torsie assen vervangen Megane grandtour

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Plaats reactie

Topic author
angus
Net ingestapt
Net ingestapt
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 07 aug 2011 00:32
Actief als: particulier

torsie assen vervangen Megane grandtour

Bericht door angus »

Model/uitvoering :Megane grandtour 1,6 16V
Bouwjaar :2000
Brandstof :B

Zelf heet ik Marcel, ben 44, woon in midden Limburg, gehuwd, geen kids en verdien mijn Euro's met huisjes bouwen.

Ik heb me aangemeld in de hoop een oplossing te vinden voor volgend probleem:

Een week geleden heb ik afscheid genomen van mijn torsie assen, 150 meter vanaf thuis even een knakkend geluid en daar lag ie mooi met zijn kont omlaag. Mazzel eigenlijk dat ik nog niet echt ver van thuis weg was. Na wat googelen ben ik erachter gekomen wat het zou kunnen zijn en hoe de achteras in elkaar steekt. Ondertussen heb ik reeds een andere as via marktplaats geregeld en gemonteerd. Mooi probleem opgelost zul je denken, niet helemaal dus. De as van marktplaats is van een coupé met duidelijk kleinere schijven en een iets ( 22 mm) smallere wielbasis. Remmen enzo ombouwen is geen optie, past nl niet. Wat ik nu wil is de originele as weer repareren. De torsieassen heb ik er al uitgehaald, viel trouwens wel mee, een uurtje mee bezig geweest. Om een paar nieuwe te bestellen lijkt me ook niet onmogelijk maar waar ik mee zit is de positie van de assen tov elkaar.
De twee voorste assen waren nog heel, deze heb ik voor demontage gemerkt. De twee achterste waren beide gebroken waardoor ik de originele stand van de as niet kon achterhalen.( heb er voor de zekerheid toch maar een centerpuntje in gemept).

Hoe kan ik deze torsieassen weer in de juiste positie monteren?
Is het aan te raden ze alle 4 te vervangen of kan ik de oude nog gebruiken?
Waar moet ik op letten bij de stand van de "verbindingsblok" in het midden tussen de assen?
Zijn er tips en truuks voor de monage, eerst links en dan rechts, of eest voor en dan achter?
Heeft iemand een adres waar ik deze assen kan bestellen of op voorraad heeft?

Alvast bedankt voor jullie hulp, groetjes Marcel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 04 jun 2025 21:44
Actief als: particulier

Re: torsie assen vervangen Megane grandtour

Bericht door mechanic »

Je haalt je een hoop ellende op je dak als je de torsie assen wilt vernieuwen, en om ze in de goede stand te monteren.
Ook was het wijzer geweest meteen een complete as van een grant tour te nemen.
Ik zou adviseren wat sloperijen af te bellen en een goede gebruikte as van een gt te monteren, dan heb je geen gedonder met evt uitlijnen, verkeerde rijhoogte, en niet passen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut