Disclaimer: Ik ben nogal een leek op dit gebied, maar vind het interessant om toch wat te leren en stukje bij beetje repareer/reviseer ook ik wel eens onderdelen.

Tijdens het wegrijden gisteren voelde ik dat de auto anders dan anders optrok, het gaspedaal reageerde overgevoelig. Op het dashboard zag ik 'elektrische storing' branden en het 'motormanagement' lampje. Volgens mij gebeurde dit toen ik een drempel op reed. Na korte tijd doofde het eerste lampje en reed de auto weer normaal na +/- 200 meter rijden.
Het motormanagement lampje bleef echter branden. ANWB heeft het uitgelezen en 4 foutcodes kwamen naar boven:
P0638 (gasklep stelmotor B1 signaal niet juist)
P0136 (Lambda sonde B1 S2)
Net als ik keek de monteur op het internet en was zijn advies (het preventief) vervangen van het gasklephuis. De boel is gereset en het lampje brand niet meer. Enkele testritjes gedaan zonder probleem. Kortom, ik merk niets en daar steekt het mij, ik heb bij voorkeur heldere problemen.
Als ik zoek op symptomen, woordelijk, video etc. dan hoor en zie ik niets dat strookt met het gedrag van mijn auto:
Auto's sputteren, hebben minder vermogen, meer rookontwikkeling, hoge toeren. Bij mijn vorige twingo heb ik de BDP sensor vervangen met dit probleem, met dat verschil dat de elektrische storing indicator bleef branden. Dat was destijds dus helder. De foutmelding nu van de lambda sensor is incidenteel, dus vermoed ik daar ook niet een probleem.
Is er wellicht iemand die hierover iets kan melden?
Groet van een enthousiaste Twingo rijder die gebaat is bij helderheid