Twingo vermoedelijk transmissie probleem.

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan

Topic author
tobiasdebruijn
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 aug 2023 20:19
Actief als: particulier

Twingo vermoedelijk transmissie probleem.

Bericht door tobiasdebruijn »

Hoi hoi,

Ik heb in maart van dit jaar een Twingo 2002 1.2 16V Initiale (automaat) gekocht. De auto was goed onderhouden, alleen de distributieriem moest vervangen worden. Dit heb ik bij 144.00km laten doen, samen met de V-snaar en de waterpomp. Autootje heeft tot afgelopen week probleemloos gereden.

Afgelopen woensdag heb ik een nieuwe versterker ingebouwd, hier is het vermoeddelijk fout gegaan. Ik heb geen nieuwe bedrading getrokken, maar heb in plaats daarvan de bedrading van de oude standaard radio gebruikt. De nieuwe versterker is een stuk groter, en gebruikt meer stroom dan de oude. Om hem in te bouwen het dashboard los geschroeft, zodat hij er van onder ingeschoven kon worden. Alles werkte top.

Helaas, later die zelfde dag onstonden de problemen. Bij het wegrijden bij de spoorbomen wilde de auto niet meer rijden, stond vast in neutraal. Na een aantal keer de oude 'herstarten' wilde die uiteindelijk naar de 3e versnelling, 'A' was echter niet mogelijk. Gelukkig net voldoende om weg te kunnen rijden. Op een betere plek aan de kant van de weg weer even stilgezet, na nog een aantal keren herstarten reed hij weer als een zonnetje, echter wel met het storingslampje 'Waarschuwingslampje elektronische storing'. Later op de dag was het weer tijd voor een ritje, alleen de auto wilde niet meer starten.

Ik heb de starter motor solenoid draad (heet dat zo?) draad uitgemeten, daar staat inderdaad geen 12V op als de sleutel op ignition staat. Echter direct na het contact bij het eerste koppelstukje onder het stuur wel. Dit doet mij vermoeden dat er of een kabelbreuk is, waarschijnlijk veroorzaakt door het loshalen van het dashboard, of dat de boordcomputer de auto niet wil starten ivm transmissie problemen. Op het snelheidsdisplay wordt ook niets weergegeven over de versnellingsbak, geen N, A, R of nummer.

Een OBD2 lezer er bij gepakt, welke de volgende storingscodes geeft:
- U1070 (Pending fault present)
- U1070 (Test conditions are met)
- P0780 -- Gear selection - Shift malfunction
- P0707 -- Transmission Range (TR) sensor - low input

De laatste melding doet mij vermoedden dat er of een kabelbreuk is tussen de boordcomputer en de transmissie, of een defecte sensor is bij de transmissie (de speed sensor geloof ik?). Dit zou de 3e melding kunnen verklaren lijkt mij.

De U1070 zou een kapotte ventilatorkoppeling moeten zijn, maar naar mijn weten draait die gewoon prima. Alternatief lees ik ook online 'Transmission Engaged At High Throttle Angle', ook een versnellingsbak probleem dus.

Ik heb eigenlijk twee vragen:
- Hoe aannemelijk zijn mijn hypothese, heb ik iets over het hoofd gezien?
- Hoe krijg ik de auto in zijn neutraal nu (Laatste keer dat het display wat aangaf, was het een 1; Ook is de auto niet te duwen), zodat ik heb kan wegslepen.

Alvast bedankt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht