Trafic Quickshift bokt bij opkomen koppeling
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Laatste bezoek: 13 okt 2015 11:09
- Actief als: particulier
Trafic Quickshift bokt bij opkomen koppeling
Trafic II 115 DCI L2H1 :
2008 :
Diesel :
Hallo,
Ik heb sinds begin dit jaar een Trafic met quickshift versnellingsbak. Toen ik hem kocht met 96000km op de klok schakelde alles nog vrij soepeltjes, maar nu met 105000 op de klok bokt de koppeling steeds vaker.
Als ik smorgens achteruit weg rij en de automaat laat de koppeling op komen en ik geef rustig gas, dan begint de auto te bokken en stoten, zo erg dat ik soms gewoon eerst weer stil moet gaan staan. Alleen als ik heeel gevoelig het gas op het juiste moment doseer, kan ik wegrijden zonder bokken.
Verder gaat het schakelen in de onderste versnellingen ook niet erg soepel meer. Vooral van de 1 naar de 2, 2-3. Bij het oplaten komen van de koppeling gaat dit te snel en geeft dit weer een heel bonkerig geluid en klappen op de versnellingsbak. Soms probeer ik handmatig te schakelen en dan het gas even helemaal los te laten tijdens het schakelen. Het gaat dan wel iets soepeler, maar de koppeling blijft gevoelloos opkomen.
En heel soms als ik bijv. langzaam op een rotonde aan uitvier, dan schakelt hij net voor ik stil sta naar de 1e versnelling. En ook dan weer gaat het op laten komen van de koppeling zo bruut, dat de auto bokt en stoot wat zeker niet goed is voor de versnellingsbak en aandrijving.
Ik heb al wat gezocht op problemen met de quickshift, en die zijn er genoeg, maar niet specifiek dit probleem. Zelf denk ik dat misschien de standmelder/potmeter van de koppeling niet helemaal goed meer is, zodat hij soms even helemaal de weg kwijt is??? Maar ik heb geen idee hoe dit werkt en of dit een probleem kan zijn....
Kan iemand mij misschien helpen met dit probleem? Voordat er echt iets kapot gaat hierdoor..
Alvast bedankt!
groetjes Barry
2008 :
Diesel :
Hallo,
Ik heb sinds begin dit jaar een Trafic met quickshift versnellingsbak. Toen ik hem kocht met 96000km op de klok schakelde alles nog vrij soepeltjes, maar nu met 105000 op de klok bokt de koppeling steeds vaker.
Als ik smorgens achteruit weg rij en de automaat laat de koppeling op komen en ik geef rustig gas, dan begint de auto te bokken en stoten, zo erg dat ik soms gewoon eerst weer stil moet gaan staan. Alleen als ik heeel gevoelig het gas op het juiste moment doseer, kan ik wegrijden zonder bokken.
Verder gaat het schakelen in de onderste versnellingen ook niet erg soepel meer. Vooral van de 1 naar de 2, 2-3. Bij het oplaten komen van de koppeling gaat dit te snel en geeft dit weer een heel bonkerig geluid en klappen op de versnellingsbak. Soms probeer ik handmatig te schakelen en dan het gas even helemaal los te laten tijdens het schakelen. Het gaat dan wel iets soepeler, maar de koppeling blijft gevoelloos opkomen.
En heel soms als ik bijv. langzaam op een rotonde aan uitvier, dan schakelt hij net voor ik stil sta naar de 1e versnelling. En ook dan weer gaat het op laten komen van de koppeling zo bruut, dat de auto bokt en stoot wat zeker niet goed is voor de versnellingsbak en aandrijving.
Ik heb al wat gezocht op problemen met de quickshift, en die zijn er genoeg, maar niet specifiek dit probleem. Zelf denk ik dat misschien de standmelder/potmeter van de koppeling niet helemaal goed meer is, zodat hij soms even helemaal de weg kwijt is??? Maar ik heb geen idee hoe dit werkt en of dit een probleem kan zijn....
Kan iemand mij misschien helpen met dit probleem? Voordat er echt iets kapot gaat hierdoor..
Alvast bedankt!
groetjes Barry
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 22 jun 2025 18:07
Re: Trafic Quickshift bokt bij opkomen koppeling
Uitlezen op foutcodes,mogelijk opnieuw inlezen.
Defecten aan robot zijn verre van zeldzaam,dealer weet wel raad mee.
Defecten aan robot zijn verre van zeldzaam,dealer weet wel raad mee.
Hide post links |
-
Zijn er misschien mensen die hiervoor nog een oplossing hebben, want het uitlezen etc levert tot nu toe nog niks op.
Hij schakelt nog steeds maar het word wel steeds iets erger.
Ben van de week nog bij de garage geweest die ook contact hebben gehad met Ganzeboom transmissies hierover.
Zij denken ook aan versleten koppelingsplaten, maar ik weet niet met zekerheid of dit alle problemen verklaart.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Hij schakelt nog steeds maar het word wel steeds iets erger.
Ben van de week nog bij de garage geweest die ook contact hebben gehad met Ganzeboom transmissies hierover.
Zij denken ook aan versleten koppelingsplaten, maar ik weet niet met zekerheid of dit alle problemen verklaart.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Dat zou kunnen,maar is pas te zien na demonteren bak. Is de koppeling versleten die vervangen,dan kan het goed zijn . Anders zit rr nog een robot probleem bij.
Hide post links |
-
- Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 12 okt 2015 09:48
Hallo Ik heb hetzelfde probleem !
Net de bus gekocht bij een dealer die hebben een nieuwe robot geplaatst en dergelijke geen foutmelding maar hij bokt ontiegelijk tijdens file rijden en optrekken en achteruit dus het is echt het moment van optrekken .
Wie heeft dit probleem ook gehad en hoe is het verholpen ???
Dit is namelijk erg irritant maar mischien door een kleinigheid te verhelpen .
mvgr Ronaldtk
Net de bus gekocht bij een dealer die hebben een nieuwe robot geplaatst en dergelijke geen foutmelding maar hij bokt ontiegelijk tijdens file rijden en optrekken en achteruit dus het is echt het moment van optrekken .
Wie heeft dit probleem ook gehad en hoe is het verholpen ???
Dit is namelijk erg irritant maar mischien door een kleinigheid te verhelpen .
mvgr Ronaldtk
Hide post links |
-
Hallo Ronald,
Fijn om een medestander te hebben!
Vandaar dat ik ook huiverig ben om zo maar de hele boel te laten maken, want het is dus niet zo simpel als even de robot uitwisselen, blijkt wel.
Heb ook ooit eens wat gehoor over een 2 massa vliegwiel.... zou het daar misschien iets mee te maken kunnen hebben?
Fijn om een medestander te hebben!
Vandaar dat ik ook huiverig ben om zo maar de hele boel te laten maken, want het is dus niet zo simpel als even de robot uitwisselen, blijkt wel.
Heb ook ooit eens wat gehoor over een 2 massa vliegwiel.... zou het daar misschien iets mee te maken kunnen hebben?
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 12 dec 2022 23:33
Ik heb dezelfde problemen gehad...... robot met koppeling drie maal vervangen in 5 jaar!!
Euvel is dan weg maar komt terug helaas. Ik heb de auto in 2012 ingeruild op een versie zonder quick shift.
volg dit wel en ben benieuwd het euvel gevonden wordt.
Euvel is dan weg maar komt terug helaas. Ik heb de auto in 2012 ingeruild op een versie zonder quick shift.
volg dit wel en ben benieuwd het euvel gevonden wordt.
Grand Scenic III Ph3 Limited 1.2 Tce
Trafic III L2h1 Luxe Dci145 EU6
Voorheen;
Espace IV PH2 init 3,5V6
Laguna III sedan GT 2.0T
Trafic II Ph2 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph2 2 GT 2.0T
Megane CC Ph1 2.0 dyn
Scenic II Ph1 2.0 dyn
Trafic II Ph1 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph1 1.8 Priv
Trafic III L2h1 Luxe Dci145 EU6
Voorheen;
Espace IV PH2 init 3,5V6
Laguna III sedan GT 2.0T
Trafic II Ph2 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph2 2 GT 2.0T
Megane CC Ph1 2.0 dyn
Scenic II Ph1 2.0 dyn
Trafic II Ph1 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph1 1.8 Priv
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Als de robot opnieuw ingelezen is,en vervolgens vervangen geen nut heeft zal de bak eraf moeten om koppeling en vliegwiel inderdaad te controleren.
Hide post links |
-
Als er problemen zijn met de koppeling zijn er dacht ik 2 mogelijkheden:?
- versleten koppelingsplaten
- Lek druklager
Maar bij versleten platen zou je dit toch kunnen merken lijkt me en zou het wel heel snel gaan op het einde...
En bij een lek druklager moet er toch olie missen op den duur uit het reservoir...
Wat er mis kan zijn met een vliegwiel weet ik niet, maar 2 massa vliegwiel klinkt alsof er een schok opgevangen word door een verend deel in het vliegwiel??
Bij mij voelt het alsof er ergens gigantisch veel speling op de aandrijflijn zit, terwijl dat niet te voelen is. Daarom denk ik eerder aan het vliegwiel als de koppeling. Maar van 2 massa vliegwielen heb ik geen verstand om dit verder te kunnen verklaren.
gr Barry
- versleten koppelingsplaten
- Lek druklager
Maar bij versleten platen zou je dit toch kunnen merken lijkt me en zou het wel heel snel gaan op het einde...
En bij een lek druklager moet er toch olie missen op den duur uit het reservoir...
Wat er mis kan zijn met een vliegwiel weet ik niet, maar 2 massa vliegwiel klinkt alsof er een schok opgevangen word door een verend deel in het vliegwiel??
Bij mij voelt het alsof er ergens gigantisch veel speling op de aandrijflijn zit, terwijl dat niet te voelen is. Daarom denk ik eerder aan het vliegwiel als de koppeling. Maar van 2 massa vliegwielen heb ik geen verstand om dit verder te kunnen verklaren.
gr Barry
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Zoiezo als de bak eraf ligt zou het niet slim zijn om de oude koppeling terug te monteren. Om bij het vliegwiel te komen gaat de koppeling eraf,en daar is vrijwel altijd slijtage aan te zien.
Het vliegwiel is dan te controleren op speling,en op een verende aanslag. De waardes zijn mij niet bekent meer,maar het komt zeer vaak voor dat de speling te groot is. Dan merk je dit ook aan trillingen bijv..
Gezien de robot automaat heb je geen gevoel in een koppelingspedaal over aangrijpingspunt. Een lek aan het druklager is goed te constateren zonder dat de bak los moet,maar evenals de koppeling zou het haast stom zijn deze terug te monteren ipv vernieuwen.
Als alles open is geweest dient de robot opnieuw ingelezen te worden.
Het vliegwiel is dan te controleren op speling,en op een verende aanslag. De waardes zijn mij niet bekent meer,maar het komt zeer vaak voor dat de speling te groot is. Dan merk je dit ook aan trillingen bijv..
Gezien de robot automaat heb je geen gevoel in een koppelingspedaal over aangrijpingspunt. Een lek aan het druklager is goed te constateren zonder dat de bak los moet,maar evenals de koppeling zou het haast stom zijn deze terug te monteren ipv vernieuwen.
Als alles open is geweest dient de robot opnieuw ingelezen te worden.
Hide post links |
-
Bedankt voor je reactie!
Als je inderdaad alles los hebt liggen is het verstandiger om direct de hele koppeling te vervangen, zoals je zegt.
De uren is duurder als de koppeling, maar alles bij elkaar zijn dit dure grappen...
Als je inderdaad alles los hebt liggen is het verstandiger om direct de hele koppeling te vervangen, zoals je zegt.
De uren is duurder als de koppeling, maar alles bij elkaar zijn dit dure grappen...
Hide post links |
-
Kan iemand mij zeggen of er in mij type Trafic ook een 2 massa vliegwiel zit?
Kenteken: 93-VNS-4
Kenteken: 93-VNS-4
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut