.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 3879
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: stuur scheef na wisseling winterbanden

Bericht door Renier »

Veel zullen ze niet extra slijten van een weekje meer of minder.

Ik ga hopelijk woensdag m'n momentsleutel (Gedore) ophalen, dan kan ik ze binnenkort ook weer zelf gaan wisselen :thumb:
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

marc-o
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 188
Lid geworden op: 29 nov 2009 22:01
Actief als: particulier
Locatie: Meppel

Re: stuur scheef na wisseling winterbanden

Bericht door marc-o »

WillemS schreef:Veiligheid staat voorop :thumb:
Dit houdt in dat wanneer de kans bestaat dat de minimumtemperatuur 's-nacht bij of onder de 7 graden komt het uit veiligheidsoverwegingen alleen al aanbeveling verdient met op winterbanden te rijden.
SUC6
:thumb: :thumb:

Anders krijgen we het wel erg druk met wisselen.
Het ene moment temp boven 7 graden, banden eraf even later onder 7 graden, banden er weer op.
Gistermiddag met exact 7 graden naar Utrecht gereden, terug met 4 graden, ideaal winterbandenweer dus!
Je moet op een gegeven moment een keus maken wanneer de winterbanden te monteren.
Ben (net als WillemS) van mening dat nu de tijd is om te gaan wisselen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Socrates
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 447
Lid geworden op: 04 aug 2008 10:59

Re: stuur scheef na wisseling winterbanden

Bericht door Socrates »

Ik heb mijn stuur wel eens expres scheef laten zetten (eraf en dan een tand verdraaien) omdat ik dan makkelijker bij de autobediening kon als ik m'n arm op de leuning in de deur had liggen :)

(was trouwens geen Renault)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Loes
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 dec 2006 14:12

Re: stuur scheef na wisseling winterbanden

Bericht door Loes »

demi schreef:

Had Renault niet tegen Loes moeten zeggen en Loes moeten informeren dat de gemiddelde temperatuur overdag nog steeds ver boven de 7 graden gemiddeld ligt momenteel, en dat als Loes rondrijd in haar/zijn gouden koets dat dan de schoentjes extra snel slijten. De koude komt er wel aan maar ik had denk ik toch nog even gewacht met een wissel want winterbanden zijn niet echt goedkoop :think:
Ik ga eigenlijk van de kundigheid van de dealer uit. Hier in het oosten heeft het bijna de hele week al gevroren en moesten we weer krabbelen. 8)

Zoals willem ook aangeeft is het dan toch wel veiliger denk ik en die paar weken doet het er denk ik ook niet echt toe of het iets warmer is denk ik.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: stuur scheef na wisseling winterbanden

Bericht door WillemS »

Ja, Loes je hebt gelijk "better safe than sorry"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DexterXL
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 485
Lid geworden op: 25 mei 2009 18:50
Actief als: particulier
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Re: stuur scheef na wisseling winterbanden

Bericht door DexterXL »

Dat de temp ver boven de 7 graden overdag ligt is natuurlijk kolder,
ik heb het de afgelopen week in de gaten gehouden, maar tot een uur of 10.00 blijft het al onder de 7 graden,
daarna ligt hij er iets boven (9 á 10 graden) om vanaf een uur of 16.00 weer onder de 8 graden te duiken.
Dus dan praten we over 6 uur boven de 7 graden, en 18 uur onder de 7 graden, dus een 1/4 van de dag :think:
kortom, absoluut geen verkeerde keuze om ze er nu al onder te hebben, hier liggen ze sinds dit weekend al
onder beide auto's :thumb:
Ford Focus Wagon Futura 1.6i 16v 2005 Magnum Grey
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht