Startprobleem, of niet?

Plaats reactie

Topic author
Verwijderd 3611

Startprobleem, of niet?

Bericht door Verwijderd 3611 »

Net thuis van het van haar werk oppikken van de vrouw.
Ik was wat vroeg, dus zette ik de motor van mijn 2.0 16v GS 2004 uit. Hij heeft een kwartiertje uitgestaan, met de lampen en de radio aan. Dat is nog nooit een probleem geweest. Toen ik de auto wilde starten leek het alsof de startmotor niet wilde aangrijpen en het zwikje één of twee keer rondslingerde. Dan volgden er wat ratelgeluiden uit het vooronder en verder helemaal niets meer. Paar keer geprobeerd, met hetzelfde resultaat. Wat opviel was dat de klok naar 00:00 sprong. Accu lijkt niet het probleem, want de binnenverlichting en deurvergrendeling werkte nog.

ANWB gebeld, die liet even op zich wachten. Na 3 kwartier dacht ik: laat ik het toch nog maar eens proberen en jawel hoor, probleemloos starten. Paar keer aan en uit gezet, maar geen probleem meer. Wel kreeg ik de melding op de boordcomputer : "ASR niet actief".
Netjes de ANWB afgebeld (krijg je zo'n opmerking als "gelukkig maar", waar je niets mee kan, want morgen sta ik misschien weer ergens met een auto die niet wil starten).
Ben van plan om morgen even naar de dealer te rijden om het verhaal te doen en mss de auto uit te laten lezen, maar wellicht weet iemand van het geachte forum wel wat er aan de hand kan zijn (geweest).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 13 mei 2025 10:14
Actief als: particulier

Re: Startprobleem, of niet?

Bericht door RichTrip »

Ik vermoed dat je toch een te lage accuspanning hebt gehad. Op het moment dat je dan de starmotor activeert, trekt de startmotor dan zoveel stroom, dat de spanning in elkaar klapt en de startmotor niet of nauwelijks meer ronddraait. Door de spanningsdip verliest ook het display zijn spanning en vandaar de geresette klok. De binnenverlichting en vergrendeling zijn niet zulke grote verbruikers, vandaar dat die nog wel werken.
Doordat je waarschijnlijk daarna de lampen en overige verbruikers hebt uitgedaan danwel uitgelaten, is er net weer voldoende spanning aanwezig om de auto aan te krijgen.
De ASR storing is dus waarschijnlijk ook te wijten aan de spanningsdip. Moet mogelijk even bij de dealer worden gereset met de CLIP. Pas wel op met dit soort dingen. Al die electronica in de auto's van tegenwoordig is erg gevoelig voor deze spanningsuitval. Ook het starten met een zogenaamde booster (starthulp) kan al voor grote en dure problemen zorgen.
Laat dus goed de staat van de accu controleren.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Hema
Lid
Lid
Laatste bezoek: 27 nov 2014 17:30

Bericht door Hema »

*- Accu lijkt niet het probleem, want de binnenverlichting en deurvergrendeling werkte nog. -*

Nou dat denk ik wel. Binnenverlichting is wat anders als de startmotor en het hele circus wat daarbij opgestart wordt. Dat de klok op nul springt zegt genoeg. De accu kan het tijdens het starten niet meer opbrengen om de klok op gang te houden.
Is je accu nog de orginele? Zo ja, neem dan afscheid van het ding en zeker bij een (elektronische) auto als de Scenic II. Veel (elektronische) ellende wordt veroorzaakt door een defecte accu.
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

Het is wel zeer goed mogelijk dat het de accu is!!
Als die slecht is dan zal de spanning tijdens starten dalen tot onder de 9volt en dan valt ALLES (ECU electronica ed.)uit.
Daarna branden de lampjes wel want die doen het ook nog wel bij een lagere spanning.
Als dit nog de originele accu is dan is de kans nog groter dat het daar aan ligt. Een moderne accu gaat tussen de 4 en 7 jaar mee, afhankelijk van gebruik.
Na het plaatsen van de nieuwe accu dienen alle foutcode's met de Clip gewist te worden(Dealer!).
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Verwijderd 3611

Thanx voor alle reacties, de dealer zei vandaag hetzelfde. Goed dat alle bronnen overeenstemmen !
Dus snel een nieuwe accu !

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Verwijderd 3611

Nieuwe accu, probleem opgelost, kan slotje op !

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut