torsieas Kangoo I (1997–2007)

Alle overige technische vragen over de Kangoo
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
jgm
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 okt 2014 13:58
Actief als: particulier

torsieas Kangoo I (1997–2007)

Bericht door jgm »

hallo
mijn kangoo 1.2 rt uitvoering van 1998 is voor de 2e keer in een half jaar nu door de torsieas gezakt

nu is mijn vraag zijn de express uitvoeringen uitgerust met een zwaardere uitvoering torsie as ?

en 2e vraag de Kangoo I werd gemaakt tussen (1997–2007) is het zo dat bij al deze bouwjaren de torsieassen gewoon onder alle modellen passen en ik dus zonder problemen een torsieas van een 1.5 dci van 2006 onder mijn 1.2 rt uit 1998 kan plaatsen ?

na mijn inzien zou het voor de hand liggen dat de express versie een zwaardere as zal hebben en dit in mijn voordeel zou zijn

2x in een half jaar door de torsie zakken is wel er veel dus ga liever voor safe en ik weet er 1 te koop van een 1.5 dci van 2006 dus als dit gaat passen qua montage ga ik liever voor de zwaardere

gr jgm

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Re: torsieas Kangoo I (1997–2007)

Bericht door Rossy »

2x in een half jaar is wel kort op elkaar inderdaad.
Zijn de vorige keer nieuwe veerstaven geplaatst of is de complete as vervangen voor een gebruikte?
Van een gebruikt onderdeel kan nooit voorspelt worden hoe lang deze mee gaat.
Bij nieuwe onderdelen heb je er een jaar garantie op, hierdoor zou de tweede reparatie kosteloos moeten zijn.

Alle Kangoo's hebben hetzelfde maximale voertuiggewicht, uitgezonderd de Kangoo's met verhoogd laadvermogen en met groot volume.
De Kangoo's 4x4 hebben een compleet andera achteras constructie.
De veerstaven en achterassen zijn van de normale Kangoo's dan ook allemaal gelijk en uitwisselbaar.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
jgm
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 okt 2014 13:58
Actief als: particulier

Re: torsieas Kangoo I (1997–2007)

Bericht door jgm »

ok dankje voor je snelle antwoord het viel mij op dat ik verschillende kleuren op de achterbrug zag staan en had mij laten vertellen dat dit de sterkte en draagvermogen aan zou geven
vorige keer was het een gebruikte die ik vervangen heb maar zelfde bouwjaar (1998) toen wist ik ook nog niet dat dit een kwaal bij die dingen blijkt te zijn
ik ga zo als het nu lijkt weer een gebruikte gebruiken maar nu van 2006
het belangrijkste was om te weten of dit ging passen of niet

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: torsieas Kangoo I (1997–2007)

Bericht door BramvT »

Ik heb vanaf 2010 bij 4 Kangoo diesels nooit problemen gehad met de achteras....tot mijn vorige blauwe (Express) 1.9 DTI...ik had er dan ook een pallet in van ongeveer 400 kg, plus mijn eigen gewicht was dit dus zo'n 470 kg totaal aan gewicht....gelukkig stond ik net stil voor de slagboom van het bedrijf, wilde net oprijden toen ik een enorme knal hoorde....LA wiel stond dus opeens laag.

Het laadvermogen van een Express (bestel) is meestal 625 kg...heb nu een 1.5 DCI (82 pk) bestel die boven de 800 kg laadvermogen heeft.....dus zal het wel een verzwaarde achteras zijn, omdat het meeste gewicht uiteraard op de achterwielen zit.

Heb de oude gebroken achteras toen in z'n geheel eraf laten halen en een gebruikte er voor terug, (was met erin zetten + de as voor 250 euro klaar), adresje in R'dam die er toevallig eentje had liggen. :wink:

In die oude as zag ik duidelijk ook de verrotte lagers aan de linkerkant... + dat 1 van de 2 torsiestaven was gebroken.
Dus de assen van de Kangoo zijn inderdaad wel een aandachtspunt...ik houd die van mij, als hij toevallig op de brug staat, goed in de gaten.
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

de mon
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 939
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: torsieas Kangoo I (1997–2007)

Bericht door de mon »

Ik heb ook al een scheve Kangoo gehad achteraan.Ik heb rondom ramen en mijn as zou 500 kg afkunnen.(4 uitwendige torsie assen)
Die Kangoo's zonder ramen (bestelwagen) hebben een achteras van 700 kg draagkracht.'t Staat in hun boekje of je kunt dat zien aan de kleuren van de verfstrepen.
De defecte as ligt hier nog, nooit uiteen gekregen. Voor de Berlingo of dat Peugeot bus reviseert men achterassen.Voor Renault niks.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: torsieas Kangoo I (1997–2007)

Bericht door mechanic »

Niet alleen de kango heeft hier last van.
Ook de megane&scenic modellen van de 1e generatie, dus ook het facelift model.
Alle modellen zonder spiraal veren, dus met de torsiestaven gaan wel eens kapot.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
jgm
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 okt 2014 13:58
Actief als: particulier

Re: torsieas Kangoo I (1997–2007)

Bericht door jgm »

daar was ik weer en nog geen jaar verder weer zelfde probleem
de kangoo welke ik weer klaar gemaakt had met een donor torsie-as (uit een expres uitvoering met 70.000 km )
is een dag voor dat de auto voor de apk moest door de as gezakt voor de 3e keer in anderhalf jaar tijd
de auto was onbelast en omdat de hond nog wel eens achterin zit (8 kilo) had ik de achterbank er niet eens in
ik rij meestal alleen in de auto zelden passagiers en voor de 3e keer zonder aanleiding in een bocht met 20 km per uur door de as gezakt
net een paar dagen terug mijn dochtertje van 8 beloofd met haar naar lego-land in denemarken te gaan
nou aangezien de renault-kangoo weer door de as is gezakt is dit helaas nu ander verhaal geworden
daarin tegen blij dat hij er nu doorzakte en niet op de snelweg onderweg naar denemarken want dat had wel eens heel fout af kunnen lopen voor mij en mn dochtertje
inmiddels kan ik iedereen afraden die veilig op de weg wil om een renault kangoo te nemen van rond bouwjaar 1998
want het is schrikbarend hoe veel mensen dit dus al overkomen is en vreemde vind ik dat dit spul met zon groot risico nooit door renault is terug geroepen als zeer onveilige auto
daarnaast heeft het mij enorm veel geld gekost en mag ik mijzelf trotse eigenaar noemen van een kangoo die nu helemaal niks meer waard is en niet meer mee gereden kan worden
en om daar weer een paar honderd euro voor neer te moeten leggen om hem weer klaar te maken met het risico dat hij er voor de 4e keer zonder aanleiding door zal zakken tja ......

bij deze mocht iemand mij verder kunnen helpen en nog een goede as hebben liggen voor niet al te veel geld ? alle hulp is welkom

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
jgm
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 okt 2014 13:58
Actief als: particulier

Re: torsieas Kangoo I (1997–2007)

Bericht door jgm »

daar was ik weer en nog geen jaar verder weer zelfde probleem
de kangoo welke ik weer klaar gemaakt had met een donor torsie-as (uit een expres uitvoering met 70.000 km )
is een dag voor dat de auto voor de apk moest door de as gezakt voor de 3e keer in anderhalf jaar tijd
de auto was onbelast en omdat de hond nog wel eens achterin zit (8 kilo) had ik de achterbank er niet eens in
ik rij meestal alleen in de auto zelden passagiers en voor de 3e keer zonder aanleiding in een bocht met 20 km per uur door de as gezakt
net een paar dagen terug mijn dochtertje van 8 beloofd met haar naar lego-land in denemarken te gaan
nou aangezien de renault-kangoo weer door de as is gezakt is dit helaas nu ander verhaal geworden
daarin tegen blij dat hij er nu doorzakte en niet op de snelweg onderweg naar denemarken want dat had wel eens heel fout af kunnen lopen voor mij en mn dochtertje
inmiddels kan ik iedereen afraden die veilig op de weg wil om een renault kangoo te nemen van rond bouwjaar 1998
want het is schrikbarend hoe veel mensen dit dus al overkomen is en vreemde vind ik dat dit spul met zon groot risico nooit door renault is terug geroepen als zeer onveilige auto
daarnaast heeft het mij enorm veel geld gekost en mag ik mijzelf trotse eigenaar noemen van een kangoo die nu helemaal niks meer waard is en niet meer mee gereden kan worden
en om daar weer een paar honderd euro voor neer te moeten leggen om hem weer klaar te maken met het risico dat hij er voor de 4e keer zonder aanleiding door zal zakken tja ......

bij deze mocht iemand mij verder kunnen helpen en nog een goede as hebben liggen voor niet al te veel geld ? alle hulp is welkom

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: torsieas Kangoo I (1997–2007)

Bericht door WillemS »

Torsie assen hebben eigenlijk regelmatig wat onderhoud nodig, zoals insmeren met Tectyl, dat blijft wat taai en beweegt mee met de torderende staaf.
Torsie staven hebben beslist niet het eeuwige leven en slijten erg door alle drempels die er tegenwoordig liggen.
Er komen kleine haarscheurtjes in het metaal en daarin gaan ze roesten, zodra je enige roestvorming aantreft is het einde al nabij, de roest vult het scheurtje op en daardoor scheurt het snel verder tot het breekt. Meestal na een vorstperiode.
Ja, en ga je een gebruikte as monteren dan moet die echt helemaal roestvrij en onbeschadigd zijn, wil je er lang mee doen.
Dit geldt ook voor spiraalveren hoor, de kwaliteit zit hem vaak in de bescherming die erop is aangebracht. Koop een nieuwe torsiestaaf en behandel deze zoals ik schreef en je doet er beslist veel langer mee.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht